En timmes mobbning (idrott) i skolan mår alla bra av..

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

En timmes mobbning (idrott) i skolan mår alla bra av..

Inläggav plåtmonster » 2014-05-26 15:15:28

Idrottsledare kräver i ett upprop att skolorna genomför en timmes idrott varje dag:
SVT skrev:I ett upprop kräver därför 350 idrottsledare och olympier en timmes idrott i skolan varje dag.

"Barn får bättre hälsa och bättre studieresultat med mer idrott i skolan", heter det bl.a.

Bland undertecknarna märks Sotjimedaljörerna Charlotte Kalla och Marcus Hellner, fotbollslagets förbundskapten Pia Sundhage och friidrottens förbundskapten Karin Torneklint.


Problemet är väl under vilka förutsättningar som detta genomförs. Med t.ex mögliga duschrum, påhopp i omklädningsrum och dålig hänsyn till olika förutsättningar i kroppsuppfattning samt val av fysisk aktivitet. Det är skillnad på bollsport och löpning även om båda gör en fysiskt aktiv. Det krävs mycket av skolan men eleverna kan kräva väldigt lite i form av respekt och ekonomiska resurser.

Frånvaro av idrott är förståss inte bra det heller. Men det är klart bättre än årslånga trakasserier.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

En timmes mobbning (idrott) i skolan mår alla bra av..

Inläggav sugrövmanövern » 2014-05-26 15:44:19

Tycker man borde få välja att gå en promenad eller träna i styrketräningsrummet. (Ett sådant borde finnas på alla skolor som ett obligatorium), om man inte pallar lagidrotter å sånt.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

En timmes mobbning (idrott) i skolan mår alla bra av..

Inläggav iuftfy547s » 2014-05-26 16:01:10

sugrövmanövern skrev:Tycker man borde få välja att gå en promenad eller träna i styrketräningsrummet. (Ett sådant borde finnas på alla skolor som ett obligatorium), om man inte pallar lagidrotter å sånt.


Det är faktiskt en otroligt bra idé! Så länge man gör /nåt/ och inte bara sitter still så tränar man ju. Sen om det är löpning, fotboll eller en rask promenad spelar ju ingen roll om det sker ofta (d.v.s. dagligen).

Nu om vi bara kan få med skolorna på detta också...
iuftfy547s
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2012-10-12

En timmes mobbning (idrott) i skolan mår alla bra av..

Inläggav sugrövmanövern » 2014-05-26 16:10:06

Idrottsledare och olympier lär ha noll aning om vad som kan försiggå på gympalektionerna för den som är mobbad eller kass på idrott, har dålig kondition pga whatever tex lungbesvär, allergi, har dålig motorik, eller saknar lokalsinne och hamnar vilse på orientering, skidturer och dylikt.

Jag önskade varje gång det var idrott att jag kunde fått ta en promenad med min hund, eller cykla i en timme på ställen där jag hittade, eller träna styrketräning (vi hade ett sånt rum i högstadiet).

Man kanske borde göra ett motupprop. Gärna fysisk aktivitet på skoltid - men inte på eran jävla elitnivå.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

En timmes mobbning (idrott) i skolan mår alla bra av..

Inläggav elle » 2014-05-26 16:15:13

sugrövmanövern skrev:Tycker man borde få välja att gå en promenad eller träna i styrketräningsrummet. (Ett sådant borde finnas på alla skolor som ett obligatorium), om man inte pallar lagidrotter å sånt.

+ 1
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

En timmes mobbning (idrott) i skolan mår alla bra av..

Inläggav slackern » 2014-05-26 16:23:34

sugrövmanövern skrev:Jag önskade varje gång det var idrott att jag kunde fått ta en promenad med min hund


Önska kan man alltid göra, men tyvärr inte praktiskt genomförbart pga allergier.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

En timmes mobbning (idrott) i skolan mår alla bra av..

Inläggav sugrövmanövern » 2014-05-26 16:35:00

slackern skrev:
sugrövmanövern skrev:Jag önskade varje gång det var idrott att jag kunde fått ta en promenad med min hund


Önska kan man alltid göra, men tyvärr inte praktiskt genomförbart pga allergier.
Vem blir allergisk av att jag går en promenad ensam med min hund istället för att delta i tex fotbollen?
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

En timmes mobbning (idrott) i skolan mår alla bra av..

