Skottland

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Skottland

Inläggav Alien » 2014-07-04 0:59:53

Jag har alltid velat resa till Skottland (Alba på gäliska), jag tycker de verkar ha vacker natur där. Berg, borgar, sjöar. Border collies och får, säckpipor och kilt. Jag älskade serien Karl för sin kilt just pga den natursköna omgivningen. Gillade att höra den skotska engelskan också. Det lågskotska "bairn" betyder barn, släktskap med nordiska. Tänk att få vandra runt där. Men det lär regna mycket där...

Ända sedan 1707 har Skottland varit en del av Storbritannien. Men den 18 september ska Skottland rösta om de vill bryta sig loss från unionen med England och Wales.

Skottland och England har hängt ihop i över 300 år, men till hösten röstar skottarna om självständighet. Många har engagerat sig i frågan om vad England, Wales och Nordirland då ska kallas.

1707 förenades England inklusive Wales med Skottland i Kingdom of Great Britain. Knappt hundra år senare blev ön Irland en del av unionen som då blev United Kingdom (fast vi fortfarande säger Storbritannien), men det vi i dag känner som landet Irland blev självständigt efter andra världskriget.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/storbr ... ndet-heta/

UK (Förenade kungariket) är Storbritannien plus Nordirland. Skulle UK byta namn då? I Skottland skriver om nu rUK (Rest of UK). Efter mönster av Makedonien (Former Yugoslavian Republic of Macedonia) skulle det kunna kallas Former UK. F.U.K - nej tror inte det.

Någon som varit i Skottland?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46170
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Skottland

Inläggav Alien » 2014-07-04 2:03:43

Skottland upptar en tredjedel av Storbritanniens yta. Där pågår nu kampanjer för och emot att lämna unionen.

De som är för att Skottland ska bli ett eget land pekar på inkomsterna från oljan, whiskeyn, turismen och den finansiella sektorn.

En orsak är att skottarna ogillade vad Margaret Thatcher och Tories gjorde 1979.

DN skrev:De två partierna i koalitionsregeringen, de Konservativa och Liberaldemokraterna var bara tredje och fjärde största parti i Skottland i senaste valet. Tories, som bara vann en parlamentsplats i Skottland, är särskilt impopulärt och möts inte sällan av hånfulla kommentarer på gatorna i Skottland. Så har det varit ända sedan Margaret Thatcher 1989 ersatte kommunalskatten med en hårt kritiserad individuell skatt och använde Skottland som försökskanin. Den händelsen fick skottarna att känna sig illa behandlade och nämns än i dag av varje skotte som är för självständighet.

I traditionellt Labourdominerade Skottland är det i stället Scottish National Party (SNP) som växt de senaste åren.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/ja-kam ... ndinavien/

Ett nytt "norskt" Skottland?

Ja-kampanjen lyfter gärna fram Norge som förebild. Länderna är ungefär lika stora och båda är oljerika. Salmond har lovat att man enligt norsk modell ska skapa en välfärdsfond av oljeintäkterna. Han pratar också om ett mer jämställt Skottland av skandinavisk modell. Exempelvis har han utlovat utbyggd barnomsorg och ett starkare välfärdssamhälle.


Nej-kampanjen kallas "Better together".

De varnar för att Skottland riskerar att förlora sin roll som finansiellt centrum. Oljan är inte en outömlig resurs. Viktig industri som produktionen av brittiska krigsskepp kan gå förlorad. Nej-kampanjens ledare Alistair Darling ger inte mycket för arugment om en välfärdsstat som de skandinaviska:
"- De som för fram Skandinavien som förebild glömmer ofta att säga att ni har mycket högre skatter". Ja, det är ju självklart att välfärden kostar i form av högre skatter.

Osäkerhetsfaktorer
Pundet: Ja-kampanjen vill behålla det, men nej-sidan säger att Skottland inte får. Möjligen kan Skottland ha pundet informellt.
EU: Yes Scotland vill ingå i EU. ­Vägen till ett framtida medlemskap är dock långt ifrån rak och EU-kommissionens ordförande Jose Manuel Barroso har varnat för att medlemskap inte alls är självklart.


Man är röstberättigad från 16 års ålder för folkomröstningen.

En nej-sägare är orolig för att självständigheten ska leda till högre arbetslöshet och att ungdomarna inte förstår sitt eget bästa.

Nu befarar hon att väljare följer sitt pumpande skotska hjärta, snarare än huvudet. Särskilt 16-åringar, som kommer tillåtas rösta, tror hon kan förföras av en nationalistisk yra.

– Det här är en folkomröstning vars resultat inte har någon återvändo, inte ett val. Jag är inte helt övertygad om att alla 16-åringar inser det och förstår konsekvenserna. De kanske lägger en röst på självständighet för att de hejar på Skottlands fotbollslag.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46170
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Skottland

Inläggav kjwkjw » 2014-07-04 2:12:51

Finns loch ness monstret på riktigt?
kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Skottland

Inläggav Geastrum » 2014-07-04 7:30:54

Jag har varit i Skottland två gånger. Första gången 1986, då jag tågluffade, och andra gången 2012, då jag var på studieresa med jobbet. Det var inga långa vistelser - tre fyra dagar bara, vid båda tillfällena.

