Polisen vill också ha högre lön

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Polisen vill också ha högre lön

Inläggav Alien » 2014-05-23 18:42:31

Och det förstår man ju mtp deras påfrestande jobb. Men det ska ju tas av skattepengar, som ska räcka till så mycket.

En insändare av Sophia, ordförande i Polisförbundet i Skåne:

"Jag har tröstat kvinnor som blivit våldtagna och både fysiskt och psykiskt misshandlade. Jag har lyssnat på förtvivlade unga tjejer coh killar som tappat tron på samhället och mänskligheten.
Spoiler: visa
Jag har lyft upp bebisar ur deras spjälsängar och upptäckt att de inte fått en ren blöja på hela dagen. Jag har lyft ner människor som hängt sig när de inte längre orkat med sin vardag.

Jag har stått högst upp på Öresundsbron och övertalat personer att livet är värt att leva. jag har berättat för barn att deras förälder aldrig mer kommer hem. Jag har lyssnat på ett litet barn som ringde 112 och viskade 'pappa har nog slagit ihjäl min mamma'.

Jag har släpat på människor som varit okontaktbara av droger eller alkohol. Jag har blivit nedkräkt och nedblodad, bespottad och slagen. Jag har blivit hotad så många gånger att jag tappat räkningen.
---
Jag har stått i vinterkylan och dirigerat trafik timme efter timme.
---
Jag har inte bara rätt att bruka våld. Jag har även en skyldighet att göra det.
---
För detta får en ny polis 21 300 kronor i månaden.[Före skatt alltså]
---
En fjärdedel av alla poliser tjänar mindre än 25 000 kronor i månaden."
(Skriv i DN 2014-05-22 "Allt ska jag klara. När får jag en anständig lön.")

Den marknadsekonomiska lösningen är att privatisera vårdcentraler, äldreboende etc, då kan personalen få högre lön. Men polisen kan man väl inte privatisera?

Det pågår alltså löneförhandlingar.

DN Ekonomi skrev:Polisförbundet och Rikspolisstyrelsen var överens om polisernas nya löneavtal för perioden 2013-2015. Men när avtalet skulle förankras på högre nivå satte Arbetsgivarverket stopp.

Löneförhandlingarna skulle ha varit klara i höstas men har dragit ut på tiden. Förhandlingarna har främst handlat om polisernas ingångslön som i dag ligger på 21.300 kronor. Polisförbundets ambition var att få upp den till 25.000 kronor.
http://www.dn.se/ekonomi/polisernas-lon ... -strandat/
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Polisen vill också ha högre lön

Inläggav Sredna » 2014-05-23 19:43:25

Det 'problemet' finns med många yrken, det är ju inget unikt för polisen. tex i vården tjänar man inte särskilt mycket.

Inom kultur och vetenskap tjänar man heller inte mycket, vissa skulle väl hävda att det inte är lika viktiga yrken men det är ju de yrkena som förhindrar samhället från att stagnera.

Och man "tjänar" inte mycket som sjukskriven..

Och inte som bonde eller fiskare.

Jag har väl inget bra tips på hur man ska öka löner men något som ger mer pengar i plånboken är ju att placera pengarna man får rätt, inte att tjäna mycket.


//Sredna
Sredna
 
Inlägg: 302
Anslöt: 2013-03-09

Polisen vill också ha högre lön

Inläggav Biskswe » 2014-05-23 20:10:22

Jag tycker det är viktigt att man har bra lön inom Polisen så att rätt människor söker sig till yrket.
Alltså så det är många sökande till varje plats så man kan ta in de bästa..


