Religion

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Religion

Inläggav kapuni » 2014-06-06 15:51:05

Ni som är så emot religion, varför går ni till en tråd som denna? Vad är ert syfte? Söker ni Gud? Försöker ni få troende att ändra uppfattning?
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Religion

Inläggav elle » 2014-06-06 16:23:05

Miche skrev:Det är dock en rimlig analys av det som ni tror på (observera att det enbart handlar om tro, ingen vetskap).

Ok då . En analys på dagisnivå . Har läst en liknande " analys " i en dagstidning . Man skäms .
Senast redigerad av elle 2014-06-06 16:24:15, redigerad totalt 1 gång.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav nescio » 2014-06-06 16:23:18

kapuni skrev:Ni som är så emot religion, varför går ni till en tråd som denna? Vad är ert syfte? Söker ni Gud? Försöker ni få troende att ändra uppfattning?
Jag finner det obegripligt hur folk (religiösa) kan resonera så vansinnigt. Jag tittar i tråden för att se om någon religiös har skrivit något vettigt som kan belysa problemet. Tyvärr kommer det bara mer stollerier i varje inlägg. Att få troende att ändra uppfattning ser jag som i stort sett omöjligt.
nescio
 
Inlägg: 3817
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Re: Sv: Religion

Inläggav tahlia » 2014-06-06 16:24:36

Vi gör det vi alltid, fruktlöst, har gjort - försöker få vettiga svar på logikbristerna och hålen i det som troende köper rakt av. Kritiskt tänkande frågeställningar som alla besvaras med det oerhört luddiga"man måste tro'".

Skickat från min U20i via Tapatalk 2
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Religion

Inläggav kapuni » 2014-06-06 17:05:33

nescio skrev:Jag finner det obegripligt hur folk (religiösa) kan resonera så vansinnigt. Jag tittar i tråden för att se om någon religiös har skrivit något vettigt som kan belysa problemet. Tyvärr kommer det bara mer stollerier i varje inlägg. Att få troende att ändra uppfattning ser jag som i stort sett omöjligt.

Vad skulle enligt dig vara något vettigt skrivet från en religiös, menar du? Och vad är det för problem som behöver belysas?

Och varför försöka få troende att ändra uppfattning?

Kanske dags att acceptera folks tro? I stället för att göra sig dum över det?
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Religion

Inläggav kapuni » 2014-06-06 17:07:25

tahlia skrev:Vi gör det vi alltid, fruktlöst, har gjort - försöker få vettiga svar på logikbristerna och hålen i det som troende köper rakt av. Kritiskt tänkande frågeställningar som alla besvaras med det oerhört luddiga"man måste tro'".

Skickat från min U20i via Tapatalk 2

Det är nog sådant du får förbli undrandes över tills du blir frälst :wink:
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Religion

Inläggav DIProgan » 2014-06-06 17:31:40

elle skrev:Påminner om en dålig tidningsartikel .
Dvs. jag förstår inte bättre. Argumentet ni alltid kör. En dagisnivå-artikel som du bekräftade.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Religion

Inläggav Miche » 2014-06-06 18:45:13

elle skrev:
Miche skrev:Det är dock en rimlig analys av det som ni tror på (observera att det enbart handlar om tro, ingen vetskap).

Ok då . En analys på dagisnivå . Har läst en liknande " analys " i en dagstidning . Man skäms .
Intressant att du bemöter mig med att försöka med härskarteknik, det är ganska misslyckat och biter inte på mig.

Det intressanta är att ni kristna aldrig bemöter logisk kritik eftersom det inte finns några argument som håller. Religion handlar enbart om sagor och tro som skapats av människor som maktmedel.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Religion

Inläggav slackern » 2014-06-06 19:08:29

kapuni skrev:Kanske dags att acceptera folks tro? I stället för att göra sig dum över det?


+1 tycker även jag som inte är troende.
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav kapuni » 2014-06-06 19:12:02

slackern skrev:
kapuni skrev:Kanske dags att acceptera folks tro? I stället för att göra sig dum över det?


+1 tycker även jag som inte är troende.

:-)Happy
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Religion

Inläggav Koboshi » 2014-06-06 19:15:13

Vi tål logiskkritik men inte rena dumheter och upphakningar och upprepningar.

