Boendestöd kostar pengar

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Boendestöd kostar pengar

Inläggav Zerg_Tankian » 2012-05-01 23:27:22

Jag har boende stöd nu, tycker det är värdelöst.
Om de kommer en räkning så kommer jag att bli redigt förbannad, då faktiskt ingenting har hänt. De kan inte ens skjutsa mig till viktiga möten.

Har sagt upp de nu och om någon är skyldig någon pengar så är det de.
Zerg_Tankian
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2010-08-24
Ort: Uppsala

Re: Boendestöd kostar pengar

Inläggav nano » 2012-05-02 0:44:39

Debbido skrev:Lagar är till för att inte följas - när det gäller funktionshindrade eller gamla.
Det står om "daglig sysselsättning i gemenskap med det omgivande samhället" (SOL) och "sysselsättning anpassad efter den enskildes intressen" (Hab).
Men den anpassningen har jag inte sett röken av.

Näe, lagar är till för att FÖLJAS, inget annat.
Hittade en tidning hos mina föräldrar idag där det stod om en mamma och hennes barn i Gnesta som fått rätt emot socialtjänsten i förvaltningsrätten efter att socialtjänsten hårdnackat vägrat hjälpa till.

Såg häromdagen på ett program på Svt med en tjej som var professor i processrätt som sade att komuner ofta tycker att konventioner och överrenskommelser inte gäller dem, hon sade då att det spelar inte så stor roll vad komunerna tycker, när det kommer till tex Örebro tingsrätt så gäller de där.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: Boendestöd kostar pengar

Inläggav Debbido » 2012-05-02 1:00:47

nano skrev:
Debbido skrev:Lagar är till för att inte följas - när det gäller funktionshindrade eller gamla.
Det står om "daglig sysselsättning i gemenskap med det omgivande samhället" (SOL) och "sysselsättning anpassad efter den enskildes intressen" (Hab).
Men den anpassningen har jag inte sett röken av.

Näe, lagar är till för att FÖLJAS, inget annat.
Hittade en tidning hos mina föräldrar idag där det stod om en mamma och hennes barn i Gnesta som fått rätt emot socialtjänsten i förvaltningsrätten efter att socialtjänsten hårdnackat vägrat hjälpa till.

Såg häromdagen på ett program på Svt med en tjej som var professor i processrätt som sade att komuner ofta tycker att konventioner och överrenskommelser inte gäller dem, hon sade då att det spelar inte så stor roll vad komunerna tycker, när det kommer till tex Örebro tingsrätt så gäller de där.


Jag har kämpat hårt en stor del av livet för att skapa rättvisa för mig och andra. 30-åriga kriget. Vissa slag har jag vunnit, andra inte.

Vunnit:
- Färdtjänstkriget (tidningar, radio och ny ansökan efter ett tag)
- Handikappbidragkriget (2 års arbete med att samla in intyg, nya intyg och bättre intyg, kreativt tänkande - att spela chack med myndigheterna. Överklaga med en mängd citat av de mänskliga rättigheterna.)
- Tandvårdkriget. Förlorade gratis tandvård pga hårdare krav. Det räckte inte med sekundärt Sjögrens syndrom. Så jag skaffade mig en bättre dignos: AS! Och fick gratis tandvård.
- Kontaktperson enligt SOL lyckades en gång, men sedan var det kört...tills jag ställde min egen AS-diagnos och fick LSS.

Ja, och så de många krigen för andra...Man blir till sist för trött...
Rättigheter är ofta något man krigar sig till, inte något man bara får, trots vad lagarna säger - de är ofta luddiga och kommunerna skaffar egen praxis.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Re: Boendestöd kostar pengar

Inläggav Zombie » 2012-05-02 1:15:33

nano skrev:Såg häromdagen på ett program på Svt med en tjej som var professor i processrätt som sade att komuner ofta tycker att konventioner och överrenskommelser inte gäller dem, hon sade då att det spelar inte så stor roll vad komunerna tycker, när det kommer till tex Örebro tingsrätt så gäller de där.

Men de gäller inte för det överväldigande flertal som inte orkar överklaga. Till det kommer de som orkade överklaga men inte hela vägen eller som fick lägga ner så mycket på det att det åt upp mer än vad de fick.

