Emigrera - Flytta utomlands som aspergare? Vart?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Att flytta utomlands...

Inläggav pointblank » 2012-02-03 9:57:24

Kan också lockas av tanken. Skulle vilja bosätta mig någonstans i Storbrittannien, eller på Irland, helst västkusten. I mitt fall är det nog mest drömmerier, men man vet aldrig. :-)Happy
pointblank
 
Inlägg: 1116
Anslöt: 2006-11-12
Ort: NV Skåne

Re: Att flytta utomlands...

Inläggav Kostymhippie » 2012-02-03 12:42:53

Hmmm, har funderat på att dra till Belgien, då tjejen bor där. Men ska nog försöka fixa jobb här istället och övertala henne att flytta hit.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Re: Att flytta utomlands...

Inläggav Red and green » 2012-02-03 13:05:27

Jag har bott utomlands de sista 18 år.
Flyttade ganska så spontant någonstans i Mellanöstern bara för att verkade vara så annorlunda där, är eller var äventyrisk tidigare, är nog det även fortfarande men på mkt mindre skala. Ligger nuförtiden mest på soffan under fritiden o stirrar i taket med tomt huvudet :-)Happy Men jag får även nufortiden abrupt behov att börja om livet o då skakar det i knutarna.
Efter den stora slumpfaktorn nr två så hamnade jag till min stor förvåning i Sverige :shock:

Jag har aldrig tänkt noggrant konsekvenser av mina "stora ryck" i livet (som alla flytt o andra konstigheter) jag har bara följt hjärtan, är väldig intuitiv som människa. Det som känns spännande o intressant det måste vara rätt.
Måste tillägga att mina flytt har jag aldrig ångrat för fem öre.

Kan sådant här konstiga beteende bero på AS ? Finns det nån annan här som är lika galen o spontan som jag är?
Eller kan det här bero på ADHD som jag nu fattat att jag oxå har ? ADHD biten har nog tagit lite tid att smälta av :|
AS var jag bekväm med :-)Happy

Tokfia :-)230
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: Att flytta utomlands...

Inläggav Miche » 2012-02-03 13:22:41

Det låter mer som ADHD-biten!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Att flytta utomlands...

Inläggav Iridia » 2012-02-03 20:08:32

Låter som om Svante är packad.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Att flytta utomlands...

Inläggav Miche » 2012-02-03 20:11:53

Jag tror han har nyktrat till nu, omkring 18 timmar senare...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Att flytta utomlands...

Inläggav Iridia » 2012-02-03 20:15:16

:-)Happy
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Att flytta utomlands...

Inläggav Savanten Svante » 2012-02-03 21:58:40

Iridia skrev:Låter som om Svante är packad.


:)

Fast likförbannat är tanken intressant, tankad eller inte :)
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Att flytta utomlands...

Inläggav MajaN96 » 2012-02-03 23:18:09

Jag vill flytta till London när jag blir äldre.
Frågan är bara hur jag kommer ha råd med lägenhet och hur jag ska kunna ta med möbler etc.
Fast det blir väl av när jag blir äldre. Är 15 nu :)
MajaN96
 
Inlägg: 75
Anslöt: 2012-01-20
Ort: Karlskoga

Att flytta utomlands - Tror ni det är möjligt?

Inläggav ingetbranamn » 2014-02-22 22:06:44

Hej igen, var ett tag sen sist. Det här har hänt i mitt liv, jag kommer kanske att få flytta ganska snart, beror på om jag kommer in på folkhögskola eller inte, dock vet jag inte vart ännu.

Hursomhelst så har jag större planer än så, jag är ganska less på Sverige av många anledningar och vill dra till nåt annat land. Min pappa som f.ö. inte har asperger säger att det enda sättet jag skulle kunna leva på i ett annat land är som papperslös flykting, då tänkte jag höra, finns det några här som har bott i ett annat land och då vart nånstans?

Länder jag har funderat på är:

Storbritannien

Tyskland

Ungern

Tjeckien

Kroatien

Kanada

Om jag dock hade möjligheten skulle jag allra helst flytta från Europa och till mitt drömland, Sydkorea. Jag har dock svårt att tro att jag skulle få ett bra liv i det landet om det kom ut att jag har asperger så därför får man hålla sånt hemligt, jag är bra på engelska och väldigt villig att lära mig koreanska. Vet inte varför men av nån anledning känns Sydkorea helt rätt för mig, det känns som helt rätt plats för mig.

Vad tror ni?

Gripandekylig

Slog ihop tråden Att flytta utomlands - Tror ni det är möjligt? med tråden Att flytta utomlands...
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
ingetbranamn
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2013-10-12

Att flytta utomlands...

Inläggav ingetbranamn » 2014-04-29 9:08:11

Bump.
ingetbranamn
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2013-10-12

Att flytta utomlands...

Inläggav cskamartin » 2014-04-29 19:24:26

Jag ska flyta hem till USA när jag har got klart skolan därför att jag är föd och har bott där nästa hela MIT liv och för att jag är medborger i USA
cskamartin
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2013-08-30

Att flytta utomlands

Inläggav Svartkatt » 2015-06-27 12:25:23

Hej allihopa, hoppas ni kan hjälpa mig nu.

