"HJÄLP! MIN DATOR ÄR KASS!"

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

"HJÄLP! MIN DATOR ÄR KASS!"

Inläggav Savanten Svante » 2014-05-03 21:36:56

Risk för lång tråd, risk för att modsen får kopiera upp mycket i startinlägget.. men jag tänkte mig att vi kunde samla lite grundknep så att även datoranalfabeten har en chans!

Ström
1. Hjälp! Den startar inte! Allt är bara svart!
- Kolla kablarna. Det är förvånansvärt ofta svaret. Nån har dragit ut sladden. Nån behövde kontakten till en dammsugare eller en laddare, eller så har nån snubblat på den helt enkelt!
2. Hjälp! Den sitter i väggen, men det funkar FORTFARANDE inte!
- Kolla in andra änden på sladden, sitter den verkligen i datorn?
3. HJÄLP! Det funkar FORTFARANDE inte!
- är det en bärbar dator så går sladden in en liten svart låda (som gör om väggens starkström till nåt som datorn vill ha) och den måste också sitta i ordentligt!


Bild'

Här har vi en svart låda som driver en bärbar dator, men inte har sladden till väggen inkopplad.

Den svarta lådan KAN förvisso vara trasig, men du skulle bli förvånad över hur många gånger jag har löst den sortens problem genom att kolla in kablarna, även om ägaren säger att de sitter i. Kontrollera en gång till!

Datorn har låst sig

1. Här behöver jag nog lite hjälp från den församlade nördigheten, trycker man fortfarande
ctrl-alt-delete samtidigt på moderna versioner av windows för att få upp aktivitetshanteraren?

Förr i tiden såg det ut så här (och jag tror det ser ut på nåt liknande sätt):

Bild

Svarar inte och Not responding är samma sak. Hittar du ett program där som har den texten så har den kraschat, och man kan välja att stänga av det. End task, avsluta program.

2. HJÄLP! Den har låst sig så att man inte ens får upp en såndär!
- Har den verkligen låst sig på allvar så finns det en resetknapp, ibland kan man hålla inne onknappen i sådär 10 sekunder för att få saker och ting att hända. I värsta fall så rycker du ur strömsladden. En omstart löser förvånansvärt många problem!


Man kan inte surfa

- Googla problemet. :) Skämt å sido. har du en gammal dator så har du en sladd du ska leta efter, nu igen. Även nyare maskiner har dem ibland. Den ser ut så här:

Bild

När den lilla plastpluppen har lossnat så funkar sladden lika bra för det, men den halkar ur kontakten mycket lättare. Har den kvar plastpluppen så säger den "KLICK" när du har satt i den rätt. Den måste sitta i i båda ändar.

Förmodligen har du en låda du kopplar in den i, i den änden som inte är datorn. Det är steg nummer två. En sak som fixar väldigt många nätproblem är att stänga av den, låta den vara avstängt i en halv minut eller så och sen starta den igen. Hittar du ingen knapp, så ryck ur strömsladden ur väggen. En variant är att stänga av dator OCH lådan samtidigt. Ibland gör det nytta.

Misstänker du att sladden är trasig så kostar en ny sådär 50 spänn, det kan vara värt att prova att köpa en ny på kjell och co. Ta med den gamla sladden så får du rätt längd på den nya. "Äh, det vet jag inte" är nämligen inte ett bra svar på "hur lång sladd behöver du?"

Ett nyare problem kan vara trådlösa nätverk. Att starta om routern (lådan du fick från telia eller vem du har som leverantör) kan hjälpa.

Har du en dator med en knapp som liknar den här?

Bild

Prova att trycka på den och vänta en stund. Den kan nämligen både slå på och av det trådlösa nätet.

Sitter du i källaren med din bärbara och routern är på vinden? Den kanske helt enkelt inte orkar sända så långt som till din dator!

Har du provat att surfa in på en annan site? aftonbladet.se brukar alltid vara uppe, det kan vara så att den siten du försöker nå faktiskt ligger nere, en trasig server, en hackerattack, sånt händer, men sånt sänker sällan de stora siterna på nätet. Prova aftonbladet och dn.

Ibland, även om det är rätt sällan nuförtiden, så har din leverantör problem. Ring supporten och fråga om det funkar hos dom, om inte annat har de kanske fler ideer om vad man ska göra!


