Åttaåring med ADHD polisanmäld och avstängd från skolan

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Åttaåring med ADHD polisanmäld och avstängd från skolan

Inläggav slackern » 2014-05-31 21:40:34

Wine skrev:
Huggorm skrev:
tahlia skrev:
Söker vi vatten på kvarnen för "frånvarande fäder"? Keep in mind att det mycket väl kan vara hans gener som är grunden till hennes problematik.
Ja, det är ju vad man genast tänker, en ADHD-fader som avlat ett barn och strax dragit vidare igen med sin oroliga läggning.


ADHD i kombination med trotssyndrom är en stor varningsflagga.

Angående våld i skolan läste jag idag om den höga bullernivån i en skola i Uppsala som gjort att personalen drabbats av hörselproblem som tinnitus. Ljudnivåerna ska tydligen en stor del av dagen ligga över gränsvärdet så de är ungefär som inom industrin. Som lösning på detta problem har personalen erbjudits hörselskydd för att slippa konsekvenserna av detta och skyddas från att behöva utstå att utsättas för oljud, buller och skrän dagarna i ända. Dessutom slipper även lärarna med denna lösning att höra eventuella hot och förolämpningar från elever.

Erik Helmerson skriver i DN om kreativa åtgärder som skulle kunna lösa andra problem i skolan såsom sena ankomster och att skolpersonalens utsatthet när det gäller förekomsten av våld mot personalen. Skollokaler som bemannas med lärare dygnet runt skulle kunna avhjälpa problemet med elevers sena ankomster samt problemet med våld mot skolpersonal genom att all personal utrustas med hjälm och i vissa skolor kanske även riddarrustning.


Nej bättre att avskaffa en allmänna skolan.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Åttaåring med ADHD polisanmäld och avstängd från skolan

Inläggav Alien » 2014-06-01 1:49:05

Frimodig skrev:8-åriga barn misshandlar inte lärare. Det är helt kokko.

Skulle jag någon gång, i nån märklig verklighet, låta en 8-årig tjej misshandla mig? Hallå! Vart tog tankeförmågan vägen?

Frimodig


Om du handgripligen stoppar henne, kan det göra ont, hon kan få röda märken och då kan du bli polisanmäld för misshandel. Är det curlingföräldrar blir du säkert anmäld.

Sedan kan läraren visserligen bli frikänd, men att vara misstänkt och oroa sig för rättegång och till slut kanske rentav genomgå en rättegång, det är jobbigt i sig. Se denna tråd: slag-o-sparkar-maste-larare-tala-men-eleverna-far-inte-roras-t26920.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46216
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Åttaåring med ADHD polisanmäld och avstängd från skolan

Inläggav plåtmonster » 2014-06-01 1:52:25

Ett förslag är att man ordnar en egen barack på skolgården för de som inte kan respektera andras fysiska integritet. Eller annan skolenhet.

Rätt till två timmars extrahjälp per dag om medianvärdet på skolans nationella prov går under riksgenomsnittet. Incitament till förbättring..

Samt antagningskrav till varje årskull så att elever har någorlunda förmåga att ta sig till det som undervisas. Annars faller ovanstående.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Åttaåring med ADHD polisanmäld och avstängd från skolan

Inläggav Alien » 2014-06-01 2:12:42

FFhansod94 skrev:Jag tycker det är jättedåligt att stänga av någon ifrån skolan för det. Att inte ge denna flickan hjälp i tid, den hjälpen hon behöver och har rätt till egentligen så att hon inte skulle slagit en lärare det är säkert missförstånd. Jag slog gymnasiechefen pga missförstånd, jag var förbannad och hade inte fått den hjälp jag behövt och som jag har rätt till egentligen på skolan. Men konsekvensen av att jag slog gymnasiechefen var att det stängde av mig pga att jag misshandlade henne enligt Alströmergymnasiet. Jag var avstängd i 3 veckor, fast gymnasiechefen hade sagt 1 vecka till mig i telefon. Nu får jag inte komma tillbaka till min klass och följa mitt schema jag hade innan avstängningen utan har hankat efter i studier. Jag får sitta i något som kallas "plattformen" och läsa inviduellt med en lärare.


Jag tycker det är helt rimligt att stänga av en elev som slår andra, vare sig det gäller att slå vuxna el barn. Iaf när det gäller tonåringar. Men frågan är om sedan skolan ställde upp med hjälp till denna 8-åring. Eller var det hennes mor som var onödigt ängslig när hon inte ville släppa tillbaka flickan? Hursomhelst behöver nog skolan tänka ut hur de ska bemöta sådana barn i framtiden. Polisanmälningar kanske borde spara till äldre barn?