Jag är redigt trött på den medelstora staden jag bor i nu och har bott i hela mitt liv. Dels pga ryktesspridning och otäcka och elaka människor. Jag är nog trött på Sverige rent allmänt också. Jag har funderat mycket över att bara komma bort härifrån, och Wien (Österrike) lockar en del. Jag har kollat upp en språkkurs som man kan gå på och lära sig mer tyska, jag kan en del sedan innan då jag har pluggat tyska och min familj har österriksk härkomst. Att gå den kursen kan vara ett bra första steg innan jag beslutar mig för om jag ska flytta eller inte.

Men om jag nu beslutar mig för att flytta, hur gör man då? Jag har österrikisk medborgarskap redan så det kanske är ett plus. Jag tror inte jag är kapabel till att jobba, inte heltid iaf. Finns det något som liknar daglig verksamhet eller något annat jag kan göra på dagarna där? Hur går man till väga?

Skulle vara evigt tacksam om jag fick nå svar <3.
Svartkatt
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2012-05-02

Att flytta utomlands

Inläggav Puzzle » 2015-06-27 22:25:10

Oj, det är nog svårt att säga är jag rädd. Känns som mycket sånt kan vara skrivet på tyska/österrikiska så det skulle vara om vi har någon på forumet som kan språket så pass bra så dom kan söka fram något.

Men jag hoppas du får någon hjälp.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Att flytta utomlands

Inläggav Svartkatt » 2015-06-28 13:34:29

Tack för ditt svar, Puzzle!

Om det är någon som har flyttat utomlands,
vilket land som helst så vore jag glad att veta mer.
Svartkatt
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2012-05-02

Att flytta utomlands

Inläggav Puzzle » 2015-06-28 22:03:39

De lättaste, om man ska ta i "läsa på innan"-synpunkt borde ju vara Norge, Danmark och Finland. Ska man försöka hitta något om asperger, daglig verksamhet och så vidare så borde det ju inte vara omöjligt att googla fram något. Eller något engelsktalande land.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Att flytta utomlands

Inläggav Fenren » 2015-06-28 22:07:15

utan medborgarskap är det väldigt svårt, eftersom mottagarlandet har väldigt liten anledning att vilja ta emot dig. du skulle ju vara en kostnad för dem. inom EU får du flytta vart du vill så länge du kan finansiera ditt uppehälle.

hur österrikes sociala försäkringar fungerar vet jag ej.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Att flytta utomlands

Inläggav KrigarSjäl » 2015-06-28 22:10:03

Puzzle skrev:daglig verksamhet
Liktydigt med Meningslös sysselsättning.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Att flytta utomlands

Inläggav Puzzle » 2015-06-28 22:14:34

KrigarSjäl skrev:
Puzzle skrev:daglig verksamhet
Liktydigt med Meningslös sysselsättning.

Möjligtvis, har aldrig testat på det själv men nu var det ju mycket det TS frågade om. Arbete och studier borde ju fungera på mer eller mindre samma sätt oavsett vart man bor.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Att flytta utomlands

Inläggav slackern » 2016-02-03 23:23:25

Gammal tråd men har för mig att det finns en folkhögskola i Sverige som har förlagt sin tyskakurs i München, fördelen för dig är att deras dialekt är snarlik med den dom har i Österrike dessutom är det väldigt nära Österrike.
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Att flytta utomlands

Inläggav Liljan » 2016-02-06 18:05:45

Det spelar ingen roll vilket medborgarskap du har, det är fri rörlighet inom EU. Du får söka CSN och leva på det, CSN har en särskild taxa för utlandsstudier så hör med dem.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Att flytta utomlands

Inläggav ArgeAnkan » 2016-02-07 18:17:35

Svartkatt skrev:Hej allihopa, hoppas ni kan hjälpa mig nu.

Jag är redigt trött på den medelstora staden jag bor i nu och har bott i hela mitt liv. Dels pga ryktesspridning och otäcka och elaka människor. Jag är nog trött på Sverige rent allmänt också. Jag har funderat mycket över att bara komma bort härifrån, och Wien (Österrike) lockar en del. Jag har kollat upp en språkkurs som man kan gå på och lära sig mer tyska, jag kan en del sedan innan då jag har pluggat tyska och min familj har österriksk härkomst. Att gå den kursen kan vara ett bra första steg innan jag beslutar mig för om jag ska flytta eller inte.

Men om jag nu beslutar mig för att flytta, hur gör man då? Jag har österrikisk medborgarskap redan så det kanske är ett plus. Jag tror inte jag är kapabel till att jobba, inte heltid iaf. Finns det något som liknar daglig verksamhet eller något annat jag kan göra på dagarna där? Hur går man till väga?

Skulle vara evigt tacksam om jag fick nå svar <3.
ta kursen, fixa CSN. under tiden söker du extraarbete i landet så kan du bygga upp ditt CV.
ArgeAnkan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 258
Anslöt: 2015-07-11

Att flytta utomlands

Inläggav mikael » 2016-03-02 13:37:01

Ångrar djupt att jag återinflyttade från Helsingfors till Stockholm, så mycket hemskt hände här inom psykiatrin antipsykiatrin.

Psykiatrin Helsingfors var utmärkt, lönen samma som här och sist men inte minst trygghet i vård jobb hem. Dock bodde jag i Stockholm jobbade i Helsingfors.
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Att flytta utomlands

Inläggav vofff » 2016-03-04 12:02:28

Hade också samma känsla som dig. Jag jobbade också i Helsingfors innan. Om man har lite sparade så kan man ändå försöka flytta tillbaka.
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in