Att vara sjuk

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Att vara sjuk

Inläggav Dunderbar » 2014-06-30 10:21:25

Något av det svåraste med att vara sjuk, tycker jag är att jag ska gå till min vårdcentral och försöka förklara för dem vad som är fel.
Jag tycker det är skitsvårt...
Är det någon mer som har det så?
Dunderbar
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2007-10-22
Ort: Skåne

Re: Sv: Att vara sjuk

Inläggav tahlia » 2014-06-30 10:29:29

Du är inte ensam. Ett tips är att skriva ned allt innan du går dit för att vara säker på att du inte glömmer något. Känns det svårt att berätta även med stödlapp så kan du skriva ned allt och helt sonika ge läkaren dokumentet när du kommer dit.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Att vara sjuk

Inläggav Dunderbar » 2014-06-30 10:33:04

Det låter som en riktig rolig och ganska enkel lösning på mina problem :)
Tack för tipset.
Kan man även förklara för dem att man har atypisk autism redan i början, så de förstår om jag inte är som de förväntar sig att jag ska vara? :)
Dunderbar
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2007-10-22
Ort: Skåne

Re: Sv: Att vara sjuk

Inläggav tahlia » 2014-06-30 11:15:40

Det där är en avvägning. Det är ju alltid svårt att veta innan just hur kunnig personen är i ämnet. Jag har stött på läkare som då frågar vad det innebär för just mig så inga missförstånd uppstår men har också stött på läkare som förutsatt att jag är hypokondrisk för att jag är autist samt de som plötsligt behandlat mig som förståndshandikappad.
Du får göra det som känns bäst för dig helt enkelt. Håller tummarna för att du får träffa bra läkare. :)
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Att vara sjuk

Inläggav Dunderbar » 2014-06-30 15:51:11

Jag är ju mer eller mindre uppväxt på sjukhus, pga min sjukdom.
Men då hade jag ju min mamma med mig som skötte det mesta av snacket...berättade det ena och andra. :)
Dunderbar
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2007-10-22
Ort: Skåne

Att vara sjuk

Inläggav kjwkjw » 2014-06-30 15:52:20

mmm.

önskar det fanns en sjukdom-maskin som kunde se allt, minsta lilla sjukdom direkt...och det ska inte vara smärtsamt att få undersökning eller ta lång tid och det ska finnas tillgänlig för alla....
kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Att vara sjuk

Inläggav Bjäbbmonstret » 2014-06-30 19:17:36

kjwkjw skrev:mmm.

önskar det fanns en sjukdom-maskin som kunde se allt, minsta lilla sjukdom direkt...och det ska inte vara smärtsamt att få undersökning eller ta lång tid och det ska finnas tillgänlig för alla....


+1
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Att vara sjuk

Inläggav Dunderbar » 2014-06-30 22:08:43

kjwkjw skrev:mmm.

önskar det fanns en sjukdom-maskin som kunde se allt, minsta lilla sjukdom direkt...och det ska inte vara smärtsamt att få undersökning eller ta lång tid och det ska finnas tillgänlig för alla....


Man ska inte ens behöva ta av sig kläderna, bara röra vid en skärm med ett finger, så ska den kunna läsa av direkt vad som är tokigt i kroppen.
För att bli bättre igen ska det bara vara att ladda hem en uppdatering eller något sådant...som man för över till kroppen genom fingret :)

Det vore underbart!!
Dunderbar
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2007-10-22
Ort: Skåne

Att vara sjuk

Inläggav Miche » 2014-07-01 1:00:09

Dunderbar skrev:
kjwkjw skrev:mmm.

önskar det fanns en sjukdom-maskin som kunde se allt, minsta lilla sjukdom direkt...och det ska inte vara smärtsamt att få undersökning eller ta lång tid och det ska finnas tillgänlig för alla....


Man ska inte ens behöva ta av sig kläderna, bara röra vid en skärm med ett finger, så ska den kunna läsa av direkt vad som är tokigt i kroppen.
För att bli bättre igen ska det bara vara att ladda hem en uppdatering eller något sådant...som man för över till kroppen genom fingret :)

Det vore underbart!!
Allvarligt talat så utsöndrar kroppen ofta luktämnen beroende på olika sjukdomar och det pågår forskning för att skapa maskiner som ska kunna identifiera dessa lukter och därmed ställa diagnos. Hundar kan ofta känna dessa dofter men det vore med tanke på allergiker och dyra hundutbildningar opraktiskt att ha olika hundar för varje enskild sjukdom i en lång rad på sjukhusen.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Att vara sjuk

Inläggav Lillan1979 » 2014-07-01 5:01:10

tahlia skrev:Du är inte ensam. Ett tips är att skriva ned allt innan du går dit för att vara säker på att du inte glömmer något. Känns det svårt att berätta även med stödlapp så kan du skriva ned allt och helt sonika ge läkaren dokumentet när du kommer dit.


Jättebra tips Tahlia, jag brukar också göra det och det brukar funka fint.
Lillan1979
 
Inlägg: 216
Anslöt: 2013-11-07

Att vara sjuk

Inläggav plåtmonster » 2014-07-01 7:50:33

Att skriva ner är en bra idé och det minskar risken att man glömmer något.

kjwkjw skrev:önskar det fanns en sjukdom-maskin som kunde se allt, minsta lilla sjukdom direkt...och det ska inte vara smärtsamt att få undersökning eller ta lång tid och det ska finnas tillgänlig för alla....

NASA har en del prototyper åt det hållet vill jag minnas och det forskas en hel del på det då det inte finns sjukhus i rymden.

Miche skrev:Allvarligt talat så utsöndrar kroppen ofta luktämnen beroende på olika sjukdomar och det pågår forskning för att skapa maskiner som ska kunna identifiera dessa lukter och därmed ställa diagnos.

Blir intressant när folk går runt med en sådan mätapparat på krogen..
"Aha, du har analklåda? - vänta medan jag uppdaterar fejsbook" :-)051
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Att vara sjuk

Inläggav kiddie » 2014-07-09 1:52:43

Jag har inte svårt att förklara men jag kommer av mig om de börjar ifrågasätta eller fråga saker. Jag brukar då säga att kan jag inte få berätta på mitt sätt så kan du fråga sen? Många tycker det är OK men en läkare jag hade sa att jag FÅR bara ta det i den ordningen HAN bestämt!

Då blev jag helt förvirrad.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in