Likheter/skillnader mellan ADD och asperger

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Likheter/skillnader mellan ADD och asperger

Inläggav kiddie » 2014-04-19 23:17:55

Även aspergers går att medicinera. Har man mycket igångsättningsproblem och problem med mental uthållighet kan man bli hjälpt av ADHD-mediciner trots att man inte uppvisar ökad avledbarhet. Men man får inte medicinera så i Sverige. Men det betyder inte att det inte går.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Likheter/skillnader mellan ADD och asperger

Inläggav Miche » 2014-04-19 23:38:07

Zima33 skrev:
Miche skrev: ADD går att både medicinera och bli frisk ifrån.

Nä, man kan inte bli frisk från ADD (var har du fått det ifrån och hur skulle det gå till?) men medicin kan ibland lindra symtomen för en del.
Det finns de som fått diagnosen som barn men som blivit av med den som vuxna.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Likheter/skillnader mellan ADD och asperger

Inläggav Manveru » 2014-04-20 0:24:32

Miche skrev:
Zima33 skrev:
Miche skrev: ADD går att både medicinera och bli frisk ifrån.

Nä, man kan inte bli frisk från ADD (var har du fått det ifrån och hur skulle det gå till?) men medicin kan ibland lindra symtomen för en del.
Det finns de som fått diagnosen som barn men som blivit av med den som vuxna.


Beror nog hur man ser på det. Personligen ser jag det lite som depression. Du kan få den diagnosen trots att det kan ha massvis med olika orsaker, det är mer symptomen som räknas. Samma med ADD/ADHD, för vissa är det en medfödd avvikelse i hjärnan som orsakar det, för andra kan det bero på kost eller andra medicinska orsaker etc. Poängen är väl lite att olika orsaker kan ge identiska resultat.

Om det är så ens hjärna är byggd tvivlar jag på att det går att bli frisk ifrån, för andra är det säkert möjligt, beroende på var orsaken ligger. Men som sagt detta är bara min personliga bild av saken, vet inte hur vedertagen detta synsättet är.
Manveru
 
Inlägg: 134
Anslöt: 2013-01-11

Likheter/skillnader mellan ADD och asperger

Inläggav Zima33 » 2014-04-22 21:27:19

Miche skrev:
Zima33 skrev:
Miche skrev: ADD går att både medicinera och bli frisk ifrån.

Nä, man kan inte bli frisk från ADD (var har du fått det ifrån och hur skulle det gå till?) men medicin kan ibland lindra symtomen för en del.
Det finns de som fått diagnosen som barn men som blivit av med den som vuxna.

Då var de förmodligen feldiagnosticerade från början.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Likheter/skillnader mellan ADD och asperger

Inläggav Wine » 2014-04-22 21:35:06

Majoriteten av de som diagnostiserats med ADHD/ADD som barn uppfyller väl inte längre kriterierna som vuxna.

Även Aspergers syndrom kan man bli av med som vuxen, en del som fått diagnosen Aspergers syndrom i unga år uppfyller inte längre diagnoskriterierna i vuxen ålder:

Prognos vid Aspergers syndrom: Uppföljningsstudie av 100 pojkar

84% hade kvarstående Aspergerdiagnos i vuxen ålder

12% hade ingen diagnos inom autismområdet längre

http://www.vgregion.se/upload/PVSB/ST%2 ... 080918.pdf

Time - New Study Suggests Autism Can be ‘Outgrown’
By Maia Szalavitz Jan. 22, 2013

There is more evidence that a minority of autistic children may eventually overcome their developmental issues, but experts caution that such recovery is rare.

The new research, published in the Journal of Child Psychology and Psychiatry and led by Deborah Fein of the University of Connecticut, involved 34 people ages 8 to 21 who had been diagnosed with autism but no longer met criteria for the condition. The initial diagnosis had to be made in writing by a doctor or psychologist specializing in autism before the child turned five. And, to make sure they were studying severe cases, researchers included only children who had not spoken before 18 months or did not use phrases before age 2.

The study also found, not surprisingly, that having a higher IQ was associated with optimal outcomes. “It is possible that above average cognition allowed individuals with ASD to compensate,” the authors write.

