Rita korsstygnsbroderi i datorn?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Rita korsstygnsbroderi i datorn?

Inläggav Lilla Gumman » 2014-05-28 14:50:50

Hej!

Den 16 augusti ska jag springa Midnattsloppet i Stockholm, i maskeradklassen. Jag ska vara utklädd till Prinsessan Zelda.

Jag ska sy en vit klänning av ett tunt tyg. Jag, som aldrig har sytt kläder i hela mitt liv. En person jag känner ska hjälpa mig att rita upp mönstret till klänningen. Sen visar det sig om jag klarar av det, får väl fråga efter tips och råd annars.

Hursomhelst, på klänningen frampå ska det vara ett lila tygstycke. På detta ska jag med guldtråd brodera triforcen. En särskild symbol, helt enkelt. Ni som är Zelda-fans vet vsd jag menar. Jag tänkte köpa stramajl och tråckla fast det på tyget. Sedan brodera motivet med guldtråd, och dra bort stramaljen. Men jag behöver rita upp mönstret.

Jag har hittat en bild på nätet, där någon har broderat upp mönstret. Men det är fyra stygn till som ska dit, enligt mig. Därför tänkte jag rita av mönstret så som det ska vara, och skriva ut det.

Mönstret är lite för stort för att få plats på ett rutat A4. Därför tänkte jag om det fanns nåt program där man kan få hur många rutor man vill, och sen sätta kryss i rutorna aroch skriva ut.

Observera att om man googlar finns det ett mönster som går att använda. Men det mönstret ser inte ut som jag vill. Så snälla, håll er till ämnet och tipsa om hur jag ska kunna rita upp mitt eget korsstygnsmönster.

Motivet är cirka 80 rutor brett och 50 rutor högt. Jag kan ju visserligen tejpa ihop fyra rutade a4-papper liggande, men det blir så himla stort att hålla på med då jag broderar. Vore bättre om det gick att förminska något. Ett rutat papper är cirka 30 rutor brett.

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Rita korsstygnsbroderi i datorn?

Inläggav KittyBean » 2014-05-28 15:06:47

Antingen så finns det broderiprogram som brukar vara gratis att ladda hem där man kan stoppa in sin bild och göra om den till mönster, men jag som är lite petig vill ställa in storleken på broderiet och det kan jag inte i just det programmet jag har. x-stitch kanske det heter. Men har inte provat alla så vet inte om det finns något som funkar bättre.


Annars kan man ju använda photoshop eller gimp, lägg in bilden, göra den till rätt storlek och lägga en "grid" över, varje pixel brukar ju motsvaras av en ruta.

Det finns också program för photopearls som nog kan göra samma grej. Det här programmet ska enligt utsago vara det bästa för det. http://dolkow.se/perler/


Lycka till! Det låter ju jättekul att springa som prinsessan Zelda =D
KittyBean
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2014-03-21
Ort: Neverwhere

Re: Rita korsstygnsbroderi i datorn?

Inläggav Lilla Gumman » 2014-05-28 15:44:16

Tack för hjälpen! Jag ska kolla tipsen. Men nej, bilden är inte färdig. Den behöver ritas om. Så jag måste kunna rita bilden, och få den som symboler på ett rutmönster vid utskrift.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Rita korsstygnsbroderi i datorn?

Inläggav Lilla Gumman » 2014-05-28 21:44:13

Ett alternativ är ju att göra rutorna i Excel. Jag kan ju göra varje rad och kolumn pytteliten, och sen göra en tunn ram runt varje cell. Efter utskrift jan jag sen rita upp mönstret. Det väsentliga är att jag får ett rutnät på 80x50 rutor, och att jag i varje ruta själv kan rita upp mönstret. Att låta en dator göra ett mönster efter en bild är jag inte så intresserad av. Men jag ska kolla programnet ändå, kan vara bra att ha.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Rita korsstygnsbroderi i datorn?

Inläggav KittyBean » 2014-05-28 22:23:43

Tycker det låter enklare med photoshop eller Gimp (som är gratis) än att hålla på och joxa med rutor i Excel =D

Vet inte hur van du är att jobba med bildredigering så jag förklarar på enklaste sättet; inte för att jag tror du är dum men som sagt, men alla har ju olika mycket datorvana. ^_^

Såhär går jag till väga i Photoshop på engelska som jag har.