Jesus är Gud och fanns vid världens skapelse - ja Han skapade världen tillochmed. Gud är allsmäktig och vet därför allt och det medför att Han har valt det bästa sättet att "driva" universum. Gud skapade människorna - exakt hur Han gjorde vet ingen och det saknar betydelse för de flesta utom er för det är något som går att haka upp sig på. Gud skapade änglarna inklusive Lucifer/Satan. Gud visste redan vid skapelsens början att det troligt var så att Lucifer skulle avfalla och människorna också - märk detta i att Gud direkt vet att Adam och Eva hade ätit av frukten. Gud skapade en väg till sig redan vid världens början genom att offra det dyraste - sin son - så att människor skulle ha möjlighet att komma till Gud. Gud väljer Israliterna som sitt folk redan iochmed Abraham och vet att de skall avfalla men ger dem ändå Kanans land = i stort dagens Israel och de folken som bor där. Gud förmanar Israliterna flera gånger för att till slut utplåna Jerusalem iochmed Babyloniernas intåg men låter dem komma tillbaka efter 80 år. Gud sänder flera profeter för att varna och tillrättavisa folket - vissa rättar sig andra inte. Gud straffar vissa för vad de gjort - vissa totalt genom att döda andra genom att de blir blinda eller galna eller liknade under en tid - se Apostlagärningarna för Sauls del. Gud låter sin son - Jesus - bli människa och ofrar Honom för att sona all synd - det som var, är och kommer att vara.

Så nu behöver ni inte hänga upp er på småsaker mer.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Religion

Inläggav Miche » 2014-06-06 19:40:19

Koboshi skrev:Så nu behöver ni inte hänga upp er på småsaker mer.
Inte ett ord är sant, det är enbart en påhittad saga.

Självklart får ni tro på sagor bäst ni vill, det är inte mitt problem, problemet uppstår när ni försöker få oss andra att tro på det...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Religion

Inläggav kapuni » 2014-06-06 20:13:44

Miche skrev:
Koboshi skrev:Så nu behöver ni inte hänga upp er på småsaker mer.
Inte ett ord är sant, det är enbart en påhittad saga.

Självklart får ni tro på sagor bäst ni vill, det är inte mitt problem, problemet uppstår när ni försöker få oss andra att tro på det...

Nu börjas det igen...!
För det första kan du inte veta vad som är sant och inte.

För det andra är det du som söker dig till troende. Vad gör du annars i den här tråden t.ex.? Det enda du gör är att du förnedrar dem i stället genom dina kommentarer. Du visar inte någon respekt över huvud taget. Sluta gå till religionstrådar om det är så överväldigande för dig.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Religion

Inläggav DIProgan » 2014-06-06 20:35:33

Bild

Bild

Bild

I'm the perfect creator - my creations disappoint me.

1. Create mankind in my image 2. Make retarded people

Knows Lucifer will rebel - creates him anyway.

Has the power to do anything - has son tortured to save mankind.

Was testing you to see what you'd do - even though he already knew what you were going to do.

Revenge is a sin - sends people who doesn't worship him to hell.

Greed is a sin - lives in a city made of gold.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Religion

Inläggav Koboshi » 2014-06-06 20:59:24

Det är ju detta som jag finner vara så tröttsamt.

Men ok. Ja varför skulle han inte? Uvecklingsstörda får väl finnas de också? Dessutom skulle det vara väldigt trist om alla var exakt likadana. Dessutom är jag helt övertygad om att vinte skulle ha nått så här långt som civilisation om det inte fanns de med ADHD, AS, Boaderline m.m. för tänk på hur mycket ej NT gjort för konst och forskning.

Ja han är allsmäktig - det måste man vara för att skapa universum. Och ja Han ofrade sin son för att vi skulle kunna komma till Honom annars hade det varit omöjligt då Gud inte tål synd. Och ja Han skulle kunna styra allt själv men då hade vårt liv varit som det är för vi hade fortfarande gått nakna omkring i en trädgård och inte haft denna diskussion då vi alla hade tyckt samma sak och vi alla hade känt samma sak -> Einstein
Spoiler: visa
"Bara två saker är oändliga, universum och mänsklig dumhet. Och jag är inte säker på det förstnämnda."
.

Han vet om att vi har möjlighet att säga ja eller nej och Han vet att inte alla kommer säga ja men Han hoppas att så många skall göra det som möjligt - annars hade Han förstört jorden redan.

Han sänder ingen till helvetet - de gör människan och änglarna själva. Dessutom så sänds man inte per automatik till Helvetet för att man inte tror - det beror på fler saker och man har en sista chans vid Hermagedon. Dessutom kommer inte alla som säger Herre till Gud att komma till himelen.

Var står det att Han lever i en stad av guld? Ingen vet ju hur Han ser ut utan allt vi har är liknelser och bilder typ ädelsten, järn m.m.