Just nu kommer jag inte på fler "enkla" problem med enkla lösningar, men när du ringer din datorkompis för att få hjälp, visa lite tacksamhet. Det behöver inte vara nåt avancerat alls, men en kompis råkade ut för att laga en bekants dator en fredagkväll. Det tog många timmar. "Äh, det här behöver du väl inte ha nåt för, du sitter ju ändå jämt med datorer!", är det man ska säga om man aldrig mer vill ha hjälp.

Man kanske kan utbyta tjänster? Du kanske kan nåt som datorsnubben inte kan?

Det här en social regel som väldigt många "normala" inte verkar förstå alls. Jag skulle tro att det är de som inte förstår att man vill ha nån slags tacksamhet när man har fixat ett problem är orsaken till de elitistiska nördarna som pratar om "noobs" (folk som inte kan nånting) på ett nedsättande vis, och rent allmänt bara vill hålla sin kunskap för sig själv och för folk som är lika elite som en själv.


Moderator Titti
Klistrade en användbar tråd.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

"HJÄLP! MIN DATOR ÄR KASS!"

Inläggav SoulPain » 2014-05-03 22:42:07

Vart är GILLA knappen, väl skrivit :)
SoulPain
 
Inlägg: 362
Anslöt: 2012-07-11
Ort: Värnamo

"HJÄLP! MIN DATOR ÄR KASS!"

Inläggav Savanten Svante » 2014-05-03 22:55:14

Tackar ödmjukast! *rodnar* :oops:
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

"HJÄLP! MIN DATOR ÄR KASS!"

Inläggav Miche » 2014-05-03 23:46:23

Savanten Svante skrev:Sitter du i källaren med din bärbara och routern är på vinden? Den kanske helt enkelt inte orkar sända så långt som till din dator!
Lösningen för detta kallas för Repeater (klicka på länken så får du en lista på repeaters från prisjakt). De är faktiskt väldigt enkla att installera.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

"HJÄLP! MIN DATOR ÄR KASS!"

Inläggav Savanten Svante » 2014-05-03 23:50:17

Miche skrev:
Savanten Svante skrev:Sitter du i källaren med din bärbara och routern är på vinden? Den kanske helt enkelt inte orkar sända så långt som till din dator!
Lösningen för detta kallas för Repeater (klicka på länken så får du en lista på repeaters från prisjakt). De är faktiskt väldigt enkla att installera.


Bra lösning! Den tackar vi för!

Liten brasklapp: funkar det närmare routern, men inte längre ifrån den, så är det en sån här ni ska ha! Placera den nånstans mittemellan där det inte funkar, och där routern står!
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

"HJÄLP! MIN DATOR ÄR KASS!"

Inläggav Savanten Svante » 2014-05-03 23:57:11

HJÄLP! Jag har massor av datorer, och lådan jag fick med mitt internetabb har bara 4 kontakter!

Lösningen heter SWITCH. En standard nätverkssladd som vi pratade om innan, från router till switch, och vips så är switchen en massa nya kontakter till dina datorer! Skitbra om du eller ungarna ska spela nätverksspel!

Routern är så smart att den fattar att den ska koppla ihop sig med switchen och bli, så att säga, en enhet.

Ungefär så här:

Bild

Switchar finns billiga på kjell och jula och överallt där tekniska prylar säljs. Om de säljer en HUB, glöm den, den är som en dum switch och skickar ALLA meddelanden till ALLA datorer över nätet, vilket får saker att krocka, och datorerna skickar igen, och ibland krockar det igen... och så går det bra mycket långsammare än det behöver gå. Switch behöver du, om du vill ha fler portar på din router!


Bra att veta i sammahanget: En nätverkskabel ska inte vara längre än 100m. Då ska man ha en kabelvariant av repeater, som miche pratar om!
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

"HJÄLP! MIN DATOR ÄR KASS!"

Inläggav Savanten Svante » 2014-05-04 12:42:58

Tillägg till låst dator:

Om du har en bärbar så räcker det inte att rycka strömsladden. Batteriet håller nämligen liv i datorn!

Det brukar sitta två små spärrar som håller fast batteriet. Ta bort batteriet och se till att strömsladden är ur, så startar även den mest trilskande laptop om. Ungefär så här ser det ut:



Bild

Bild
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

"HJÄLP! MIN DATOR ÄR KASS!"

Inläggav Miche » 2014-05-05 1:35:03

Annars brukar det fungera alldeles utmärkt att hålla in strömbrytaren på datorn i gissningsvis 10 sekunder så slås datorn av.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

"HJÄLP! MIN DATOR ÄR KASS!"

Inläggav Savanten Svante » 2014-05-05 22:07:24

GOOGLA DET!

