Religion

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Religion

Inläggav tahlia » 2014-06-08 13:33:46

Skvatt galna... Alltså, min "tro" baseras på dels på vetskapen om att man vet väldigt lite, dels på kunskapstörsten till att veta mer - en grundförutsättning är att vara öppen för att det man vet idag kan förändras eller kullkastas imorgon och/eller att något helt nytt man inte kunnat föreställa sig innan, dyker upp.

Det ni tycks ge uttryck för är raka motsatsen - övertygelse om att man redan vet allt man behöver veta, har förstått allt man behöver förstå och hur det hänger ihop och därför varken behöver ifrågasätta eller utforska (eller för den delen vara öppen för något alls).

Det är inte svårt att se hur det är svårare för er att tänka er att möta någon på halva vägen - ni är som inte öppna för något annat än ert eget rakt av. Det är därför inte heller svårt att se varför konflikter mellan olika religiösa grupper uppstår och många gånger blir så intensivt att det ofta snuddar vid eller är helt och hållet, hatiskt. Rakt emot vad de flesta läror egentligen säger.
Det går bra att älska sin nästa så länge den har samma tro, ungefär. Jag kan inte hjälpa att jag ser det som tragiskt.
Senast redigerad av tahlia 2014-06-08 13:35:59, redigerad totalt 3 gånger.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Religion

Inläggav matterik » 2014-06-08 14:32:00

1 Joh 3:9
Den som är född av Gud syndar inte, ty Guds säd förblir i honom. Och han kan inte synda eftersom han är född av Gud.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-06-08 14:41:17

1 Korinthierbrevet 3

18 Bedra inte er själva. Om någon bland er tycker att han är vis i den här världen, måste han bli en dåre för att bli vis. 19 Ty den här världens visdom är dårskap inför Gud. Det står skrivet: Han fångar de visa i deras slughet, [b] 20 och vidare: Herren känner de visas tankar och vet att de är tomma. [c] 21 Därför skall ingen berömma sig av människor, eftersom allting är ert, 22 det må vara Paulus, Apollos eller Kefas, det må vara världen, liv eller död, nutid eller framtid. Allting är ert. 23 Men själva tillhör ni Kristus, och Kristus tillhör Gud.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav slackern » 2014-06-08 14:45:34

matterik skrev:
1 Joh 3:9
Den som är född av Gud syndar inte, ty Guds säd förblir i honom. Och han kan inte synda eftersom han är född av Gud.


Hur ska man tolka det där?
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav tahlia » 2014-06-08 14:55:09

slackern skrev:
matterik skrev:
1 Joh 3:9
Den som är född av Gud syndar inte, ty Guds säd förblir i honom. Och han kan inte synda eftersom han är född av Gud.


Hur ska man tolka det där?


Så många möjligheter... ingen är född av gud, däremot hävdas att människan är skapad av gud. Dock bara Adam och Eva - resten av människorna är skapade av andra människor. Jesus är guds son men knappast född av honom - mig veteligen var det Marias uppgift. Ska vi då vända oss till annan tolkning så kan man då antingen få det till att människan är skapad av gud och kan därför inte synda, att Jesus är gud son och kan därför inte synda eller att alla som kan synda är satans avkomma. Har jag missat någon vinkel? ;)
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Religion

Inläggav slackern » 2014-06-08 15:10:42

tahlia skrev:
slackern skrev:
matterik skrev:


Hur ska man tolka det där?


Så många möjligheter... ingen är född av gud, däremot hävdas att människan är skapad av gud. Dock bara Adam och Eva - resten av människorna är skapade av andra människor. Jesus är guds son men knappast född av honom - mig veteligen var det Marias uppgift. Ska vi då vända oss till annan tolkning så kan man då antingen få det till att människan är skapad av gud och kan därför inte synda, att Jesus är gud son och kan därför inte synda eller att alla som kan synda är satans avkomma. Har jag missat någon vinkel? ;)


Jag har super svårt för att läsa vers, eller vad nu litteraturstilen heter som bibeln är skriven på. Blir alldeles för abstrakt för mig.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-06-08 15:37:13

slackern skrev:Hur ska man tolka det där?

En annan version;

9 Den person som har blivit född in i Guds familj kan inte fortsätta att synda, för Guds liv finns i honom. Det nya livet behärskar honom. Han har blivit född på nytt.
Du kan jämföra versioner på http://www.biblegateway.com/passage/?se ... ersion=SVL
Och sen kan det löna sig att läsa hela kapitlet istället för små citat.

1 Johannesbrevet 3

Nya Levande Bibeln (SVL)
Vi är Guds barn

3 Se hur innerligt vår himmelske Far älskar oss. Han tillåter att vi kallas hans barn, och det är vi ju också. Tänk på vad det betyder! Men eftersom de flesta människor inte känner Gud, förstår de naturligtvis inte att vi är hans barn.