Jag var mest i städer - Glasgow, Inverness, Aberdeen, Edinburgh och Lanark. Naturen och landsbygden såg jag från tågfönstret, huvudsakligen. Men då jag stannade till i Inverness passade jag på att promenera till Loch Ness. Något odjur såg jag inte till och det finns med största sannolikhet inte på riktigt. "The Loch Ness Mystery Solved" är titeln på en bok jag köpte vid mitt första Skottlandsbesök.

http://www.goodreads.com/book/show/2634 ... ery-solved

Edinburgh är en otroligt vacker stad, med en gammal stadskärna med monumentala byggnader, paradgator och parker. På studieresan för två år sedan besökte vi olika arbetskooperativ och sociala företag i den staden, bl.a. The Gallery on the Corner för konstnärer med autism.

http://www.thegalleryonthecorner.org.uk/

Då besökte vi också New Lanark, som är en historiskt viktigt plats för textilindustri, arbetarrörelse, kooperation och sociala reformer.

http://www.newlanark.org/
Geastrum
 
Inlägg: 1500
Anslöt: 2014-05-08
Ort: Roslagen

Skottland

Inläggav Geastrum » 2014-07-04 9:12:06

Alien skrev:Gillade att höra den skotska engelskan också. Det lågskotska "bairn" betyder barn, släktskap med nordiska.

Den skotska engelskan kan vara lite knepig att förstå ibland, speciellt den dialekt jag hörde i Glasgow. "Bairn" är ett lån från vikingatida skandinaviska, men ett motsvarande ord med samma betydelse fanns också i fornengelskan, liksom i fornhögtyskan och gotiskan. Det är ett gammalt germanskt ord besläktat med verbet bära, som också går igen i engelskans born. (Det engelska ordet barn (lada) har dock en annan etymologi.)

Alien skrev:Efter mönster av Makedonien (Former Yugoslavian Republic of Macedonia) skulle det kunna kallas Former UK. F.U.K - nej tror inte det.

:lol:
Geastrum
 
Inlägg: 1500
Anslöt: 2014-05-08
Ort: Roslagen

Skottland

Inläggav cskamartin » 2014-07-04 12:25:13

Jag kan tänka mig att åka till scotland nån gång för att se när Glasgow rangers spelar och för att dricka whisky och prova maten där och att besöka loch ness
cskamartin
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2013-08-30

Skottland

Inläggav Geastrum » 2014-07-04 19:23:53

Skottlands nationalrätt haggis är ett slags mellanting mellan pölsa och isterband...

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Haggis

Vet inte om jag kan rekommendera det, då jag aldrig har provat haggis.
Geastrum
 
Inlägg: 1500
Anslöt: 2014-05-08
Ort: Roslagen

Skottland

Inläggav Geastrum » 2014-07-04 19:36:12

Glasgows tunnelbana tyckte jag var lite kul. Den består av en enda linje, en ringlinje.

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Glasgows_tunnelbana
Geastrum
 
Inlägg: 1500
Anslöt: 2014-05-08
Ort: Roslagen

Skottland

Inläggav Nibor » 2014-07-04 19:48:59

Skottland (engelska och lågskotska: Scotland; skotsk gäliska: Alba) är en självstyrande riksdel (eller constituent country) inom Storbritannien. Skottland upptar den norra tredjedelen av ön Storbritannien och delar gräns med England i söder och avgränsas av Nordsjön i öster, Atlanten i norr och väster samt Nordkanalen och Irländska sjön i sydväst. Förutom fastlandet omfattas Skottland av över 790 öar[1], inklusive Orkneyöarna, Shetlandsöarna och Hebriderna.


Källa: Wikipedia.
Nibor
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 896
Anslöt: 2011-12-30

Skottland

Inläggav Kahlokatt » 2014-07-04 20:13:14

Skottland är ett av mina drömländer att resa till. Speciellt skulle jag vilja se Orkneyöarna, Shetlandsöarna och Hebriderna. Jag är lite av en sucker för allt keltiskt och älskar gäliska. Fast haggis skulle jag inte vilja prova. Jag har provat en annan skotsk specialitet, läsken Irn Bru (ajrn-broo). Hittade den på The English Shop här i Uppsala och tänkte "åh, den här har jag hört talas så mycket om, den måste jag prova." Eeeuuuhhh!
Föreställ er riktigt avslagen dålig ful-apelsinläsk, eller föreställ er att den vidriga smaken av apelsinskal fanns som läsk = Irn Bru.
Bild
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Skottland

Inläggav Kahlokatt » 2014-07-04 20:23:28

Förresten har jag läst att Shetlandsöarna, Orkneyöarna och Hebriderna pratar "lite löst" om att ifall Skottland bryter sig loss och blir självständiga, kanske de i sin tur bryter sig loss från Skottland och bildar en ö-republik! Fast det tror jag inte fastlandsskottarna blir så glada åt, för då mister de massor av oljetillgångar.
Bild
Lerwick (Lerviken) är huvudstad på Shetlandsöarna.