Varför man väljer att bli Polis.... Det kan ju knappast komma som en överraskning att man får plocka i "skiten" botten av samhället där missbrukare av olika slag, fylla bråk, tragik självmord våld. Sällan man ringer Polisen för att det har hänt något trevligt.
Biskswe
 
Inlägg: 51
Anslöt: 2013-12-26
Ort: Göteborg

Polisen vill också ha högre lön

Inläggav Huggorm » 2014-05-23 21:06:50

Utbildar man sig till polis så är man nästan garanterad jobb, det är som med sjuksköterskor. Detta borde vara tillräckligt bra för att locka folk till yrket. Vi kan inte ge samtliga inom offentlig sektor jättelöner eftersom vi inte längre har skatteunderlag inom den privata sektorn till att finansiera det. Folk får helt enkelt hålla till godo med en lön som man kan leva på och spela på lotto om man vill bli rik.
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Polisen vill också ha högre lön

Inläggav Manveru » 2014-05-23 21:26:07

Inte många jobb som innebär att regelbundet utsätta sig för direkt fara i den grad poliser gör, samt den mängd ansvar det innebär och all skit de måste hantera/genomleva. Just så kan jag också tycka att lönerna är löjligt låga som de är nu.
Manveru
 
Inlägg: 134
Anslöt: 2013-01-11

Polisen vill också ha högre lön

Inläggav KrigarSjäl » 2014-05-28 7:03:32

-Varför hör jag aldrig någon säga att det är dags att höja sjukersättningen?

Vi som inte kan jobba lever ju på existensminimum livet ut, där finns det ingen befordringsgång överhuvudtaget och vi kan inte unna oss nåt av det som tas för givet av de som haft turen att kunna lönearbeta.

Är det nåt som behöver höjas är det sjukersättningen och socialbidraget.
Höj för de som har det sämst istället.


Tjänar bara tjugo tusen!
Det är faktiskt dyrt att bo i villa!
Mina barn vill åka på språkresa!
Jag är tvungen att ta bilen till jobbet!
Har bara råd med en utlandssemester om året!


Pluttenutte då.
Så hemskt man kan ha det.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2014-05-28 7:11:59, redigerad totalt 5 gånger.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Polisen vill också ha högre lön

Inläggav notwoodstock » 2014-05-28 7:06:09

Nej, pensionerna!
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Polisen vill också ha högre lön

Inläggav Torben » 2014-05-29 8:05:55

Synd om poliserna, knappast.

Visst, deras jobb medför risker och dom exponeras för allehanda elände. Och deras löner kanske inte är skyhöga.

Men å andra sidan har dom makt och status, både i tjänst och utanför arbetstid. Dom har en yrkesidentitet som inger respekt hos väldigt många.

Och skulle ändå en polis vara sugen på mer pengar och mindre misär och risker, så är han hett eftertraktad för massvis av olika sorters jobb, exempelvis inom den privata och penningstinna säkerhetssektorn. Passar det inte så är det bara att byta! Det är sannerligen inte många yrkesgrupper som har den lyxen.

Och en sak till. Det klingar inte vackert att polisen gråter över låga löner, polisen som i själva verket har badat i skattepengar, under en period när alla andra får dras med nedskärningar.

De senaste regeringarna har storsatsat på polismakten och vi har haft en snudd på explosionsartad ökning av både poliser, radiobilar och piketbussar. Och miljardbyggen till polispalats växer upp som svampar över hela landet.

Som tur är finns det rattfyllerister och missbrukare som hjälper till att hålla upp statistiken för uppklarade brott. Utan dom skulle polisen ha extremt dåliga siffror för uppklarade brott. Vilket skulle se lite osmickrande ut, särskilt med tanke storsatsningarna.
Men det kanske är dom dåliga lönerna som är roten till polisens oförmåga att lösa brott, vad vet jag?

Så till insändaren vill jag bara säga: Byt jobb, för all del.
Torben
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2010-01-17

Polisen vill också ha högre lön

Inläggav Huggorm » 2014-05-29 8:33:24

KrigarSjäl skrev:-Varför hör jag aldrig någon säga att det är dags att höja sjukersättningen?

Vi som inte kan jobba lever ju på existensminimum livet ut, där finns det ingen befordringsgång överhuvudtaget och vi kan inte unna oss nåt av det som tas för givet av de som haft turen att kunna lönearbeta.

