Udda fordon och farkoster

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Udda fordon och farkoster

Inläggav Koboshi » 2014-07-13 19:15:45

Flatline skrev:Fått med det mesta som behövs för att det skall gå... han har fått med den mesta som behövs för att det skall gå på samma sätt som en treåring har när han gör en teckning av en helikopter!
Exakt allt är fel på den där, visst han har kanske sett en helikopter flyga över men han saknar ju helt mekanisk affinitet, materialkunskap och aeronautisk ingenjörskunskap.
Man skulle förmodligen kunna upplåta en av Boeings fabriker till den mannen och han skulle inte ens klara av att producera ett pappersflygplan :)


Faktum är att den övriga desinen verkar vara ok - iallafall tillräkligt för att den skall flyga. Det krävs inte så mycket mer än att man har rätt anfallsvinkel på bladen och en tillräkligt stark motor för att få något sådant att flyga. Att få den flyga bar däremot är en helt annan femma. Jag tror att om huvudrotorn var av rätt propotion skulle den faktiskt flyg om än inte bra.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Udda fordon och farkoster

Inläggav Flatline » 2014-07-15 21:50:51

Koboshi skrev:
Flatline skrev:Fått med det mesta som behövs för att det skall gå... han har fått med den mesta som behövs för att det skall gå på samma sätt som en treåring har när han gör en teckning av en helikopter!
Exakt allt är fel på den där, visst han har kanske sett en helikopter flyga över men han saknar ju helt mekanisk affinitet, materialkunskap och aeronautisk ingenjörskunskap.
Man skulle förmodligen kunna upplåta en av Boeings fabriker till den mannen och han skulle inte ens klara av att producera ett pappersflygplan :)


Faktum är att den övriga desinen verkar vara ok - iallafall tillräkligt för att den skall flyga. Det krävs inte så mycket mer än att man har rätt anfallsvinkel på bladen och en tillräkligt stark motor för att få något sådant att flyga. Att få den flyga bar däremot är en helt annan femma. Jag tror att om huvudrotorn var av rätt propotion skulle den faktiskt flyg om än inte bra.


Man kan få en tegelsten att flyga bara man har rätt lyftkraft men det har inget med saken att göra.
Karln är uppenbarligen en tokstolle som sett en helikopter på bild och fått för sig att bygga något som liknar en utan varken förmåga eller kunskap.
Sedan blåljuger han och säger att den är flygduglig.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Udda fordon och farkoster

Inläggav geocache » 2014-07-16 10:56:22

geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Udda fordon och farkoster

Inläggav Geastrum » 2014-07-16 21:36:28

geocache skrev:Bild

Ser ut att vara en plastmodell i skala 1:35.

Fordonet är en Kleines Kettenkraftrad - en tysk halvbandvagn-motorcykel från andra världskriget.

http://www.kettenkrad.com/index.html
Geastrum
 
Inlägg: 1500
Anslöt: 2014-05-08
Ort: Roslagen

Udda fordon och farkoster

Inläggav geocache » 2014-07-16 21:44:29

Hej Geastrum!

Ja, jag känner igen det där fordonet; har en i en byggsats i skala 1/72 (tror jag; jag bygger enbart modeller i skala 1/35 och 1/48). Bygger du också modeller av olika terrängfordon?
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Udda fordon och farkoster

Inläggav Geastrum » 2014-07-16 21:45:04

Volks Royce eller Rolls Wagen...

Bild
Geastrum
 
Inlägg: 1500
Anslöt: 2014-05-08
Ort: Roslagen

Udda fordon och farkoster

Inläggav Geastrum » 2014-07-16 21:53:39

geocache skrev:Hej Geastrum!

Ja, jag känner igen det där fordonet; har en i en byggsats i skala 1/72 (tror jag; jag bygger enbart modeller i skala 1/35 och 1/48). Bygger du också modeller av olika terrängfordon?

