Nu vill jag veta... hur ser ni ateister på kristna?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav Frimodig » 2014-06-24 21:13:36

Wine skrev:
Frimodig skrev:...
Men varför är vi som homo sapiens sapiens så oerhört korkade? Att tro på stupida saker befrämjar överlevnaden som art?

Det är ett enigma.

Frimodig
Frimodig


Forskning på levertransplanterade patienter har funnit att de som var troende och det oavsett vad de trodde på, hade bättre överlevnad än de som inte hade någon religiös tro (har bara översatt en liten del av det citerade från dessa artiklar):

The Telegraph - Having faith 'helps patients live longer', study suggests
By Andrew Hough, 7:30AM BST 06 Oct 2010

Believing in God can help people live longer, a study has suggested.

Research into liver transplant patients found those who were actively “seeking God” had a better survival rate than those who did not hold religious beliefs, regardless of which faith they held.

They found some patients were up to three times more likely to survive by having a “strong religious connection”, even if they didn't attend church.

The study, published in the journal Liver Transplantation, adds weight to previous studies that showed how religion and faith can “influence disease progression”.


One participant, who was not identified, told the researchers that they “recovered” their life through the will of God, which made them “feel strong and calm”.

The study pointed to previous research, which it said showed people with HIV as well as heart patients, kidney dialysis patients had better survival chance if they were religious.


Det finns också tidigare forskning som visat att människor med HIV samt hjärtpatienter och njurdialyspatienter har bättre chans till överlevnad om de är religiösa.

Här finns mer att läsa, vetenskapligt arbete, samlat under de senaste 30 åren, visar att religiös tro är medicinskt, socialt och psykologiskt välgörande. Immunsystemet, blodtrycket, snabbheten i tillfrisknande, den mentala och emotionella hälsan samt livslängden påverkas bl.a. av om man är troende:

Daily Mail - The tantalising proof that belief in God makes you happier and healthier
By Tom Knox Updated: 21:10 GMT, 18 February 2011

For a growing yet largely unnoticed body of scientific work, amassed over the past 30 years, shows religious belief is medically, socially and psychologically beneficial.

In 2006, the American Society of Hypertension established that church-goers have lower blood pressure than the non-faithful.

Likewise, in 2004, scholars at the University of California, Los Angeles, suggested that college students involved in religious activities are more likely to have better mental and emotional health than those who do not.

Meanwhile, in 2006, population researchers at the University of Texas discovered that the more often you go to church, the longer you live.

As they put it: ‘Religious attendance is associated with adult mortality in a graded fashion: there is a seven-year difference in life expectancy between those who never attend church and those who attend weekly.’

Exactly the same outcome was recently reported in the American Journal of Public Health, which studied nearly 2,000 older Californians for five years. Those who attended religious services were 36 per cent less likely to die during this half-decade than those who didn’t.

Even those who attended a place of worship irregularly — implying a less than ardent faith — did better than those who never attended.

Pretty impressive. But there’s more; so much more that it’s positively surreal.

In 1990, the American Journal of Psychiatry discovered believers with broken hips were less depressed, had shorter hospital stays and could even walk further when they were discharged compared to their similarly broken-hipped and hospitalised, but comparatively heathen peers.

It’s not just hips. Scientists have revealed that believers recover from breast cancer quicker than non-believers; have better outcomes from coronary disease and rheumatoid arthritis; and are less likely to have children with meningitis.

Intriguing research in 2002 showed that believers have more success with IVF than non-believers.

A 1999 study found that going to a religious service or saying a few prayers actively strengthened your immune system.

These medical benefits accrue even if you adjust for the fact that believers are less likely to smoke, drink or take drugs.

And faith doesn’t just heal the body; it salves the mind, too. In 1998, the American Journal of Public Health found that depressed patients with a strong ‘intrinsic faith’ (a deep personal belief, not just a social inclination to go to a place of worship) recovered 70 per cent faster than those who did not have strong faith.

Another study, in 2002, showed that prayer reduced ‘adverse outcomes in heart patients’.


En studie av nästan 4.000 äldre vuxna publicerad i den amerikanska vetenskapstidskriften Journal of Gerontology visade att ateister hade en ökad risk att dö under en sexårsperiod jämfört med de troende.

Religiösa människor levde längre än ateister även om de inte gick regelbundet till en plats för tillbedjan:

For instance, a study of nearly 4,000 older adults for the U.S. Journal of Gerontology revealed that atheists had a notably increased chance of dying over a six-year period than the faithful.