Ägna dagarna åt att samla pantburkar så blir det ett par hundralappar till i månaden. Eller gör som rumänerna, sätt dig med en mugg utanför någon butik och hoppas på att någon som behöver rensa sitt samvete går förbi.
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Polisen vill också ha högre lön

Inläggav KrigarSjäl » 2014-05-29 9:13:45

Huggorm skrev:
KrigarSjäl skrev:-Varför hör jag aldrig någon säga att det är dags att höja sjukersättningen?

Vi som inte kan jobba lever ju på existensminimum livet ut, där finns det ingen befordringsgång överhuvudtaget och vi kan inte unna oss nåt av det som tas för givet av de som haft turen att kunna lönearbeta.

Ägna dagarna åt att samla pantburkar så blir det ett par hundralappar till i månaden. Eller gör som rumänerna, sätt dig med en mugg utanför någon butik och hoppas på att någon som behöver rensa sitt samvete går förbi.

-Om man lever på existensminimum är man närmast fakir redan och vet allt om hur det går till att vända på slantarna.

Jag bad aldrig om råd vad jag minns men ta det där med burksamlande och tiggeri och försök förankra det som idé hos polisfacket.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Polisen vill också ha högre lön

Inläggav Flawed » 2014-06-10 13:27:29

Poliser tjänar väl ganska bra i förhållande till längden på utbildningen.
Jobbar man inom vården löper man förmodligen större risk att bli misshandlad eller dräpt.
Snuten gnäller mycket,de skulle kanske börja prestera lite bättre innan de begär mer pengar.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Polisen vill också ha högre lön

Inläggav LordNelson » 2014-06-10 13:54:03

Flawed skrev: prestera lite bättre innan de begär mer pengar.

Verkar vara orimliga krav.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Polisen vill också ha högre lön

Inläggav slackern » 2014-06-10 13:55:09

Flawed skrev:Poliser tjänar väl ganska bra i förhållande till längden på utbildningen.
Jobbar man inom vården löper man förmodligen större risk att bli misshandlad eller dräpt.
Snuten gnäller mycket,de skulle kanske börja prestera lite bättre innan de begär mer pengar.


Vet du om polisen fortfarande får lön medans dom går på polishögskolan?
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Polisen vill också ha högre lön

Inläggav Miche » 2014-06-10 14:27:50

LordNelson skrev:
Flawed skrev: prestera lite bättre innan de begär mer pengar.

Verkar vara orimliga krav.
Polisen är alldeles för styrd av politikerna och deras idéer om vad polisen ska göra så det är alldeles för ofta som de inte får ta hand om brott som drabbar många.

En korkad grej som bestämdes var att avskeda all administrativ personal för att politikerna trodde att det skulle sparas pengar, effekten blev att polisen blev ineffektiv och dyrare...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Polisen vill också ha högre lön

Inläggav slackern » 2014-06-10 14:36:47

Miche skrev:En korkad grej som bestämdes var att avskeda all administrativ personal för att politikerna trodde att det skulle sparas pengar, effekten blev att polisen blev ineffektiv och dyrare...


Det var alla civilanställda?
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Polisen vill också ha högre lön

Inläggav Flawed » 2014-06-10 14:43:02

Miche skrev:
LordNelson skrev:
Flawed skrev: prestera lite bättre innan de begär mer pengar.

Verkar vara orimliga krav.
Polisen är alldeles för styrd av politikerna och deras idéer om vad polisen ska göra så det är alldeles för ofta som de inte får ta hand om brott som drabbar många.

En korkad grej som bestämdes var att avskeda all administrativ personal för att politikerna trodde att det skulle sparas pengar, effekten blev att polisen blev ineffektiv och dyrare...

Det är väl en generell tendens i samhället där den upplevada effektiviteten i förhållande till förbrukning av skattemedel är ett problem som i skolan och vården att folk som inte ska ägna sig åt administration får göra det i allt högre grad.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Polisen vill också ha högre lön

Inläggav Flawed » 2014-06-10 14:43:55

slackern skrev:
Flawed skrev:Poliser tjänar väl ganska bra i förhållande till längden på utbildningen.
Jobbar man inom vården löper man förmodligen större risk att bli misshandlad eller dräpt.
Snuten gnäller mycket,de skulle kanske börja prestera lite bättre innan de begär mer pengar.