Inläggav slackern » 2014-05-26 16:37:41

sugrövmanövern skrev:
slackern skrev:
sugrövmanövern skrev:Jag önskade varje gång det var idrott att jag kunde fått ta en promenad med min hund


Önska kan man alltid göra, men tyvärr inte praktiskt genomförbart pga allergier.
Vem blir allergisk av att jag går en promenad ensam med min hund istället för att delta i tex fotbollen?


Antar att hunden måste lämnas i skolan eller något i den stilen eller bo väldigt nära skolan. Blir svårt för läraren att kontrollera närvaron annars. Så måste vara någon form utav organiserad promenad.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

En timmes mobbning (idrott) i skolan mår alla bra av..

Inläggav Moggy » 2014-05-26 16:47:16

Folk har ju hundar hemma, då måste det vara ett lika stort problem för allergiker.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

En timmes mobbning (idrott) i skolan mår alla bra av..

Inläggav sugrövmanövern » 2014-05-26 16:48:08

slackern skrev:Antar att hunden måste lämnas i skolan eller något i den stilen eller bo väldigt nära skolan. Blir svårt för läraren att kontrollera närvaron annars. Så måste vara någon form utav organiserad promenad.

Självklart skulle jag aldrig ens drömma om att ta hunden till skolan. Cykla hem, ta ut hunden på promenad, lämna hunden, cykla tillbaka till skolan var tanken.

För övrigt är jag spyless på att allergiker påstås finnas i varje hörn och typ dör om man har ett hundhår på tröjan.

Men, som tur är för alla allergiker så tvingades jag alltid vara med på gympan även när jag var förkyld. Försynta förfrågningar om att slippa möttes av avsky och bestraffningar från gympalärarna.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

En timmes mobbning (idrott) i skolan mår alla bra av..

Inläggav slackern » 2014-05-26 16:55:29

sugrövmanövern skrev:
slackern skrev:Antar att hunden måste lämnas i skolan eller något i den stilen eller bo väldigt nära skolan. Blir svårt för läraren att kontrollera närvaron annars. Så måste vara någon form utav organiserad promenad.

Självklart skulle jag aldrig ens drömma om att ta hunden till skolan. Cykla hem, ta ut hunden på promenad, lämna hunden, cykla tillbaka till skolan var tanken.

För övrigt är jag spyless på att allergiker påstås finnas i varje hörn och typ dör om man har ett hundhår på tröjan.

Men, som tur är för alla allergiker så tvingades jag alltid vara med på gympan även när jag var förkyld. Försynta förfrågningar om att slippa möttes av avsky och bestraffningar från gympalärarna.


Hur ska läraren kunna kontrollera att du går på en promenad och inte sitter hemma och röker?
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

En timmes mobbning (idrott) i skolan mår alla bra av..

Inläggav sugrövmanövern » 2014-05-26 16:59:23

slackern skrev:Hur ska läraren kunna kontrollera att du går på en promenad och inte sitter hemma och röker?

Med samma metod som de kontrollerade att jag åkte de skidturer de sa jag skulle, löpte de kilometrar de sade jag skulle. Dvs det går inte att kontrollera sådana aktiviteter. De skulle helt enkelt tvingats lita på mig.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

En timmes mobbning (idrott) i skolan mår alla bra av..

Inläggav slackern » 2014-05-26 17:04:22

sugrövmanövern skrev:
slackern skrev:Hur ska läraren kunna kontrollera att du går på en promenad och inte sitter hemma och röker?

Med samma metod som de kontrollerade att jag åkte de skidturer de sa jag skulle, löpte de kilometrar de sade jag skulle. Dvs det går inte att kontrollera sådana aktiviteter. De skulle helt enkelt tvingats lita på mig.


Då var det väl organiserat? Att ni skulle springa eller åka skidor efter ett spår i grupp?
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

En timmes mobbning (idrott) i skolan mår alla bra av..

Inläggav sugrövmanövern » 2014-05-26 17:12:51

slackern skrev:Då var det väl organiserat? Att ni skulle springa eller åka skidor efter ett spår i grupp?

Det enda vi gjorde samtidigt var att byta om. Sedan valde folk olika långa sträckor att åka. Jag valde alltid den kortaste typ 3 km. Det var bara ibland någon lärare brydde sig om ifall alla kom tilbaka.