Jag byggde en hel del i min ungdom på 70-talet. Kettenkraden fanns som Tamiya-modell i skala 1/35. Jag hade två exemplar av den.
Geastrum
 
Inlägg: 1500
Anslöt: 2014-05-08
Ort: Roslagen

Udda fordon och farkoster

Inläggav geocache » 2014-07-16 22:02:06

Geastrum skrev:[quote="geocache"Jag byggde en hel del i min ungdom på 70-talet. Kettenkraden fanns som Tamiya-modell i skala 1/35. Jag hade två exemplar av den.


Ok, inga planer på att återuppta byggandet?
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Udda fordon och farkoster

Inläggav Flatline » 2014-07-16 22:13:44

Kettenkraden är fin.
Danskarna körde sådana ganska så länge inom sitt flygvapen.
Det stod ett gäng kvar där efter kriget och de fortsatte att använda dom för att dra flygplan på militära flygplatser.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Udda fordon och farkoster

Inläggav slackern » 2014-07-16 22:15:17

Geastrum skrev:Volks Royce eller Rolls Wagen...

Bild


När jag var liten och bodde i Skärholmen fanns det en som hade en sådan i området där jag bodde.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Udda fordon och farkoster

Inläggav Koboshi » 2014-07-16 23:28:40

Flatline skrev:
Koboshi skrev:
Flatline skrev:Fått med det mesta som behövs för att det skall gå... han har fått med den mesta som behövs för att det skall gå på samma sätt som en treåring har när han gör en teckning av en helikopter!
Exakt allt är fel på den där, visst han har kanske sett en helikopter flyga över men han saknar ju helt mekanisk affinitet, materialkunskap och aeronautisk ingenjörskunskap.
Man skulle förmodligen kunna upplåta en av Boeings fabriker till den mannen och han skulle inte ens klara av att producera ett pappersflygplan :)


Faktum är att den övriga desinen verkar vara ok - iallafall tillräkligt för att den skall flyga. Det krävs inte så mycket mer än att man har rätt anfallsvinkel på bladen och en tillräkligt stark motor för att få något sådant att flyga. Att få den flyga bar däremot är en helt annan femma. Jag tror att om huvudrotorn var av rätt propotion skulle den faktiskt flyg om än inte bra.


Man kan få en tegelsten att flyga bara man har rätt lyftkraft men det har inget med saken att göra.
Karln är uppenbarligen en tokstolle som sett en helikopter på bild och fått för sig att bygga något som liknar en utan varken förmåga eller kunskap.
Sedan blåljuger han och säger att den är flygduglig.


Jupp precis vad jag menade - det går att får det mesta att flyga. Och ja jag tro inte han har lyckats men det skulle gå om man bara ville.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Udda fordon och farkoster

Inläggav Geastrum » 2014-07-17 20:06:04

geocache skrev:
Geastrum skrev:[quote="geocache"Jag byggde en hel del i min ungdom på 70-talet. Kettenkraden fanns som Tamiya-modell i skala 1/35. Jag hade två exemplar av den.


Ok, inga planer på att återuppta byggandet?

Nä, jag har nog varken tillräckligt med tid eller utrymme. Andra specialintressen har tagit över...

Det jag byggde mest var flygplan i skala 1/72, främst modeller från Airfix. En av de första var Fairey Rotodyne, ett mellanting mellan helikopter och flygplan. För att återknyta till ämnet så är det en farkost som platsar i denna tråd...

Bild
Geastrum
 
Inlägg: 1500
Anslöt: 2014-05-08
Ort: Roslagen

Udda fordon och farkoster

Inläggav slackern » 2014-07-17 20:08:54

Geastrum skrev:
geocache skrev:
Geastrum skrev:[quote="geocache"Jag byggde en hel del i min ungdom på 70-talet. Kettenkraden fanns som Tamiya-modell i skala 1/35. Jag hade två exemplar av den.


Ok, inga planer på att återuppta byggandet?

Nä, jag har nog varken tillräckligt med tid eller utrymme. Andra specialintressen har tagit över...

