Datorproblem, trasiga partitioner vid ominstallation

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Datorproblem, trasiga partitioner vid ominstallation

Inläggav matgar » 2014-06-25 7:39:45

Parvlon skrev:windows 8 har väl defender med vid installation och den ersätter microsoft security essentials.

Huh, man lär sig nått nytt varje dags sägs det. Jag var tvungen att kolla upp det och det stämmer verkligen. obs. detta gäller windows 8+
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Datorproblem, trasiga partitioner vid ominstallation

Inläggav Bror Duktig » 2014-06-25 8:15:41

Fast defender verkar sämre. T.ex. finns ingen schemalagd sökning. Jag ser att min win 7 har defender med från början också, vilket jag inte visste. Den står som inaktiverad sedan jag lade in MSE.

Förutom schemalagd sökning, så verkar de lika.

Nu funkar schemalagd sökning lite dåligt eftersom jag inte har igång datorn på så regelbundna tiden att det alltid funkar, kanske Defender ger en påminnelse om att man bör söka manuellt? I så fall kan den duga lika bra och jag kan plocka bort onödiga program.

Vet ni om Defender påminner om att man bör genomsöka? MSE gör faktiskt det om den schemalagda inte funkat på ett tag.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Datorproblem, trasiga partitioner vid ominstallation

Inläggav Bror Duktig » 2014-06-25 8:23:33

Jösses vad skönt att jag fick igång hans dator.

Självklart borde jag ha fattat att partitionerna var tomma när "free space" var lika med hela partitionen, men jag var lite osäker på om det kunde betyda "användbar space" som så att om man lägger in något, raderas det som finns och byts ut.

Förr har jag för mig att man skapade en partition som man sedan installerade på, stämmer inte det? När man inte jobbar med datorer, så kommer man (eller i alla fall jag) snabbt ifrån sina kunskaper. Så jag hade nog aldrig fattat att jag skulle installera på den oallokerade volymen.

Såg några bilder på google, där man hade två partitioner och körde två OS. Hur installeras de, om man inte ska installera rätt på färdig partition? Hur får man utrymme att bli över? Skapar en partition och installerar på oallokerade volymen, tar bort partitionen och installerar nästa på den nu åter oallokerade volymen?
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Återgå till IT-forum



Logga in