Crucially, religious people lived longer than atheists even if they didn’t go regularly to a place of worship. This study clearly suggests there is a benefit in pure faith alone — perhaps this religiousness works by affording a greater sense of inner purpose and solace in grief.


Detta väcker frågan: Med tanke på den stora mängd bevis som finns som bekräftar att religion är bra för dig/oss, hur kommer det sig att ateisterna ändå verkar ha en så negativ inställning?

De är stolta över sin rationalitet, fast det finns så mycket empiriska bevis som tyder på att Gud är bra för dig/oss. Säkerligen, då är det istället ateisterna, inte de fromma, som agerar irrationellt?

This begs the question: Given all this vast evidence that religion is good for you, how come the atheists seem so set against it?

They pride themselves on their rationality, yet so much of the empirical evidence indicates that God is good for you. Surely, then, it is the atheists, not the devout, who are acting irrationally?


Kanske den ökade psykiska ohälsan i bl.a. Sverige beror på att färre människor är troende och fler är ateister?


Du är troende, du funkar enligt en annorlunda logik. Det är din grej.

Wine.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav Manveru » 2014-06-24 21:24:44

Skulle kunna tänka mig att det kan vara kopplat till placebo-effekten till viss del. Kritiskt lagda, icke-troende är förmodligen ej heller såna som blint tror på sina mediciner, oavsett hur bevisat det är att de fungerar bättre om du tror på dem. Lägg där till den tröst jag utgår från att religiösa finner i sin tro under sjukdomstiden och därmed förhåller sig mer positiva, vilket även det hjälper tillfrisknandet.

Har nog inte så mycket med religion att göra på så vis, och en "troende" ateist, det vill säga fanatikerna som beter sig som om ateismen var religion och lägger lika blind tilltro till vetenskapen skulle gissningsvis uppvisa liknande tillfrisknande. Fritt spekulerat som sagt, men intressant oavsett.
Manveru
 
Inlägg: 134
Anslöt: 2013-01-11

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav kiddie » 2014-06-24 21:33:11

Frimodig skrev:Dels har jag noll behov av övernaturliga saker. Som att gå på vatten, eller uppstå från de döda. Det är bara stolligheter, som jag ser det. Det är ena grejen. Såna saker är så dumma så jag skäms som medlem i människosläktet.

Den andra grejen, antagligen viktigare, är att jag saknar behov av religiös gemenskap. Min gissning är att gemenskapen är den viktigaste grejen med alla religioner. Behovet av gemenskap och tillhörighet. Jag har noll behov av sån gemenskap och tillhörighet.


Gillar den analysen. Jag brukar mest tänka på det förstnämnda vad gäller religion, så för mig så är religion och tro på något övernaturligt men inte organiserad religion samma uttryck för mig. Jag ser mest den biten. Att folk tror på en stor kraft som man kan tala med. Jag tror olika människor har olika behov, en del är nöjda med ca 81 år på jorden sedan inget mer i all evighet.

Har inte tänkt så mycket på religion som gruppföreteelse, men såklart spelar det jättestor roll. Det finns rätt många andliga som är helt rabiata mot all religion och tycker den styr tanken istf att man ska känna själv helt och hållet. Och klart att en människa som behöver en grupp lättare väljer en församling än att utöva tro själv.

Jag har nog svårt för religion på andra punkten eftersom någon annan människa som jag uppfattar det, bestämmer hur jag ska tro. Finns nu Gud så borde vi kunna snacka utan att kyrkan lägger sig i. Men sedan är jag nog ganska mycket individualist med.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav Miche » 2014-06-24 22:45:48

Wine skrev:För många citat enligt min mening.
Man kan bevisa det mesta med vetenskap, frågan är hur erkända dessa undersökningar är av andra vetenskapsmän.

Jag har sett hur en sekt använder "vetenskap" för att "bevisa" en massa dumheter för medlemmarna, det är metoder som inte håller för en vetenskaplig granskning.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav elle » 2014-06-25 10:03:46

Miche skrev:
Wine skrev:För många citat enligt min mening.
Man kan bevisa det mesta med vetenskap, frågan är hur erkända dessa undersökningar är av andra vetenskapsmän.

Jag har sett hur en sekt använder "vetenskap" för att "bevisa" en massa dumheter för medlemmarna, det är metoder som inte håller för en vetenskaplig granskning.

Men har du sett en film Expelled : No Intelligens Allowed . Om hur man manipulerar vetenskapliga undersökningar i syfte att få folk att sluta tro på Gud .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav jojomamma » 2014-06-25 11:26:46

12-stegsprogrammet är ett andligt program. Många som är med där har lämnat alkoholen och andra beroenden. Jag har träffat sådana som blivit "frälsta" andra som behåller sin atteism, de har inga problem med varandra.