The researchers also caution that most autistic people will continue to have symptoms: earlier studies, which may have included inaccurate diagnoses, have suggested that only about 3% to 25% children who receive a diagnosis will eventually lose it.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Likheter/skillnader mellan ADD och asperger

Inläggav Flawed » 2014-04-23 20:14:45

Wine skrev:Majoriteten av de som diagnostiserats med ADHD/ADD som barn uppfyller väl inte längre kriterierna som vuxna.

Även Aspergers syndrom kan man bli av med som vuxen, en del som fått diagnosen Aspergers syndrom i unga år uppfyller inte längre diagnoskriterierna i vuxen ålder:

Prognos vid Aspergers syndrom: Uppföljningsstudie av 100 pojkar

84% hade kvarstående Aspergerdiagnos i vuxen ålder

12% hade ingen diagnos inom autismområdet längre

http://www.vgregion.se/upload/PVSB/ST%2 ... 080918.pdf

Time - New Study Suggests Autism Can be ‘Outgrown’
By Maia Szalavitz Jan. 22, 2013

There is more evidence that a minority of autistic children may eventually overcome their developmental issues, but experts caution that such recovery is rare.


The new research, published in the Journal of Child Psychology and Psychiatry and led by Deborah Fein of the University of Connecticut, involved 34 people ages 8 to 21 who had been diagnosed with autism but no longer met criteria for the condition. The initial diagnosis had to be made in writing by a doctor or psychologist specializing in autism before the child turned five. And, to make sure they were studying severe cases, researchers included only children who had not spoken before 18 months or did not use phrases before age 2.

The study also found, not surprisingly, that having a higher IQ was associated with optimal outcomes. “It is possible that above average cognition allowed individuals with ASD to compensate,” the authors write.

The researchers also caution that most autistic people will continue to have symptoms: earlier studies, which may have included inaccurate diagnoses, have suggested that only about 3% to 25% children who receive a diagnosis will eventually lose it.

Snart kommer scientologen att ta nya tag.
Asperger diagnosen nästa!


Titti

Detta inlägg ingår i en varning som delades ut här.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Likheter/skillnader mellan ADD och asperger

Inläggav Toblerone » 2014-04-24 10:10:53

Wine skrev:Majoriteten av de som diagnostiserats med ADHD/ADD som barn uppfyller väl inte längre kriterierna som vuxna.

Även Aspergers syndrom kan man bli av med som vuxen, en del som fått diagnosen Aspergers syndrom i unga år uppfyller inte längre diagnoskriterierna i vuxen ålder:

Prognos vid Aspergers syndrom: Uppföljningsstudie av 100 pojkar

84% hade kvarstående Aspergerdiagnos i vuxen ålder

12% hade ingen diagnos inom autismområdet längre

http://www.vgregion.se/upload/PVSB/ST%2 ... 080918.pdf

Time - New Study Suggests Autism Can be ‘Outgrown’
By Maia Szalavitz Jan. 22, 2013

There is more evidence that a minority of autistic children may eventually overcome their developmental issues, but experts caution that such recovery is rare.

The new research, published in the Journal of Child Psychology and Psychiatry and led by Deborah Fein of the University of Connecticut, involved 34 people ages 8 to 21 who had been diagnosed with autism but no longer met criteria for the condition. The initial diagnosis had to be made in writing by a doctor or psychologist specializing in autism before the child turned five. And, to make sure they were studying severe cases, researchers included only children who had not spoken before 18 months or did not use phrases before age 2.

The study also found, not surprisingly, that having a higher IQ was associated with optimal outcomes. “It is possible that above average cognition allowed individuals with ASD to compensate,” the authors write.

The researchers also caution that most autistic people will continue to have symptoms: earlier studies, which may have included inaccurate diagnoses, have suggested that only about 3% to 25% children who receive a diagnosis will eventually lose it.


Precis... som det står där också: De kompenserar. Hög IQ hjälper med mycket. Det märker jag dagligen som lärare. Begåvade barn klarar sig bra trots ADHD eller AS. Ofta är det dock rätt så krävande att kompensera hela tiden!