Vet du om polisen fortfarande får lön medans dom går på polishögskolan?

Nä?
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Polisen vill också ha högre lön

Inläggav Miche » 2014-06-10 14:50:48

slackern skrev:
Miche skrev:En korkad grej som bestämdes var att avskeda all administrativ personal för att politikerna trodde att det skulle sparas pengar, effekten blev att polisen blev ineffektiv och dyrare...


Det var alla civilanställda?
Tror det. Det var de som skrev en massa rapporter som nu de enskilda poliserna som saknar relevant utbildning för det nu måste göra. Vansinnigt att missbruka resurser på det sättet.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Polisen vill också ha högre lön

Inläggav Toblerone » 2014-06-10 14:52:46

Sredna skrev:Det 'problemet' finns med många yrken, det är ju inget unikt för polisen. tex i vården tjänar man inte särskilt mycket.

Inom kultur och vetenskap tjänar man heller inte mycket, vissa skulle väl hävda att det inte är lika viktiga yrken men det är ju de yrkena som förhindrar samhället från att stagnera.

Och man "tjänar" inte mycket som sjukskriven..

Och inte som bonde eller fiskare.

Jag har väl inget bra tips på hur man ska öka löner men något som ger mer pengar i plånboken är ju att placera pengarna man får rätt, inte att tjäna mycket.


//Sredna


Äh,ja, men i dem yrkena som du nämner utsätter man sig inte heller för fara/våld. Och för de flesta behöver man knappt någon utbildning heller. Man måste ju väga in utbildning och även hur krävande jobbet är. Och polisyrket är väldigt krävande. Jag skulle inte vilja göra det, inte ens för betydligt mer pengar.

Är lönen inklusive tillägg för obekväm arbetstid? I så fall är det ännu värre!
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Polisen vill också ha högre lön

Inläggav Flawed » 2014-06-10 14:59:53

Vårdpersonal utsätts förmodligen lika mycket eller rent av för allvarligt våld som polisen men man har inga skottsäkra västar eller batonger,pepparspray eller välkoordinerade kollegor som har klart för sig vad de ska göra i en vålds situation.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Polisen vill också ha högre lön

Inläggav Toblerone » 2014-06-10 18:58:07

Flawed skrev:Vårdpersonal utsätts förmodligen lika mycket eller rent av för allvarligt våld som polisen men man har inga skottsäkra västar eller batonger,pepparspray eller välkoordinerade kollegor som har klart för sig vad de ska göra i en vålds situation.


Jag har ju jobbat inom vården, och visst, det kan hända saker. Men även där koordinerar man med kollegor och många är ju ändå sjuka, gamla eller något sånt. Jag skulle ändå tycka att polisarbete skulle vara farligare. Skottsäker väst hjälper ju bara om du får en kula mot bröstet. Du kan fortfarande få en nån annanstans. Och tänk också på att de kan råka döda någon i självförsvar eller så. Det är psykiska belastningar det! Visst, även i vården dör folk, men då har man inte skjutit dem själv.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Polisen vill också ha högre lön

Inläggav Flawed » 2014-06-10 20:52:25

Toblerone skrev:
Flawed skrev:Vårdpersonal utsätts förmodligen lika mycket eller rent av för allvarligt våld som polisen men man har inga skottsäkra västar eller batonger,pepparspray eller välkoordinerade kollegor som har klart för sig vad de ska göra i en vålds situation.


Jag har ju jobbat inom vården, och visst, det kan hända saker. Men även där koordinerar man med kollegor och många är ju ändå sjuka, gamla eller något sånt. Jag skulle ändå tycka att polisarbete skulle vara farligare. Skottsäker väst hjälper ju bara om du får en kula mot bröstet. Du kan fortfarande få en nån annanstans. Och tänk också på att de kan råka döda någon i självförsvar eller så. Det är psykiska belastningar det! Visst, även i vården dör folk, men då har man inte skjutit dem själv.

