Datorn har gett upp

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Sv: Datorn har gett upp

Inläggav Lilla Gumman » 2014-06-15 12:12:33

Zirre skrev:Lilla Gumman önska dig en ny dator.

I julas frågade mamma om min dator funkade och det gjorde den. "Annars kanske en sån här dator duger", sa hon och pekade på en laptop i Elgigantens reklamblad för runt 2500 kr och jag sa ja. Ungefär en sån skitdator som den som gick sönder, har jag lärt mig nu. Jag lär själv välja ut en laptop, så jag får det jag vill ha. Men om jag får pengar, kan jag ha det som bidrag till laptopen.

Jadå kullan, jag ska ha Intels i5 processor med 2 eller 4 kärnor och ett separat grafikkort på minst 1 GB. Minne 6 eller 8 GB. Hårddisken får bli det den blir, finns både 500 GB och 1 TB runt 5000 kr.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Sv: Datorn har gett upp

Inläggav Zirre » 2014-06-15 16:21:54

Lilla Gumman skrev:
Zirre skrev:Lilla Gumman önska dig en ny dator.

Vid min ålder kan man inte räkna med att få en laptop för 5000 kr. Jag lär själv välja ut en laptop, så jag får det jag vill ha. Men om jag får pengar, kan jag ha det som bidrag till laptopen.

Jadå kullan, jag ska ha Intels i5 processor med 2 eller 4 kärnor och ett separat grafikkort på minst 1 GB. Minne 6 eller 8 GB. Hårddisken får bli det den blir, finns både 500 GB och 1 TB runt 5000 kr.

Man kan önska bidrag.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Datorn har gett upp

Inläggav slackern » 2014-06-15 17:12:06

Zirre skrev:
Lilla Gumman skrev:
Zirre skrev:Lilla Gumman önska dig en ny dator.

Vid min ålder kan man inte räkna med att få en laptop för 5000 kr. Jag lär själv välja ut en laptop, så jag får det jag vill ha. Men om jag får pengar, kan jag ha det som bidrag till laptopen.

Jadå kullan, jag ska ha Intels i5 processor med 2 eller 4 kärnor och ett separat grafikkort på minst 1 GB. Minne 6 eller 8 GB. Hårddisken får bli det den blir, finns både 500 GB och 1 TB runt 5000 kr.

Man kan önska bidrag.


Dessutom kan man söka fonder eller från Svenska kyrkan, jag personligen har gjort bägge och fått.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Datorn har gett upp

Inläggav Lilla Gumman » 2014-06-15 17:28:38

Hursomhelst har vi nu varsin dator från Elgiganten och ny router. Vi
Nåväl, nu ska vi få alla grejor att fungera som det är tänkt. Den nya routern går inte att installera. Det medföljde ingen skivs. Man ska bara plugga in Netgear-routern och öppna en webbläsare. Händer inget, ska man skriva in "www.routerlogin.net". Jag har gjort det och datorn hävdar då att vi inte har nån Internetanslutning.

Det är en Netgear JNRv2 N150 Wireless Router.

Vi har den gamla routern inkopplad. Vi skaffade en ny för att den gamla inte kunde ge oss mer än 20 mbit bredband, och vi betalar för 100 mbit. I vsnlig ordning får vi inte till detta med nätverket.

Vi ska få igång nätverket med den nya rputern och skydda det med WPA2.

I Windows 8 finns ju McAffee förinstallerat. Visst kan vi installera nåt annat virusskydd och använda istället?
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Datorn har gett upp

Inläggav Miche » 2014-06-15 19:16:34

Lilla Gumman skrev:Den nya routern går inte att installera. Det medföljde ingen skivs. Man ska bara plugga in Netgear-routern och öppna en webbläsare. Händer inget, ska man skriva in "www.routerlogin.net". Jag har gjort det och datorn hävdar då att vi inte har nån Internetanslutning.
Det där ska du göra med en nätverkskabel mellan nya routern och datorn. Eventuellt kan du ansluta till nya routern via trådlösa nätverket, lösenord till Wifi kan stå på en etikett på routern eller så står det i manualen, alternativt är den utan lösenord men det är sällsynt numera.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Datorn har gett upp

Inläggav Lilla Gumman » 2014-06-15 19:23:22

Miche skrev:
Lilla Gumman skrev:Den nya routern går inte att installera. Det medföljde ingen skivs. Man ska bara plugga in Netgear-routern och öppna en webbläsare. Händer inget, ska man skriva in "www.routerlogin.net". Jag har gjort det och datorn hävdar då att vi inte har nån Internetanslutning.
Det där ska du göra med en nätverkskabel mellan nya routern och datorn. Eventuellt kan du ansluta till nya routern via trådlösa nätverket, lösenord till Wifi kan stå på en etikett på routern eller så står det i manualen, alternativt är den utan lösenord men det är sällsynt numera.


Tack, ska prova nätverkskabel från routern till datorn. Sen får vi hoppas att det går trådlöst.

Vårat nätverk finns ju inte när jag kopplar in nya routern utan kabel, så kabel är nödvändigt. Tack, Miche!
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Datorn har gett upp

Inläggav Lilla Gumman » 2014-06-15 22:19:55

Nu fungerar routern. Vi har säkerhetsskyddat den med WPA2. Ingen kan längre gratissurfa på vårt nätverk, skönt. Vi har nu runt 60 mbit nätverk (betalar för 100 mbit) och det är helt okej. Det går fort att surfa och att använda datorn. Inga väntetider.

Windows 8 känns helt okej. Förstår att folk klagar, men jag börjar vänja mig. Känns lika häftigt som jag trodde. Sen kommer jag väl tröttna efter ett tag, men just nu känns det helt okej.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Återgå till IT-forum



Logga in