AA Anonyma alkolister
OA Anonyma Överätare
ACA Sverige Vuxna barn till alkoholister och från andra dysfunktionella familjer
NA Anonyma Narkomaner
m.fl.

Hellre lite halleluja än att förstöra sig själv och omgivningen, kanske egna barn, genom missbruk tänker jag. Det finns ju alternativ för dem som inte klarar av ordet Gud. Jag tänker på Länkarna, det finns fler.

De tre första stegen inom 12-stegs rörelsen
1. Vi erkände att vi var maktlösa inför vårt beroende, att våra liv hade blivit ohanterliga.
2. Vi kom till tro på att en kraft starkare än vi själva kunde ge oss vårt förstånd tillbaka.
3. Vi tog ett beslut att lägga vår vilja och vårt liv i händerna på Gud, som vi uppfattade honom

Orden ”som vi uppfattade honom” ger en stor frihet. Jag har hört om både hinduer och muslimer på möten. Min favorit är en man som säger att hans högre makt är en prick i taket som hette Gudrun.
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Re: Sv: Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav tahlia » 2014-06-25 11:33:20

elle skrev:Men har du sett en film Expelled : No Intelligens Allowed . Om hur man manipulerar vetenskapliga undersökningar i syfte att få folk att sluta tro på Gud .


Du hänvisar till en propagandafilm känd för att ha redigerat citat från Darwin för att försöka vinna grund för sina påståenden.
Den filmen väger inte direkt tungt.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav Myrkr » 2014-06-25 11:48:48

jojomamma skrev:Orden ”som vi uppfattade honom” ger en stor frihet. Jag har hört om både hinduer och muslimer på möten. Min favorit är en man som säger att hans högre makt är en prick i taket som hette Gudrun.


När Gudrun Schyman gick 12-stegsprogrammet så tillbad hon sig själv.
Gudrun Schyman skrev:Gudrun, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden."
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav Miche » 2014-06-25 11:51:02

elle skrev:Men har du sett en film Expelled : No Intelligens Allowed . Om hur man manipulerar vetenskapliga undersökningar i syfte att få folk att sluta tro på Gud .
Nej, den har jag inte sett men din beskrivning ger mig en tanke.

Filmen verkar helt klart vara producerad av människor med religiösa intressen vilket gör att de vänder sin undersökning åt det hållet. Nu råkar det vara så att de flesta vetenskapsmän är troende enligt vad vi kom fram till någonstans i en tråd. Det är alltså inte helt omöjligt de vetenskapliga undersökningar de religiösa vetenskapsmännen gör är präglade av deras religiositet och att Expelled därmed pekar på ett problem som religionen orsakar för vetenskapen.

Alla mynt har två sidor, glöm inte det.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav kjwkjw » 2014-06-25 14:14:14

slackern skrev:
kjwkjw skrev:
Miche skrev:Tyvärr är det nog så att du är den värsta skitsnackaren i den här tråden. Jag blockar dig nu, orkar inte läsa dina hatiska inlägg (vilket du gav ytterligare ett par exempel på nu). Kan meddela att jag även blockat kapuni eftersom hen beter sig nästan lika illa många gånger (dock kollar jag någon gång ibland eller ser vad som citerats).


flera här skriver en massa skit att kristna är våldsamma och annat trams, jag ger svar på tal och är tydligen hatisk.

det är du o dina jämnlikar som är hatiska som vägrar se sannningen och bara smutskastar hela tiden, går inte att prata med er.


Dom här kristna känns inte särskilt fredliga och trevliga.

Bild

Nu inte sagt att alla kristna är som dom här. Utan bara en ytterst liten minoritet.

Ku Klux Klan (KKK) är namnet på flera historiska och nutida protestantiska organisationer i USA vilka strävar efter vit överhöghet och ett samhälle baserat på rasism. Namnet Ku Klux Klan kommer av kyklos (grekiskans κύκλος, cirkel), och klan från lågskotskan, då många av grundarna härstammade därifrån. Sedan lång tid förknippas "Klanen" med de brinnande korsen, lynchningarna, de vita huvorna och de vita fotsida dräkterna.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ku_Klux_Klan



finns dom nu? nej!

finns ingen kristen version av ISIS.
kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav kjwkjw » 2014-06-25 14:16:24

kiddie skrev:
kjwkjw skrev:du ska nog tolka texten på ett annat sätt.