Skolan ska förstås se till att du får den undervisning du behöver. Men förstår du själv att du gjorde fel? Kan du garantera att du inte gör om det nästa gång det blir något missförstånd? Skulle du själv gilla att folk slog till dig för att de missförstod något du sagt?

Låter ju överdrivet om du aldrig får komma tillbaka till klassen? Ser de dig som en fara för de andra barnen? Åas, kanske det känns lugnare och lättare att koncentrera sig med en egen lärare. Jag skulle tyckt det var värsta lyxen! Om du kommit efter i undervisningar så kan detta vara bästa sättet att få dig att komma ikapp, det kanske är orsaken till "plattformen".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46216
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Åttaåring med ADHD polisanmäld och avstängd från skolan

Inläggav Little J » 2014-06-01 10:19:34

Frimodig skrev:8-åriga barn misshandlar inte lärare. Det är helt kokko.

Skulle jag någon gång, i nån märklig verklighet, låta en 8-årig tjej misshandla mig? Hallå! Vart tog tankeförmågan vägen?

Frimodig


Ursäkta Frimodig men nu måste jag lägga mig i lite här; det finns tyvärr 8-åriga barn som "misshandlar" sina lärare eller andra pedagoger - jag har själv varit med om det och har flera kollegor som blivit slagna, sparkade, bitna med mera. Och jag lovar dig att vi som jobbar i skolans värld och blir utsatta för detta INTE LÅTER barnen får göra det men vi står maktlösa och kan inget göra i den situationen!


Och jag tycker att det är hemskt när andra elever och barn blir slagna och så vidare men jag tycker INTE att vi som jobbar ska behöva stå ut heller!! Vi ska inte behöva acceptera att bli slagna, mobbade, skrattade åt, spottade på, bitna, rivna eller hoppade på!! Vilket annat jobb blir man det på? Om en säljare på ett kontor blev utsatt för detta, skulle vi acceptera det då? Nej det skulle vi inte. Då borde det inte vara okej att skolpersonal blir utsatt för det. Världen är helt upp- och ner!

Ville bara säga det!
Little J
 
Inlägg: 361
Anslöt: 2013-03-18

Åttaåring med ADHD polisanmäld och avstängd från skolan

Inläggav Wine » 2014-06-01 11:07:05

Little J skrev:
Frimodig skrev:8-åriga barn misshandlar inte lärare. Det är helt kokko.

Skulle jag någon gång, i nån märklig verklighet, låta en 8-årig tjej misshandla mig? Hallå! Vart tog tankeförmågan vägen?

Frimodig


Ursäkta Frimodig men nu måste jag lägga mig i lite här; det finns tyvärr 8-åriga barn som "misshandlar" sina lärare eller andra pedagoger - jag har själv varit med om det och har flera kollegor som blivit slagna, sparkade, bitna med mera. Och jag lovar dig att vi som jobbar i skolans värld och blir utsatta för detta INTE LÅTER barnen får göra det men vi står maktlösa och kan inget göra i den situationen!


Och jag tycker att det är hemskt när andra elever och barn blir slagna och så vidare men jag tycker INTE att vi som jobbar ska behöva stå ut heller!! Vi ska inte behöva acceptera att bli slagna, mobbade, skrattade åt, spottade på, bitna, rivna eller hoppade på!! Vilket annat jobb blir man det på? Om en säljare på ett kontor blev utsatt för detta, skulle vi acceptera det då? Nej det skulle vi inte. Då borde det inte vara okej att skolpersonal blir utsatt för det. Världen är helt upp- och ner!

Ville bara säga det!


Måste vara hemskt med en sådan arbetsmiljö, att stå ut med att vistas på en arbetsplats med en sådan dålig arbetsmiljö dag ut och dag in. Håller med dig om att man kan uppleva att det är helt upp- och ner, som det ser ut i Sverige idag så är det ju en hel del som man tycker är konstigt.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Åttaåring med ADHD polisanmäld och avstängd från skolan

Inläggav nallen » 2014-06-02 0:10:30

Skolan borde väl bara stänga av ungen tills vidare och säga till curling-morsan att "när du lärt din avkomma att veta hut är hon välkommen att komma tillbaka för att fortsätta sin utbildning".
nallen
 
Inlägg: 19461
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Sv: Åttaåring med ADHD polisanmäld och avstängd från sko

Inläggav Julianus » 2014-06-02 11:26:35

Tycker det är för jävligt.
Julianus
 
Inlägg: 9386
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in