Jag tvivlar inte heller på att många med lätt Asperger skulle klara sig bra som vuxna om de fick rätt hjälp tidigt. Där kan man kanske göra något med rätt social träning. ADHD däremot... det blir oftast inte bättre.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Likheter/skillnader mellan ADD och asperger

Inläggav Liljan » 2014-04-24 23:39:41

KourosGould skrev:Alltså om man har AS så får man oftast ingen ADD-diagnos. Alla som har AS uppfyller inte kriterierna för ADD men det är så pass många att man valt att inkludera ADD i AS underförstått. Det finns dock de som fick en ADD-diagnos innan de fick AS-diagnos och då väljer man ibland att inte ta bort ADD-diagnosen.
En ADD-are behöver inte vara aspig i sin personlighet för att ha ADD. ADD syftar bara på hur ens uppmärksamhet/fokus fungerar. Det är en väldigt snäv diagnos medans AS är en väldigt, väldigt bred diagnos. Det är väldigt många beteenden som kan vara aspiga och trots det så har väldigt få aspergare ens i närheten av 50% av de beteenden som kan klassas som aspiga.
De aspergare som uppfyller kriterierna för ADD har oftast inte lika intensiva specialintressen som de som inte uppfyller kriterierna för ADD. ADD kan alltså försvaga vissa excentriska drag hos AS när det kommer till specialintressen, ADD-AS personer framstår oftast som mer normalintensiva i sina specialintressen, det blir ju svårt att fokusera på ett enda intresse intensivt under lång tid om man har ADD.


Du har helt fel! Självklart ger man inter underförstådda diagnoser. Hjälpen man får vid asperger och ADD skiljer sig mycket åt.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Likheter/skillnader mellan ADD och asperger

Inläggav KourosGould » 2014-04-26 19:47:11

Miche skrev:
KourosGould skrev:Alltså om man har AS så får man oftast ingen ADD-diagnos. Alla som har AS uppfyller inte kriterierna för ADD men det är så pass många att man valt att inkludera ADD i AS underförstått.
Tycker du har helt fel där. Jag fick båda diagnoserna samtidigt och det verkar vara rätt många som har båda diagnoserna.

AD(H)D och AS är väldigt olika till sin natur. AS är livslångt (men går att delvis kompensera med olika mer eller mindre energikrävande strategier men det finns ingen medicin), ADD går att både medicinera och bli frisk ifrån.

ADD handlar enormt mycket om koncentrationssvårigheter, det gör inte AS, många med AS är däremot enormt duktiga på att koncentrera sig (har man båda diagnoserna så innebär det rätt intressanta kollisioner ibland).


Exakt vad i det jag säger motsäger du genom att skriva som ovan? eller om du så vill: vad i det du säger motsäger det jag säger?
KourosGould
 
Inlägg: 228
Anslöt: 2013-09-17
Ort: Stockholm

Likheter/skillnader mellan ADD och asperger

Inläggav KourosGould » 2014-04-26 19:53:35

Liljan skrev:
KourosGould skrev:Alltså om man har AS så får man oftast ingen ADD-diagnos. Alla som har AS uppfyller inte kriterierna för ADD men det är så pass många att man valt att inkludera ADD i AS underförstått. Det finns dock de som fick en ADD-diagnos innan de fick AS-diagnos och då väljer man ibland att inte ta bort ADD-diagnosen.
En ADD-are behöver inte vara aspig i sin personlighet för att ha ADD. ADD syftar bara på hur ens uppmärksamhet/fokus fungerar. Det är en väldigt snäv diagnos medans AS är en väldigt, väldigt bred diagnos. Det är väldigt många beteenden som kan vara aspiga och trots det så har väldigt få aspergare ens i närheten av 50% av de beteenden som kan klassas som aspiga.
De aspergare som uppfyller kriterierna för ADD har oftast inte lika intensiva specialintressen som de som inte uppfyller kriterierna för ADD. ADD kan alltså försvaga vissa excentriska drag hos AS när det kommer till specialintressen, ADD-AS personer framstår oftast som mer normalintensiva i sina specialintressen, det blir ju svårt att fokusera på ett enda intresse intensivt under lång tid om man har ADD.


Du har helt fel! Självklart ger man inter underförstådda diagnoser. Hjälpen man får vid asperger och ADD skiljer sig mycket åt.


