Vad gör dig lycklig?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad gör dig lycklig?

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-05-12 11:55:34

Dinitrogenoksid, pepsi och otere.



Bild


:D
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Vad gör dig lycklig?

Inläggav antonius » 2014-05-12 17:53:39

Att ha jämn och fin avföring :-)004
antonius
 
Inlägg: 21859
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad gör dig lycklig?

Inläggav BenFrylmark » 2014-05-12 18:25:42

antonius skrev:Att ha jämn och fin avföring :-)004


:lol:
BenFrylmark
 
Inlägg: 90
Anslöt: 2014-05-04

Vad gör dig lycklig?

Inläggav Nibor » 2014-05-12 18:32:49

antonius skrev:Att ha jämn och fin avföring :-)004


Det är verkligen inte att underskatta!
Nibor
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 896
Anslöt: 2011-12-30

Vad gör dig lycklig?

Inläggav BenFrylmark » 2014-05-12 18:37:10

Långa telefonsamtal med mitt ex...
... min dotter...
... när socialsekreteraren mejlar: "Jag har satt in pengarna på ditt konto nu"...
... sällskap...
BenFrylmark
 
Inlägg: 90
Anslöt: 2014-05-04

Vad gör dig lycklig?

Inläggav slackern » 2014-05-12 18:40:35

BenFrylmark skrev:Långa telefonsamtal med mitt ex...


Härligt för dig. Själv tycker jag att dom är pest och pina och min högsta önskan är att hon ska sluta pladdra. Vi har och andra sidan bra kontakt och så, ingen bitterhet eller liknande. Men varken hon eller jag har några som helst känslor för varandra har bara en son ihop. Men jag är inte särskilt intresserad utav ha någon djupare relation med henne.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad gör dig lycklig?

Inläggav BenFrylmark » 2014-05-12 18:58:23

slackern skrev:
BenFrylmark skrev:Långa telefonsamtal med mitt ex...


Härligt för dig. Själv tycker jag att dom är pest och pina och min högsta önskan är att hon ska sluta pladdra. Vi har och andra sidan bra kontakt och så, ingen bitterhet eller liknande. Men varken hon eller jag har några som helst känslor för varandra har bara en son ihop. Men jag är inte särskilt intresserad utav ha någon djupare relation med henne.


Jo, men det tycker jag nog också, för det mesta... om t ex min dotters mamma. Fast vi har - tack och lov - ingen kontakt i dagsläget, och när jag väl ska kommunicera med henne någon gång i framtiden, så blir det när jag bussat advokaten på henne ;)

Exet jag pratar med nu är en annan sak, vi har båda känslor för varann... det är bara det att det inte funkar så bra. Tyvärr.
BenFrylmark
 
Inlägg: 90
Anslöt: 2014-05-04

Vad gör dig lycklig?

Inläggav Frimodig » 2014-05-12 19:27:02

Frimodig skrev:"Lycklig" är ett för stort ord för mig. Det är andra människors värld.

Jag känner mig spetsigt harmonisk när jag inser nya sammanhang, när jag umgås med barn och barnbarn, när jag tittar på hackspettar i fågelmatbordet i Stråssa.

Lennart Frimodig


Det är märkligt vad klok jag är. (ironi)

Nå, jag är inte en lycklig typ av människa. Min gissning är att det är en personlighetsgrej. Hur man är gjord och så. En del blir lyckliga, en del känner att vi har ett stort jobb framför oss.

Lycklig kan man bli när man är död. När kampen har slutat, och man vet att man gjorde så gott man kunde göra.

Ungefär så.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Vad gör dig lycklig?

Inläggav antonius » 2014-05-12 19:37:58

Att mata en hungrig igelkott :D
antonius
 
Inlägg: 21859
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad gör dig lycklig?

Inläggav gadas » 2014-05-12 22:45:31

Att upptäcka att det är tyst och att det bara var ångest!
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Vad gör dig lycklig?