2 Ja, kära vänner, vi är redan Guds barn, här och nu, och vi kan inte ens föreställa oss hur det ska bli senare. Men vi vet att när han kommer, ska vi bli lika honom. Vi får se honom precis sådan som han är.

3 Alla som verkligen tror detta kommer att vara aktsamma om sin renhet, liksom Kristus är ren.

4 Men de som fortsätter att synda är emot Gud, för varje synd är emot Guds vilja.

5 Och ni vet att hans Son blev människa, för att han skulle kunna ta bort våra synder, och att det inte finns någon synd i honom.

6 Om vi håller oss nära honom och lyder honom, så syndar inte vi heller. Men de som fortsätter att synda borde inse att de egentligen aldrig har lärt känna honom och blivit hans.

7 Kära barn, låt inte någon lura er i fråga om detta! Om ni alltid gör vad som är gott, så är det därför att ni är goda, precis som han är god.

8 Men om ni fortsätter att synda, visar det att ni fortfarande tillhör Satan, som har syndat ända från början. Men Guds Son kom för att göra slut på djävulens gärningar.

9 Den person som har blivit född in i Guds familj kan inte fortsätta att synda, för Guds liv finns i honom. Det nya livet behärskar honom. Han har blivit född på nytt.
Vårt liv avslöjar oss

10 Nu kan vi alltså säga vem som är ett Guds barn och vem som tillhör Satan. Den som lever ett liv i synden och inte älskar sin bror visar att han inte tillhör Guds familj,

11 för det budskap som vi har hört från början är att vi ska älska varandra.

12 Vi ska inte vara som Kain, som tillhörde Satan och dödade sin bror. Varför dödade han honom? Därför att hans handlingar var onda och hans brors liv bättre än hans eget.

13 Därför ska ni inte vara förvånade, kära vänner, om världen hatar er.

14 Om vi älskar andra kristna, bevisar det att vi har blivit befriade från döden och fått evigt liv. Men en person som inte har kärlek till andra är på väg mot en evig död.

15 Den som hatar sin bror är egentligen en mördare, och ni vet att ingen som går med sådana tankar har evigt liv inom sig.

16 Vi vet vad verklig kärlek är, därigenom att Kristus dog för oss. Därför ska vi också vara beredda att ge våra liv för våra kristna bröder.

17 Om någon, som säger sig vara kristen och har vad han behöver, ser en bror som är i nöd och inte hjälper honom, inte kan väl då Guds kärlek finnas i honom?

18 Kära barn, låt oss sluta att bara säga att vi älskar människor. Låt oss verkligen älska dem och visa det genom våra handlingar.

19 Då vet vi säkert att vi är på Guds sida, och våra samveten kommer att vara rena, till och med när vi står inför Herren.

20 Men även om samvetet skulle döma oss så vet vi att Herren känner oss bättre än vårt samvete och vet allt om oss.

21 Men, älskade vänner, om våra samveten är rena, kan vi med lugn och förtröstan komma till Herren

22 och få vad vi än ber om, därför att vi lyder honom och gör det som gläder honom.

23 Och detta är vad Gud säger att vi måste göra: tro på hans Son Jesus Kristus och älska varandra så som han har lärt oss.

24 De som gör vad Gud säger, lever i gemenskap med honom och han med dem. Vi vet att detta är sant, därför att den helige Ande, som han har gett oss, talar om det för oss.


Enligt paulusbreven ger Anden nya livskvaliteter, vilket uttrycks med varierande bilder. Den är en ”första gåva” (Rom 8:23), en borgen för de kristnas arv, dvs. deras kommande liv i härligheten (2 Kor 1:22; 5:5; Ef 1:14), och ett sigill som visar att den kristne är Her­rens egendom (2 Kor 1:22; Ef 1:13). På samma gång hjälper och stöder den (Rom 8:26 f.). Därmed förnyas anden hos den kristne (Rom 8:9 f.); detta visar sig i andliga gåvor (1 Kor 12:1-11; 14:1-5). Så kan de kristna kallas för andliga människor (Gal 6:1). Deras livsföring skall styras inte av köttet utan av den förnyade anden (Gal 5:16-26), som bär frukt i form av kristna dygder. I Uppenbarelseboken åskådliggörs Andens mångfaldiga funktioner i bilden av ”Guds sju andar” (1:4; 3:1; 4:5; 5:6).
http://www.bibeln.se/las/uppslagsdel/a/ande
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav nescio » 2014-06-08 16:01:46

1 Korinthierbrevet 3 skrev:18 Bedra inte er själva. Om någon bland er tycker att han är vis i den här världen, måste han bli en dåre för att bli vis. 19 Ty den här världens visdom är dårskap inför Gud.
Så Gud gillar alltså dumskallar! Det syns ju tydligt i tråden att man måste vara korkad för att tro på Gud.