Det är det som räknas där det räknas — i folks liv.

Riksdagens (väljarnas) inställning till det här behöver chockändras, men jag tror också att det kommunala självstyret i humanitära frågor behöver skrotas. Sedan kan man börja arbeta för folks rätt till likvärdiga liv oavsett handikapp och annat.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Boendestöd kostar pengar

Inläggav Miche » 2012-05-02 1:30:25

Zombie skrev:jag tror också att det kommunala självstyret i humanitära frågor behöver skrotas.

Det är vansinnigt att skolor och en del vård tillhör kommunernas ansvar, många kommuner gör allt för att slingra sig och förstöra verksamheten.

Återför skolorna till staten!
Se till att all vård utförs av landstingen (eller kanske staten), som det är nu hamnar människor mellan stolarna och det blir en massa vanvård och i slutänden en betydligt dyrare nota.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Boendestöd kostar pengar

Inläggav nano » 2012-05-09 15:53:25

Ja, håller med dig Miche.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Boendestödjare

Inläggav lillgrisen » 2012-12-31 15:36:56

hej. jag undrar om Boendestödjare kostar något?

lite osäker nu för min kurator sa att det inte kosta nånting. för först sökte vi god man och det kostade 2000+ nånting i månaden. och jag skulle ändå inte ha någon användning utav det. därför sökte jag istället boendestödjare.

jag blir galen snart, om det kostar tycker jag dom ska säga det.

Moderator: Slog ihop med tidigare tråd om samma ämne.
lillgrisen
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2011-05-24

Boendestödjare

Inläggav lillgrisen » 2012-12-31 15:37:57

jag tänker, vad ska jag betala flera tusen för när jag bara behöver hjälp med nåt samtal då och då.
lillgrisen
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2011-05-24

Boendestödjare

Inläggav kullan » 2012-12-31 15:44:39

Jag har boendestöd och i Norrköping där jag bor är det gratis. Det ska nog va gratis om man får det via LSS.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Boendestödjare

Inläggav lillgrisen » 2012-12-31 15:48:10

jag googlade, det stod att det kostade i Nyköpings kommun.

kan det vara så att det varierar inom kommunerna?

kullan, känner du någon i Linköping som har det?
lillgrisen
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2011-05-24

Boendestödjare

Inläggav lillgrisen » 2012-12-31 15:49:16

Kullan, vad brukar man kunna be om för hjälp?

jag vet inte riktigt vad boendestödjare är, bara namnet.
lillgrisen
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2011-05-24

Boendestödjare

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-12-31 15:51:42

lillgrisen skrev:jag googlade, det stod att det kostade i Nyköpings kommun.

kan det vara så att det varierar inom kommunerna?


http://www.linkoping.se/Global/St%C3%B6 ... r_webb.pdf
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Boendestödjare

Inläggav kullan » 2012-12-31 17:10:56

lillgrisen skrev:kullan, känner du någon i linköping som har det?


Nej jag känner ingen i Linköping som har boendestöd.

lillgrisen skrev:Kullan, vad brukar man kunna be om för hjälp?


Här i Norrköping funkar boendestödet även som kontaktperson. Vad man får för hjälp beror på dom behov man bedöms att ha. Jag får hjälp med att hålla ordning i mitt hem. Det är ingen hemtjänst som städar åt en utan man ska delta i jobbet själv. Mina boendestödjare får även följa mig på promenader samt kafèbesök om jag skulle ha önskemål om det.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Boendestödjare

Inläggav sigge » 2013-01-01 13:45:58

Om du tjänar mindre än 2,65 gånger prisbasbeloppet (ca 117000:-) eller dina tillgångar understiger 2 gånger prisbabeloppet (89000:-) betalar kommunen arvodet till gode mannen. Ju mer du tjänar desto mer kostar det. Finns nåt tak om jag kommer ihåg rätt.

Överförmyndaren är den som beslutar om arvodet, borde ju kunna tala om för dig om/vad det skulle kosta dig.