Inläggav JCSweden » 2014-05-14 11:51:23

Just nu att bara få känna mig utvilad och vara ledig.
JCSweden
 
Inlägg: 270
Anslöt: 2011-11-08

Vad gör dig lycklig?

Inläggav oblivia » 2014-05-16 22:50:40

få sova en hel natt utan att vakna.
oblivia
 
Inlägg: 64
Anslöt: 2013-03-27
Ort: Någonstans där alla andra äger staden

Vad gör dig lycklig?

Inläggav Logisk » 2014-05-17 10:10:06

antonius skrev:Att ha jämn och fin avföring :-)004

+1
oblivia skrev:få sova en hel natt utan att vakna.

+1

En "nybakad" kanelbulle på pressbyrån, det förgyller dagen :D
Logisk
 
Inlägg: 48
Anslöt: 2014-05-16

Vad gör dig lycklig?

Inläggav mugglare » 2014-05-17 17:05:54

Kan man vara postmodernt lycklig? Med det menar jag att man medvetandegör de triviala bakomliggande mekanismerna och på så sätt synliggör det ironiska i att vara en lycklig människa. Exempel - jag stoppar i mig en chokladkaka och signalsubstanserna och andra processer och grejer kickar igång vilket gör att det känns bra. Jag vet att jag mår bra för att jag har intagit en massa skit som får min kropp att må bra. Samtidigt vet jag hur fånigt allt är, men vad spelar det för roll om jag mår bra ett tag?

När man säljer saker säljer man idéer och kanske främst idéen om konsumentens idé associerad med att konsumera vara x. Film är ju ett klassiskt exempel på att marknadsföra idén om lycka. Om man jämför det verkliga livet och sin egen definition av lycka så märker man fort att det finns en ofta ganska stor skillnad i idén av lycka illustrerad i en film och det verkliga livet, mer specifikt ens eget för det är ju den enda information som man är tillhandahållen.

Vad jag egentligen funderar på är om man blir bitter och cynisk av att vara postmodernt lycka? Om så; vilka andra varianter finns att tillgå?
mugglare
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2014-03-21

Vad gör dig lycklig?

Inläggav Myrkr » 2014-05-17 17:33:53

Lycka kan väl inte vara något annat än en reaktion i hjärnan, spelar ingen roll vad som utlöser den.
Men utlösningsmetoderna kan vara mer eller mindre givande, en chokladkaka är ju enbart en fysisk njutning utan vidare behållning, medans ett djupt samtal med en vän eller en promenad i skogen kan trigga igång samma reaktion men även förhöja ens livskvalité efteråt.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Vad gör dig lycklig?

Inläggav Issa Jesus » 2014-05-17 20:36:49

ms tibbs gör mig glad :)
lycklig?
efter imorgon så ejag glad som tusan ^^

@Jesuite_magnus
Issa Jesus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2242
Anslöt: 2012-01-06
Ort: lulea, atlantis.

Vad gör dig lycklig?

Inläggav Nibor » 2014-05-17 20:41:56

Myrkr skrev:Lycka kan väl inte vara något annat än en reaktion i hjärnan, spelar ingen roll vad som utlöser den.


Låter oerhört cyniskt. Om det är så; vad kämpar vi för då?
Nibor
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 896
Anslöt: 2011-12-30

Vad gör dig lycklig?

Inläggav notwoodstock » 2014-05-17 21:07:26

Nibor skrev:
Myrkr skrev:Lycka kan väl inte vara något annat än en reaktion i hjärnan, spelar ingen roll vad som utlöser den.


Låter oerhört cyniskt. Om det är så; vad kämpar vi för då?


Först så uppkommer det väl någon "firing" av neuroner/hjärnceller i centrum för lycka. Sedan så beror det nog mycket på sakernas tillstånd om detta då har kvar förmågan att regera vidare, i sina förbindelser. Och detta beror på hur mycket Dopamin och andra signalsubstanser som finns just där. Psykofarmaka brukar dämpa detta.

