Antibiotikaresistensen största hotet mot människan

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Antibiotikaresistensen största hotet mot människan

Inläggav Alien » 2014-06-12 2:26:48

En gång i tiden betydde vanliga infektioner en dödsfara. Lunginflammation var en vanlig dödsorsak. Detta var före penicillinet. Kommer det att bli så igen?

DN skrev:Men kanske är vår seger över bakterierna bara en parentes i historien. Resistenta bakterier sprider sig oroväckande på svenska sjukhus, skriver Folkhälsomyndigheten i rapporten som presenteras på tisdagen.

Antibiotikaresistens är inte bara ett problem för sjukvården. Det är ett globalt hot, ett av de största hoten mot mänskligheten. Och det krävs att många olika krafter samverkar för att vi ska kunna vinna kriget mot de resistenta bakterierna.
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/mari ... dligt-hot/

Allt beror på för frikostig användning av antibiotika. Till människor för sjukdomar som gått över utan antibiotika el som inte alls orsakats av bakterier. Antibiotika är mirakelmedicinen som alla vill ha. Och till djur för att få dem att växa snabbare.

Förra året ökade de resistenta bakterierna kraftigt och flera sjukhus hade stora utbrott av smitta. I Gävleborg har över 250 patienter drabbats.

Antalet resistenta bakterier fortsätter att öka, nu är över tiotusen personer smittade i Sverige, visar Folkhälsomyndighetens statistik för 2013.

Förra året var det bakterier av typen VRE och MRSA som ökade mest, med 49 respektive 17 procent. Bakom den kraftiga ökningen av VRE ligger nio utbrott av smitta inom vården, det mest omfattande i Gävleborg där mer än 200 personer smittades förra året. Utbrottet pågår fortfarande och i dag har totalt 250 personer smittats.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/over-1 ... bakterier/

Avdelningar för nyfödda, neonatalavdelningar, tillhör de som drabbas av resistenta bakterier. Enligt en enkät som Socialstyrelsen gjort bland landets alla 36 avdelningar hade fyra av tio, 16 stycken haft utbrott. Året innan hade 12 enheter haft utbrott av smitta.

– Det här är avdelningar med många infektioner och hög antibiotikaanvändning. Här finns mammor och pappor, det blir många människor och då uppstår smitta lättare, säger Olov Aspevall.

ESBL, en resistent tarmbakterie, är den som smittat allra flest människor förra året var siffran 8131, en ökning med 906 fall, 13 procent, jämfört med 2012.

Som DN tidigare skrivit går i dag två tredjedelar av världens antibiotikaförbrukning till djuruppfödning för att vi ska få billig mat. Sverige tillhör de länder som är bäst i klassen när det gäller antibiotikaanvändning både till djur och till människor.

Men det hjälper ju inte har bra vi är i Sverige om inget händer i övriga världen.

Dessa resistenta bakterier måste anmälas enligt smittskyddslagen:

ESBL (Extenden spectrum bet-lactamases.

MRSA (Meticillinresistenta gula stafylokocker)

VRE (Vankomycinresistenta enterokocker)

PNS (Pneumokocker med nedsatt känslighet för penicillin). Orsakar bla a blodförgiftning, lunginflammation och hjärnhinneinflammation.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46170
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Antibiotikaresistensen största hotet mot människan

Inläggav Heishi » 2014-06-12 2:40:33

Jag är mer än övertygad om att detta är en mycket större risk än t.ex kärnvapenkrig och dylikt.
All övermedicinering av t.ex antibiotika kommer sakta men säkert placera oss i de facket alla raser tillhör, nämligen det naturliga urvalet. Frågan är bara hur lång tid det är dit, inte om.
Heishi
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2010-10-18
Ort: Skövde

Antibiotikaresistensen största hotet mot människan

Inläggav plåtmonster » 2014-06-12 2:43:59

Blir väl till att någon får sätta stopp för några fabriker så att tillgången minskas med 2/3 och därmed inte räcker till mer än att kurera människor.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Antibiotikaresistensen största hotet mot människan

Inläggav Heishi » 2014-06-12 3:20:49

Jag säger inte att det är ett problem vi i Sverige kanske har problem med (men de finns här med), men jag såg ett program för nått år sedan om just medicin och dess tillgänglighet. Skrämmande nog var slutsatsen att man i t.ex Holland kunde få ut div antibiotika, tex penicillin över disk, utan recept. Så de behöver förbättras.

