Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav mango » 2014-05-07 23:35:30

Hej allesammans!

Då ni alla är intressanta människor med intressanta intressen så blir man nyfiken på vad ni jobbar med!
Så jag tänkte varför inte skapa en tråd där ni får berätta vad ni jobbar med och om det är på heltid, deltid osv tex

Jag jobbar som spel grafiker, jag skapar tex de bilder och föremål ni ser på skärmen när ni spelar. Jag jobbar fulltid så 100%.

Och om ni inte jobbar kanske ni kan skriva vad ni skulle vilja jobba med och hur många procent! Tex.

Jag är arbetslös och arbetssökande. Jag skulle vilja jobba med djur då mitt stora intresse är just djur. Detta skulle jag nog helst vilja jobba med på halvtid, 50%.

Eller kanske har ni redan ett jobb men inte trivs eller vill byta inriktning! Tex

Jag jobbar som ekonom men mitt stora intresse och det jag egentligen vill jobba med är programmering. Då helst på 80%.

Jag pluggar till ekonom och vill frilansa som bokförare.....
Jag vill ha ett eget företag där jag både säljer och skapar mina egna hantverk av trä!

Osv! Jag tror ni förstår min poäng :)
Varför frågar jag detta! Jo framför allt för att, som jag nämnde innan, är jätte nyfiken på vad ni duktiga människor jobbar med eller vill jobba med.
Men! också för att jag tror detta kan vara superbra att dela med sig av utifall någon någon av er söker ett jobb eller en talang! Så Kanske det finns någon här som känner någon som söker en person med just din inriktning. Det blir lite som ett "Aspberger jobb kontaktnät" där vi kanske kan hjälpa varandra!

Om inte så blir det i alla fall en intressant läsning :)
Senast redigerad av mango 2014-05-07 23:46:46, redigerad totalt 1 gång.
mango
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2014-04-24
Ort: stockholm

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav kjwkjw » 2014-05-07 23:40:40

just nu arbetslös.

jag vill jobba på ett jobb utan mänsklig kontakt.
kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav hustomten » 2014-05-08 0:34:23

mango skrev:Men! också för att jag tror detta kan vara superbra att dela med sig av utifall någon någon av er söker ett jobb eller en talang! Så Kanske det finns någon här som känner någon som söker en person med just din inriktning. Det blir lite som ett "Aspberger jobb kontaktnät" där vi kanske kan hjälpa varandra!


Jag tycker det är ett jättebra initiativ!
hustomten
 
Inlägg: 278
Anslöt: 2014-01-12

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav BenFrylmark » 2014-05-08 0:53:34

Arbetsfri sen ett antal år nu, för att jag var dum nog att flytta alldeles för långt ifrån alla mina kontakter. Jobbade drygt 16 år inom bevakningssvängen (väktare/ordningsvakt) och några år som op på larmnumret 112.

Jobbar nu på att ta mig tillbaka till Stockholm, men oklart om jag ska återvända till säkerhetsbranschen eller om jag ska prova på nånting nytt.
BenFrylmark
 
Inlägg: 90
Anslöt: 2014-05-04

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav elle » 2014-05-08 8:09:44

Jag jobbade som barnvakt till en pojke på 3 månader . Det var kul . Jag tjänade dåligt med pengar men det gjorde mig inte ledsen . Nu jobbar jag inte och har förlorat illusioner om att jobba med det jag hade velat och det gör mig ledsen .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav Koboshi » 2014-05-08 8:40:29

Jag är kanslist på Attention Halmstad och har jobbat som ekonomiassistent på EFS Kornhill. Annars har jag haft jobb som taxichauför, äggplockare och uthyrd industriarbetare.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav mango » 2014-05-09 1:18:39

hustomten skrev:
mango skrev:Men! också för att jag tror detta kan vara superbra att dela med sig av utifall någon någon av er söker ett jobb eller en talang! Så Kanske det finns någon här som känner någon som söker en person med just din inriktning. Det blir lite som ett "Aspberger jobb kontaktnät" där vi kanske kan hjälpa varandra!


