Hur lyckas få ut arbetsgivarintyg

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur lyckas få ut arbetsgivarintyg

Inläggav Bjäbbmonstret » 2014-01-25 12:25:21

Arbetsgivaren kan neka en att ha semester när man vill men de har inte laglig rätt att neka en semester.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Hur lyckas få ut arbetsgivarintyg

Inläggav AustenAnnie » 2014-01-25 17:21:03

Bjäbbmonstret skrev:Arbetsgivaren kan neka en att ha semester när man vill men de har inte laglig rätt att neka en semester.

Tack för upplysning Bjäbbis :-)Happy .

Men nu råkar det vara så att problemet med obetald semester/noll semesterersättning inte är så aktuellt längre. Jag arbetar inte kvar på företaget, tack och lov.

Istället handlar det om att som titeln säger lyckas få ut arbetsintyg och nu senast om en del strul med löner och avdrag.

AustenAnnie skrev:
AustenAnnie skrev:
Titti skrev:Självfallet har du rätt till semesterersättning oavsett hur länge du jobbat. Däremot är det inte alltid man har rätt till semester om man jobbar kortare tider.
marxisten skrev:Semesterersättning skall du alltid ha och det skall alltid inkluderas i lönen oavsett längd på anställningen.

Även om jobbet bara är för en dag skall du få det. På min mors jobb behövde de en som kunde köra och leverera varor akut och de frågade mig om jag kunde göra detta. Detta var en körning för en dag, knappt att räkna som en anställning en gång, men på lönen för detta jobb inkluderades semesterersättning.

Så jo, du skall självklart ha semesterersättning, det är lagstadgat. Att inte ge det är olagligt.

Ledsen, för extremt sent svar från min sida.
Tack för infon om semesterersättning, jobbar inte kvar på det aktuella företaget i fråga.
Skulle kanske dragit den frågan med facket om jag hade fått erbjudande om fast anställning/tillsvidareanställning. Men bra att veta inför framtiden.

Okej, håll i er nu.
Vet inte hur det har gått till, men har lyckats få lön för december (troligtvis).
Fastän jag slutade jobba redan i november.
Troligtvis har det blivit fel igen - jag är inte förvånad.
På min första eller andra månadslön så hade de dragit 8000 exklusive skatt på någon annans kronofogdeskuld.

Min arbetsledare lovade att man INTE skulle betala ut ytterligare lön till mig för december. Även om jag hade arbetat till den 3/12 så hade det knappast gett så här mycket i ersättning. Suck.


Moderator Gripandekylig - lade in ett citat som hamnat utanför
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Hur lyckas få ut arbetsgivarintyg

Inläggav AustenAnnie » 2014-01-26 22:02:49

AustenAnnie skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Arbetsgivaren kan neka en att ha semester när man vill men de har inte laglig rätt att neka en semester.

Tack för upplysning Bjäbbis :-)Happy .

Men nu råkar det vara så att problemet med obetald semester/noll semesterersättning inte är så aktuellt längre. Jag arbetar inte kvar på företaget, tack och lov.

Istället handlar det om att som titeln säger lyckas få ut arbetsintyg och nu senast om en del strul med löner och avdrag.

AustenAnnie skrev:
AustenAnnie skrev:Ledsen, för extremt sent svar från min sida.
Tack för infon om semesterersättning, jobbar inte kvar på det aktuella företaget i fråga.
Skulle kanske dragit den frågan med facket om jag hade fått erbjudande om fast anställning/tillsvidareanställning. Men bra att veta inför framtiden.

Okej, håll i er nu.
Vet inte hur det har gått till, men har lyckats få lön för december (troligtvis).
Fastän jag slutade jobba redan i november.
Troligtvis har det blivit fel igen - jag är inte förvånad.
På min första eller andra månadslön så hade de dragit 8000 exklusive skatt på någon annans kronofogdeskuld.

Min arbetsledare lovade att man INTE skulle betala ut ytterligare lön till mig för december. Även om jag hade arbetat till den 3/12 så hade det knappast gett så här mycket i ersättning. Suck.


Okej, när jag kom hem idag så låg ett lönebesked från min förra arbetsgivare och väntade i hallen. Tydligen så var det INTE en felinsättning eller någon annans lön.

Verkar vara min "slutlön" eller den lön jag skulle fått för maj
när jag hade praktik hos samma arbetsgivare.
Det är visserligen bra och väldigt oväntat för mig men nu blir det lite administrativt småstrul.

Mysteriet är löst nu och anser nu att problemen jag beskrivit i denna tråd är lösta.
Tackar för alla goda råd och snabba svar. För mig är nu tråden utagerad eftersom problemet är löst, för denna gång. :)
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Hur lyckas få ut arbetsgivarintyg

Inläggav slackern » 2014-01-26 22:04:15

Grattis skönt att höra att det löste sig för dig. :)
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur lyckas få ut arbetsgivarintyg

Inläggav AustenAnnie » 2014-02-12 18:54:37

slackern skrev:Grattis skönt att höra att det löste sig för dig. :)

Tack slackern, hade inte tänkt att uppdatera denna tråd mer.

Men nu har det hänt något lustigt, samme arbetsgivare har nämligen sagt
att de önskar anställa en ny person för annan typ av tjänst dock med samma villkor.
Vill ogärna jobba där igen, men nu är både mina föräldrar och AF på mig
enligt AF
handlar det om att få tag i ett jobb för att klara uppehället
.

Detta är jag visserligen medveten om, men jag är skeptisk till att börja arbeta där igen.
Med tanke på vad som hänt, med allt strul och "konstigheter".
Nu skulle jag visserligen få en annan arbetsledare och regionsschef,men misstänker att det står en del mindre fördelaktiga saker i mina papper vid det här laget.

Det nya jobbet är fysiskt tungt och kräver tekniskt kunnande man får enligt AF
inte vara rädd om ryggen
. Skulle behöva en månads anställning till för att ha rätt till A-kassa.

Pappa tyckte jag skulle tacka ja till jobbet eftersom att jag skulle få rätt till A-kassa och har möjlighet till eventuell anställning på det nya stället.
Mamma var skeptisk då jag berättade om arbetsuppgifterna och vad som ingick.
Meddelade AF att jag var intresserad under förutsättning att det bara blir en månad...
Är dock fortfarande skeptisk.

Ledsen för om detta kanske verkar OFT ,
men då det handlar om samma arbetsgivare så anser jag att det passar in.
Om admin misstycker får de flytta denna post.
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Hur lyckas få ut arbetsgivarintyg

Inläggav AustenAnnie » 2014-05-05 15:36:52

(Är medveten om att denna tråd är väldigt gammal, återupplivar den igen.
Då AF vill anvisa mig dit igen)
Har nu fått ett nytt erbjudande via AF hos samma arbetsgivare.

Moderator Alien: Ny tråd om detta här ny-anvisning-till-tidigare-arbetsgivare-fran-af-t39935.html
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in