Sedan har vi läkare som också skriver ut antibiotika på tok för mycket, till fel tillstånd ect.
En vän till mig hade en bekant som var mor. Denna gick till vårdcentralen och KRÄVDE penicilin för en simpel förkylning, och hotade med att anmäla läkaren om hon inte fick det. Om hon hade googlat (som för övrigt tar 5 sek) hade hon hittat att det inte skulle hjälpt. Denna idioti finns också. Jag vet inte om det var tjänstefel av läkaren, men det skulle mycket väl kunna falla inom den ramen.
Heishi
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2010-10-18
Ort: Skövde

Antibiotikaresistensen största hotet mot människan

Inläggav matterik » 2014-06-12 8:06:25

Just i det kalla klimatet är detta just inget problem så länge befolkningenstätheten förblir låg.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Re: Sv: Antibiotikaresistensen största hotet mot människan

Inläggav slackern » 2014-06-12 9:56:50

Gammal nyhet som det skrivs om i princip om varje år. Vad är nyhetsvärdet? Vad ska diskuteras?
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Antibiotikaresistensen största hotet mot människan

Inläggav Heishi » 2014-06-12 10:13:10

Naturligtvis är det en nyhet som upprepas, problemet är att det är återkommande.
Heishi
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2010-10-18
Ort: Skövde

Re: Sv: Antibiotikaresistensen största hotet mot människan

Inläggav tahlia » 2014-06-14 8:54:59

Känns lite surt att behöva invänta en helansiktesinfektion var gång man får bihåleinflammation för att kunna få antibiotika. Speciellt när man bor i ett av de länder som faktiskt inte delat ut antibiotika som godis.

Ta USA t.ex där man stoppade i varenda kotte med ett lite större sår, antibiotika "i förebyggande syfte". Idiotin i hanteringen av medicinen har varit stor länge och på många platser. Tro fasen det blir ett problem.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Antibiotikaresistensen största hotet mot människan

Inläggav Kimmelie » 2014-06-14 11:30:29

tahlia skrev:Känns lite surt att behöva invänta en helansiktesinfektion var gång man får bihåleinflammation för att kunna få antibiotika. Speciellt när man bor i ett av de länder som faktiskt inte delat ut antibiotika som godis.

Jag botade min kroniska bihåleinflammation för gott genom att skölja näsan med saltvatten. Jag hade återkommande bihåleinflammationer 2 ggr/år i flera år, men jag förstod inte att det var bihåleinflammation, jag trodde bara det var vanliga förkylningar... Jag frågade nån vad det egentligen var för skillnad på influensa och förkylning, och fick till svar att "vid influensa ligger man ju med hög feber i en vecka". Det gjorde jag varje gång jag blev "förkyld", med sprängvärkande bihålor, utan att fatta att det var bihåleinflammation...

Sen fick jag tipset att skölja näsan med saltvatten. Jag hade ingen nässköljningskanna så jag tog en vanlig plastmugg istället, fyllde den med ljummet vatten och hällde i salt (alldeles för mycket egentligen). Höll för ena näsborren och stack ner näsan i vattnet och drog in så långt att det precis nätt och jämnt inte rann ner i halsen. Sen var det meningen att man skulle blåsa ut det genom den andra näsborren. Det lyckades jag oftast inte med. Sen dra in genom den andra näsborren osv. Jag upprepade detta tills jag kunde andas normalt med båda näsborrarna. Det tog en stund, eftersom jag var helt igentäppt, säkert en halvtimme, och jag fick fylla på med mer vatten flera gånger.

Sen jag gjorde det, för rätt många år sen, har jag aldrig haft bihåleinflammation. Nu när jag blir förkyld så blir jag helt enkelt bara förkyld. Max en dag som jag kan känna mig lite halvsjuk. Så nu vet jag vad det är för skillnad på influensa och förkylning... :wink:
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Antibiotikaresistensen största hotet mot människan

Inläggav Alien » 2014-06-20 16:15:53

Clostridium difficile är en tarmbakterie som växer till sig när andra tarmbakterier (en del nyttiga) slås ut av antibiotika.