Jag tycker det är ett jättebra initiativ!


vad bra att du tycker det! :) för jag vet att det finns talanger här och förhoppningsvis människor som också söker talanger!
mango
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2014-04-24
Ort: stockholm

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav Jibrojo » 2014-05-09 17:24:08

Jobbar som byggnadsmålare och det är ett jobb jag trivs med så länge jag får vara noga och göra mig själv lika nöjd som kunden!
Jibrojo
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2014-05-09
Ort: Trensum, Blekinge

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav Automaton » 2014-05-10 2:28:37

Sommarjobbade på dagis...hatade varje sekund av det. Men vad gör man inte för lite extra pengar i kassan när man var fattig ungdom.

Nu för tiden är jag arbetslös men letar ständigt efter något som jag kan tänka mig att göra, något sådant har jag dock ej hittat än. Skulle vara kul med något yrke med inslag av analyserande arbetsuppgifter.
Automaton
 
Inlägg: 286
Anslöt: 2013-06-29

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav dasunbedingte » 2014-05-10 8:24:14

Arbetsbefriad, söker ca 10-15 jobb per vecka, får inget.
Senaste anställningen var inom vården. Därifrån blev jag sparkad ifrån pga diagnoserna (socialt utmattad som ledde till diagnosernas namn), var en redig härva. Arbetsinsatsen och omdömet från medarbetare/brukare var väldigt bra, något som en sedan fick (nåja) på papper sedan (flera månader senare, och arbetsgivaren vägrar skicka ut rätt intyg/betyg, "glömmer" av).

Har utbildning inom en hel del, sen tillkommer övrig kompetens, det är en hel del. Däremot så tycker varenda arbetsgivare att ett minimikrav för anställning är att vara socialt utåtriktad prioritera informella socialiteter än annat. Horungar.
"Motsvarig" utbildning/kompetens har jag fått lära mig är skitsnack - i praktiken betyder det: 1) Samma utbildning som nämns som krav och/eller 2) Släktskap på verksamheten. Horungar.

Så långe arbetet gynnar samhället och är någorlunda givande, så är jag nöjd. Kan vara som undersköterska, lokalvårdare, drifttekniker, miljötekniker, avfallsarbetare, miljöinformatör... känner dock att en skulle vilja få utlopp av större del av kapaciteten, därav mer stimulerande arbete med övergripande ansvar, exempelvis projektör inom samhälls-/infrastruktur och-/eller miljöteknik, arbete inom vården med mer analytiskt arbete (biomedicinarie, apotekare).

Har sökt in till YH och högskolan till hösten. Om allt bär väg med CSN och så, så blir det att studera par år och fixa en riktig examen (och inget trams).

Ett jobb jag faktiskt skulle kunna ta redan nu, vore kokospojke åt gladiatorerna.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav earlydayminer » 2014-05-10 8:33:19

Kompletterar lite för att utbilda mig till marinbiolog. Och det är precis det jag vill jobba med. Kan börja smått här i Sverige, för våra vatten är inte mycket att hurra för precis. Stora drömmen är dock havet, atlanten vore något för mig.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav Huggorm » 2014-05-10 8:35:36

Jag jobbar heltid som elektriker, vanligtvis drar jag el i nya husbyggen. Fungerar och pengarna kommer in, men det är ju inte särskilt spännande. Drömmen vore att få jobba för någon botanisk trädgård och vara på tjänsteresor till avlägsna bergstrakter på andra kontinenter och leta efter nytt växtmaterial. Jag skulle också kunna tänka mig att vara på något av de nya, högteknologiska skattletarfartygen som hittat en massa skeppsvrak och annat de sista åren. Eller så hade det funkat att jobba för någon räddningsorganisation och undsätta folk ute i Världen som råkat ut för naturkatastrofer som jordskalv, tsunami osv.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav dasunbedingte » 2014-05-10 8:54:20

earlydayminer skrev:Kompletterar lite för att utbilda mig till marinbiolog. Och det är precis det jag vill jobba med. Kan börja smått här i Sverige, för våra vatten är inte mycket att hurra för precis. Stora drömmen är dock havet, atlanten vore något för mig.


