Personalen flyr från socialtjänsten

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Personalen flyr från socialtjänsten

Inläggav plåtmonster » 2013-06-01 15:28:52

Och bristande erfarenhet pga hög personalomsättning. Samt snedrekrytering pga löneläget (de som inget annat val har eller är naiva).
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Personalen flyr från socialtjänsten

Inläggav ElsaS » 2013-06-01 21:00:03

nallen skrev:Snarare dax att låta folk ta ansvar för sin egen försörjning.

Undrar hur du tänker här?
För, vad jag upplever i mina trakter är att inte ens de som är friska med utbildning tas emot av arbetsmarknaden. Hur ska då de med sjukdom utan utbildning kunna få arbete och möjlighet till försörjning? Arbetsmarknadens efterfrågan på arbetskraft går oftast hand i hand med hur många det är som behöver försörjningsstöd. Det är inte alltid oförmågan/oviljan att arbeta som styr.
ElsaS
 
Inlägg: 580
Anslöt: 2012-08-12
Ort: Skåne

Personalen flyr från socialtjänsten

Inläggav ElsaS » 2013-06-01 21:20:26

nallen skrev:
ElsaS skrev:
nallen skrev:Snarare dax att låta folk ta ansvar för sin egen försörjning.

Undrar hur du tänker här?


Att en persons försörjning är personens problem och inte något som någon kan lasta över på någon annan.

Jag håller med dej om att det är var persons eget ansvar för egen försörjning.
Och jag anser att allt för många inte anstränger sej det minsta just på grund av att det är enklare att få försörjningsstöd än att kämpa på med att finna det arbete som man fungerar på.
Frågan är vad du tycker de som vill och kan arbeta men inte kommer in på arbetsmarknaden ska göra?
ElsaS
 
Inlägg: 580
Anslöt: 2012-08-12
Ort: Skåne

Personalen flyr från socialtjänsten

Inläggav ElsaS » 2013-06-01 21:23:42

kullan skrev:Tyvärr så väger det sociala på en arbetsplats så tungt så att man får ju inga jobb om man är dålig på det sociala.

Asociala arbeten finns. Det som krävs är självständighet.
ElsaS
 
Inlägg: 580
Anslöt: 2012-08-12
Ort: Skåne

Personalen flyr från socialtjänsten

Inläggav Dagobert » 2013-06-01 22:01:42

Dagobert skrev:
nallen skrev:Snarare dax att låta folk ta ansvar för sin egen försörjning.

Ge mig en pistol så ska jag ordna så att andra slipper ta ansvar för min försörjning.
nallen skrev:Suck. Vilken del av "eget ansvar" är det som är svår att förstå?

Jag har jobbat på öppna arbetsmarknaden i ca 25 år. Alltså riktiga jobb helt utan inblandning från myndigheter. Men alltid låglönejobb pga mina problem. Nu klarar jag inte mer och jag vill inte svälta ihjäl. Då är det bättre med en kula i huvet.
Eller nallen kanske menar att jag ska ta ansvar för anskaffandet av pistolen själv och inte ligga andra till last.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Personalen flyr från socialtjänsten

Inläggav Azo85 » 2013-06-02 11:04:23

Miche skrev:
nallen skrev:
ElsaS skrev:Frågan är vad du tycker de som vill och kan arbeta men inte kommer in på arbetsmarknaden ska göra?

Det vet jag inte och bryr mig heller inte om så länge de inte stör mig eller försöker ta för sig av resultatet av mitt arbete.

Fruktansvärt cynisk åsikt. Tycker du att det är bättre om de svälter ihjäl, eller?


Varför är det så självklart att andra främmande människor skall ta ansvar för att jag blir försörjd? Handlar knappast om att människor skall svälta ihjäl. Har faktiskt inte koll på hur det fungerar men är man sjuk får man ersättning från sjukförsäkringen i form av någon garantiersättning? De som har försörjningsstöd är i sådant fall inte sjuka, att människor som inte är sjuka och som ges bostad och mat skall ta något ansvar för sin försörjning och åtminstone göra något tycker jag är helt rimligt.