SvD skrev:Strax efter årsskiftet slog tarmbakterien Clostridium difficile 027 till mot Centrallasarettet i Växjö. Hittills har 24 fall av smittade personer konstaterats och dessutom misstänks alltså fyra patienter ha avlidit på grund av den nya typen av bakterie.
---
Den elakartade bakterien påträffades första gången i Kanada och därefter har smittan spridits till USA och sedan till flera europeiska länder. Finland, Danmark och Norge har haft flera utbrott, men i Sverige är fallen i Växjö det första bekräftade utbrottet.

Clostridium difficile 027 är en bakteriestam som orsakar allvarliga infektioner, mest svåra diarréer, i samband med antibiotikabehandling. Då kan giftiga bakterier bildas så att man tvingas operera bort hela tjocktarmen.

- Det här är knepigt eftersom själva användning av antibiotika kan förvärra situationen, men man har egentligen inget annat val än att sätta in antibiotika mot den ursprungliga bakterien.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/tarmb ... 337692.svd

Den stora faran är om clostridium difficile blir antibiotikaresistent.

Tio har avlidit och totalt 27 skadats av Skånes allvarligaste utbrott av tarmbakterien Clostridium Difficile på sjukhuset i Ystad.
Idag har regiondirektören bett drabbade och anhöriga om ursäkt.
Publicerad 18 juni 2014 09.54 · Uppdaterad 18 juni 2014 16.00
TEXT: MARTINA GLIMBERG
Under ett halvår, mellan juli 2012 och december 2013, drabbades 27 patienter av en svårbehandlad och aggressiv form av tarmbakterie medan de var inlagda på en avdelning på Ystads sjukhus.

Totalt avled tio patienter som drabbades av tarminfektion. I fem av fallen anses det klarlagt att bakterien har varit en bidragande dödsorsak, för de andra fem ska en utredning undersöka om det finns ett samband.
http://www.sydsvenskan.se/skane/tio-pat ... mbakterie/

Enda sättet att förhindra spridningen av denna tarmbakterie är förbättrade städ- och hygienrutiner. Det borde väl alla känna till på sjukhus men blir det stress och överbeläggning händer missar.

Tarmbakterier dör inte av handsprit, men smittspridning hindras med hjälp av god handhygien.

– Man måste tvätta händerna med tvål och sedan sprita händerna, påminner Eva Melander.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46170
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Antibiotikaresistensen största hotet mot människan

Inläggav Neutrino » 2014-06-20 18:13:24

Detta är, som slackern nämnde, ingen direkt nyhet men jag anser att det är otroligt viktigt att prata om det ändå. Folk inser inte riktigt hur viktigt det är och vilket hot antibiotikaresistenta bakterier utgör. En av mina senaste kurser vid universitetet var i just bakteriologi (otroligt intressant kurs för övrigt). Min föreläsare berättade att vi (mänskligheten), för att undvika en "post-antibiotisk era" (där olika bakterieinfektioner som till exempel lunginflammation, blodförgiftning, tuberkulos etc ej kommer kunna behandlas), måste minska antibiotikaanvändningen samt producera nya preparat. Helst ett nytt preparat om året, vilket inte händer. Har för mig (men jag är inte helt säker) att min föreläsare sa att inget nytt antibiotikum har utvecklats sedan 1987 (utöver derivat av redan existerande antibiotika), så vi "ligger i lä".

Nu är vi i Sverige visserligen relativt bra på att inte använda antibiotika i onödan men det är ju inte så att vi kan helt ignorera det här med antibiotikaresistens ändå. Resistenta bakterier sprids lätt över världen och jag anser att det är viktigt att man gör allt man kan för att förhindra dem. Det kan till exempel vara bra att tänka på var köttet man köper i affären kommer ifrån. Som tidigare nämnts så ger man bland annat antibiotika till djur för att de ska växa mer, vilket just anrikar resistenta bakterier. Jag tycker att det är idioti att göra så men folk vill ju tjäna pengar. Det bör dock tilläggas att antibiotikaanvändning hos djur i just tillväxtbefrämjande syfte har varit förbjudet i Sverige sedan 1986 och inom EU sedan 2006.