Har studerat Marina vetenskaper (grundkurs, fristående 30hp) på Göteborgs Universitet. Om du har möjlighet att läsa där (relativt höga antagningspoäng, 16-17, när jag läste 2004), så gör det. Stort utbud av kurser som en kan nyttja som del till examen - dessutom möjlighet till studier vid Gullmarsfjorden/marinlabbet. Dessutom hade i princip alla lärare/handledare internationell arbetserfarenhet av miljö -och havsfrågor på något sätt, speciellt oceanograferna.

Mycket oceanografi i första 30-poängaren (och praktiska tillämpningar inom oceanografi och marinkemi), så förbered dig på matematik (inga formelsamlingar var tillåtna på duggan eller tentamen). Ma D var lägsta kravet, i praktiken krävdes det mer än så. Många hoppade av pga matematiken och körde "vanligt" biologiprogram alternativt biologiprogrammet inr. fiskfysiologi/ekologi (tror ej sistnämnda finns kvar pga Bologna).
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav malplacee » 2014-05-10 9:09:27

Jag jobbar på ett litet nystartat företag som håller på med lite av varje, utbildning, affärsverksamhet, socialt företagande, chefen kastar massa krokar åt olika håll och ser vad som nappar. Det är lite svårt att förklara vad exakt jag gör, eftersom det varierar så, och det går inte kan förutsäga arbetsuppgifterna från vecka till vecka. Men det är 100%, fast med väldigt flexibel tid, på gott och ont. Jobbet har både fördelar och nackdelar. Fördelarna är förutom lönen, mina kollegor, att man får träffa många intressanta människor och lära sig mycket nytt. Nackdelen är att det känns väldigt otryggt.

Jag skulle helst vilja jobba med något som både kan erbjuda trygghet och utlopp för kreativitet och engagemang. Bibliotek eller någon annan form av kulturellt och/eller socialt arbete vore drömmen, men jag skulle också kunna tänka mig att fortsätta med något liknande det jag gör, fast i ett större företag med tydligare ramar och strukturer.
malplacee
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2008-10-21

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav earlydayminer » 2014-05-10 9:12:09

dasunbedingte skrev:
earlydayminer skrev:Kompletterar lite för att utbilda mig till marinbiolog. Och det är precis det jag vill jobba med. Kan börja smått här i Sverige, för våra vatten är inte mycket att hurra för precis. Stora drömmen är dock havet, atlanten vore något för mig.


Har studerat Marina vetenskaper (grundkurs, fristående 30hp) på Göteborgs Universitet. Om du har möjlighet att läsa där (relativt höga antagningspoäng, 16-17, när jag läste 2004), så gör det. Stort utbud av kurser som en kan nyttja som del till examen - dessutom möjlighet till studier vid Gullmarsfjorden/marinlabbet. Dessutom hade i princip alla lärare/handledare internationell arbetserfarenhet av miljö -och havsfrågor på något sätt, speciellt oceanograferna.

Mycket oceanografi i första 30-poängaren (och praktiska tillämpningar inom oceanografi och marinkemi), så förbered dig på matematik (inga formelsamlingar var tillåtna på duggan eller tentamen). Ma D var lägsta kravet, i praktiken krävdes det mer än så. Många hoppade av pga matematiken och körde "vanligt" biologiprogram alternativt biologiprogrammet inr. fiskfysiologi/ekologi (tror ej sistnämnda finns kvar pga Bologna).