Vad är det rimliga i att bli försörjd utan någon form av motkrav eller ansvar?
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Personalen flyr från socialtjänsten

Inläggav Titti » 2013-06-02 11:52:34

Azo85 skrev:Har faktiskt inte koll på hur det fungerar men är man sjuk får man ersättning från sjukförsäkringen i form av någon garantiersättning? De som har försörjningsstöd är i sådant fall inte sjuka

Dessvärre är det mer och mer vanligt att det är just sjuka människor som får försörjningsstöd via socialtjänsten eftersom de får ingen eller alltför låg ersättning från sjukförsäkringen för att klara sig på den.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Personalen flyr från socialtjänsten

Inläggav Alien » 2013-06-03 2:59:18

Tråden låses för moderering.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Personalen flyr från socialtjänsten

Inläggav Alien » 2013-06-03 13:11:33

Moderator Alien:
Diskussionen om rättssäkerheten för socialtjänstens klienter har flyttats hit: rattssakerheten-for-socialtjanstens-klienter-t33790.html

Denna tråd är åter upplåst.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Personalen flyr från socialtjänsten

Inläggav 9999999 » 2013-06-03 19:49:57

ElsaS skrev:Asociala arbeten finns. Det som krävs är självständighet.


Var? Kan du rekommendera något jobb där man allvarligt kan skriva "asocial" i sitt personliga brev och få jobbet skulle jag vara jävligt intresserad.
--- *borttaget*

Moderator: Hela inlägget återfinns här post1013651.html#p1013651
9999999
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2012-09-27

Personalen flyr från socialtjänsten

Inläggav Alien » 2013-06-04 23:49:24

Den här tråden handlar om socialtjänsten och socionomernas arbetssituation, inte om libertarianism.

Moderator:
Diskussionen om libertarianism har flyttats hit: libertarianism-t26183.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Personalen flyr från socialtjänsten

Inläggav Alien » 2013-06-05 13:23:49

Läser många gånger att socialsekreterarna är så överhopade med arbete att de t ex inte hinner besöka vårdhemmen (HVB), vilket kan leda till dålig vård för dyra skattepengar.

hvb-hem-for-vard-och-boende-har-for-fa-anstallda-t33768.html

Personal- och tidsbrist kan förstås också vara en orsak till att socialsekreterarna inte upptäcker ren vanvård/misshandel av fosterbarn, även om felaktiga attityder och dålig organisation av socialtjänsten också spelar in.

uppdrag-granskning-om-vanvardade-fosterbarn-t33123.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Personalen flyr från socialtjänsten

Inläggav matterik » 2013-06-05 13:57:16

Jag har aldrig fått någon vård av socialen.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Personalen flyr från socialtjänsten

Inläggav Miche » 2013-06-05 18:47:28

Soctanterna har inget behov att följa upp LVU-placeringar, de är nämligen fullständigt övertygade om att varje gång de placerat ett barn enligt LVU så har de gjort rätt och de litar helt på hemmens rapportering som alltid visar att barnet/barnen ifråga mår bra (vilket oftast är precis tvärt om, även om undantag finns).

Problemen de har är när föräldrar och andra anhöriga ifrågasätter, det orsakar dem massor av merarbete (helt i onödan eftersom de flesta av dessa placeringar är beslutade på helt felaktiga grunder enligt min egen personliga åsikt och erfarenheter).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Personalen flyr från socialtjänsten

Inläggav Dagobert » 2013-06-08 13:09:45

Dagobert skrev:
Alien skrev:"- Arbetsbelastningen är extrem, ja ohållbar, säger Maud [efternamn], biståndshandläggare och facklig representant i Enskede-Årsta-Vantör, en problemtyngd stadsdel söder om Stockholm.
Klienterna blir fler, nya arbetsuppgifer läggs till de gamla - men resurserna utökas inte i samma takt.
- Vi arbetar långt över vår ordinarie arbetstid, men hinner ändå inte med det mest grundläggande sociala arbetet."