Jag tolkar väl som jag vill, precis som du rycker koranrader ur sitt sammanhang? :wink:

Du får tolka symboliskt om du vill... men det blir lite svårare med den att man ska döda sina barn om de super och inte lyssnar. :-)056
.

läs det nya testamentet.
kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav kjwkjw » 2014-06-25 14:17:33

slackern skrev:
Parvlon skrev:KKK kristen rörelse? Du måste skämta.

Protestantisk är ett ord som brukar användas för att hänvisa till de nya samfund som uppstod i samband med reformationen och ibland också till de samfund och rörelser som senare har uppstått ur dessa reformationskyrkor.
http://www.fragaprasten.fi/las-svar/vad ... estantisk/


Här har du lite mer kristna terrorister. Bör väl tilläggas att dom är en pytteliten minoritet som tur är.

Aryan Nations is a white supremacist or "white Christian separatist" religious organization originally based in Hayden Lake, Idaho. Richard Girnt Butler founded the group in the 1970s, as an arm of the Christian Identity organization Church of Jesus Christ–Christian. The Federal Bureau of Investigation has called Aryan Nations a "terrorist threat",[1] and the RAND Corporation has called it the "first truly nationwide terrorist network" in the US.[2]


http://en.wikipedia.org/wiki/Aryan_Nations



gammalt och vilka våldsdåd har dom gjort? går inte att jämföra med tex ISIS, vänligen, googla ISIS och läs på.
kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav kjwkjw » 2014-06-25 14:19:20

kiddie skrev:
kjwkjw skrev:flera här skriver en massa skit att kristna är våldsamma och annat trams, jag ger svar på tal och är tydligen hatisk.


Som sagt, jag har träffat väldig olika kristna. Vissa är verbalt "våldsamma", andra är hur bra som helst.

Grejen är väl att kristendom inte vaccinerar mot våldsamma eller hatiska ord och gärningar?


så det värsta kristna gör att göra verbala påhopp, medans du blir halshuggen av extremister från ISIS bara för att du är vit "western" människa.

det är vanligt att koranskolor lär ut att man ska döda alla kristna och judar.

Kristna är ingen fara för samhället så lägg ner din hat-kampanj. En fara för samhället är grupperingar likt ISIS.

Du får inte vara ateist i ett muslismt land, men i kristna länder har du total frihet, det är ingen som dödar dig, förföljer dig eller slår dig.
kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav Parvlon » 2014-06-25 15:47:16

Lite skillnad från en annan människas ord för länge sedan, i en psalm, från en direkt uppmaning från Gud (iaf som de tror) till alla muslimer.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav kiddie » 2014-06-25 18:59:24

kjwkjw skrev:läs det nya testamentet.


Så islam ska läsas i hela koranen men kristna ska bara stå till svars för nya testamentet?

Går inte på det.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav kiddie » 2014-06-25 19:04:23

Tror att när människan levde mitt i naturen fanns ett starkare behov av religion. Man visste inte att vi flög omkring på ett sandkorn i rymden men man såg växlingar under året, såg det återkom med väder och stjärnbilder och liknande, så det kanske imte var så konstigt om man tyckte allt följde en gudomlig ordning. Att man sedan anpassade sig efter denna ordning för att få så bra liv som möjligt.

Sedan när naturen inte var lika välvillig så hade man från början tanken att det fanns en gudomlig ordning är inte steget långt till att man tror att gudarna är arga eller något. Och att man kanske kunde fixa till det på något sätt?

Det är rätt lätt att sitta i stugvärmen och ha det samma dag till dag och inte tro något. Man är inte utsatt på samma vis.

Sedan läste jag en liten undersökning om patienter man bad för, och de som man bad för blev friska långsammare! Så det kan nog vara lite nocebo med, typ man känner att Nu ligger jag risigt till om de t o m ber för mig! ;)
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav elle » 2014-06-25 19:18:41

kiddie skrev:
kjwkjw skrev:läs det nya testamentet.


Så islam ska läsas i hela koranen men kristna ska bara stå till svars för nya testamentet?

Går inte på det.

Kristendomen börjar med Nya Testamentet men kristna läser både NT och GT .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav Parvlon » 2014-06-25 19:20:34

Eller så vill inte Gud låta sig bevisas av "vetenskapen". Var det inte du som hade läst bibeln? Där står en hel del om människor som ser sig som visa men i Guds ögon är de fåniga.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Sv: Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav tahlia » 2014-06-25 20:09:56

Parvlon skrev:Eller så vill inte Gud låta sig bevisas av "vetenskapen". Var det inte du som hade läst bibeln? Där står en hel del om människor som ser sig som visa men i Guds ögon är de fåniga.


