Växtintresserad, någon annan?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Växtintresserad, någon annan?

Inläggav Cerasifera » 2014-06-25 23:20:24

Hej!
Jag är ny här, för övrigt.
Är väldigt väldigt intresserad av växter, insekter, olika typer av svampar osv.
Finns där någon annan som har samma intresse?
Hade varit kul att lära känna någon som är lika knäpp i blommor som jag :-)Happy
Mvh Gabrielle
Cerasifera
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2014-06-25

Växtintresserad, någon annan?

Inläggav Geastrum » 2014-06-25 23:35:47

Hej och välkommen! Jag har varit intresserad av insekter och svampar ända sedan jag var i tioårsåldern. Växter gillar jag och jag har lärt mig att känna igen en del arter, men det har aldrig varit min specialitet. Jag är medlem i Naturskyddsföreningen för övrigt och har deltagit i många exkursioner.
Geastrum
 
Inlägg: 1500
Anslöt: 2014-05-08
Ort: Roslagen

Växtintresserad, någon annan?

Inläggav kullan » 2014-06-25 23:46:42

Jag samlar på pelargoner
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Växtintresserad, någon annan?

Inläggav Cerasifera » 2014-06-25 23:47:03

Oh, låter spännande! Jag har pendlat från blommor till träd till buskar... Och på vägen har jag stött på diverse insekter och svampar som jag fann väldigt intressanta. Jag har nyligen snöat in särskilt på samspelet mellan insekter och växter, samt svampar och växter. Skulle gärna velat få chansen att forska mer i ämnet. Vad kul att du svarade! Glad jag blir :-)Happy
Cerasifera
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2014-06-25

Växtintresserad, någon annan?

Inläggav CarolusRex » 2014-06-25 23:50:40

Jag tycker att det är intressant men inte så intressant att jag tar egna initiativ utan det blir mest lite Wikipedialäsande då och då. Det är ett häftigt intresse hur som helst.

Och välkommen till forumet! :)
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

Växtintresserad, någon annan?

Inläggav Cerasifera » 2014-06-25 23:53:56

Tack :D trevligt välkomnande. Jag vet inte om jag gör detta rätt när jag svarar i forumet, i de andra trådarna verkar man kunna svara personer var för sig, men jag skriver väl till alla i samma då så hoppas vi att det blir rätt.
Växter är otroliga :-)Happy
Cerasifera
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2014-06-25

Växtintresserad, någon annan?

Inläggav Cerasifera » 2014-06-25 23:58:40

Jag brukar även fotografera och på så vis "dokumentera" mina upptäckter ibland, det gör jag via Instagram. Om någon har det så får ni gärna titta in om ni är intresserade av mina upptäckter :-)Happy :-)Happy Jag heter: gabriellepaukku på min Instagram. Jag tittar gärna in era också, foto är kul :-)Happy
Cerasifera
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2014-06-25

Växtintresserad, någon annan?

Inläggav Hundralappen » 2014-06-26 0:02:36

Växter är väldigt intressanta, och svampar också. Jag är dock sämst på att komma ihåg namn etc och har väl mer fokuserat på kemi än botanik och mykologi, men det kommer kanske mer fokus på den biten i framtiden förhoppningsvis :-)Happy

Spoiler: visa
Vill du svara enskilt så tryck citera så kommer den citera längst ner. Kopiera det och tryck på tangenten "<-" sen trycker du citera på nästa person och det hamnar längst ner. Markera musmarkören före "[..." och klistra in, tryck några enter och du kan svara olika personer med citat. Alternativt kan man trycka citera på flera personer direkt såg jag, men då får man trycka enter innan man trycker på citera efter första osv. Hoppas det var detta du åsyftade, haha.


And welcome, btw!
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Växtintresserad, någon annan?

Inläggav Cerasifera » 2014-06-26 14:59:13

Hundralappen skrev:Växter är väldigt intressanta, och svampar också. Jag är dock sämst på att komma ihåg namn etc och har väl mer fokuserat på kemi än botanik och mykologi, men det kommer kanske mer fokus på den biten i framtiden förhoppningsvis :-)Happy

Spoiler: visa
Vill du svara enskilt så tryck citera så kommer den citera längst ner. Kopiera det och tryck på tangenten "<-" sen trycker du citera på nästa person och det hamnar längst ner. Markera musmarkören före "[..." och klistra in, tryck några enter och du kan svara olika personer med citat. Alternativt kan man trycka citera på flera personer direkt såg jag, men då får man trycka enter innan man trycker på citera efter första osv. Hoppas det var detta du åsyftade, haha.


And welcome, btw!


Det var precis det jag menade! Tror jag gjorde rätt nu, haha! Finns här någonting annat jag bör känna till? Vill gärna lära känna lite folk här :)
Cerasifera
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2014-06-25

Växtintresserad, någon annan?

Inläggav KrigarSjäl » 2014-06-27 1:33:23

Jovars, kan vara intressant. Men jag är i princip okunnig.
Det som är intressant för mig är

-Svampar
-Bonzaiträd
-Chiliodling
-Kaktusar
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Växtintresserad, någon annan?

Inläggav plåtmonster » 2014-06-27 1:53:00

För egen del.. automatisk bevattning ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Växtintresserad, någon annan?

Inläggav slackern » 2014-06-27 2:45:20

Den här svamparna tyckte jag var roliga när jag var yngre. Toppslätskivling heter svampen.

Bild
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Växtintresserad, någon annan?

Inläggav Myrkr » 2014-06-27 8:48:10

Prövade sådana för någon sommar sen, skruvat värre, snudd på andlig upplevelse.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Växtintresserad, någon annan?