Intressant! Matematiken blir det troligtvis inga särskilda svårigheter med, men det är alltid bra att vara förberedd på hög nivå. Tack så mycket för tipset, uppskattar det! :-)Happy
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav Zuumaester » 2014-05-10 15:21:08

Just nu så håller jag på med att rita illustrationer och diverse motiv för den dagliga versamheten "Franzéngruppen", det går framåt men långsamt. Annars så kommer jag troligtvis få övningsträna på Kretsloppsparken inom arbetet där, sen ta utbildningen som kommer till hösten.

Vad jag helst vill jobba med är att bli en illustratör som folk vill gärna anställa. Men i det fallet så är det bara att jobba hårdare och längre.
Zuumaester
 
Inlägg: 397
Anslöt: 2014-01-19
Ort: Härnösand

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav dasunbedingte » 2014-05-10 15:40:14

earlydayminer skrev:
dasunbedingte skrev:
earlydayminer skrev:Kompletterar lite för att utbilda mig till marinbiolog. Och det är precis det jag vill jobba med. Kan börja smått här i Sverige, för våra vatten är inte mycket att hurra för precis. Stora drömmen är dock havet, atlanten vore något för mig.


Har studerat Marina vetenskaper (grundkurs, fristående 30hp) på Göteborgs Universitet. Om du har möjlighet att läsa där (relativt höga antagningspoäng, 16-17, när jag läste 2004), så gör det. Stort utbud av kurser som en kan nyttja som del till examen - dessutom möjlighet till studier vid Gullmarsfjorden/marinlabbet. Dessutom hade i princip alla lärare/handledare internationell arbetserfarenhet av miljö -och havsfrågor på något sätt, speciellt oceanograferna.

Mycket oceanografi i första 30-poängaren (och praktiska tillämpningar inom oceanografi och marinkemi), så förbered dig på matematik (inga formelsamlingar var tillåtna på duggan eller tentamen). Ma D var lägsta kravet, i praktiken krävdes det mer än så. Många hoppade av pga matematiken och körde "vanligt" biologiprogram alternativt biologiprogrammet inr. fiskfysiologi/ekologi (tror ej sistnämnda finns kvar pga Bologna).


Intressant! Matematiken blir det troligtvis inga särskilda svårigheter med, men det är alltid bra att vara förberedd på hög nivå. Tack så mycket för tipset, uppskattar det! :-)Happy


Bemästrar du gymnasiematematiken (A-E), så är det inga problem, gör du inte det, så plugga. Gå till mattestugorna redan innan terminen startar. :)
Som sagt, GU is the place to go för marinbiologi (sen finns det YH-utbildningar/folkhögskoleutbildningar inom biologiområdet med, mest inriktat mot limnisk vattenekologi, rekommenderas inte enligt f.d kurskamrater).
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav Cyan » 2014-05-12 22:32:56

Arbeta? Usch nej det har jag aldrig gjort och tänker aldrig göra. Jag har ingen som helst lust att göra samma arbete hela tiden eller för den delen göra det på bestämda tider eller regelbundet, eller framförallt överhuvudtaget arbeta bara för att tjäna pengar. Om något känns värt att arbeta med så kan man lika gärna göra det gratis, så jag skulle till exempel gärna utföra hårt fysiskt arbete en hel dag utan betalning så länge det bara kändes meningsfullt och viktigt, och kan tänka mej att arbeta med det mesta så länge jag kunde styra över det helt själv.
Cyan
 
Inlägg: 252
Anslöt: 2011-03-18
Ort: Mars

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav earlydayminer » 2014-05-12 23:11:57

dasunbedingte skrev:
earlydayminer skrev:
dasunbedingte skrev:
Har studerat Marina vetenskaper (grundkurs, fristående 30hp) på Göteborgs Universitet. Om du har möjlighet att läsa där (relativt höga antagningspoäng, 16-17, när jag läste 2004), så gör det. Stort utbud av kurser som en kan nyttja som del till examen - dessutom möjlighet till studier vid Gullmarsfjorden/marinlabbet. Dessutom hade in princip alla lärare/handledare internationell arbetserfarenhet av miljö -och havsfrågor på något sätt, speciellt oceanograferna.