Gud låter som den typiska människan - "den där snubben har ju skitkonstiga åsikter/hypoteser/teorier, inte fan är han så smart som han tror".
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav kiddie » 2014-06-25 20:19:57

elle skrev:Kristendomen börjar med Nya Testamentet men kristna läser både NT och GT .


Är ju just en av sakerna jag säger. Jag ser inte kristna som en homogen massa. Vissa säger som du att det börjar med nya testamentet. Vissa hänvisar extremt hårt till gamla testamentet med. Det är inte för mig att avgöra vem som är mest kristen. De som kallar sig kristna är det enligt min definition, pga att jag helt enkelt inte kan ha en bättre.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav kiddie » 2014-06-25 20:22:31

Parvlon skrev:Var det inte du som hade läst bibeln? Där står en hel del om människor som ser sig som visa men i Guds ögon är de fåniga.


Ingen är vis i egentlig mening tycker jag. Alla ligger på en kurva där vi lär oss. Vissa lär sig mer motvillligt än andra. Men mer och mer lärdom får vi alla vare sig vi vill det eller inte.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav Wine » 2014-06-25 20:22:31

Miche skrev:
Wine skrev:För många citat enligt min mening.
Man kan bevisa det mesta med vetenskap, frågan är hur erkända dessa undersökningar är av andra vetenskapsmän.

Jag har sett hur en sekt använder "vetenskap" för att "bevisa" en massa dumheter för medlemmarna, det är metoder som inte håller för en vetenskaplig granskning.


tahlia skrev:
elle skrev:Men har du sett en film Expelled : No Intelligens Allowed . Om hur man manipulerar vetenskapliga undersökningar i syfte att få folk att sluta tro på Gud .


Du hänvisar till en propagandafilm känd för att ha redigerat citat från Darwin för att försöka vinna grund för sina påståenden.
Den filmen väger inte direkt tungt.


tahlia skrev:...
Kristna har inte bevisat att gud existerar. En omöjlig uppgift för kristna.


En fråga till tahlia och Miche, ni verkar förlita er till 100% på vetenskapen, anser ni att det finns någon som vetenskapligt har kunnat bevisa att Herren inte finns?

tahlia skrev:...
Den andra delen då. Människan har ett begräsnat förstånd för att hon ännu inte har greppat allt. Jag tror inte en sekund på att det handlar om någon oförmåga att greppa det, det enda vi behöver är tid och fler nyfikna, intelligenta tänkare längs vägen.


Tror du på allvar att det finns någon enskild individ som lever på denna jord eller som kommer att leva på denna jord som till fullo med sitt intellekt är eller kommer att vara kapabel att förstå, förklara och greppa tillvaron vi lever i och alla de företeelser som finns runtomkring oss?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav kapuni » 2014-06-25 21:20:50

kiddie skrev:Tror att när människan levde mitt i naturen fanns ett starkare behov av religion.

För egen del var jag inte ute efter något behov av religion. Det var/är Gud som kom/kommer till mig. Han finns hos alla, det gäller bara att vara öppen för Honom.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Re: Sv: Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav tahlia » 2014-06-25 22:13:28

Wine skrev:En fråga till tahlia och Miche, ni verkar förlita er till 100% på vetenskapen, anser ni att det finns någon som vetenskapligt har kunnat bevisa att Herren inte finns?


Det beror väl på hur långt man vill dra det. Vi kan inte motbevisa möjligheten att gud skapade big bang t.ex. Däremot tycks ju evolution i kombination med DNA-vetenskapen motsäga att människan uppstod ur tomma intet i den form hon har idag. Geologi motbevisar påståendet om syndafloden. T.ex. När de många bäckarna små bli tillräckligt många blir det svårt att stå emot vattenmassorna.

Wine skrev:
Tror du på allvar att det finns någon enskild individ som lever på denna jord eller som kommer att leva på denna jord som till fullo med sitt intellekt är eller kommer att vara kapabel att förstå, förklara och greppa tillvaron vi lever i och alla de företeelser som finns runtomkring oss?


En dag (förutsatt att vi inte lyckas bli utdöda inom en någorlunda överskådlig framtid) kommer alla individer att förstå, kunna förklara och greppa tillvaron vi lever i och alla företeelser runt oss.
Den kunskapen kommer inte att komma från en enda individ utan från alla individer som genom historien har ägnat sig åt att lista ut saker en efter en. Se bara hur långt vi kommit på ett par tusen år! Och det tack vare ett flertal individer. Det de listat ut och bevisat lär vi våra barn idag och så fortsätter det till vår kunskap är fullständig.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Återgå till Intressanta intressen



Logga in