1: File >New > width 50 pixels > Height 80 pixels
2: Trycker på förstoringsglaset, klickar på bilden några gånger så det blir 800% eller så stort du behöver
3: gå till menyfliken Edit > preferences > Guides, grids and rulers - Välj färg, t ex svart, style - lines och gridline every 1 pixels.
4: gå till menyfliken Wiew > show > välj grid > och klicka bort "show pixelgrid"
5: för att göra bilden som du vill ha den är det nu bara att välja paintbucket tool och fylla de rutor du behöver.
KittyBean
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2014-03-21
Ort: Neverwhere

Rita korsstygnsbroderi i datorn?

Inläggav Lilla Gumman » 2014-05-29 9:31:11

Tack. Photoshop har jag inte, för dyrt. Gimp ska jag ladda hem genast. Nu är jag borta hela dan, men jag ska prova ikväll.

Bilden jag har är ett uppritat korsstygnsmönster. Jag vill absolut inte ha med aidaväven vid utskrift. Är det möjligt att rita upp motivet från grunden, på samma sätt som du beskriver det ovan? Det är rätt pilligt att sitta och sudda bort aidaväven. För övrigt ska jag inte alls ha aidaväv när jag syr, utan jag ska sy på stramalj, som jag har tråcklat fast på tyget.

Jag kommer också vilja rita upp egna korsstygnsmönster helt från grunden. Bilden finns i huvudet, men ska ner på papper. Jag brukar köra rutat papper. Men i detta fallet var det alltså för stort.

Jag ska testa ditt tips med Gimp, KittyBean. Men frågan kvarstår. I vilket program kan jag få ett rutnät som är helt tomt från början, och sen kan jag fylla det med färg eller symboler helt efter eget huvud? Det är ett sånt program jag behöver. Funkar det i Gimp?

Alla program för att göra korsstygn som jag har sett utgår från att man laddar in en färdig bild som man gör om till ett korsttygnsmönster. Det spelar ingen roll om man kan ändra i mönstret eller ej, det väsentliga är om man kan skapa ett korsstygnsmönster helt från grunden också.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Rita korsstygnsbroderi i datorn?

Inläggav Zirre » 2014-05-29 9:34:50

Du kan även prova program för att göra om bilder till mönster för pärlplatta.


Annars kan man väl göra själv i typ excel.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Rita korsstygnsbroderi i datorn?

Inläggav Zirre » 2014-05-29 9:41:22

Vet ej om detta tips är vad du söker http://patternsforyou.com/en/pattern_maker.html
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland


Rita korsstygnsbroderi i datorn?

Inläggav slackern » 2014-05-29 12:43:02

alixha skrev:GIMP är ett jättebra program överlag! :D



Bring out the GIMP?
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Rita korsstygnsbroderi i datorn?

Inläggav KittyBean » 2014-05-29 12:54:06

Det tillvägagångssättet jag beskrev i mitt andra inlägg är ett sätt som du bara får ett tomt rutnät på. Vad du vill fylla rutorna med får du ju välja själv.

Det enda är att om du vill göra större eller mindre tar du bara och byter storlek i punkt nr 1.
Tycker du pixelrutorna är för små kan du ändra det i punkt nr 3 och välja 4 eller annan siffra istället.. ibland får man experimentera lite innan det blir som man vill.

Samma funktioner borde finnas i gimp och heta ungefär samma sak. Har inte det på datorn nu så jag kan kolla.
KittyBean
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2014-03-21
Ort: Neverwhere

Rita korsstygnsbroderi i datorn?

Inläggav Lilla Gumman » 2014-05-29 21:33:56

Zirre skrev:Du kan även prova program för att göra om bilder till mönster för pärlplatta.
Annars kan man väl göra själv i typ excel.

Tyvärr var det inte vad jag sökte. Jag trodde jag var tillräckligt tydlig med att jag INTE vill ladda upp en bild och göra korsstygnsmönster av. Jag vill rita upp mönstret själv påett 80x50 rutor stort papper. För hand, eller i datorn. Men jag har ingen lust att tejpa ihop en massa rutade papper.

