Hur gick din utredning till?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur gick din utredning till?

Inläggav Peace » 2014-05-08 0:28:10

Hur många personer var med och gjorde utredningen? Hur lång tid tog det? Fick du papper på diagnosen?
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Hur gick din utredning till?

Inläggav antonius » 2014-05-08 0:34:09

4st. Är så länge sedan, men det tog c:a en månad. Ja man fick ett utlåtande på papper... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21856
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur gick din utredning till?

Inläggav Peace » 2014-05-08 0:47:15

Ok. Var det ett utförligt utlåtande, eller stod det bara kort och gott att du fått diagnosen?
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Hur gick din utredning till?

Inläggav antonius » 2014-05-08 14:04:10

Peace skrev:Ok. Var det ett utförligt utlåtande, eller stod det bara kort och gott att du fått diagnosen?


Det var ganska länge sedan så jag vet inte var den är, har nog förlagt den, men den var väldigt utförlig och innehöll ett 5-6 sidigt kompendium där det stod lite av varje hur dom kom fram till resultatet... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21856
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur gick din utredning till?

Inläggav Wine » 2014-05-08 14:58:09

Intyg om diagnos, 1 A4 sida
Psykologutlåtande, 4 A4 sidor
Neuropsykologiskt utlåtande, 5 A4 sidor
Beskrivning av styrkor och svårigheter, 1 A4 sida
Provtagningsresultat från lab, 1 A4 sida

samt en mängd andra papper med allmän information, råd och tips m.m.

Utredningen utfördes av 2 personer, ett team och tog ca 2 månader inklusive första screeningbesöket.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Hur gick din utredning till?

Inläggav antonius » 2014-05-08 15:14:44

Wine skrev:Intyg om diagnos, 1 A4 sida
Psykologutlåtande, 4 A4 sidor
Neuropsykologiskt utlåtande, 5 A4 sidor
Beskrivning av styrkor och svårigheter, 1 A4 sida
Provtagningsresultat från lab, 1 A4 sida

samt en mängd andra papper med allmän information, råd och tips m.m.

Utredningen utfördes av 2 personer, ett team och tog ca 2 månader inklusive första screeningbesöket.


Wow, det var utförligt. Vet du om dom håller på med sådana där "Rorschachtest" och att vända på klossar fortfarande, eller om man gått över till ngt mer digitalt? :-)063
antonius
 
Inlägg: 21856
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur gick din utredning till?

Inläggav Wine » 2014-05-08 15:39:29

antonius skrev:Wow, det var utförligt. Vet du om dom håller på med sådana där "Rorschachtest" och att vända på klossar fortfarande, eller om man gått över till ngt mer digitalt? :-)063


Jag behövde inte göra något "Rorschachtest" men däremot vände jag på klossar.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Hur gick din utredning till?

Inläggav Peace » 2014-05-08 21:18:51

Ok, tack för era svar. Anledningen till att jag undrar är för att jag ibland tvivlar lite på om min diagnos stämmer. Det var bara en person (psykolog) som var med under utredningarna och det enda "beviset" jag fick på att jag har diagnosen var ett papper med 2-3 meningar på där det i stort sett bara stod att jag har diagnosen Asperger Syndrom. Detta får mig att tvivla ännu mer när jag ser att de flesta andra får flera A4-sidor och att det var flera personer med under utredningen.
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Hur gick din utredning till?

Inläggav BenFrylmark » 2014-05-08 22:36:45

Peace skrev:Ok, tack för era svar. Anledningen till att jag undrar är för att jag ibland tvivlar lite på om min diagnos stämmer. Det var bara en person (psykolog) som var med under utredningarna och det enda "beviset" jag fick på att jag har diagnosen var ett papper med 2-3 meningar på där det i stort sett bara stod att jag har diagnosen Asperger Syndrom. Detta får mig att tvivla ännu mer när jag ser att de flesta andra får flera A4-sidor och att det var flera personer med under utredningen.


Jag fick också ett liknande papper, ett A4 med en mycket kort sammanfattning. Krävde senare att få ut hela utredningen, och det var en betydligt tjockare lunta.