Egentligen var det bara vid friluftsdagarna de verkligen kontrollräknade oss. Mig brukade de få hämta upp i skogen då jag lätt gick vilse under orienteringen och "milen" dvs vi skulle springa en mil.

Brukar lärare ha totalkontroll över eleverna i Stockholm? Knappast, jag vet då sådana som istället för att orientera gick hem till nån och spelade tv-spel. Själva kontrollerna kan man ju kopiera av de som verkligen tagit dem.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

En timmes mobbning (idrott) i skolan mår alla bra av..

Inläggav slackern » 2014-05-26 17:17:33

sugrövmanövern skrev:
slackern skrev:Då var det väl organiserat? Att ni skulle springa eller åka skidor efter ett spår i grupp?

Det enda vi gjorde samtidigt var att byta om. Sedan valde folk olika långa sträckor att åka. Jag valde alltid den kortaste typ 3 km. Det var bara ibland någon lärare brydde sig om ifall alla kom tilbaka.

Egentligen var det bara vid friluftsdagarna de verkligen kontrollräknade oss. Mig brukade de få hämta upp i skogen då jag lätt gick vilse under orienteringen och "milen" dvs vi skulle springa en mil.

Brukar lärare ha totalkontroll över eleverna i Stockholm? Knappast, jag vet då sådana som istället för att orientera gick hem till nån och spelade tv-spel. Själva kontrollerna kan man ju kopiera av de som verkligen tagit dem.


Vette fan men jag tror att det kryllade utav lärare i skogen när vi orienterade. Eller i vart fall där vid start, mål och där vi åt våran matsäck.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

En timmes mobbning (idrott) i skolan mår alla bra av..

Inläggav plåtmonster » 2014-05-26 17:37:57

Hur får vi till ett motupprop?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

En timmes mobbning (idrott) i skolan mår alla bra av..

Inläggav Meppe » 2014-05-26 19:47:51

Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

En timmes mobbning (idrott) i skolan mår alla bra av..

Inläggav plåtmonster » 2014-05-26 20:29:52

Yle: Skolgymnastik skrev:får man redan på lågstadiet bekanta sig med olika sportgrenar och lära sig spela lagsporter

Valet är inte mellan lagsporter eller inviduell träning utan mellan olika lagsporter. Rätt kasst att behöva spela med respektlösa personer.

Här spelar gymnastikläraren en avgörande roll när det gäller att motivera eleverna.

Läraren motiverar ofta eleverna till att tycka att idrott är en pina i alla moment.

Det är väldigt viktigt att redan som ung pröva på olika sporter och hitta sport- och motionsformer som man själv tycker om.

I den där otäcka verkligheten så fungerar det som så att idrottsläraren dikterar vad som skall göras och de som är av annan åsikt får lägsta betyg.

Turneringar, där alla elever deltar antingen som publik eller tävlingsdeltagare, brukar vara roliga och ge en god elevsammanhållning. /../ Dessutom är gymnastiken ett välkommet avbrott under skoldagens sittande i klassen.

Det ger ett utmärkt tillfälle att bete sig aggressivt mot andra elever och blir istället en veckovis påminnelse om misären.

En mer insiktsfull kommentarer hittar man i slutet av artikeln:
Alexandra - För mig och för många andra var skolgymnastiken det värsta ämnet i skolan, det betydde närmast mobbning (mest från lärarens sida), först efter skoltiden har jag återhämtat mig och börjat njuta av motion, trots och inte tack vare skolgymnastiken. Så rekommendera inte blåögt mera skolgymnastik, för många hade den direkt motsatt effekt mot vad du tror. Skolgymnastiken kan, beroende på omständigheterna, läraren, kamraterna, vara nästan en mardröm, något man helst vill slippa och glömma bort så fort som möjligt. man är så utsatt i jumpan, både kroppsligt och psykiskt.


Erik - Håller med Alexandra. Jag var väl medelmåttig i skolgympan, men vi som inte platsade bland dem som dög att springa i Stafettkarnevalen var inte mycket värda för lärarna. Vi behövde ingen uppmuntran när det gick bra för oss, men när de "duktiga" klarade samma saker var det idel lovord. Men vi fick nog hånleenden och skratt när vi misslyckades. Först efter skoltiden fattar jag hur lärarna tog bort det intresse som jag faktiskt hade och det ointresset sitter tyvärr i ännu.