Hursomhelst, jag tvivlar inte på att det där med antibiotikaresistens kommer att bli ett större problem om vi alla fortsätter som vi gör nu (speciellt i länder utanför Sveriges gränser).

matterik skrev:Just i det kalla klimatet är detta just inget problem så länge befolkningenstätheten förblir låg.


Källa? Ser att användaren som skrev inlägget är inaktiv men är det någon som har källa på det där?
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Antibiotikaresistensen största hotet mot människan

Inläggav plåtmonster » 2014-06-20 18:44:40

Om det skall utvecklas ny antibiotika så bör det vara exportförbud till de länder som släpper ut antibiotika från sina fabriker, använder det i djurindustrin eller accepterar systematiskt slarv vid tillämpning av antibiotikakurer.
Annars blir utveckling av nya medel meningslös.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Antibiotikaresistensen största hotet mot människan

Inläggav Wine » 2014-06-20 23:27:02

Neutrino skrev:Detta är, som slackern nämnde, ingen direkt nyhet men jag anser att det är otroligt viktigt att prata om det ändå.
...


Ja jag tror det finns mycket som ständigt måste upprepas och påminnas om för att det inte ska falla i glömska, kan också vara så att det i vissa fall handlar om något man själv tycker är självklart och som man tror att de allra flesta har vetskap om vilket ju inte alltid stämmer.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Antibiotikaresistensen största hotet mot människan

Inläggav slackern » 2014-06-20 23:35:47

Wine skrev:
Neutrino skrev:Detta är, som slackern nämnde, ingen direkt nyhet men jag anser att det är otroligt viktigt att prata om det ändå.
...


Ja jag tror det finns mycket som ständigt måste upprepas och påminnas om för att det inte ska falla i glömska, kan också vara så att det i vissa fall handlar om något man själv tycker är självklart och som man tror att de allra flesta har vetskap om vilket ju inte alltid stämmer.


Jag har en kompis som åkte in till sjukhuset pga en infekterad böld. Dom isolerade honom snabbt som ögat för att dom misstänkte MRSA. Så han blev rätt traumatiserad efter den händelsen eller han blev rädd, han visste inte alls vad som hände.
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Antibiotikaresistensen största hotet mot människan

Inläggav Alien » 2014-06-21 0:34:25

plåtmonster skrev:Om det skall utvecklas ny antibiotika så bör det vara exportförbud till de länder som släpper ut antibiotika från sina fabriker, använder det i djurindustrin eller accepterar systematiskt slarv vid tillämpning av antibiotikakurer.
Annars blir utveckling av nya medel meningslös.


Tyvärr lär det knappast hända. För det första så är det inte troligt att den nya antibiotikan utvecklas just i Sverige. För det andra så lär knappast ett läkemedelsbolag i Sverige (el annorstädes) vilja avstå från inkomster från hela världen. Så ska man vara cynisk, så är det bättre om massor av folk dör först, så alla förstår allvaret.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46170
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Antibiotikaresistensen största hotet mot människan

Inläggav Heishi » 2014-06-21 2:34:17

Neutrino skrev:
matterik skrev:Just i det kalla klimatet är detta just inget problem så länge befolkningenstätheten förblir låg.


Källa? Ser att användaren som skrev inlägget är inaktiv men är det någon som har källa på det där?


Gällande Sverige och dess klimat finns det lite olika sätt att se på det. Ifall man skall se till ren medicinsk fakta så är det större chans att bli smittad i södra än norra Sverige, då bakterier har svårare att växa i kalla miljöer. Sedan får man komma ihåg vissa är mer resistenta, eller extremofiler, arkéer. Kryofilen t.ex inte lyder under dessa regler. Ett annat mer känt exempel på en extremofil är en anaerob sådan.

Sedan är befolkningsmängd avgörande i avseende ifall man bedömer t.ex kontakt/luftburen smitta, ja.