Så gör jag jätteofta. Om din dator heter Pelle 2000 och vägrar spela upp ljud, så kan det vara lönt att googla "Pelle 2000 audio".

Jag kan inte allt om datorer, men det jag INTE kan, det kan nästan alltid googlas fram. Och när man väl har hittat en sida om Pelle 2000's ljud så ser man rätt ofta att andra har haft problem med just det på den modellen, och så finns det (förhoppningsvis) en enkel lösning.

När det gäller det rent mekaniska med att skruva isär en dator så lärde jag mig själv en gång i tiden, genom att ha en gammal maskin som inte var värd nåt, och provade mig fram. Skriv upp om det blir mycket isärplockat.

http://www.ifixit.com är en jättebra site att leta på för att veta var skruvarna är gömda. Förr var siten mest för mac, men nu finns det lite av varje där!
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

"HJÄLP! MIN DATOR ÄR KASS!"

Inläggav Miche » 2014-05-05 22:36:24

Savanten Svante skrev:Skriv upp om det blir mycket isärplockat.
Ännu bättre om du har en digital kamera eller mobil du kan ta bilder med, fotografera innan dubbar bort något så du kan se på bilderna hur de ska sitta.

När du ändå håller på, ta bilder av alla serienummer, i händelse av stöld så ökar chanserna mångdubbelt att tjuvarna åker fast och därmed stoppar vidare stölder så länge de sitter inne...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

"HJÄLP! MIN DATOR ÄR KASS!"

Inläggav Savanten Svante » 2014-05-06 20:15:27

Jag har hjälpt somliga medlemmar här på forumet, men ingen ska känna sig träffad, dock BLEV jag inspirerad av förra gången jag hjälpte till.

Jag förstår att man kan ha något av en mental blockering på sånt här, jag har det själv, fast då gäller det idrott. Sist jag försökte titta på en fotbollsmatch "med grabbarna" hos min styvbror så var jag tvungen att hålla käften efter ett tag. Jag ställde frågor om varför de slutade spela, vem som gjorde vad och varför.... osv, för att faktiskt förstå, men nu är jag ju MAN och en MAN har fotbollsreglerna i generna. När jag insåg att "grabbarna" trodde att jag drev med dem så slutade jag fråga.

Men om ni kan bli av med den där blockeringen om datorer så kan det som är skrivet hittils i den här tråden lösa nästan alla problem!

En gammal dator är nästan gratis på loppis, eller helt gratis om man får den av en släkting eller så. Ta hem den, och fiska fram stjärnskruvmejseln, den brukar funka!

Bilden är inte så tydlig som man skulle kunna önska... men ändå:

Bild

Stora fyrkantiga manicken i övre hörnet, det är den som gör om strömmen i väggen till nåt som datorn gillar. Väggen innehåller 230 volt, och datorn vill ha ca 5 volt (12, 5, 3,3 osv, men det fixar fyrkanten galant).

Saken som har störst fläkt är förmodligen cpu'n, processorn, själva hjärnan i datorn.

Den stora gröna plattan, kretskortet som allt kopplas till, den heter MODERKORT eller MOTHERBOARD.

Grafikkortet har en kontakt på utsidan som man kan koppla till en skärm. Det finns två vanliga standarder på sladdarna:

Bild

Den blå (den brukar faktiskt alltid vara blå) kallas VGA och har funnits med sen urminnes tider, men funkar rimligt fortfarande. DVI heter den vita, och är en modern variant. Alla kort har inte båda kontakterna. Gamla kort brukar ha den blå, och nya brukar ha den vita.

När man kopplar in hårddiskar och cd'rommar så finns det två stora standarder här också, en ny och en gammal.

Den gamla heter IDE och är en bred kontakt, och den nya heter SATA och är en smal kontakt.

Bild

Passar inte kontakten så är den fel. Det finns nämligen ett undantag på den där IDE-saken, som heter SCSI (uttalas skussi på svenska) som är likadan fast ännu bredare. IDE har 40 hål, SCSI har 50. Men SCSI kan ni i princip glömma, den är som sagt ett undantag.

Den sladden används för att skicka information. Förutom den sladden, så vill hårddiskar och cdrommar även ha en strömförsörjning.

Passar kontakten så är den rätt. Vit kontakt för gammal hårddisk, svart för ny.

Bild

Om man har den ena men vill ha den andra, så finns det adapters att köpa.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

"HJÄLP! MIN DATOR ÄR KASS!"