Mycket oceanografi i första 30-poängaren (och praktiska tillämpningar inom oceanografi och marinkemi), så förbered dig på matematik (inga formelsamlingar var tillåtna på duggan eller tentamen). Ma D var lägsta kravet, i praktiken krävdes det mer än så. Många hoppade av pga matematiken och körde "vanligt" biologiprogram alternativt biologiprogrammet inr. fiskfysiologi/ekologi (tror ej sistnämnda finns kvar pga Bologna).


Intressant! Matematiken blir det troligtvis inga särskilda svårigheter med, men det är alltid bra att vara förberedd på hög nivå. Tack så mycket för tipset, uppskattar det! :-)Happy


Bemästrar du gymnasiematematiken (A-E), så är det inga problem, gör du inte det, så plugga. Gå till mattestugorna redan innan terminen startar. :)
Som sagt, GU is the place to go för marinbiologi (sen finns det YH-utbildningar/folkhögskoleutbildningar inom biologiområdet med, mest inriktat mot limnisk vattenekologi, rekommenderas inte enligt f.d kurskamrater).


Tack för informationen! Viktig information.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav Kevlarsoul » 2014-05-12 23:24:06

Har inget jobb och känner mig tveksam till att jag någonsin kommer få ett.
Är just nu på praktik i en pärlbutik.

Jag vet inte vad jag vill och det är jobbigt.
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav dasunbedingte » 2014-05-13 8:02:20

Kevlarsoul skrev:Har inget jobb och känner mig tveksam till att jag någonsin kommer få ett.
Är just nu på praktik i en pärlbutik.

Jag vet inte vad jag vill och det är jobbigt.


hmm... vad ville du arbeta som liten då? :)
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-05-13 9:06:34

Cyan skrev:Arbeta? Usch nej det har jag aldrig gjort och tänker aldrig göra. Jag har ingen som helst lust att göra samma arbete hela tiden eller för den delen göra det på bestämda tider eller regelbundet, eller framförallt överhuvudtaget arbeta bara för att tjäna pengar.



Du burde kanskje ikke si dette til folk, det er veldig få som har lust til å gjøre det de gjør hele tiden for å tjene penger, de gjør det fordi de må. Måten du sier det på får deg til å høres lat og bortskjemt ut og jeg vet om mange som hadde blitt veldig provosert. Du risikerer å få stryk hvis du sier dette til feil folk.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav kapuni » 2014-05-13 18:10:04

Cyan skrev:Arbeta? Usch nej det har jag aldrig gjort och tänker aldrig göra. Jag har ingen som helst lust att göra samma arbete hela tiden eller för den delen göra det på bestämda tider eller regelbundet, eller framförallt överhuvudtaget arbeta bara för att tjäna pengar. Om något känns värt att arbeta med så kan man lika gärna göra det gratis, så jag skulle till exempel gärna utföra hårt fysiskt arbete en hel dag utan betalning så länge det bara kändes meningsfullt och viktigt, och kan tänka mej att arbeta med det mesta så länge jag kunde styra över det helt själv.

Hur försörjer du dig?/Hur förväntas du försörja dig i framtiden?
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav Cyan » 2014-05-14 3:26:31

kapuni skrev:Hur försörjer du dig?/Hur förväntas du försörja dig i framtiden?


Med aktivitetsersättning så klart, eller vad det nu heter. Typ ungefär samma sak som medborgarlön egentligen, vilket jag tycker att alla i hela världen borde ha.
Cyan
 
Inlägg: 252
Anslöt: 2011-03-18
Ort: Mars

Återgå till Intressanta intressen



Logga in