På Google Play hittade jag AStitch, som jag betalade 8 kr för.
https://play.google.com/store/apps/deta ... itch&hl=sv
Det verkar inte finnas något liknande program för datorn. Hittills kräver alla tips på program att man ska ladda upp en bild. Det verkar inte gå att skriva ut direkt från appen. Men jag kan ju ta en skärmdump och sen skicka den till skrivaren.

Ja, det går mycket väl att skriva ut från en smartphone, om man har den ansluten till Google Cloud. Alla appar har dock inte stöd för detta.

Gimp installeras just nu. Ska testa det med.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Rita korsstygnsbroderi i datorn?

Inläggav Lilla Gumman » 2014-05-30 13:00:50

Zirre skrev:Vet ej om detta tips är vad du söker http://patternsforyou.com/en/pattern_maker.html


Men din länk är absolut intressant, Zirre!
Gissa vad jag hittade när jag googlade? Jo, bilden jag kan göra korsstygnsmönstret av.
Problemet är ett bilden ska se ut så här alltså, fast mindre:
http://tencentgaming.com/wp-content/upl ... ymbol.jpeg

Först hittade jag bara detta, ett mönster som enligt mig inte stämmer nertill:
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag ... ABif5G3OlY

Sen hittade jag detta, nån som har broderat upp det:
http://xboxflickan.se/wp-content/upload ... iforce.jpg

Och mönster finns det på nätet av alla storlekar och varianter. Folk har broderat det, gjort pärplpattor, sytt med pärlor ... och sen visar de stolt upp sina kreationer på nätet. Men det ska gå enkelt att räkna efter det sen.

Nåja, jag ska googla vidare och se vad jag kan hitta.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Rita korsstygnsbroderi i datorn?

Inläggav Zirre » 2014-05-30 13:10:22

Lilla Gumman skrev:
Zirre skrev:Vet ej om detta tips är vad du söker http://patternsforyou.com/en/pattern_maker.html


Men din länk är absolut intressant, Zirre!
Gissa vad jag hittade när jag googlade? Jo, bilden jag kan göra korsstygnsmönstret av.
Problemet är ett bilden ska se ut så här alltså, fast mindre:
http://tencentgaming.com/wp-content/upl ... ymbol.jpeg

Först hittade jag bara detta, ett mönster som enligt mig inte stämmer nertill:
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag ... ABif5G3OlY

Sen hittade jag detta, nån som har broderat upp det:
http://xboxflickan.se/wp-content/upload ... iforce.jpg

Och mönster finns det på nätet av alla storlekar och varianter. Folk har broderat det, gjort pärplpattor, sytt med pärlor ... och sen visar de stolt upp sina kreationer på nätet. Men det ska gå enkelt att räkna efter det sen.

Nåja, jag ska googla vidare och se vad jag kan hitta.

Lycka till! :-)Happy
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Rita korsstygnsbroderi i datorn?

Inläggav Lilla Gumman » 2014-05-30 13:22:26

Det kinkiga är ju att när jag väljer bilden, och laddar in den på nån av hemsidorna ovan så stämmer det inte riktigt.

Om jag använder Patterns for You blev det en massa olika färger i ytterkanten av motivet, antagligen för att kanterna är lite "suddiga" d.v.s. inte raka och fina kanter. Vid nåt av alixhas tips valde jag storlek och färg på mitt mönster och fick ett bra mönster att följa, men där stämde motivet inte riktigt eftersom programmet gjort det mindre.

Det var värst vad det ska vara kinkigt detta! :-)063

Och tack Zirre. Men jag blir frustrerad, när jag inte får det som jag vill!
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Rita korsstygnsbroderi i datorn?

Inläggav Zirre » 2014-05-30 13:27:08

Ska finnas en app som gör om bilder till mönster för pärlplatta

Edit: Sök på pärlplatta på Play Butik.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Rita korsstygnsbroderi i datorn?

Inläggav Zirre » 2014-05-30 13:31:49

Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Rita korsstygnsbroderi i datorn?

Inläggav kullan » 2014-05-30 13:41:22

Som jag tolkar TS så vill hon ha ett ark papper med små rutor på som själv kan sitta med pennor i olika färger och fylla i sina egna symboler. Det ska inte vara ett färdigt mönster hon ska skriva ut. Jag skulle testa excell för att få fram rutat papper. Du skulle kanske behöva ett ark som är snäppet större än A4. Frågan är vart man får tag i papper till skrivare i den storleken och kan man köpa endast ett ark tro?
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Rita korsstygnsbroderi i datorn?