Jag har fått förklarat för mig av min utredare (legitimerad psykolog) att add ingår i AS och därför får man inte alltid både ADD och AS men detta är något nytt, tidigare så har man fått två diagnoser. Att jag har fel stämmer inte eftersom det bevisligen finns åtminstone en utredare som har den praxis som jag upplyst om i denna tråd och på honom lät det som att denna praxis ät allmänt vedertaget vilket jag inte finner någon anledning att inte lita på.
Att säga att ADD för en del är underförstått i AS är kanske fel ord. Han använde i alla fall följande ord: ADD ingår i AS-diagnosen och därför sätter man inte längre dubbla diagnoser om man inte redan hade en ADD-diagnos och sedan utökar med AS.
KourosGould
 
Inlägg: 228
Anslöt: 2013-09-17
Ort: Stockholm

Likheter/skillnader mellan ADD och asperger

Inläggav Zima33 » 2014-04-26 20:51:56

KourosGould skrev:
Jag har fått förklarat för mig av min utredare (legitimerad psykolog) att add ingår i AS och därför får man inte alltid både ADD och AS men detta är något nytt, tidigare så har man fått två diagnoser. Att jag har fel stämmer inte eftersom det bevisligen finns åtminstone en utredare som har den praxis som jag upplyst om i denna tråd och på honom lät det som att denna praxis ät allmänt vedertaget vilket jag inte finner någon anledning att inte lita på.
Att säga att ADD för en del är underförstått i AS är kanske fel ord. Han använde i alla fall följande ord: ADD ingår i AS-diagnosen och därför sätter man inte längre dubbla diagnoser om man inte redan hade en ADD-diagnos och sedan utökar med AS.


Märkligt eftersom ADD (= ADHD-I) är en typ av ADHD, isåfall skulle ADHD ingå i AS.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Likheter/skillnader mellan ADD och asperger

Inläggav KourosGould » 2014-04-26 21:05:09

Zima33 skrev:
KourosGould skrev:
Jag har fått förklarat för mig av min utredare (legitimerad psykolog) att add ingår i AS och därför får man inte alltid både ADD och AS men detta är något nytt, tidigare så har man fått två diagnoser. Att jag har fel stämmer inte eftersom det bevisligen finns åtminstone en utredare som har den praxis som jag upplyst om i denna tråd och på honom lät det som att denna praxis ät allmänt vedertaget vilket jag inte finner någon anledning att inte lita på.
Att säga att ADD för en del är underförstått i AS är kanske fel ord. Han använde i alla fall följande ord: ADD ingår i AS-diagnosen och därför sätter man inte längre dubbla diagnoser om man inte redan hade en ADD-diagnos och sedan utökar med AS.


Märkligt eftersom ADD (= ADHD-I) är en typ av ADHD, isåfall skulle ADHD ingå i AS.

Varför måste H:et ingå i AS bara för att A:et, D:et och D:et ingår i AS? inte logiskt.

Man behöver ju förstås inte uppfylla ADD-kriterier för att man ska få en AS diagnos precis som att man inte behöver uppfylla alla kriterier för AS för att få AS-diagnos.
KourosGould
 
Inlägg: 228
Anslöt: 2013-09-17
Ort: Stockholm

Likheter/skillnader mellan ADD och asperger

Inläggav Zima33 » 2014-04-26 21:13:03

KourosGould skrev:
Zima33 skrev:
KourosGould skrev:
Jag har fått förklarat för mig av min utredare (legitimerad psykolog) att add ingår i AS och därför får man inte alltid både ADD och AS men detta är något nytt, tidigare så har man fått två diagnoser. Att jag har fel stämmer inte eftersom det bevisligen finns åtminstone en utredare som har den praxis som jag upplyst om i denna tråd och på honom lät det som att denna praxis ät allmänt vedertaget vilket jag inte finner någon anledning att inte lita på.
Att säga att ADD för en del är underförstått i AS är kanske fel ord. Han använde i alla fall följande ord: ADD ingår i AS-diagnosen och därför sätter man inte längre dubbla diagnoser om man inte redan hade en ADD-diagnos och sedan utökar med AS.


Märkligt eftersom ADD (= ADHD-I) är en typ av ADHD, isåfall skulle ADHD ingå i AS.