Ifall man ska se till t.ex virus är det inte heller en särskilt munter läsning då man på det stora hela kan säga att virus är mycket benägna att anpassa sig.
Heishi
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2010-10-18
Ort: Skövde

Antibiotikaresistensen största hotet mot människan

Inläggav Wine » 2014-06-22 20:34:06

Ny upptäckt kan vara till hjälp i kampen mot MRSA, ett företag har utvecklat en bakterielösning som man sprayar på huden och som förändrar den befintliga bakteriefloran och på sikt bygger upp en bakterieflora som gör att immunsystemet boostas och motståndskraften mot hudinfektioner och hudproblem som akne och eksem utvecklas och förbättras:

The New York Times - My No-Soap, No-Shampoo, Bacteria-Rich Hygiene Experiment
By JULIA SCOTTMAY 22, 2014

For most of my life, if I’ve thought at all about the bacteria living on my skin, it has been while trying to scrub them away. But recently I spent four weeks rubbing them in. I was Subject 26 in testing a living bacterial skin tonic, developed by AOBiome, a biotech start-up in Cambridge, Mass. The tonic looks, feels and tastes like water, but each spray bottle of AO+ Refreshing Cosmetic Mist contains billions of cultivated Nitrosomonas eutropha, an ammonia-oxidizing bacteria (AOB) that is most commonly found in dirt and untreated water. AOBiome scientists hypothesize that it once lived happily on us too — before we started washing it away with soap and shampoo — acting as a built-in cleanser, deodorant, anti-inflammatory and immune booster by feeding on the ammonia in our sweat and converting it into nitrite and nitric oxide.

While most microbiome studies have focused on the health implications of what’s found deep in the gut, companies like AOBiome are interested in how we can manipulate the hidden universe of organisms (bacteria, viruses and fungi) teeming throughout our glands, hair follicles and epidermis. They see long-term medical possibilities in the idea of adding skin bacteria instead of vanquishing them with antibacterials — the potential to change how we diagnose and treat serious skin ailments.

AOBiome does not market its product as an alternative to conventional cleansers, but it notes that some regular users may find themselves less reliant on soaps, moisturizers and deodorants after as little as a month. Jamas, a quiet, serial entrepreneur with a doctorate in biotechnology, incorporated N. eutropha into his hygiene routine years ago; today he uses soap just twice a week. The chairman of the company’s board of directors, Jamie Heywood, lathers up once or twice a month and shampoos just three times a year. The most extreme case is David Whitlock, the M.I.T.-trained chemical engineer who invented AO+. He has not showered for the past 12 years. He occasionally takes a sponge bath to wash away grime but trusts his skin’s bacterial colony to do the rest. I met these men. I got close enough to shake their hands, engage in casual conversation and note that they in no way conveyed a sense of being “unclean” in either the visual or olfactory sense.

AOBiome says its early research seems to hold promise. In-house lab results show that AOB activates enough acidified nitrite to diminish the dangerous methicillin-resistant Staphylococcus aureus (MRSA).
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Antibiotikaresistensen största hotet mot människan

Inläggav slackern » 2014-06-22 20:38:02

Wine skrev:Ny upptäckt kan vara till hjälp i kampen mot MRSA, ett företag har utvecklat en bakterielösning som man sprayar på huden och som förändrar den befintliga bakteriefloran och på sikt bygger upp en bakterieflora som gör att immunsystemet boostas och motståndskraften mot hudinfektioner och hudproblem som akne och eksem utvecklas och förbättras:


Hur ska då Big Pharma tjäna pengar? :shock:
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Antibiotikaresistensen största hotet mot människan

Inläggav Flatline » 2014-06-22 20:47:15

Wine skrev:Ny upptäckt kan vara till hjälp i kampen mot MRSA, ett företag har utvecklat en bakterielösning som man sprayar på huden och som förändrar den befintliga bakteriefloran och på sikt bygger upp en bakterieflora som gör att immunsystemet boostas och motståndskraften mot hudinfektioner och hudproblem som akne och eksem utvecklas och förbättras:


Låter i mina öron som vanlig fagterapi, har iof inte varit så vanligt i västvärlden då vi gått på antibiotikaspåret men Soviet var ju väldigt heta på Fageterapi och använde tekniken på väldigt stor skala och det görs fortfarande i de före detta sovietrepublikerna.
Kul att det öppnas ögonen för det dock iom att det kan vara en potentiell avlastning för antibiotikan så att vi kanske kan använda den även i framtiden.
Men att jänkarna försöker slå på trumman och påstå att det är stora nyheter känns lite fel.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Antibiotikaresistensen största hotet mot människan