Alien
Att kalla troende för dumskallar och korkade är ett onödigt påhopp och bryter mot forumreglerna:
• skriv på ett sådant sätt att du inte medvetet sårar andra.
• använd inte alltför grovt språk eller aggressivt tilltal.


Du får en tillsägelse för detta. Meddelas även via pm.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
nescio
 
Inlägg: 3835
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-06-08 16:07:33

Paulus' första brev till korintierna, 1 Kapitlet


[...]


17. Ty Kristus har icke sänt mig till att döpa, utan till att
förkunna evangelium, och detta icke med en visdom som består i
ord, för att Kristi kors icke skall berövas sin kraft.
18. Ty talet om korset är visserligen en dårskap för dem som gå
förlorade, men för oss som bliva frälsta är det en Guds kraft.
19. Det är ju skrivet:
»Jag skall göra de visas vishet om intet,
och de förståndigas förstånd skall jag slå ned.»
20. Ja, var äro de visa? Var äro de skriftlärda? Var äro denna
tidsålders klyftiga män? Har icke Gud gjort denna världens
visdom till dårskap?
21. Jo, eftersom världen icke genom sin visdom lärde känna Gud i
hans visdom, behagade det Gud att genom den dårskap han lät
predikas frälsa dem som tro.
22. Ty judarna begära tecken, och grekerna åstunda visdom,
23. vi åter predika en korsfäst Kristus, en som för judarna är en
stötesten och för hedningarna en dårskap,
24. men som för de kallade, vare sig judar eller greker, är en
Kristus som är Guds kraft och Guds visdom.
25. Ty Guds dårskap är visare än människor, och Guds svaghet är
starkare än människor.

26. Ty betänken, mina bröder, huru det var vid eder kallelse: icke
många som voro visa efter köttet blevo kallade, icke många
mäktiga, icke många av förnämlig släkt.
27. Men det som för världen var dåraktigt, det utvalde Gud, för att
han skulle låta de visa komma på skam.
28. Och det som i världen var svagt, det utvalde Gud, för att han
skulle låta det starka komma på skam. Och det som i världen var
ringa och föraktat, det utvalde Gud -- ja, det som ingenting var
-- för att han skulle göra det till intet, som någonting var.
29. Ty han ville icke att något kött skulle kunna berömma sig inför
Gud.
30. Men hans verk är det, att I ären i Kristus Jesus, som för oss
har blivit till visdom från Gud, till rättfärdighet och helgelse
och till förlossning,
31. för att så skall ske, som det är skrivet: »Den som vill berömma
sig, han berömme sig av Herren.»
http://runeberg.org/bibeln/46_01.html
Levande genom Kristus

Ni var döda genom era överträdelser och synder 2den gång ni levde i dem på denna tidens och världens vis och lät er ledas av fursten över luftens rike, över den andemakt som nu är verksam i olydnadens människor. 3Sådana var vi alla en gång, då vi följde våra mänskliga begär och handlade som kroppen och våra egna tankar ville, och av födseln var vi vredens barn, vi som de andra. 4Men Gud, som är rik på barmhärtighet, har älskat oss med så stor kärlek 5att fast vi var döda genom våra överträdelser har han gjort oss levande tillsammans med Kristus – av nåd är ni frälsta – 6och uppväckt oss med honom och gett oss en plats i himlen genom Kristus Jesus. 7Därmed ville han för kommande tider visa den överväldigande rika nåden i sin godhet mot oss genom Kristus Jesus. 8Ty av nåd är ni frälsta genom tron, inte av er själva, Guds gåva är det. 9Det beror inte på gärningar, ingen skall kunna berömma sig. 10Vi är hans verk, skapade genom Kristus Jesus till att göra de goda gärningar som Gud från början har bestämt oss till.
http://www.bibeln.se/las/2k/ef#q=Ef+2%3A2
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav nescio » 2014-06-08 16:20:50

Parvlon skrev:Paulus' första brev till korintierna, 1 Kapitlet
[...]
Är det där ett svar till mig? Du kan inte förvänta dig att icke-troende ska orka läsa så långa textstycken av vad som ser ut som ålderdomligt skriven gallimatias.
nescio
 
Inlägg: 3835
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-06-08 16:26:19

Jag förväntar mig inte mycket av såna som dig som hoppar in i ibland med diverse personangrepp.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav mnordgren » 2014-06-08 16:33:39

Admin

Om man inte kan ha en sansad diskussion om religion utan förolämpningar och tjafs så kommer tråden att behöva låsas, i slutändan kanske permanent. Vore det bättre än att den förblir öppen? Jag tror de flesta föredrar det senare.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Religion