Inläggav Savanten Svante » 2014-05-06 20:27:39

Om allt är kolsvart och det inte händer nåt ALLS, då är det nätdelen som är bästa gissningen.

Leta sladdar, kolla så att allt är i. Om allt sitter i som det ska, så kan det vara lönt att leta efter en ny. Kanske i en gammal dator, kanske på kjell.com

Har du en bärbar, så ta med den till kjell så du får rätt kontakt, och ta med gamla nätdelen så du får rätt volt.

Nätdelar till stationära datorer har 20 eller 24 kontakter. Sist jag köpte ett så fanns det så man kunde välja vilket som gällde, och man kunde helt enkelt bryta bort de 4 sista om de inte skulle vara där.

Om nån har koll på nyare aggregat så får ni gärna skriva nu :)

Bild

Förkortningen man brukar använda på engelska är PSU, power supply unit.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

"HJÄLP! MIN DATOR ÄR KASS!"

Inläggav Savanten Svante » 2014-05-07 20:19:32

Ljudkort ingår så gott som alltid numera. Och ljudkorten nuförtiden har en smartfiness! FÄRGKODNING!

Grön. Som i grönt ljus i ett trafikljus. Det är ljud ut.

Bild

Sen utöver det så finns det digitala utgångar, optiska utgångar, joystickportar (på äldre kort) och.. tja. Fan och hans moster helt enkelt. Men har du hörlurar, eller 2 datorhögtalare du tänker koppla in så är det den GRÖNA som gäller. Ignorera de andra.

(utgår från att aspies ändå läser på lite om de ska köpa en surroundanläggning eller så)
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

"HJÄLP! MIN DATOR ÄR KASS!"

Inläggav Savanten Svante » 2014-05-07 20:27:14

Att koppla in ett tangentbord och en mus.

Har du gamla grejer så ser kontakterna ut så här i datorn:

Bild

och så här på sladden från tangentbordet/musen:

Bild

Precis som ljudsladdarna är de färgkodade om det inte är jättegamla grejer du har. Grön är för musen, lila för tangentbordet. Sätter du fel är det inte hela världen, du har bara inte fungerande tangentbord.

Snabbtest för tangentbord - tryck flera gånger på CAPS LOCK, om lampan på tangentbordet blinkar med så är det rätt kopplat och tangentbordet funkar!


Modernare grejer har usb. Sätt i där den får plats så klarar datorn resten. Skitsmidigt. Har du för få usb-platser till alla dina usb-enheter så köp en usb-hub. Den är en grenkontakt till usbport, typ!

Bild

Strömförsörjning till usb-hubben är inte så dumt att ha, det finns gränser för hur mycket ström datorn skickar ut, och räcker inte strömmen så slutar saker funka!
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

"HJÄLP! MIN DATOR ÄR KASS!"

Inläggav Savanten Svante » 2014-05-07 20:35:08

Bild

Ser kontakten på ditt tangentbord ut så här, så GRATTIS! Du har en antikvitet!

Din dator liknar förmodligen den här:

Bild

Om du tittar på f-tangenterna och de bara går till f10 så har du första generationens pc! Går det till f12 är det 286 eller nyare. ("nyare" i en VÄLDIGT fri tolkning. processorn 286 släpptes 1982.) Oavsett så pratar vi datorer från tidigt 80tal, så det är svårt att göra nåt vettigt med dem idag, men de är klart kul att leka med ändå, om man är skapt som jag.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

"HJÄLP! MIN DATOR ÄR KASS!"

Inläggav Joakoni » 2014-05-07 22:16:00

En underbar tråd! :-)049
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

"HJÄLP! MIN DATOR ÄR KASS!"

Inläggav antonius » 2014-05-07 23:53:28

Joakoni skrev:En underbar tråd! :-)049


Håller med, borde ges ut i bokform, med bildspråk som "Jan Stenmark"... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

"HJÄLP! MIN DATOR ÄR KASS!"

Inläggav Savanten Svante » 2014-05-09 21:25:57

En av mina favoriter, det är när man får en elektronisk manick som alla har gett upp på. Då är lixom inget förbjudet längre, när det ändå ska slängas!

Tidigt 90tal, eller möjligen sen 80tal, när cd-spelare var nåt exklusivt så fick jag en som nån hade ställt ett bilbatteri på..... som hade läckt.

Om det var bilbatteriet eller vad det berodde på visste ingen, men när jag hade diskat cd-spelarens inre (inte det optiska, bara elektroniken) så funkade allt utom displayen.