Bort med kvinnliga socialarbetare o.d, klart de inte får mer resurser när de jobbar ändå!
Män arbetar inte över de resurser de har till förfogande och kan därmed få en förändring till stånd!

Jag skämtade inte ett här, om än lite tillspetsat. Varför skulle politikerna ge mer resurser till dem som ändå får verksamheten att fungera på närmast ideell basis? Personalen sliter hårt för att allt ska bli bra, men gör därmed både sig själva och vårdtagarna en otjänst i längden.
Och jag tror att det främst är ett kvinnligt beteende.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Personalen flyr från socialtjänsten

Inläggav Azo85 » 2013-06-08 13:54:24

Dagobert skrev:Och jag tror att det främst är ett kvinnligt beteende.


Stereotyp men jag skulle inte bli förvånad över sådana tendenser. Själv har jag bara varit på arbetsplatser med låg utbildningsnivå som jag tror spelar roll. Min upplevelse är att män/gubbar över ca 40 år har lätt för att säga ifrån. Typ vråla att chefen är totalt djävla dum i huvudet om han kommer och skall prata arbete på lunchrasten eller typ "fan heller att jag gör det du kan ta dina djävla ritningar och stoppa upp dem i arslet". Jobba över brukar ofta resultera i vrål och glåpord. Fått för mig att kvinnor inte gör så lika ofta.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Personalen flyr från socialtjänsten

Inläggav weasley » 2013-06-13 15:02:44

Dagobert skrev:Och jag tror att det främst är ett kvinnligt beteende.

Vet du, jag håller faktiskt med dej att kvinnor inom vårdyrken GENERELLT SETT (självklart finns det undantag!) hellre tar på sej för mkt att göra än att ryta till och vägra gå med på villkoren. På det viset "bevisar" de för politikerna att systemet funkar.

Tror det har att göra med någon sorts missriktad välvilja. "Ja men någon måste ju ta hand om gamle Oskar också" trots att vårdpersonalen redan har 300+ patienter. Typ.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Personalen flyr från socialtjänsten

Inläggav Alien » 2013-06-13 15:18:25

Allt som har med omvårdnad att göra brukar räknas som kvinnligt, ha flest kvinnliga anställda och värderas därefter.

Men socionomer är tjänstemän (snarare tjänstekvinnor) och det är inte ok att ryta och svära till cheferna som det möjigen är på verkstadsgolvet.

Ska någon protest ske så måste det vara kollektivt, som de nyexaminerade sköterskorna gjort genom att kräva 25.000 kr i månadslön. Men om landstingen går med på detta, så kräver de med erfarenhet högre lön (de vill ju inte jobba för samma lön som de nyexaminerade). Och det har landstinget inte råd med, eftersom skatten inte får höjas. Fler tuffa män lär inte heller bli socionomer pga låg status och ej tillräckligt hög lön.

Det är samma med kommunerna, skatten får inte höjas, alltså inga mer pengar = fler anställda till personalen. Det enda de anställda kan göra är att sluta. Alltså börjar det fler nyexaminerade socionomer som får ta sig an svåra fall som de egentligen inte klarar av. Ond cirkel. Väntar bara på att det kommer förslag på privatisering som en lösning.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Personalen flyr från socialtjänsten

Inläggav Miche » 2013-06-13 15:33:13

Det är väl det politikerna vill, privatisera alltså så att de slipper ta ansvar och kan skylla ifrån sig...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Personalen flyr från socialtjänsten

Inläggav matterik » 2013-06-13 17:06:25

Om man implementerade någon typ av existensminimum för riktiga svenskar och la pengarna på försörjningsstöd till dessa istället för till löner för socialarbetare så skulle det nog gå bra för Sverige.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Personalen flyr från socialtjänsten

Inläggav Alien » 2013-06-13 17:08:54

Miche skrev:Det är väl det politikerna vill, privatisera alltså så att de slipper ta ansvar och kan skylla ifrån sig...