Inläggav nescio » 2014-06-08 16:37:48

Parvlon skrev:Jag förväntar mig inte mycket av såna som dig ...
Bra, då kan du sluta med bibelcitaten då.
Parvlon skrev: ... som hoppar in i ibland med diverse personangrepp.
Tycker du att jag ska posta personangrepp oftare i tråden?
nescio
 
Inlägg: 3835
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Religion

Inläggav mnordgren » 2014-06-08 16:48:41

Admin

Låser tråden för moderering.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Religion

Inläggav Alien » 2014-06-13 17:06:07

Låser upp tråden och hoppas diskussionen kan fortsätta i lugnare tonläge.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Religion

Inläggav Issa Jesus » 2014-06-14 0:30:02

Gud älskar oss allihopa <3
men ogillar synden som vi ibland gör?.

/magnus
Issa Jesus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2242
Anslöt: 2012-01-06
Ort: lulea, atlantis.

Religion

Inläggav nescio » 2014-06-17 13:29:59

Man hör mycket på nyheterna nu om de religiösas dåd: Boko Haram, Al-Shabab och Isis.
nescio
 
Inlägg: 3835
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Religion

Inläggav Hettan » 2014-06-17 13:55:50

Jag tror på brahman, det universella medvetandet. Jag tror att gud finns inom oss.

Jag är väl en buddhist och fann min religion genom filosoferande så anser att buddhism / hinduism / taoism etc är de "korrekta" religionerna. De tål att kritiseras.

Vi är alla en. Vi är alla egentligen big bang som uppfattar sig själv ur ett utomstående perspektiv.

Det är dumt att tro att jag:et/intellektet är äkta. Det presenterar sig i tankar, och tankar är inte verkliga. Tankar är bara perspektiv som pekar mot sanningen men är aldrig sanningen själv. Det enda som existerar är nuet. Sjukt flummigt när man väl fattar.

Lär er lyssna på tystnaden och ni kommer finna gud. Guden som vi alla har inom oss. Ren och skär kärlek.
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

Re: Religion

Inläggav Moggy » 2014-06-17 14:20:16

Delar Hettans uppfattning, det där är ungefär vad jag tror.

Vi är skapelsen som blickar upp och begrundar sin egen existens.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Religion

Inläggav Micke » 2014-06-17 16:51:31

Jag tycker det är uppfriskande med lite Buddhism i den här tråden.

Jag har haft nytta utav buddhistisk meditation och utav Buddhas visdomslära, men utan då att köpa hela det buddhistiska paketet (religionen). Genom meditationen fick jag faktiskt inre vägledning i hur jag skulle gå vidare i mitt sökande och arbete med mig själv, och det är jag tacksam för. Har stor respekt för Buddha. :-)Happy
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-17 20:03:09

Jag gillar också många aspekter av buddhismen och även av taoismen. Tao te Ching är en väldigt fin bok.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Religion

Inläggav Wine » 2014-06-22 10:01:07

Bibeln.se - Uppslagsdel – Dåre, dårskap

”Dåren” är i bi­beln en ty­par­tad mot­sats till den vi­se: han sak­nar in­te ba­ra kun­ska­per el­ler tan­keförmåga ut­an också ytt­re hyfs, fost­ran och er­fa­ren­het samt i syn­ner­het den vis­het som består i ödmjuk­het, from­het och guds­fruk­tan. Dårskap och gudlöshet är närbe­släkta­de.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Religion

Inläggav Miche » 2014-06-22 11:27:59

Wine skrev:
Bibeln.se - Uppslagsdel – Dåre, dårskap

”Dåren” är i bi­beln en ty­par­tad mot­sats till den vi­se: han sak­nar in­te ba­ra kun­ska­per el­ler tan­keförmåga ut­an också ytt­re hyfs, fost­ran och er­fa­ren­het samt i syn­ner­het den vis­het som består i ödmjuk­het, from­het och guds­fruk­tan. Dårskap och gudlöshet är närbe­släkta­de.
Ett ypperligt bevis för att religion är ett sätt att förödmjuka människor som tänker fritt.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Religion

Inläggav elle » 2014-06-22 13:18:42

Hettan skrev:Jag är väl en buddhist och fann min religion genom filosoferande så anser att buddhism / hinduism / taoism etc är de "korrekta" religionerna. De tål att kritiseras.

Det finns knappt någon " ren och skär " kärlek till en medmänniska i hinduismem eftersom de ser fattigdom som guds straff och hjälper inte fattiga och de som lever i utanför samhället föraktas djupt . Med andra ord en omänsklig religion med en massa toma ord om allt möjligt .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Återgå till Intressanta intressen



Logga in