Bild

antonius skrev:
Joakoni skrev:En underbar tråd! :-)049


Håller med, borde ges ut i bokform, med bildspråk som "Jan Stenmark"... :-)063
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

"HJÄLP! MIN DATOR ÄR KASS!"

Inläggav Miche » 2014-05-09 21:34:15

Savanten Svante skrev:En av mina favoriter, det är när man får en elektronisk manick som alla har gett upp på. Då är lixom inget förbjudet längre, när det ändå ska slängas!
Brorsan gjorde om sin gamla TV till ett glasfat. Han plockade ur bildröret, knackade bort allt tunnt glas så endast det tjocka glaset som utgör skärmen var kvar. Sen tillverkade han en slipsten mha hårdmetall som han limmade på en träbit (han jobbade då på Sandvik Coromant och hade tillgång till hårdmetallbitar på jobbet) som han slipade kanterna med.

Det blev väldigt läckert och nästan ingen fattade vad det egentligen var för något...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

"HJÄLP! MIN DATOR ÄR KASS!"

Inläggav antonius » 2014-05-09 22:09:06

Miche skrev:
Savanten Svante skrev:En av mina favoriter, det är när man får en elektronisk manick som alla har gett upp på. Då är lixom inget förbjudet längre, när det ändå ska slängas!
Brorsan gjorde om sin gamla TV till ett glasfat. Han plockade ur bildröret, knackade bort allt tunnt glas så endast det tjocka glaset som utgör skärmen var kvar. Sen tillverkade han en slipsten mha hårdmetall som han limmade på en träbit (han jobbade då på Sandvik Coromant och hade tillgång till hårdmetallbitar på jobbet) som han slipade kanterna med.

Det blev väldigt läckert och nästan ingen fattade vad det egentligen var för något...


Påminner om när vi i min ungdom, gömde våran hembrännare i en gammal tjockTV som vi tagit ur innanmätet på, det var aldrig någon som fattade vadför det stod en trasig TV och skräpade i min kompis källare, hahah :-)018
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

"HJÄLP! MIN DATOR ÄR KASS!"

Inläggav Savanten Svante » 2014-05-14 18:43:31

HJÄLP! Datorn är SUPERKASS, så jag måste köpa en NY! Det är ju JÄTTEDYRT!

Näe, inte nödvändigtvis. Du kan tex återanvända skärmen om du har en stationär dator. Om den har den vita kontakten jag nämner ovan så funkar den garanterat med en ny dator, om den har en blå så får du kolla extra. Kanske finns grafikkort man kan köpa med sånna kontakter fortfarande.

Gå inte på försäljarsnack. Ska du bara göra enkla saker på datorn, som att skriva och surfa, så behöver du ingen överfet dator. Du behöver inte en lastbil för att handla en liter mjölk på ica, men det går naturligtvis att göra det.

Gå gärna till ett ställe där man kan provköra datorn. Megahertz och antal kärnor och sånt är egentligen helt ointressant. Känns den snabb så ÄR den snabb.

Tänker du rendrera grafik eller redigera film eller så, då är det bra med en fet processor. Likaså om du tänker spela de nyaste fetaste spelen.

Annars kan man lika bra satsa på en begagnad. Om säljaren pratar om "nypriset" så kan det vara bra att fundera på hur gammal burken är. Är den mer än ett halvår så är nypriset helt ointressant. Jämte mig har jag en maskin som gick på närmare miljonen när den var ny. Den var FRUKTANSVÄRT häftig.. på 90talet. Förutom för retronördar som jag så funkar den bäst som bojsänke eller så. Utanför entusiastkretsar är den omöjlig att ens skänka bort. Skänka bort är förövrigt det enda pris jag har hört någon i min bekantskapskrets betala för en sån. Så... glöm det där med nypris.

Men vettigt prissatta begagnade är bra saker. Priserna sjunker fort. Hittar du ingen billig utan måste köpa en ny, så tänk på att en ny ger dig garanti också, det kan vara värt en hel del det också!
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

"HJÄLP! MIN DATOR ÄR KASS!"

Inläggav Savanten Svante » 2014-05-18 20:39:07

Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

"HJÄLP! MIN DATOR ÄR KASS!"

Inläggav antonius » 2014-05-18 20:55:02

2007-01-13-Fogeys0068remix.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

"HJÄLP! MIN DATOR ÄR KASS!"

Inläggav Savanten Svante » 2014-09-18 22:30:36

tech_support_cheat_sheet.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Återgå till IT-forum



Logga in