Att få komma till ett Gruppboende

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Att få komma till ett Gruppboende

Inläggav notwoodstock » 2014-01-10 7:30:09

"Bump"?!

Jag ville bara skriva några rader om gruppboende.

Glad att jag hittade tråden!

Jag har bott ca 5 år på ett gruppboende med delvis personer som hade LSS.

Mina erfarenheter är klart goda. Jag kände att jag inte kunde bo ensam längre, när jag fick flytta dit. Men min schizofreni är den stora jobbiga grejen - ingen hade börjat prata om AS då.

Jag klarade mig hyfsat själv, men min sjukdom var faktiskt jobbig en del - det gick över gränsen för vad man orkar med. Men vården var bra - dom saker som strulade skyller jag som troende på andevärlden. /*1/

Nyfiken på andras erfarenheter! Speciellt vad ni som AS personer mått bra av för stöd - t.ex hur räddar man ett havererat känsloliv? "Restaurera dig själv"? :-)154 :-)Crying

/notwoodstock

/*1/
Spoiler: visa
Eph 6:12* Ty den kamp vi hava att utkämpa är en kamp icke mot kött och blod, utan mot furstar och väldigheter och världshärskare, som råda här i mörkret, mot ondskans andemakter i himlarymderna. (1917 års Bibel)
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Att få komma till ett Gruppboende

Inläggav manne » 2014-01-19 13:17:15

notwoodstock skrev:"Bump"?!

Jag ville bara skriva några rader om gruppboende.

Glad att jag hittade tråden!

Jag har bott ca 5 år på ett gruppboende med delvis personer som hade LSS.

Mina erfarenheter är klart goda. Jag kände att jag inte kunde bo ensam längre, när jag fick flytta dit. Men min schizofreni är den stora jobbiga grejen - ingen hade börjat prata om AS då.

Jag klarade mig hyfsat själv, men min sjukdom var faktiskt jobbig en del - det gick över gränsen för vad man orkar med. Men vården var bra - dom saker som strulade skyller jag som troende på andevärlden. /*1/

Nyfiken på andras erfarenheter! Speciellt vad ni som AS personer mått bra av för stöd - t.ex hur räddar man ett havererat känsloliv? "Restaurera dig själv"? :-)154 :-)Crying

/notwoodstock

/*1/
Spoiler: visa
Eph 6:12* Ty den kamp vi hava att utkämpa är en kamp icke mot kött och blod, utan mot furstar och väldigheter och världshärskare, som råda här i mörkret, mot ondskans andemakter i himlarymderna. (1917 års Bibel)


men vilket typ av gruppboende är det då.?hur ser ditt gruppboende ut då. :?:

Men vilka privata operatöerna är bäst då det görs ju inga underöskningar på detta område tros att det är tusentals som bor på dessa boenden.. 8O

Finns frösunda ,
http://www.aleris.se/Vi-erbjuder/Stod-och-boende-vuxna/ ,
http://www.attendo.se/,
carema mm
http://www.kasperkollo.se/vuxna/boende__32
mm..!!
manne
 
Inlägg: 18535
Anslöt: 2007-08-23

Att få komma till ett Gruppboende

Inläggav Zuumaester » 2014-01-19 21:00:43

Jag bor redan i ett gruppboende. Det är en stor etta, priset är rätt så acceptabelt och jag trivs eftersom jag har skrivna rutiner i veckan. Rutinerna är lite lösa, men jag kan anpassa mig lätt efter mina behov. :-)Happy
Zuumaester
 
Inlägg: 397
Anslöt: 2014-01-19
Ort: Härnösand

Att få komma till ett Gruppboende

Inläggav AseA87 » 2014-02-08 15:23:41

Tycker det här med skillnaden mellan grupp/serviceboende är väldigt diffus.

