Personer med asperger är 2/3 av sin ålder?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Personer med asperger är 2/3 av sin ålder?

Inläggav iuftfy547s » 2014-05-19 19:19:22

Min psykiatriker sa för ett tag sen en sak som jag har funderat på.
Han sa att aspergare oftast bara är 2/3 av sin ålder. Så att när de är 60 beter de sig och ser ut som 40åringar osv.

Är detta något som stämmer och vad beror det på i så fall?

Tänkte om någon medlem här har hört något liknande.
iuftfy547s
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2012-10-12

Personer med asperger är 2/3 av sin ålder?

Inläggav Myrkr » 2014-05-19 19:24:14

Beter sig 60-åringar och 40-åringar annorlunda? Om de gör det beror det nog snarare på årtiondet de växte upp i än hur gamla de är.
Jag har hört att aspergare utvecklas långsammare men det där låter som en grov generalisering, dessutom borde det plana ut efter tonåren.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Personer med asperger är 2/3 av sin ålder?

Inläggav CarolusRex » 2014-05-19 19:27:18

Då är jag 13 år. Känns rätt i vissa situationer, andra inte.
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

Personer med asperger är 2/3 av sin ålder?

Inläggav Logisk » 2014-05-19 19:29:09

Hmm, folk har alltid uppfattat mig som mycket mycket äldre.

Min läkare sa att många med asperger är väldigt mentalt mogna, då dom har växt extremt inom ett speciellt område. (Men det kanske inte är vanligt? Många kan vara väldigt få, beroende på perspektiv..)

På jobbet tycker jag alla 40+:are beter sig som 20, så tror det där är mer någon generell regel för hur människor är :P
Logisk
 
Inlägg: 48
Anslöt: 2014-05-16

Personer med asperger är 2/3 av sin ålder?

Inläggav iuftfy547s » 2014-05-19 19:29:43

CarolusRex skrev:Då är jag 13 år. Känns rätt i vissa situationer, andra inte.


När känns det rätt? Och när känns det inte rätt?
iuftfy547s
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2012-10-12

Personer med asperger är 2/3 av sin ålder?

Inläggav iuftfy547s » 2014-05-19 19:31:48

Logisk skrev:Hmm, folk har alltid uppfattat mig som mycket mycket äldre.

Min läkare sa att många med asperger är väldigt mentalt mogna, då dom har växt extremt inom ett speciellt område. (Men det kanske inte är vanligt? Många kan vara väldigt få, beroende på perspektiv..)

På jobbet tycker jag alla 40+:are beter sig som 20, så tror det där är mer någon generell regel för hur människor är :P


Då har vi träffat på olika personer. ^^ De flesta med asperger som jag har stött på har varit "barnsliga" och liksom, haft stort behov av att få hjälp med allt, inte kunnat göra saker själv så att säga, typ som ett ungt barn.
iuftfy547s
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2012-10-12

Personer med asperger är 2/3 av sin ålder?

Inläggav CarolusRex » 2014-05-19 19:34:46

iuftfy547s skrev:
CarolusRex skrev:Då är jag 13 år. Känns rätt i vissa situationer, andra inte.


När känns det rätt? Och när känns det inte rätt?

Känns rätt när jag får en ohejdbar känsla av att vilja klättra upp i ett träd. Men sen så vet jag mer om livet än en 13-åring, jag vet vad de går igenom och jag har lärt mig en del de 7 senaste åren. Har fler svar men också fler frågor.

Kom på att det finns mycket som barn kan göra som jag fortfarande hade tyckt varit roligt men som man inte vågar hålla på med offentligt som vuxen.
Senast redigerad av CarolusRex 2014-05-19 19:40:26, redigerad totalt 1 gång.
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

Personer med asperger är 2/3 av sin ålder?

Inläggav dasunbedingte » 2014-05-19 19:35:40

iuftfy547s skrev:Min psykiatriker sa för ett tag sen en sak som jag har funderat på.
Han sa att aspergare oftast bara är 2/3 av sin ålder. Så att när de är 60 beter de sig och ser ut som 40åringar osv.

Är detta något som stämmer och vad beror det på i så fall?

Tänkte om någon medlem här har hört något liknande.