Beror väl på vilken del av av vården.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Polisen vill också ha högre lön

Inläggav Alien » 2014-06-30 0:21:11

Flawed skrev:
slackern skrev:
Flawed skrev:Poliser tjänar väl ganska bra i förhållande till längden på utbildningen.
Jobbar man inom vården löper man förmodligen större risk att bli misshandlad eller dräpt.
Snuten gnäller mycket,de skulle kanske börja prestera lite bättre innan de begär mer pengar.


Vet du om polisen fortfarande får lön medans dom går på polishögskolan?

Nä?


Det verkar som polisstudenterna får ta lån som alla andra:

Utbildningen på Polishögskolan
Polisprogrammet är fem terminer långt. Utbildningen är studiemedelsberättigad och finns på tre orter: vid Polishögskolan i Solna och vid universiteten i Umeå och Växjö. Dessutom kan du läsa polisprogrammet på distans.

Termin 1 - 4 består av heltidsstudier på en av studieorterna, sedan följer en termins aspirantutbildning på en polismyndighet. När den är godkänd är du behörig att söka anställning som polis.
https://polisen.se/Bli-polis/Utbildningen/

Denna ledare i DN tycks hålla med om att polisens ingångslön är för låg (drygt 21.000 kr):
DN Ledare skrev:I början av karriären tjänar polisen inte mer än en ordningsvakt. Det är konstigt. En polisman har ett större ansvar och fler befogenheter. Till väktarens uppgifter hör inte att handskas med våldtagna kvinnor, tillfångatagna barn eller mordbrännare. Denne behöver inte heller, till skillnad från vad som gäller för poliser, ägna flera år åt högskolestudier.
http://www.dn.se/ledare/signerat/viktig ... -att-vara/

Enligt SACO är det i Sverige man tjänar minst på att utbilda sig.

Men det stora problemet är att det just är de nybakade poliserna som gör mest nytta. Sedan blir poliserna tröga men får högre lön. Detta enligt polisforskaren Stefan Holgerssons avhandling från 2005. Dvs goda arbetsinsatser löner sig inte. Så är det inom polisen - coh säkert på många andra ställen också.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Polisen vill också ha högre lön

Inläggav Alien » 2016-05-08 13:02:40

När en yrkesgrupp är missnöjd så gäller det ofta inte enbart lönen utan också arbetsmiljön (exempel lärarna). Men nu behövs fler poliser samtidigt som många slutar. Enbart pga av lönen då.

TT/Sydsvenskan skrev:Det krävs flera tusen fler poliser de kommande åren för att klara myndighetens arbetsuppgifter, enligt rikspolischef Dan Eliasson. Flera politiska partier har uttryckt samma åsikt.

Samtidigt har man svårt att fylla platserna på polisutbildningen och allt fler poliser — särskilt de yngre — väljer att sluta.

— Om lönerevisionen senare i maj upplevs som en djupt orättvis värdering av polisarbetet kommer det att leda till massflykt, säger Polisförbundets ordförande Lena Nitz till TT.
http://www.sydsvenskan.se/sverige/facke ... poliser-1/

Nu är det alltså facket som står bakom uppgifterna, och det är ju deras uppgift att måla i svart så att poliserna får högre lön. Men det här tycks ju vara hårda sifferfakta:
2013 sade 70 poliser under 40 år upp sig. Året efter 95 och förra året — då polisens nya organisation sjösattes — sade 121 poliser i åldersgruppen upp sig. Detta enligt siffror som Polisförbundet har begärt ut från Polismyndigheten.


Men om man utbildat sig till polis har man ju ett fast och säkert arbete. Skulle så många sluta enbart för att löneutvecklingen inte är tillräckligt bra? Kan det inte också ha med att arbetet var värre än man trodde? Eller att arbetet känns meningslöst (de brottslingar man får tag på åtalas inte/frikänns och är snart igång igen, det blir ett sisyfosarbete).

Målsättningen är att vi ska minska antalet avgångar men frågan är komplex och handlar om mer än bara om lön", säger Max Lutteman, polismästare samt ansvarig chef för kompetensfrågor vid polisen, i en kommentar.

Ja, jag tror också man måste analysera varför poliserna slutat innan man drar slutsatsen att enda botemedlet är höjda löner.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in