En utredning kan dessutom utföras av enbart en person, och den kan till och med genomföras under en enda dag...

Så jag tror inte att du behöver tvivla för den skull :)
BenFrylmark
 
Inlägg: 90
Anslöt: 2014-05-04

Hur gick din utredning till?

Inläggav Crow_ » 2014-05-09 1:34:18

Intressant att läsa, jag har också tvivlat på min utredning som bestod utav 2 samtal (sammanlagt 3-3,5 timmar) + en intervju de hade med min moder.
Men antar det är ganska normalt då? :-)063
Crow_
 
Inlägg: 249
Anslöt: 2012-08-07
Ort: Småland

Hur gick din utredning till?

Inläggav kiiwii » 2014-05-16 9:00:55

det var 2 personer, jag var 16 och hade ingen aning om att jag undergick en utredning ( olagligt?) ingen sa något till mig det enda dom sa att det var en vanlig begåvningsutredning.
skolan hade anordnat den och den tog 1 månad och fick inga papper på det.
jag frågade om jag kunde få det hemskickad och det tog 2 år innan jag fick den med posten.

har överklagat säkert 20 gånger då jag själv inte tycker att jag har asperger men dom säger att dom inte kan ändra på en diagnos. jag genom gick utredningen under tiden jag mådde som dåligast i mitt liv och led av en enorm deppresion.
kiiwii
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2014-05-16

Hur gick din utredning till?

Inläggav kiiwii » 2014-05-16 9:17:01

kan tillägga att det var 3 samtal(c.a 1 timme per möte) och dom pratade med min pappa som jag inte ens bodde hos eller hade bott hos i flera år.
kiiwii
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2014-05-16

Hur gick din utredning till?

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-05-16 9:25:28

Several doctors strapped me to a chair and probed me for hours. :shock:



Nej jag skojar, jeg snakket med 2-3 forskjellige folk, det var mange tester og mye snakking og de snakket med et familiemedlem som var med meg når jeg var liten. Det var grundig, tok omtrent 10 timer til sammen.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Hur gick din utredning till?

Inläggav Myrkr » 2014-05-16 10:37:51

Det kanske beror på om man utreds för flera saker eller bara asperger? Just nu utreds jag för både asperger och add/adhd. Dom säger att det tar ca 2 månader, intervju med morsan och ett par tester på datorn utöver vanliga samtal. Är en psykiater och en psykolog som arbetar ihop.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Hur gick din utredning till?

Inläggav Automaton » 2014-05-17 0:11:18

Gick hos en psykolog i ungefär ett halvårs tid fick sedan papper på min diagnos. Det bestod av ungefär fyra a4, under utredningens gång var det blandat med skriftliga tester och intervjuer av närstående och mig själv.
Automaton
 
Inlägg: 286
Anslöt: 2013-06-29

Hur gick din utredning till?

Inläggav kjwkjw » 2014-05-17 0:52:59

har gått nyligen, tydligen så är jag frisk.

svensk sjukvård är ett skämt.
kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Hur gick din utredning till?

Inläggav Alien » 2014-05-17 3:33:48

Jag gick till en psykolog, fick genomgå tester och sedan ett slutsamtal, tror det var totalt tre samtal. Sedan träffade jag kort en psykiater som gav den formella diagnosen. Jag fick utredningens resultat på två sidor. Där stod inget om AS, men psykiatern hade förstås fått mer underlag för att kunna ge den formella diagnosen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46225
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hur gick din utredning till?

Inläggav Logisk » 2014-05-17 8:23:02

Jag betalade för mina tester då det var lite yxigt att övertala min läkare då han ansåg att jag var för kompetent på den sociala fronten och att jag hade ett väl fungerande jobb. (Sen att jag bara sitter själv hemma framför min dator alla timmar jag inte jobbar spelade ingen roll, heller inte att jag inte har några sociala-kontakter utanför jobbet.)

Men det var ett par sessioner på 3-6 timmar, där man fick göra skumma grejor som inte alls var speciellt intressanta, kände mig otroligt dum när jag var klar - Men hade jätte bra logik enligt läkaren, så var inte helt hopplös :P

Sen gick jag en till utredning i samma stil.