Varför måste H:et ingå i AS bara för att A:et, D:et och D:et ingår i AS? inte logiskt.

Man behöver ju förstås inte uppfylla ADD-kriterier för att man ska få en AS diagnos precis som att man inte behöver uppfylla alla kriterier för AS för att få AS-diagnos.


Snarare ologiskt att ADHD-I skulle ingå i AS.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Re: Likheter/skillnader mellan ADD och asperger

Inläggav Pieohpah » 2014-04-27 0:37:49

Jag vet inte om det är relevant, men jag har hört att det pågår forskning där personlighetsdrag av autism, adhd och psykopati utreds som tre helt olika spår. Självklart är allt ett spektra och man kan ha mycket av fler aspekter. Men det pekar ju på att add och asperger/autism är helt olika reglage.

Jag gick en adhd-kurs, eftersom två av mina bonusbarn har det, och föräldrarna till barn med ADD sa att de fick stå för H:et.

ADD är ADHD där hyperaktiviteten inte utageras.
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Likheter/skillnader mellan ADD och asperger

Inläggav kiddie » 2014-04-27 0:49:53

Jag tror man måste på de flesta håll ha en separat ADHD-diagnos för att få medicin. Har inte hört att man kan få ADHD-medicin baserat på enbart AS-diagnos.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Likheter/skillnader mellan ADD och asperger

Inläggav KourosGould » 2014-04-27 10:28:01

Zima33 skrev:
KourosGould skrev:
Zima33 skrev:
Märkligt eftersom ADD (= ADHD-I) är en typ av ADHD, isåfall skulle ADHD ingå i AS.

Varför måste H:et ingå i AS bara för att A:et, D:et och D:et ingår i AS? inte logiskt.

Man behöver ju förstås inte uppfylla ADD-kriterier för att man ska få en AS diagnos precis som att man inte behöver uppfylla alla kriterier för AS för att få AS-diagnos.


Snarare ologiskt att ADHD-I skulle ingå i AS.


Hur kan man säga snarare och sedan upprepa precis det jag ovan har sagt? Vad menar du? Jag säger: ett plus ett är lika med två och du svarar: nej, ett plus ett är snarare två.
KourosGould
 
Inlägg: 228
Anslöt: 2013-09-17
Ort: Stockholm

Likheter/skillnader mellan ADD och asperger

Inläggav Wine » 2014-04-27 11:02:08

KourosGould skrev:Jag har fått förklarat för mig av min utredare (legitimerad psykolog) att add ingår i AS och därför får man inte alltid både ADD och AS men detta är något nytt, tidigare så har man fått två diagnoser. Att jag har fel stämmer inte eftersom det bevisligen finns åtminstone en utredare som har den praxis som jag upplyst om i denna tråd och på honom lät det som att denna praxis ät allmänt vedertaget vilket jag inte finner någon anledning att inte lita på.
Att säga att ADD för en del är underförstått i AS är kanske fel ord. Han använde i alla fall följande ord: ADD ingår i AS-diagnosen och därför sätter man inte längre dubbla diagnoser om man inte redan hade en ADD-diagnos och sedan utökar med AS.


Jag tycker det låter helt rimligt.

Jag har fått uppfattningen att individer med ADD och AS har liknande beteenden och att diagnoserna överlappar varandra men att de olika tillstånden ändå skiljer sig åt. Hos individer med AS så saknas "theory of mind", inlevelseförmåga, mentaliseringsförmåga eller så är den begränsad eller bristande medan individer med ADD inte har problem med "theory of mind":

Doctors make their diagnoses based on children's behaviors. Since children with Attention Deficit Disorder and Asperger Syndrome share similar behaviors, the two can appear to overlap. However, there is a fundamental difference between Attention Deficit Disorder and Asperger Syndrome. Aspies lack what doctors call "social reciprocity" or Theory of Mind. Theory of Mind is "the capacity to understand that other people have thoughts, feelings, motivations and desires that are different from our own." Children with ADD have a Theory of Mind and understand other people's motives and expectations. They make appropriate eye contact and understand social cues, body language and hidden agendas in social interactions. Aspies can not.

One author put it this way: children with Attention Deficit Disorder respond to behavioral modification. With Asperger Syndrome, the syndrome is the behavior.