Både ja och nej. Generellt sett så föreligger en viss utvecklingsförsening, AST är trots allt en genomgripande psykisk utvecklingsstörning, så påståendet är inte helt utan tyngd. Däremot, så är ju individens förutsättningar inte densamme, inte heller ter sig AST universellt lika, vilket ger påståendet en ordentlig törn. En tumregel som både kan vara någorlunda träffsäker till ordentligt höftskott utan precision.

http://www.socialstyrelsen.se/klassific ... terier.pdf

För egen del, så stämmer det på sociala planet. Har bristande förståelse för vissa bitar ännu - vilket sätter mig ungefär på en 12-16-årings nivå när det gäller förståelse för sociala koder dylikt - dock så är jag medveten om dessa och kan kompensera (kan faktiskt agera "vuxet", dock så tar det mycket på krafterna).
Värst var det som ung. Hade inga större problem med att tackla utmaningar, så som skolarbete, intressen dylikt - men däremot förståelse och bildandet av helhet etc kring sociala sammanhang... nä. Före i allt, med undantag från vissa motoriska färdigheter och in princip alla sociala förmågor/färdigheter, där en låg rejält efter. :)
Senast redigerad av dasunbedingte 2014-05-19 19:40:35, redigerad totalt 1 gång.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Personer med asperger är 2/3 av sin ålder?

Inläggav Logisk » 2014-05-19 19:36:06

iuftfy547s skrev:Då har vi träffat på olika personer. ^^ De flesta med asperger som jag har stött på har varit "barnsliga" och liksom, haft stort behov av att få hjälp med allt, inte kunnat göra saker själv så att säga, typ som ett ungt barn.


De aspergare jag träffat har varit väldigt smarta, och bra på de dom gör, sen att man inte grejar något annat borde väl inte dra ned åldern? Snarare tvärtom.
Barnsliga I agree, men de tycker jag alla är, väldigt få "vuxna" som är vuxna :)
Logisk
 
Inlägg: 48
Anslöt: 2014-05-16

Personer med asperger är 2/3 av sin ålder?

Inläggav Glimma » 2014-05-19 19:51:37

Håller absolut inte med din psykiatriker. Att vi kan se yngre ut är en sak. Men att vi beter oss som yngre håller jag absolut inte med om. Jag upplever ofta att jag är tio år äldre i sinnet än mina jämngamla. Så har jag fått säga upp bekantskapen av sex gamla kompisar varav några jag haft med mig sedan jag var bebis. Dels hade de betett sig väldigt illa mot mig, men framför allt så känns det alldeles för ofta som att jag är flera år äldre än dem. Jag trivs minst lika bra med att umgås med äldre. Jag tror det beror på att jag är på deras nivå ofta i utvecklingen.

Jag tror det beror på dina livserfarenheter också. Vi med diagnoser far ofta illa & vi får ett helt annat perspektiv på livet än för dem utan diagnoser. Det gör tror jag att vi blir äldre fortare snarare än att vi beter oss yngre än vad andra gör.

Höll på att glömma det där med hur man har fått diagnosen. Har man fått det ärftligt kan det iofs kanske stämma med din psykiatrikers teorier. Men jag kan nog garantera att den inte stämmer för oss som har fått Asperger på annat sätt. P g a CP-skador tex. Din psykiatriker får inte glömma den aspekten. Hur vi verkar vara som personer med Asperger måste tolkas utifrån hur vi har fått diagnoserna. Väldigt viktigt att tänka på i sammanhanget. Har man flera personer med Asperger i samma släkt kan man lättare ta efter ett beteendemönster än andra. Är du själv om en Aspergerdiagnos i din familj/släkt har du ingen du kan härma & utgå ifrån. Påpeka det till din psykiatriker. Vore intressant att se hur din psyikiatriker ser på saken ur mitt perspektiv.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Personer med asperger är 2/3 av sin ålder?

Inläggav kapuni » 2014-05-19 19:52:14

Jag skulle vara 18 år i så fall om jag räknat rätt. Det kan nog stämma men ofta ser och beter jag mig ännu yngre.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Personer med asperger är 2/3 av sin ålder?

Inläggav slackern » 2014-05-19 19:55:31

kapuni skrev:Jag skulle vara 18 år i så fall om jag räknat rätt. Det kan nog stämma men ofta ser och beter jag mig ännu yngre.