Kryssade säkert i en 500+ kryssboxar, var så sjukt tråkigt :)

Men sen så fick jag lite diagnoser, var mest för min egna skull jag ville veta - Så kändes som en lättnad. Var helt hundra på att jag inte skulle få en diagnos, men fick höra att jag låg extremt långt över gränsvärdena för de diagnoser jag fick Oo
Logisk
 
Inlägg: 48
Anslöt: 2014-05-16

Hur gick din utredning till?

Inläggav Logisk » 2014-05-17 8:24:11

Logisk skrev:Edit


Glömde såklart säga att jag gick till två oberoende privata kliniker, där 2 st på vardera deltog i min utredning.
Logisk
 
Inlägg: 48
Anslöt: 2014-05-16

Hur gick din utredning till?

Inläggav alixha » 2014-05-17 8:29:11

Jag gjorde testerna med min psykolog som jag gått hos i cirka ett halvår innan.
Jag tror jag hade 4 dagar med olika tester, lite utspridda över några veckor.
Sen var det intervju med psykologen, min mamma, min dåvarande sambo och min psykiatriker.
Efter det så gick min psykolog och min psykiatriker igenom mina tester och intervjuerna som varit. Det hela tog väl ungefär 1 - 1½ månad.

Efter det fick jag ett papper på mitt namn + diagnosen.
Jag fick utskrivet hela utredningen + sammanfattning också men det fick jag fråga om själv.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Hur gick din utredning till?

Inläggav antonius » 2014-05-17 10:12:10

Logisk skrev:Glömde såklart säga att jag gick till två oberoende privata kliniker, där 2 st på vardera deltog i min utredning.


Du bekostade dem själv då? Och, förlåt mig men nu vart jag lite nyfiken, vad kostar det egentligen att betala en utredning själv? Du behöver inte svara om du inte vill, var bara intresserad ifall jag skulle göra en ny efter den förra, eftersom jag inte direkt var bekväm med resultatet på den. Att få en slags second opinion eller vad det kallas. :-)063
antonius
 
Inlägg: 21856
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur gick din utredning till?

Inläggav Logisk » 2014-05-17 10:14:34

antonius skrev:
Logisk skrev:Glömde såklart säga att jag gick till två oberoende privata kliniker, där 2 st på vardera deltog i min utredning.


Du bekostade dem själv då? Och, förlåt mig men nu vart jag lite nyfiken, vad kostar det egentligen att betala en utredning själv? Du behöver inte svara om du inte vill, var bara intresserad ifall jag skulle göra en ny efter den förra, eftersom jag inte direkt var bekväm med resultatet på den. Att få en slags second opinion eller vad det kallas. :-)063


Ett ställe kostade 28.000:- 3 veckor tog den, med ca 20-ish timmar utav övningar.
18.000 kostade den andra, men den var mer intensiv och saklig istället för att dölja allt med komplexa och onödiga frågeställningar.

Dyrt ja viss, därför det finns klarna och kreditkort :D
Logisk
 
Inlägg: 48
Anslöt: 2014-05-16

Hur gick din utredning till?

Inläggav iuftfy547s » 2014-05-19 19:49:38

Min utredning tog, från att det bokades in att jag skulle utredas till att det blev klart 19 månader, där ca 16 av dessa månader bestod av kö till utredningen. De involverade i utredningen var en överläkare inom psykiatrin, två arbetsterapeuter, en psykolog och en sjuksköterska. Utredningen bestod av flera samtal med sjuksköterska och överläkare, ett IQ-test med psykolog, ett samtal med förbestämda frågor med arbetsterapeuterna, ett anhörigsamtal samt ett test där jag fick skapa en folder av papper. Detta sammanfattades till sist i ett sammanfattningssamtal med överläkare och arbetsterapeut där jag fick min diagnos.
iuftfy547s
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2012-10-12

Hur gick din utredning till?

Inläggav Nessie » 2014-05-22 14:20:38

Jag blev först och främst diagnostiserad med ADD, vid en ny utredning några år senare framkom det att jag förmodligen hade Aspergers.
Nessie
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2012-12-23

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in