Problemet är att de officiella kanalerna basunerar ut rena falsarier som blir till felaktigt beslutsunderlag i riksdagen som ju bestämmer om sådana frågor. Hittar du fler artiklar med kommentarsfält så lägg gärna in dessa så att sanningen kan få komma fram.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

En timmes mobbning (idrott) i skolan mår alla bra av..

Inläggav iuftfy547s » 2014-05-26 21:45:48

Alltså, en timmes träning varje dag är jättebra för dagens ungdom som bara blir fetare och fetare och rör sig mindre och mindre. Hur träningen sen ska utföras kan diskuteras men summan är att det ÄR bra att röra på sig, och får de in rytmen att röra sig minst en gång om dagen minimerar man risken för övervikt redan i tidig ålder.
iuftfy547s
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2012-10-12

En timmes mobbning (idrott) i skolan mår alla bra av..

Inläggav Kahlokatt » 2014-05-26 21:58:02

sugrövmanövern skrev:Tycker man borde få välja att gå en promenad eller träna i styrketräningsrummet. (Ett sådant borde finnas på alla skolor som ett obligatorium), om man inte pallar lagidrotter å sånt.


Det funkar inte. Vi brukade få göra det när jag gick i högstadiet (tidigt 90-tal) och det slutade bara med att folk satt på motionsredskapen och snackade, eller satt gömda i något buskage och smygrökte.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

En timmes mobbning (idrott) i skolan mår alla bra av..

Inläggav Kahlokatt » 2014-05-26 22:10:26

iuftfy547s skrev:Alltså, en timmes träning varje dag är jättebra för dagens ungdom som bara blir fetare och fetare och rör sig mindre och mindre. Hur träningen sen ska utföras kan diskuteras men summan är att det ÄR bra att röra på sig, och får de in rytmen att röra sig minst en gång om dagen minimerar man risken för övervikt redan i tidig ålder.


Jo, det är sant. Idrott behövs absolut. Men det skall handla om att ha kul och må bra, inte om att visa vad man redan kan för att läraren skall kunna sätta betyg!
Jag minns tolv års skolgympa med FASA och mår alltid illa när jag passerar en skolas idrottsplan och ser elever ha gympa. Ändå var det aldrig någon som var elak mot mig (utom en idiotvikarie som sade att jag hade ett "grymt fel i huvet" när jag gömde mig i materialrummet för att slippa vara med på nåt bollspel), utan jag blev peppad och fick träna extra med andra "svaga" elever.
(Jag var inte särskilt stor och kraftig och jag tyckte om att röra på mig, så det handlade inte om lathet från min sida.)
Men att vara den enda i hela klassen som inte kan hoppa bock eller hjula, att alltid bli vald sist, att kunna se på en lista att man är sämst i hela klassen, det gör inte direkt underverk för självförtroendet! :(

Tänk om man skulle ha ett annat "övningsämne" fem timmar i veckan! Tänk att vara tondöv och tvingas genomlida att ha en musiklektion varje dag, där man var tvungen att sjunga högt inför hela klassen och där läraren skulle notera på en lista, väl synlig för alla: "Bertil sjöng sämst" eller "Lisa har förfärlig sångröst"! Skulle aldrig hända, eller hur? Men i idrott är det tydligen okej.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

En timmes mobbning (idrott) i skolan mår alla bra av..

Inläggav KrigarSjäl » 2014-05-26 22:10:45

Plåtmonsters inlägg är bland det mest insiktsfulla jag läst på länge.

Det är bullshit att lagidrott och den urvalsförnedring det innebär skulle skapa elevsammanhållning.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

En timmes mobbning (idrott) i skolan mår alla bra av..

Inläggav kiddie » 2014-05-26 22:25:29

Två grupper idrott. En grupp inriktad på att förbättra sina resultat i t ex friidrott och sedan lagsporter. En annan grupp inriktad på motion och sådant som inte avskräcker. Fritt val av grupp. Jag tror det skulle kunna bli bra stämning i båda grupperna på sina egna vis.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

En timmes mobbning (idrott) i skolan mår alla bra av..

Inläggav Chilehead » 2014-05-26 22:35:53

Undrar hur 23 klasser skulle samsas om omklädningsrum och gymnastiksalen varje dag
Chilehead
 
Inlägg: 834
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in