Måste du visa leg när du går på krogen? Eller ska köpa alkohol i affären?
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Personer med asperger är 2/3 av sin ålder?

Inläggav Glimma » 2014-05-19 19:59:33

iuftfy547s skrev:
Logisk skrev:Hmm, folk har alltid uppfattat mig som mycket mycket äldre.

Min läkare sa att många med asperger är väldigt mentalt mogna, då dom har växt extremt inom ett speciellt område. (Men det kanske inte är vanligt? Många kan vara väldigt få, beroende på perspektiv..)

På jobbet tycker jag alla 40+:are beter sig som 20, så tror det där är mer någon generell regel för hur människor är :P


Då har vi träffat på olika personer. ^^ De flesta med asperger som jag har stött på har varit "barnsliga" och liksom, haft stort behov av att få hjälp med allt, inte kunnat göra saker själv så att säga, typ som ett ungt barn.


Barnsliga.... Vad är du för en typ som tycker att de flesta du har träffat med aspergers är barnsliga. Jag har aldrig någonsin träffat barnsliga aspergare. Inte bland de vuxna i af. Som gammal på forumet har jag träffat & ordnat träffat en hel del så jag vet vad jag pratar om. Du kanske använder fel ord? Majoriteten av oss är allt annat än barnsliga. Är själv 35 år. Och jag känner mig som 15 år äldre. Generell regel verkligen inte. Alla har inte stort behov att få hjälp med allt. Har du verkligen träffat personer med aspergers? Mentalt mogna. Jag föreslår att du inte bara lyssnar på en läkare utan kollar med flera vad de säger om oss med Aspergers syndrom. Kom ihåg det jag skrev om ärftlighet...... Behöver de stort behov av hjälp är det inge negativ. Det bara visar ännu tydligare att de har handikapp. Det behöver inte vara ngt negativt.
Senast redigerad av Glimma 2014-05-19 20:01:26, redigerad totalt 2 gånger.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Personer med asperger är 2/3 av sin ålder?

Inläggav CarolusRex » 2014-05-19 19:59:33

Vad menas med det här att Aspergare skulle se yngre ut?
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

Personer med asperger är 2/3 av sin ålder?

Inläggav Glimma » 2014-05-19 20:04:36

CarolusRex skrev:Vad menas med det här att Aspergare skulle se yngre ut?


Att vi saknar ålderstecken i ansiktet. De som inte har aspergers får ofta mkt rynkor när de blir äldre det får inte vi. Vi har inte samma mimik d v s vi rör inte samma nerver & muskler i ansiktet som Neurotypiska personer gör. Det är det som menas med att vi ser yngre ut. Det är en del av autismen & funktionshindret. Du kan läsa om mimik på nätet skulle jag tro. Wikipedia tex. Hoppas du förstår bättre nu?
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Personer med asperger är 2/3 av sin ålder?

Inläggav kapuni » 2014-05-19 20:05:09

slackern skrev:
kapuni skrev:Jag skulle vara 18 år i så fall om jag räknat rätt. Det kan nog stämma men ofta ser och beter jag mig ännu yngre.


Måste du visa leg när du går på krogen? Eller ska köpa alkohol i affären?

Ja.

Och om jag beställer drink händer det ibland att servitören frågar mitt sällskap om jag verkligen ska ha en så stark drink :-)056

När jag ber om vuxenbiljett så tror de att jag ska ha barnbiljett.

Folk tror att min man är min pappa.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Personer med asperger är 2/3 av sin ålder?

Inläggav CarolusRex » 2014-05-19 20:07:30

Glimma skrev:
CarolusRex skrev:Vad menas med det här att Aspergare skulle se yngre ut?


Att vi saknar ålderstecken i ansiktet. De som inte har aspergers får ofta mkt rynkor när de blir äldre det får inte vi. Vi har inte samma mimik d v s vi rör inte samma nerver & muskler i ansiktet som Neurotypiska personer gör. Det är det som menas med att vi ser yngre ut. Det är en del av autismen & funktionshindret. Du kan läsa om mimik på nätet skulle jag tro. Wikipedia tex. Hoppas du förstår bättre nu?