Inläggav Wine » 2014-06-22 20:53:08

Flatline skrev:
Wine skrev:Ny upptäckt kan vara till hjälp i kampen mot MRSA, ett företag har utvecklat en bakterielösning som man sprayar på huden och som förändrar den befintliga bakteriefloran och på sikt bygger upp en bakterieflora som gör att immunsystemet boostas och motståndskraften mot hudinfektioner och hudproblem som akne och eksem utvecklas och förbättras:


Låter i mina öron som vanlig fagterapi, har iof inte varit så vanligt i västvärlden då vi gått på antibiotikaspåret men Soviet var ju väldigt heta på Fageterapi och använde tekniken på väldigt stor skala och det görs fortfarande i de före detta sovietrepublikerna.
Kul att det öppnas ögonen för det dock iom att det kan vara en potentiell avlastning för antibiotikan så att vi kanske kan använda den även i framtiden.
Men att jänkarna försöker slå på trumman och påstå att det är stora nyheter känns lite fel.


Ja alltså det är många år sedan jag såg en dokumentär om detta och hur de använder sig av denna kunskap och behandling i Östeuropa.

Hittade denna artikel nyss, tydligen så har man i västvärlden sett med skepsis på forskningen om detta vilket jag tycker är både förvånande och synd:

Behandling av infektioner utan antibiotika
4 oktober, 2012 by professorjenssen

Nu har äntligen min kollega Anders Nilsson blivit uppmärksammad för sin forskning om att använda bakteriofager som ett alternativ till antibiotika för att behandla infektionssjukdomar.

Anledningen till att det inte är populärt är flera, bl.a. att dessa våra minsta organismer hittar man bäst på sopptippen. Och anledningen till att det inte blir större intresse i västvärlden för denna typ av forskning är att det är i Östeuropa som forskningen bedrivits. Västerländska forskar är ofta kritiska och skeptiska till kvalitén i den forskning som bedrivs i Öst. I alla händelser så har fagterapi mot infektioner använts flitig och med framgång i både Ryssland och Georgien.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Antibiotikaresistensen största hotet mot människan

Inläggav plåtmonster » 2014-06-22 23:08:22

Alien skrev:För det andra så lär knappast ett läkemedelsbolag i Sverige (el annorstädes) vilja avstå från inkomster från hela världen.

Eftersom läkemedelsbolagen inte är aktiva med nya antibiotika så kanske det är läge för universitetsforskad sådan och därefter exportprövning för tillgång. Storföretagen har ju visat att de är oförmögna att hantera situationen.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Antibiotikaresistensen största hotet mot människan

Inläggav Miche » 2014-06-22 23:11:19

plåtmonster skrev:Eftersom läkemedelsbolagen inte är aktiva med nya antibiotika så kanske det är läge för universitetsforskad sådan och därefter exportprövning för tillgång.
Med stöd av stater.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Antibiotikaresistensen största hotet mot människan

Inläggav Wine » 2015-03-31 20:59:05

Ett medeltida recept för ögonsalva innehållandes lök, vitlök och en del av en komage har överraskat forskare:

BBC - 1,000-year-old onion and garlic eye remedy kills MRSA
30 March 2015

A 1,000-year-old treatment for eye infections could hold the key to killing antibiotic-resistant superbugs, experts have said.

Scientists recreated a 9th Century Anglo-Saxon remedy using onion, garlic and part of a cow's stomach.

They were "astonished" to find it almost completely wiped out methicillin-resistant staphylococcus aureus, otherwise known as MRSA.

They found the remedy killed up to 90% of MRSA bacteria and believe it is the effect of the recipe rather than one single ingredient.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Antibiotikaresistensen största hotet mot människan

Inläggav Smultron » 2015-03-31 21:03:14

Nytt hopp i kampen mot resistens
Genom en ny odlingsteknik för jordbakterier har forskare i USA hittat en ny typ av antibiotikum som är aktiv mot flera skadliga bakterier. Dessutom verkar inte dessa bakterier utveckla resistens mot det nya läkemedlet.

http://www.dagensmedicin.se/artiklar/20 ... nsproblem/



Moderator atoms - markerade citatet på ett korrekt sätt.
Smultron
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2015-03-27

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in