Inläggav Zirre » 2014-05-30 13:44:05

kullan skrev:Som jag tolkar TS så vill hon ha ett ark papper med små rutor på som själv kan sitta med pennor i olika färger och fylla i sina egna symboler. Det ska inte vara ett färdigt mönster hon ska skriva ut. Jag skulle testa excell för att få fram rutat papper. Du skulle kanske behöva ett ark som är snäppet större än A4. Frågan är vart man får tag i papper till skrivare i den storleken och kan man köpa endast ett ark tro?

I excel man själv välja storlek på rutorna vilket borde göra att de antal rutor TS vill ha får plats på ett A4.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Rita korsstygnsbroderi i datorn?

Inläggav kullan » 2014-05-30 13:45:18

Jag följer detta jag med för jag vill kunna rita färgmönster till stickning och virkning och det går ut på samma princip.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Rita korsstygnsbroderi i datorn?

Inläggav Miche » 2014-05-30 14:12:53

I GIMP kan man använda sig av lager, gör rutorna i ett lager och mönstret i ett annat lager så kan man välja att inte skriva ut ett eller flera lager. Det är endast det aktuella lagret som påverkas när man jobbar så rutmönstret får vara ifred men syns ändå när man jobbar.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Rita korsstygnsbroderi i datorn?

Inläggav Lilla Gumman » 2014-05-30 15:07:40

Klänningen jag ska sy, har ett "förkläde" som ser ut så här:

http://img3.wikia.nocookie.net/__cb2011 ... o_the_Past).png

Jag har vslt ett lila tyg till "förklädet". Jag har jag inte hittat något mänster på krusidullerna vid triforcen (trianglarna). Lite svårt att få det rätt. Därför tänkte jag att jag i stället kunde ha sytt på triforcen med vingar, så här:

http://www.co[code][/code]olest-homemade-costumes.com/images/princess-zelda-nintendo-character-costume-1-21309935.jpg

Alltså kan jag välja att använda det här mönstret, fast jag flyttar upp trianglarna ovanför vingarna:
http://www.coolest-homemade-costumes.co ... 309935.jpg

Ingen kommer att se skillnaden, eftersom det inte är cosplay det handlar om, utan jogging i maskeradklass. För övrigt kommer jag inte att kunna vara blond, som Zelda är i A link to the past, som jag ska efterlikna. Därför färgar jag håret rött, och väljer att ha tre flätor (en bak och två fram) från ett annat spel i serien. Det är trots allt lättare att jogga i flätor än i utsläppt hår.

Imorgon ska jag till en av tjejerna som är med på stickcafét, och så ska hon hjälpa mig att klippa ut alla delar jag ska sy ihop hemma. Sen måste jag börja brodera, för det tar ju ett tag att göra det.

Eftersom triforcen tydligen kan se lite olika ut beroende på spel, är det nog inte så kinkigt vilken jag väljer.Jag broderar ju bara trianglarna först, och en eller två rutor ner så broderar jag vingarna.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Rita korsstygnsbroderi i datorn?

Inläggav Lilla Gumman » 2014-05-30 15:16:38

kullan skrev:Som jag tolkar TS så vill hon ha ett ark papper med små rutor på som själv kan sitta med pennor i olika färger och fylla i sina egna symboler. Det ska inte vara ett färdigt mönster hon ska skriva ut. Jag skulle testa excell för att få fram rutat papper. Du skulle kanske behöva ett ark som är snäppet större än A4. Frågan är vart man får tag i papper till skrivare i den storleken och kan man köpa endast ett ark tro?


Jodå, Excel funkar. Det går att få rätt små rutor. Men då blir det pilligt att rita.

Broderimönster, virkmönster och stickmönster går att rita upp på samma sätt. Det är symboler, eller färger, på ett rutat papper. När det gäller pärlor får man se upp. Gör man mönster till en pärplatta så funkar det också att brodera, sticka eller virka till. Men ska man sy med pärlor, så blir pärlorna förskjutna precis som ett tegelstensmönster nästan. Bara en liten varning. Inte alltid man tänker på det.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Återgå till Intressanta intressen



Logga in