Jag förutsätter att bostödet är en LSS-insats och då är det gratis som kullan skriver.
sigge
 
Inlägg: 102
Anslöt: 2010-01-23

Boendestödjare

Inläggav MittHjarta » 2013-01-14 23:11:45

Jag har boendestöd och i Ljungby i Kronobergs län Småland där jag bor är det gratis. Det ska nog va gratis om man får det via LSS.
MittHjarta
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2012-12-26

Boendestöd kostar pengar

Inläggav Julianus » 2014-06-15 2:46:52

Bump*

Jag blir lite mörkrädd när man läser i denna tråd. Har ingen aning om hur det funkar i hemkommunen, men hoppas att det är kostnadsfritt. För säkerhets skull så tänker jag fråga min LSS-handläggare.
Julianus
 
Inlägg: 9386
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Boendestöd kostar pengar

Inläggav Fremen » 2014-06-18 11:43:05

Här där jag bor är det kommunen som ger boendestöd har sökt och ska få hembesök 30 juni. Vård och omsorg heter det som jag vände mig till på kommunen. Har inte den blekaste om det kostar något... återstår att se.
Fremen
 
Inlägg: 47
Anslöt: 2013-05-31
Ort: Jönköpings län

Re: Boendestöd kostar pengar

Inläggav Titti » 2014-06-18 19:35:02

Jag har haft det någon period men avsagt mig det. Det är jobbigt att ha främmande människor hemma. Dessutom upptäckte jag att jag blev passiviserad och gjorde mindre själv istället för tvärtom. Som att bli van vid att bli omhändertagen på sjukhus, ungefär. När det varit som mest kaotiskt runt barnen har det trots det varit värt det.

I min kommun är det kostnadsfritt men dåligt anpassat till en barnfamilj där en del omfattas av LSS men inte alla.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Betala för boendestöd

Inläggav Astroalex » 2016-08-24 11:28:23

Hej,

jag har ansökt om att ha en boendestödjare eftersom jag inte kan städa. Boendestödjare ska hjälpa mig att komma igång med städningen och skapa en rutin hos mig så att jag i framtiden ska kunna städa på egen hand.

Jag bor i Lund och här tar kommunen ut en avgift för sådant vilket är ganska ovanligt vad jag förstår. Men jag har också läst att denna avgift beror på en persons inkomst och ifall man har låg så kan avgiften bli noll kr. Jag lever ju på studiemedel så efter hyra har jag ungefär 6600 kr/månad att spendera. Tror ni att jag kommer betala en avgift ändå?

Moderator: Slog ihop med tidigare tråd om samma ämne.
Astroalex
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2016-02-20

Betala för boendestöd

Inläggav Liljan » 2016-08-27 14:56:01

Enligt Lunds kommuns hemsida ska boendestödet vara gratis: http://www.lund.se/Medborgare/Omsorg-so ... oendestod/
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Betala för boendestöd

Inläggav Fenren » 2016-08-27 17:23:26

Jag tror du blandar ihop hemtjänst, att de kommer och fixar, vilket brukar kosta, med boendestöd, som är en lss-insats och gratis.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Betala för boendestöd

Inläggav sugrövmanövern » 2016-08-27 17:28:47

Jag har haft boendestöd som kostade (Umeå). Och även som inte kostade, då kom de från en ort som hör till Umeå kommun. Förstod aldrig varför det ena kostade och det andra inte.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Betala för boendestöd

Inläggav Liljan » 2016-08-27 21:59:29

Fenren skrev:Jag tror du blandar ihop hemtjänst, att de kommer och fixar, vilket brukar kosta, med boendestöd, som är en lss-insats och gratis.

Man kan ha boendestöd enligt SoL också och vissa kommuner tar ut en avgift för det.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Betala för boendestöd

Inläggav kullan » 2016-08-27 22:08:30

Liljan skrev:
Fenren skrev:Jag tror du blandar ihop hemtjänst, att de kommer och fixar, vilket brukar kosta, med boendestöd, som är en lss-insats och gratis.

Man kan ha boendestöd enligt SoL också och vissa kommuner tar ut en avgift för det.


All boendestöd kommer via SoL. Sen kan LSS - handläggaren eller en handläggare på soc ta hand om ansökan. Sen finns det boendestöd man kan få via psyk.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in