Bor på ett s.k. kommunalt serviceboende sen 6år tillbaka.
Har upplevt problem sen jag flyttade hit med personalens kompetens
samt de övriga boendes lägre nivå & att vara ensam tjej
det har gjort att jag vantrivs & skäms över att vara annourlunda.
Är högfungerande så upplever ofta problemet med att hamna mellan stolarna
blir inte bra när man blandar för många olika nivåer.

Vissa saker har gått så långt att kollektiva bestraffningar
har uppkommit för att enskilda förstört för resten.
T.e.x så har det gemensamma utrymmet kraftigt begränsats
med att det måste hållas låst enligt personalen.
AseA87
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2014-01-15

Att få komma till ett Gruppboende

Inläggav iuftfy547s » 2014-02-10 23:17:30

Det låter inte som att gruppboende är vad du behöver. Min erfarenhet är att man behöver ganska grova handikapp för att få komma till gruppboende. Vi pratar om att personen inte äter någon mat om ingen säger till/tvingar honom att äta, inte städar, duschar osv utan att någon säger till om det så att man bokstavligen sitter i sin egen avföring om man inte får hjälp osv.

Det låter mer som att du behöver få en lägenhet av socialen och att du sen får boendestöd flera gånger om dagen. Och att du går på gruppmöten eller liknande för din ensamhet.
iuftfy547s
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2012-10-12

Att få komma till ett Gruppboende

Inläggav notwoodstock » 2014-03-03 7:01:33

Jo, gruppboende är jättebra, om man som jag, inte klarar av att bo ensam längre.

Men det är min schizofreni, som är största orsaken till det. Vid AS kan jag inte bedöma vilka behov som det känns bra att få hjälp med.

Nu är jag nöjd med det mesta här, det jobbiga för mig är att jag sedan ca 25 års tid har inre/"ande-" röster. (Se Andliga diskussioner.) Detta har saboterat mycket, jag tror att endera så skall man inte lyssna till dom, inte prata med dom eller så skall man alltid hålla sig till sanningen.

Vi har hjälp (om man vill), med väckning, medicinutdelning, maten, ärenden med bil (förut), boendestöd, viss hjälp med besvären, men eftersom det är ganska nytt att det blev LSS, så vet jag inte exakt hur det blir. Är inte heller expert på vilka som får LSS-boende.

Jag är osäker på varför de på förra boendet "hämnas" på mig. "Som man sår får man skörda." Det var bra där också. Några personkonstigheter, bara - och jättebra personal, till största delen.

Jag såg listan på rättigheter LSS ger en, jag vet inte exakt vad jag själv kan få mer hjälp med.

Har man det jobbigt, så rekommenderar jag gruppboende! :shock: :mrgreen: :-)049

/notwoodstock
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Att få komma till ett Gruppboende

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-03-03 11:31:27

Høres fint ut å bo sammen med noen, jeg gjorde det tidligere og det var ikke så verst, nå bor jeg alene i et hus og det begynner å bli litt vanskelig. :( Bodd her i noen år nå, jeg trodde dette ville være perfekt for meg, det var på en måte drømmen min men det blir ensomt og litt vanskelig. Mye å holde orden på og jeg må gjøre alt alene.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Att få komma till ett Gruppboende

Inläggav yusuke20 » 2014-04-23 21:49:16

hej har nyss fåt besked om ett ledig lägenhet på ett gruppboende.

frågan är om man måste umgås med andra på gruppboenden?
och
tycker ni att gruppboenden är bra sätt att träna sig att bo själv?
yusuke20
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2014-01-19

Att få komma till ett Gruppboende

Inläggav iuftfy547s » 2014-05-17 19:26:52

yusuke20 skrev:hej har nyss fåt besked om ett ledig lägenhet på ett gruppboende.

frågan är om man måste umgås med andra på gruppboenden?
och
tycker ni att gruppboenden är bra sätt att träna sig att bo själv?


Det måste du inte. Det är bra om du gör det, men de kan inte tvinga dig.

Ja, det kan nog vara bra träning, det är nästan som att bo själv, men ändå inte riktigt.
iuftfy547s
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2012-10-12

Återgå till Aspergare och vården



Logga in