"Kvinnor som du gör en man impotent" - SVT

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

"Kvinnor som du gör en man impotent" - SVT

Inläggav Angelic Fruitcake » 2014-05-02 20:52:56

http://www.svt.se/k-special/kvinnor-som-du-gor-en-man-impotent

Om min älskade släkting och förebild Gunilla Palmstierna-Weiss
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Kvinnor som du gör en man impotent - SVT

Inläggav Sadistic » 2014-05-02 21:00:09

Vilket skumt namn ^^;
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

Kvinnor som du gör en man impotent - SVT

Inläggav atoms » 2014-05-02 21:42:23

Den var klart sevärd!
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18070
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Kvinnor som du gör en man impotent - SVT

Inläggav Alien » 2014-05-05 0:35:52

Ja, intressant trots att jag inte begriper något av scenografi och tycker Marat verkar vara en konstig pjäs (fullständig titel: Jean Paul Marat förföljd och mördad så som det framställs av patienterna på hospitalet Charenton under ledning av herr de Sade), för meta för mig.

Det var det andra som jag fäste mig vid.

Spoiler: visa
Modern som var av judisk familj och rik, och därför fick betala tio års underhåll till sin skilde make och lova att han aldrig skulle behöva betala något för sina egna två barn. Styvfadern som tjänstvilligt under tyskarnas ockupation av Holland rapporterade att hans fru var judinna (ville han bli av med henne?, hon räddades väl av sitt svenska pass), första maken som också hittat någon annan men ändå blev sur när Gunilla hittade Peter Weiss och meddelande myndigheterna att Gunilla inte kunde ta hand om sin son och att hon bodde ihop med en "flykting" (som om det vore något automatiskt negativt), att hennes far och styvmor fick ta hand om sonen så hon inte skulle förlora honom (hon fick givetvis betala underhåll till sin far, girig typ tycker jag), att hon inte på de sju år berättade för Peter att hon kunde tala tyska, att Peter förbjöd henne att berätta att hon genomlevt kriget (gick tydligen hans ära för när att hon gjort det när inte han gjorde det).

Bara att ställa frågan om Gunilla inte skulle sluta att jobba när hennes man Peter äntligen började tjäna pengar. Det var då hon ställde den självklara motfrågan "Om din fru blivit rektor, skulle du slutat jobba då?" och fick svaret "Det är kvinnor som du som gör en man impotent". Eller att när hon gjort mesta scenografin och bara hennes mans namn stod med. "Det är så gulligt med fruar som hjälper sina män".

Intressant också att en pjäs väckte så våldsam vrede hos både vänster och höger (var det Trotskij i exil?).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kvinnor som du gör en man impotent - SVT

Inläggav Sadistic » 2014-05-05 6:58:43

Alien skrev:
Sadistic skrev:Vilket skumt namn ^^;


Vad är det som är skumt med namnet, dubbelnamn är väl inte ovanliga?


" Kvinnor som du gör en man impotent " - det var det namnet jag tyckte var skumt, förstår inte anledningen varför den heter så, samt att det känns väldigt skumt att läsa xD
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

"Kvinnor som du gör en man impotent" - SVT

Inläggav Angelic Fruitcake » 2014-05-07 17:32:40

Alien skrev:Ja, intressant trots att jag inte begriper något av scenografi och tycker Marat verkar vara en konstig pjäs (fullständig titel: Jean Paul Marat förföljd och mördad så som det framställs av patienterna på hospitalet Charenton under ledning av herr de Sade), för meta för mig.

Det var det andra som jag fäste mig vid.

Spoiler: visa
Modern som var av judisk familj och rik, och därför fick betala tio års underhåll till sin skilde make och lova att han aldrig skulle behöva betala något för sina egna två barn. Styvfadern som tjänstvilligt under tyskarnas ockupation av Holland rapporeterade att hans fru var judinna (ville han bli av med henne?, hon räddades väl av sitt svenska pass), första maken som också hittat någon annan men ändå blev sur när Gunilla hittade Peter Weiss och meddelande myndigheterna att Gunilla inte kunde ta hand om sin son och att hon bodde ihop med en "flykting" (som om det vore något automatiskt negativt), att hennes far och styvmor fick ta hand om sonen så hon inte skulle förlora honom (hon fick givetvis betala underhåll till sin far, girig typ tycker jag), att hon inte på de sju år berättade för Peter att hon kunde tala tyska, att Peter förbjöd henne att berätta att hon genomlevt kriget (gick tydligen hans ära för när att hon gjort det när inte han gjorde det).

Bara att ställa frågan om Gunilla inte skulle sluta att jobba när hennes man Peter äntligen började tjäna pengar. Det var då hon ställde den självklara motfrågan "Om din fru blivit rektor, skulle du slutat jobba då?" och fick svaret "Det är kvinnor som du som gör en man impotent". Eller att när hon gjort mesta scenografin och bara hennes mans namn stod med. "Det är så gulligt med fruar som hjälper sina män".

Intressant också att en pjäs väckte så våldsam vrede hos både vänster och höger (var det Trotskij i exil?).


Ja, jag undrar hur mycket som gått i arv till mig? Förhoppningsvis lite av styrkan och egensinnigheten i alla fall. I sommar ska jag ge mig på självbiografin. :)

Sadistic skrev:
Alien skrev:
Sadistic skrev:Vilket skumt namn ^^;


Vad är det som är skumt med namnet, dubbelnamn är väl inte ovanliga?


" Kvinnor som du gör en man impotent " - det var det namnet jag tyckte var skumt, förstår inte anledningen varför den heter så, samt att det känns väldigt skumt att läsa xD


Det var vad en man en gång sa till henne när hon ifrågasatte honom lite väl skarpt.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in