Inläggav kapuni » 2014-06-27 21:03:09

Jag är intresserad av växter. Tycker om att studera örter och naturens krafter. Jag använder det i min hudvård. Tycker om sådant som är naturligt.

Jag tycker också om att fotografera växter men jag använder inte Instagram. Jag kollade på dina foton, Cerasifera, fina!
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Växtintresserad, någon annan?

Inläggav kjwkjw » 2014-06-27 21:03:34

ja, de är fina att titta på. men jag planterar inte.
kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Växtintresserad, någon annan?

Inläggav jojomamma » 2014-06-27 21:19:22

Jag är tokig i svampar. Numera mest goda matsvampar. Hösten är min favorittid på året. Men just nu till midsommar, har jag hittat en björksopp, en sammetsopp och några obestämda kremlor.
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Växtintresserad, någon annan?

Inläggav Huggorm » 2014-06-27 21:47:04

Träd är ett av mina specialintressen, jag har till och med skaffat några hektar mark där jag provodlar diverse träd från främst asien och nordamerika. Helst stora, frodiga lövträd, men jag är också intresserad av buskar, klätterväxter, ormbunkar och skogens vilda örtflora.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Växtintresserad, någon annan?

Inläggav jojomamma » 2014-06-27 22:02:40

Huggorm skrev:Träd är ett av mina specialintressen, jag har till och med skaffat några hektar mark där jag provodlar diverse träd från främst asien och nordamerika. Helst stora, frodiga lövträd, men jag är också intresserad av buskar, klätterväxter, ormbunkar och skogens vilda örtflora.

Odla stora träd, wow vad häftigt!!
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Växtintresserad, någon annan?

Inläggav Huggorm » 2014-06-27 22:04:09

jojomamma skrev:
Huggorm skrev:Träd är ett av mina specialintressen, jag har till och med skaffat några hektar mark där jag provodlar diverse träd från främst asien och nordamerika. Helst stora, frodiga lövträd, men jag är också intresserad av buskar, klätterväxter, ormbunkar och skogens vilda örtflora.

Odla stora träd, wow vad häftigt!!
Kul men kräver tålamod :roll:
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Växtintresserad, någon annan?

Inläggav slackern » 2014-06-27 22:39:42

Huggorm skrev:
jojomamma skrev:
Huggorm skrev:Träd är ett av mina specialintressen, jag har till och med skaffat några hektar mark där jag provodlar diverse träd från främst asien och nordamerika. Helst stora, frodiga lövträd, men jag är också intresserad av buskar, klätterväxter, ormbunkar och skogens vilda örtflora.

Odla stora träd, wow vad häftigt!!
Kul men kräver tålamod :roll:


Jag hoppas att det är godkända sorter du odlar. Så att du inte har plockat upp någon frö på dina resor.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Växtintresserad, någon annan?

Inläggav Huggorm » 2014-06-27 23:04:29

slackern skrev:
Huggorm skrev:
jojomamma skrev:Odla stora träd, wow vad häftigt!!
Kul men kräver tålamod :roll:


Jag hoppas att det är godkända sorter du odlar. Så att du inte har plockat upp någon frö på dina resor.
Cannabis eller vad menar du? Det är inte generellt förbjudet att ta med sig frömaterial från utlandet.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Växtintresserad, någon annan?

Inläggav slackern » 2014-06-27 23:21:46

Huggorm skrev:
slackern skrev:
Huggorm skrev:Kul men kräver tålamod :roll:


Jag hoppas att det är godkända sorter du odlar. Så att du inte har plockat upp någon frö på dina resor.
Cannabis eller vad menar du? Det är inte generellt förbjudet att ta med sig frömaterial från utlandet.


Nej jag tänkte på Amerikanskek eller någon annan planta som inte är droger.

Privatpersoner som reser med växter och växtprodukter över Sveriges gränser
Visst är det lockande att ta med växter hem från utlandssemestern!

Det är många växter och växtprodukter som du får ta med till Sverige utan speciella tillstånd, i alla fall från andra EU-länder. Andra växter kräver intyg eller tillstånd och vissa är helt förbjudna att ta in i Sverige. Dessutom finns restriktioner när det gäller transport av jord och andra odlingssubstrat.

De regler som gäller växter och växtprodukter som du tar med dig på resan gäller också för gods som du sänder per post eller annan frakt.


http://www.jordbruksverket.se/amnesomra ... 00389.html
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Växtintresserad, någon annan?

Inläggav Cerasifera » 2014-06-27 23:52:12

Huggorm skrev:Träd är ett av mina specialintressen, jag har till och med skaffat några hektar mark där jag provodlar diverse träd från främst asien och nordamerika. Helst stora, frodiga lövträd, men jag är också intresserad av buskar, klätterväxter, ormbunkar och skogens vilda örtflora.


Träd älskar jag. Jag gick på en skola där de hade arboristutbildning, tråkigt nog var utbildningen inget vidare fick jag veta av de som pluggade där, men jag fick med mej en del böcker osv därifrån. Var även med ute och klättrade (klättrande arborist), och det var helt fantastiskt.
Cerasifera
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2014-06-25

Växtintresserad, någon annan?

Inläggav Cerasifera » 2014-06-27 23:53:54

kapuni skrev:Jag är intresserad av växter. Tycker om att studera örter och naturens krafter. Jag använder det i min hudvård. Tycker om sådant som är naturligt.

Jag tycker också om att fotografera växter men jag använder inte Instagram. Jag kollade på dina foton, Cerasifera, fina!


Åh vad kul!! Och vad snällt att du tyckte om mina bilder. Väldigt roligt :-)Happy :-)Happy
Cerasifera
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2014-06-25

Återgå till Intressanta intressen



Logga in