Bra förklaring. Ska läsa om det lite senare.
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

Personer med asperger är 2/3 av sin ålder?

Inläggav slackern » 2014-05-19 20:21:43

kapuni skrev:
Folk tror att min man är min pappa.


Haha stackars er måste ju kännas extremt genant? Eller är det stor åldersskillnad? För det är väl knappast någon i 20 års ålder som har en tonårsdotter.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Personer med asperger är 2/3 av sin ålder?

Inläggav Manveru » 2014-05-19 20:24:57

För min del kan jag tycka att det stämmer både till utseende och mogenhet. Eller ja, utseendet är jag inte nåt vidare på att uppskatta själv, men har fått höra att jag ser yngre ut än jag är iaf. Har definitivt alltid varit några år efter i mognadsgrad, och är nog också en bit barnsligare än de flesta i min ålder. 25 år och kan fortfarande tycka det är kul att t.ex. klättra i träd, glida på räckena ner för trappor, leka lekar etc. Sen att man inte gör det så ofta av rädsla för att framstå som precis så weird man egentligen är är ju en annan sak :P
Manveru
 
Inlägg: 134
Anslöt: 2013-01-11

Personer med asperger är 2/3 av sin ålder?

Inläggav kapuni » 2014-05-19 20:30:29

slackern skrev:
kapuni skrev:
Folk tror att min man är min pappa.


Haha stackars er måste ju kännas extremt genant? Eller är det stor åldersskillnad? För det är väl knappast någon i 20 års ålder som har en tonårsdotter.
Jag skäms å deras vägnar hur de kan ha så fel. Han är drygt 10 år äldre men ser yngre ut för sin ålder så jag vet inte riktigt hur folk får ihop det...Andra tror iofs att vi är syskon. Vilket också är intressant då vi har olika etnicitet.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Personer med asperger är 2/3 av sin ålder?

Inläggav slackern » 2014-05-19 20:34:08

kapuni skrev:
slackern skrev:
kapuni skrev:
Folk tror att min man är min pappa.


Haha stackars er måste ju kännas extremt genant? Eller är det stor åldersskillnad? För det är väl knappast någon i 20 års ålder som har en tonårsdotter.
Jag skäms å deras vägnar hur de kan ha så fel. Han är drygt 10 år äldre men ser yngre ut för sin ålder så jag vet inte riktigt hur folk får ihop det...Andra tror iofs att vi är syskon. Vilket också är intressant då vi har olika etnicitet.


Haha vad fan det låter ju helt absurt att dom tror att ni är syskon. I och för sig kanske ni kan vara halvsyskon, alltså att dom tror det om ni har olika etnicitet. Om inte du är naturligt platinablond och han extremt mörk. :) Som Obama klassas ju som african amerikan, men jag upplever honom som färgad.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Personer med asperger är 2/3 av sin ålder?

Inläggav kapuni » 2014-05-19 21:00:51

slackern skrev:
kapuni skrev:
slackern skrev:
Haha stackars er måste ju kännas extremt genant? Eller är det stor åldersskillnad? För det är väl knappast någon i 20 års ålder som har en tonårsdotter.
Jag skäms å deras vägnar hur de kan ha så fel. Han är drygt 10 år äldre men ser yngre ut för sin ålder så jag vet inte riktigt hur folk får ihop det...Andra tror iofs att vi är syskon. Vilket också är intressant då vi har olika etnicitet.


Haha vad fan det låter ju helt absurt att dom tror att ni är syskon. I och för sig kanske ni kan vara halvsyskon, alltså att dom tror det om ni har olika etnicitet. Om inte du är naturligt platinablond och han extremt mörk. :) Som Obama klassas ju som african amerikan, men jag upplever honom som färgad.
Ja det är märkligt! Jag har faktiskt naturligt platinablont hår och han är svarthårig med asiatiska inslag.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Personer med asperger är 2/3 av sin ålder?

Inläggav earlydayminer » 2014-05-19 21:07:52

SHOW THE MATH!
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Personer med asperger är 2/3 av sin ålder?

Inläggav Hundralappen » 2014-05-19 21:24:50

Om man nu ska generalisera.. Brukar inte aspergare vara rätt lillgamla?
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Återgå till Aspergare och vården



Logga in