Bild
Kirkwall (Kyrkviken) är huvudstad på Orkneyöarna. Invånarna på Orkneyöarna kallas orkadier.

Bild
Stornoway är huvudstad på Hebriderna.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Skottland

Inläggav elle » 2014-07-04 21:29:18

Walter Scott är en skotsk författare och jag älskar att läsa hans böcker .

Bild
Sir Walter Scott, född 15 augusti 1771 i Edinburgh, död 21 september 1832 på Abbotsford House, Scottish Borders, var en brittisk (skotsk) skald och författare. Scott är känd för att ha skapat den historiska romangenren. Han åtnjöt en enorm popularitet redan under sin livstid och var i särklass den mest lästa romanförfattaren i början av 1800-talet. Under sin levnad skrev Scott total 29 romaner varav den mest kända är Ivanhoe (1820). Han adlades 1820.[1]

Källa : Wikipedia .

W.Scott blev mkt populär och man reste stora monument till hans ära i Eidinburgh .
Senast redigerad av elle 2014-07-04 21:32:22, redigerad totalt 1 gång.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Skottland

Inläggav Nibor » 2014-07-04 21:32:01

Kahlokatt skrev:Föreställ er riktigt avslagen dålig ful-apelsinläsk, eller föreställ er att den vidriga smaken av apelsinskal fanns som läsk = Irn Bru.


Låter inget vidare :)
Nibor
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 896
Anslöt: 2011-12-30

Skottland

Inläggav Nibor » 2014-07-04 21:36:51

Jag skulle vilja vara ung, kåt och bo i Glasgow. Och spela i ett band och vara app-utvecklare och ha en massa coola glada kompisar.
Nibor
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 896
Anslöt: 2011-12-30

Skottland

Inläggav Alien » 2014-07-05 1:41:05

Jag gillar förstås gamla skotska sånger, som (The Bonnie) Banks o' Loch Lomond:


By yon bonnie banks and by yon bonnie braes,
Where the sun shines bright on Loch Lomon'.
where me and my true love were ever wont to gae
On the bonnie, bonnie banks o' Loch Lomon'.

Chorus:
O ye'll tak' the high road and I'll tak the low road,
An' I'll be in Scotland afore ye;
But me and me true love will never meet again
On the bonnie, bonnie banks o' Loch Lomon'.

'Twas there that we parted in yon shady glen,
On the steep, steep side o' Ben Lomon',
Where in purple hue the Hieland hills we view,
An' the moon comin' out in the gloamin'.

The wee birdies sing and the wild flow'rs spring,
And in sunshine the waters are sleepin';
But the broken heart it kens nae second spring again,
Tho' the waefu' may cease frae their greetin'


Det finns en berättelse/legend bakom sången. Två vänner och jakobiter deltog i upproret för tronpretendenten Bonnie Prince Charlie 1745. De blev tillfångatagna av engelsmännen, och den ene blev frisläppt men inte den andre. Han skrev en sång till sin käresta som den frigivne skulle ta med sig till henne. "The low road" syftar på att han skulle avrättas nästa morgon och därför skulle hans själ komma först till Skottland.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46170
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Skottland

Inläggav notwoodstock » 2014-07-05 2:05:51

Alien skrev:...
Någon som varit i Skottland?


Jag var i Edinburg ungefär 1983. Det var spännande, men jag hade då redan haft några år av en tillvaro som ledde till psykos och sjukhusinläggning 1985.

Så mina minnen är lite färgade av den nervositet som jag hade. Men jag uppskattade det hela, som var för jobbets räkning.

Vad jag minns, är att Edinburg var en rolig liten stad med stenhus, litet hotell med tekokare på rummet. Och vi åt lunch på en pub, som jag nog var lite för pressad för att uppskatta.

Sedan åkte man bil förbi en sådan där typisk hög, gräsbeväxt kulle, i närheten. Lokalsinnet svek mig nog lite där. Buss åkte jag också, och det var väl lite Engelskt, har jag för mig.

Jag har för mig att det var rätt så platt i övrigt, med gräsytor. Jag har ju sett så många sådana miljöer på TV, så jag blandar nog ihop detta med vad jag upplevde.

Jag tror att jag lyckades förstå språket, men jag är inte van att konversera på Engelska, det är så sällan. Jag har inget speciellt minne av dialekten. Har uppenbarligen glömt, men jag är inte så bra observatör.

/notwoodstock
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Skottland

Inläggav Alien » 2014-09-17 17:47:24

I engelska TV-serier kan man höra när vissa talar skotsk dialekt. T ex Richard Rankin som den skotske läkaren/kaptenen i Det blodröda fältet (The Crimson Field) som går på SVT1. Givetvis är han bufflig men hederlig. Tänker på patienternas bästa men råkar i bråk med sin överordnade major.

Det fanns också en skotsk polisserie, Taggart, som utspelar sig i Glasgow. Den började sändas år 1983 och pågår fortfarande, men visas inte på någon svensk kanal längre.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46170
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Intressanta intressen



Logga in