Och min egen teori, är att oavsett hur hjärncentrat uppför sig, så upplever man ju någonting "själv". Denna upplevelse har ju med medvetandet och sinnesupplevelse att göra. Men hur ens sådant "finns", upplevs och kan orsaka andra hjärnimpulser är ett mysterium som forskarna nog inte riktigt vet.

Är inte psykologi ganska "flummigt"? Neuropsykiatri verkar kunna hantera saken mer vetenskapligt vettigt, tycker jag lite.

Och frågan är om vi är "hologram", eller vad, "jaget"/livet, och om alltet "finns", eller om detta bara är en kollektiv gemensam "undermedveten" modell av ett s.k. universum.

Alla är vi kanske "födda" av Gud, eller? (Dock inte "enfödda"...)

edited: /bibelord:/
Spoiler: visa
1 Kor. 6:19* Veten I då icke att eder kropp är ett tempel åt den helige Ande, som bor i eder, och som I haven undfått av Gud, och att I icke ären edra egna?
(1917 års Bibel)
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Vad gör dig lycklig?

Inläggav Nibor » 2014-05-17 21:13:13

notwoodstock skrev:
Nibor skrev:
Myrkr skrev:Lycka kan väl inte vara något annat än en reaktion i hjärnan, spelar ingen roll vad som utlöser den.


Låter oerhört cyniskt. Om det är så; vad kämpar vi för då?


Först så uppkommer det väl någon "firing" av neuroner/hjärnceller i centrum för lycka. Sedan så beror det nog mycket på sakernas tillstånd om detta då har kvar förmågan att regera vidare, i sina förbindelser. Och detta beror på hur mycket Dopamin och andra signalsubstanser som finns just där. Psykofarmaka brukar dämpa detta.

Och min egen teori, är att oavsett hur hjärncentrat uppför sig, så upplever man ju någonting "själv". Denna upplevelse har ju med medvetandet och sinnesupplevelse att göra. Men hur ens sådant "finns", upplevs och kan orsaka andra hjärnimpulser är ett mysterium som forskarna nog inte riktigt vet.

Är inte psykologi ganska "flummigt"? Neuropsykiatri verkar kunna hantera saken mer vetenskapligt vettigt, tycker jag lite.

Och frågan är om vi är "hologram", eller vad, "jaget"/livet, och om alltet "finns", eller om detta bara är en kollektiv gemensam "undermedveten" modell av ett s.k. universum.

Alla är vi kanske "födda" av Gud, eller? (Dock inte "enfödda"...)


Svåra frågor som det kanske inte några svar på?
Nibor
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 896
Anslöt: 2011-12-30

Vad gör dig lycklig?

Inläggav cskamartin » 2014-05-17 21:56:20

Det som gör mig lycklig är att hanga med minna kompisar och att läsa en bra bok och att kolla på en bra film eller tv program man framförallt det som gör mig lycklig är når minna lag vinner
cskamartin
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2013-08-30

Vad gör dig lycklig?

Inläggav Myrkr » 2014-05-17 22:28:41

Nibor skrev:
Myrkr skrev:Lycka kan väl inte vara något annat än en reaktion i hjärnan, spelar ingen roll vad som utlöser den.


Låter oerhört cyniskt. Om det är så; vad kämpar vi för då?


Eftersom det känns bättre att vara lycklig än olycklig? Det är ett evolutionärt belöningssystem, för att hålla oss vid liv.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Re: Vad gör dig lycklig?

Inläggav Ichigo » 2014-05-17 22:56:32

Att inte känna mig ensam
Ichigo
 
Inlägg: 1554
Anslöt: 2013-02-25

Vad gör dig lycklig?

Inläggav notwoodstock » 2014-05-17 23:00:27

Att vara ensam. Just nu. Jag är lite trött på människor, men det är nog schizofrenilivet, där folk inte är sig själva, eller för mycket är det.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Vad gör dig lycklig?

Inläggav Myrkr » 2014-05-17 23:31:24

Jag blir lycklig av att min katt nu kommit hem helt utmattad efter att ha varit ute nästan hela dagen i det fina vädret, jag vill att han ska ha ett fullvärdigt liv.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in