Skolor, hemtjänst, äldreboenden och vårdcentraler har privatiserats. Men än så länge har inte socialtjänsten privatiserats, just för att den innebär myndighetsutövning.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Personalen flyr från socialtjänsten

Inläggav Alien » 2014-05-04 3:43:11

Bump!

Ännu en rapport om villkoren för socialsekreterare, en sammanställning av forskningsrapporter:

Vision 2014-04-29 skrev:Flera studier kring socialsekreterarnas arbetsvillkor bekräftar bilden av en tuff yrkesvardag med hög arbetsbelastning. En ny forskningsrapport från Vision visar att kvaliteten i socialtjänsten kan öka och kostnaderna minska om personalens arbetsvillkor förbättras.

- Det finns tydliga samband mellan socialsekreterares arbetsvillkor, rättssäkerhet och stödjande funktion till medborgarna. Visions kunskapssammanställning visar att resultaten i socialtjänsten kan förbättras om personalen får rimliga arbetsvillkor, säger Annika Strandhäll, förbundsordförande i Vision.

I rapporten ”Prövning och profession” har Vision låtit Pia Tham, fil.dr i socialt arbete vid Socialhögskolan i Stockholm, gå igenom den forskning som finns kring socialsekreterares arbetsvillkor. Det visade sig att ytterst få studier har gjorts, såväl i Sverige som i andra länder, men att studierna som finns bekräftar bilden av en tuff yrkesvardag.

- Socialsekreterarna är en mycket lojal yrkesgrupp med hög kompetens. De tenderar att kompensera den extrema arbetsbelastningen med att jobba hårdare, hoppa över lunchen och ta med arbete hem. Samtidigt är socialsekreterarna en av de yrkesgrupper som är mest utsatt för psykosociala påfrestningar. Det här håller inte i längden, säger Annika Strandhäll.

Med den nya rapporten vill Vision öka kunskapen kring relationen arbetsbelastning och kvalitet. En rimlig arbetsbelastning är avgörande för att kunna utföra ett fullgott och rättssäkert arbete.

http://vision.se/Opinion/Pressmeddeland ... nsten-oka/

Fackförbundet Vision (tidigare SKTF) har följande förslag:

Antalet ärenden för varje socialsekreterare ska minska.

Arbetsbelastning bör avspeglas i Socialstyrelsens Öppna jämförelser samt i inspektionsrapporter av Inspektionen för vård och omsorg, IVO.

Bättre introduktion för nya socialsekreterare. Vision vill se garanterad och planlagd introduktion för alla.

Bättre digitalt stöd som underlättar dokumentation och upprätthåller rättssäkerhet.


Om dels varje socialsekreterare har för många ärenden, dels nya och oerfarna får ta hand om de tyngsta ärendena (barn) då kommer katastrofer att hända förr el senare. Som detta tragiska fall:
Flera anmälningar om 8-åringens situation
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18817140.ab
Ingenting blev bättre efter mordet på Bobby
Om socialtjänsten - ett sjunkande skepp
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18816904.ab
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Personalen flyr från socialtjänsten

Inläggav radix » 2014-05-04 7:04:05

Vision skrev:Flera studier kring socialsekreterarnas arbetsvillkor bekräftar bilden av en tuff yrkesvardag med hög arbetsbelastning.

Samma som för lärararna. Låg status, låg lön, hög arbetsbörda. Satsar man inte på viktiga yrken blir det mest bara mer och mer misär.
radix
 
Inlägg: 911
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Malmö

Personalen flyr från socialtjänsten

Inläggav Bjäbbmonstret » 2014-05-04 16:16:02

Tankefel. Man ska inte satsa på yrkena, utan på verksamheten så följer en förbättring av situationen inom yrket med.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in