"Det får stå för honom/henne" (Luddiga uttryck)

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: Alien, atoms

"Det får stå för honom/henne" (Luddiga uttryck)

Inläggav Alien » 2014-05-24 12:03:23

Ja, vad menas egentligen med detta uttryck?

Att man har rätt att uttrycka sin egen utsikt och att man själv får ta ansvar för vad man säger, det är ju självklart.

Men det finns något underförstått, ett avståndstagande. Samtidigt som man inte rent ut vill säga att man inte håller med el att det är osant. Något som politiker och chefer säger vid frågor i media. Det är ett fegt uttryck, anser ledarskribenten i DN.

Susanna Birgersson i DN skrev:Språkpolisen är rasande över den bedrägliga betydelsen av det till synes oförargliga ”Det får stå för honom”.

Det skulle kunna betyda följande: Jag håller inte alls med; det var det dummaste jag har hört; jag har ingen aning om vad det betyder; han får tycka som han vill; jag distanserar mig från hans åsikt utan att förklara varför; jag vill inte förknippas med vare sig honom eller hans åsikt; han kanske har rätt – vem är jag att avgöra det?

Eller, om man vill, något annat.
---
Han har fel. Han ljuger. Det var dumt sagt. Han har gjort bort sig totalt. Hans uttalande är pinsamt aningslöst. Vad som helst, bara inte ”Det får stå för honom”.
http://www.dn.se/ledare/signerat/nonsen ... for-sjalv/

Men det är givetvis just uttryckets luddighet som gjort det så populärt. Den som säger det vill inte säga för mycket om en kollega, iaf inte innan hen kollat upp saken först.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Det får stå för honom/henne" (Luddiga uttryck)

Inläggav Koboshi » 2014-05-24 12:42:51

Har det inte lite med att göra att personen som säger så inte är i en possition att kunna, få eller vilja sätt den tredje person (d. v. s. fällt första komentaren vilket den får stå för) på plats?
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

"Det får stå för honom/henne" (Luddiga uttryck)

Inläggav tahlia » 2014-05-24 12:49:49

Som jag uppfattar det så används uttrycket i en situation där människor kan få intrycket av att personen i fråga talar för en hel organisation, ett helt företag eller en hel grupp. För att då klargöra att det är personens "civila" åsikt och inte hela gruppens påpekar man att det får stå för den specifika individen.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

"Det får stå för honom/henne" (Luddiga uttryck)

Inläggav nescio » 2014-05-24 16:12:45

Det är en underligt uttryck tycker jag. Borde det inte heta "det får han stå för"?
nescio
 
Inlägg: 3835
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

"Det får stå för honom/henne" (Luddiga uttryck)

Inläggav Moggy » 2014-05-24 16:29:03

Uttrycket funkar bra när nån vill hålla sig nautral till vad nån annan sagt. Om man inte är inblandad och inte känner till sammanhanget till varför nåt sades och man inte vill ta ställning.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Återgå till Språket



Logga in