Det jag byggde mest var flygplan i skala 1/72, främst modeller från Airfix. En av de första var Fairey Rotodyne, ett mellanting mellan helikopter och flygplan. För att återknyta till ämnet så är det en farkost som platsar i denna tråd...

Bild


Haha ser ju ut som en flygande ubåt med rotortornet. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Udda fordon och farkoster

Inläggav elle » 2014-07-17 20:42:41

Le_inimitable skrev:
Hjulångare. Fast ändå inte. Trots att det verkade så bravar det inte det.
Bild]

Skulle passa bra som ilustration i Jules Vernes böcker .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Udda fordon och farkoster

Inläggav Geastrum » 2014-07-25 22:55:26

Scammell Scarab (...bara namnet alltså...), "the mechanical horse"...

Bild
Geastrum
 
Inlägg: 1500
Anslöt: 2014-05-08
Ort: Roslagen

Udda fordon och farkoster

Inläggav geocache » 2014-08-05 14:11:12

"Tree Stomper"

geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Udda fordon och farkoster

Inläggav Flatline » 2014-08-05 14:17:43

Vad mycket bättre mitt liv hade varit med en tree stomper på garageuppfarten!
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Udda fordon och farkoster

Inläggav geocache » 2014-08-05 14:21:06

Flatline skrev:Vad mycket bättre mitt liv hade varit med en tree stomper på garageuppfarten!


Ok, att ha till vad? Egentligen förstod jag inte vad ett sådant fordon är till för... :-)063 :-)051
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Udda fordon och farkoster

Inläggav Miche » 2014-08-05 14:48:06

geocache skrev:Ok, att ha till vad? Egentligen förstod jag inte vad ett sådant fordon är till för... :-)063 :-)051
Förstöra skog vad det verkar... :(
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Udda fordon och farkoster

Inläggav geocache » 2014-08-05 19:21:07

Miche skrev:
geocache skrev:Ok, att ha till vad? Egentligen förstod jag inte vad ett sådant fordon är till för... :-)063 :-)051
Förstöra skog vad det verkar... :(


Ja, kanske...
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Udda fordon och farkoster

Inläggav Flatline » 2014-08-06 1:24:22

geocache skrev:
Miche skrev:
geocache skrev:Ok, att ha till vad? Egentligen förstod jag inte vad ett sådant fordon är till för... :-)063 :-)051
Förstöra skog vad det verkar... :(


Ja, kanske...


Den är rimligtvis till för att tillverka infartsvägar för maskiner inom avverkningsindustrin.
Ofta vill man snabbt kunna göra en enkel väg för tunga maskiner in i olika områden och de fällda träden agerar som vägfyllnad och stadgar upp marken så att maskinerna kan rulla in.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26


Udda fordon och farkoster

Inläggav Dagobert » 2014-10-18 14:37:51

Einschienerp.jpg

Prototyp från 1907.
The gyro monorail, gyroscopic monorail, gyro-stabilized monorail, or gyrocar are terms for a single rail land vehicle that uses the gyroscopic action of a spinning wheel to overcome the inherent instability of balancing on top of a single rail.

The gyro monorail has never developed beyond the prototype stage.
http://en.wikipedia.org/wiki/Gyro_monorail
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dagobert
 
Inlägg: 14138
Anslöt: 2010-11-30

Udda fordon och farkoster

Inläggav Flatline » 2014-10-18 14:59:44

Dagobert skrev:
Einschienerp.jpg

Prototyp från 1907.
The gyro monorail, gyroscopic monorail, gyro-stabilized monorail, or gyrocar are terms for a single rail land vehicle that uses the gyroscopic action of a spinning wheel to overcome the inherent instability of balancing on top of a single rail.

The gyro monorail has never developed beyond the prototype stage.
http://en.wikipedia.org/wiki/Gyro_monorail


Haha det hade varit fantastiskt om sådana vagnar hade fått rulla här i norra Europa, en mono-räls lär ju slå sig ganska så bra när tjärlen sätter sig så det borde kunna bli ganska så lustiga åkturer.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Återgå till Intressanta intressen



Logga in