Nä nu är jag trött att kasta pärlor för svinen.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Re: Sv: Religion

Inläggav tahlia » 2014-06-06 22:21:41

Så Jesus offredes för att gottgöra satämtliga synder, även de framtida. Då undrar man ju varför det är så viktigt att inte synda. Vad du än tar dig för är det ju redan gottgjort. Logik och religion går fan dålgt ihop.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Religion

Inläggav Issa Jesus » 2014-06-06 22:29:51

Issa Jesus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2242
Anslöt: 2012-01-06
Ort: lulea, atlantis.

Religion

Inläggav MsTibbs » 2014-06-06 22:31:14

tahlia skrev:Så Jesus offredes för att gottgöra satämtliga synder, även de framtida. Då undrar man ju varför det är så viktigt att inte synda. Vad du än tar dig för är det ju redan gottgjort. Logik och religion går fan dålgt ihop.


Man blir bara förlåten om man uppriktigt ångrar sig och jobbar för att inte synda igen.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Religion

Inläggav slackern » 2014-06-06 22:34:28

MsTibbs skrev:
tahlia skrev:Så Jesus offredes för att gottgöra satämtliga synder, även de framtida. Då undrar man ju varför det är så viktigt att inte synda. Vad du än tar dig för är det ju redan gottgjort. Logik och religion går fan dålgt ihop.


Man blir bara förlåten om man uppriktigt ångrar sig och jobbar för att inte synda igen.


Räcker det bara inte med att bli frälst vid dödsögonblicket och att ångra sig?
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav Issa Jesus » 2014-06-06 22:38:34

slackern skrev:
MsTibbs skrev:
tahlia skrev:Så Jesus offredes för att gottgöra satämtliga synder, även de framtida. Då undrar man ju varför det är så viktigt att inte synda. Vad du än tar dig för är det ju redan gottgjort. Logik och religion går fan dålgt ihop.


Man blir bara förlåten om man uppriktigt ångrar sig och jobbar för att inte synda igen.


Räcker det bara inte med att bli frälst vid dödsögonblicket och att ångra sig?


torsdag?
Issa Jesus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2242
Anslöt: 2012-01-06
Ort: lulea, atlantis.

Religion

Inläggav MsTibbs » 2014-06-06 22:38:58

slackern skrev:
MsTibbs skrev:
tahlia skrev:Så Jesus offredes för att gottgöra satämtliga synder, även de framtida. Då undrar man ju varför det är så viktigt att inte synda. Vad du än tar dig för är det ju redan gottgjort. Logik och religion går fan dålgt ihop.


Man blir bara förlåten om man uppriktigt ångrar sig och jobbar för att inte synda igen.


Räcker det bara inte med att bli frälst vid dödsögonblicket och att ångra sig?


Om jag rånar en bank nu, viss om att det är fel, och inte ångrar det för jag tänker att "det kan jag fixa sen", då ångrar man sig ju inte på allvar.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Religion

Inläggav slackern » 2014-06-06 22:41:15

MsTibbs skrev:
slackern skrev:
MsTibbs skrev:
Man blir bara förlåten om man uppriktigt ångrar sig och jobbar för att inte synda igen.


Räcker det bara inte med att bli frälst vid dödsögonblicket och att ångra sig?


Om jag rånar en bank nu, viss om att det är fel, och inte ångrar det för jag tänker att "det kan jag fixa sen", då ångrar man sig ju inte på allvar.


Det beror väl på? Man kan ju få en fruktansvärd ångest och aldrig göra det igen. För jag antar att alla mer eller mindre syndar konstant. Har gud en skala på vilka synder som är värst? Eller är alla synder lika dåliga?
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav MsTibbs » 2014-06-06 22:44:15

slackern skrev:Det beror väl på? Man kan ju få en fruktansvärd ångest och aldrig göra det igen.


Ja, om man ångrar sig så. Men det finns inga exakta svar. Man får sträva efter att göra det man tror är rätt, what would Jesus do?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Religion

Inläggav Koboshi » 2014-06-06 23:30:54

slackern skrev:
MsTibbs skrev:
tahlia skrev:Så Jesus offredes för att gottgöra satämtliga synder, även de framtida. Då undrar man ju varför det är så viktigt att inte synda. Vad du än tar dig för är det ju redan gottgjort. Logik och religion går fan dålgt ihop.


Man blir bara förlåten om man uppriktigt ångrar sig och jobbar för att inte synda igen.


Räcker det bara inte med att bli frälst vid dödsögonblicket och att ångra sig?


Problemet som uppstår är att vi aldrig vet när dödsögonblicket kommer. Om det sker i sömnen och man inte hunnit be om förlåtelse?
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Återgå till Intressanta intressen



Logga in