Both kinds of children can tantrum, talk too loud and too much and have problems modulating their behaviors and making friends. Both are social failures but for different reasons.


http://www.yourlittleprofessor.com/adhd.html

Så om en individ inte har problem med "theory of mind" skulle det således enbart vara ADD men saknas eller finns brister när det gäller "theory of mind" så kan man väl dra slutsatsen att det handlar om AS och inte ADD.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Likheter/skillnader mellan ADD och asperger

Inläggav Tooticki » 2014-04-27 11:44:00

Herre gud, jag fattar inte? Det måste vara väldigt svårt att sätta diagnos? Hur kan egentligen en utredning säga att man har add med autistiska drag och en annan asperger? Den ena gjord 01 och den andra 08. För mig är det otroligt viktigt att få veta! Jag vill kunna gruppera mig. Är det någon som förstår? Det verkar inte vara många som förstår. De säger"vad spelar det för roll?" JAG VILL VETA! Är jag en helt egen art eller kan man gruppera mig? Jag känner mig ofta så himla utanför och förstår inte mig själv. Varför jag fungerar som jag gör. Varför blev jag mobbad hela grundskolan? Om jag hade fått veta då att jag fungerar annorlunda pga av "det" då hade jag kanske haft större överseende? Men om det inte finns "något" så kommer jag känna mig så ensam. :( Är det någon som kan förstå?
Tooticki
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2014-03-09

Likheter/skillnader mellan ADD och asperger

Inläggav Miche » 2014-04-27 12:50:57

KourosGould skrev:Jag har fått förklarat för mig av min utredare (legitimerad psykolog) att add ingår i AS och därför får man inte alltid både ADD och AS men detta är något nytt, tidigare så har man fått två diagnoser.
Bara för att den personen råkar vara legitimerad så innebär det inte att hen har rätt, snarare tvärtom, många tror sig veta allt och skiter i att faktiskt ta reda på sakförhållanden.

I det här fallet har hen totalt fel, hen kan inte tillräckligt om psykiska diagnoser för att kunna ge korrekt information.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Likheter/skillnader mellan ADD och asperger

Inläggav kiddie » 2014-04-27 22:45:50

Tooticki skrev:Herre gud, jag fattar inte? Det måste vara väldigt svårt att sätta diagnos? Hur kan egentligen en utredning säga att man har add med autistiska drag och en annan asperger?


Det kan vara så att du som yngre hade klara symptom på ADD men inte så mycket symptom på AS att det räckte till en diagnos. Jag tror själv inte jag skulle ha fått en aspergerdiagnos under 10 års ålder, det var ungefär där jag började få mer sociala problem. Innan var de sociala reglerna så tydliga att jag klarade dem. När man var liten var det mera klara, uttalade regler som gällde och dem klarade jag (oftast).

Du kan som jag "växt in" i en aspergerdiagnos och numer ha både AS och ADD.

ADD ingår inte i AS. Det överlappar bara. Det finns delar av ADD som inte ingår i AS.

Väldigt förenklat så här:

Bild
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Likheter/skillnader mellan ADD och asperger

Inläggav Tooticki » 2014-04-27 23:34:12

kiddie skrev:
Tooticki skrev:Herre gud, jag fattar inte? Det måste vara väldigt svårt att sätta diagnos? Hur kan egentligen en utredning säga att man har add med autistiska drag och en annan asperger?


Det kan vara så att du som yngre hade klara symptom på ADD men inte så mycket symptom på AS att det räckte till en diagnos. Jag tror själv inte jag skulle ha fått en aspergerdiagnos under 10 års ålder, det var ungefär där jag började få mer sociala problem. Innan var de sociala reglerna så tydliga att jag klarade dem. När man var liten var det mera klara, uttalade regler som gällde och dem klarade jag (oftast).

Du kan som jag "växt in" i en aspergerdiagnos och numer ha både AS och ADD.

ADD ingår inte i AS. Det överlappar bara. Det finns delar av ADD som inte ingår i AS.

Väldigt förenklat så här:

Bild

Wow! Tack kiddie! Så underbart med bilden! Pedagogiskt. Jag har dock alltid haft problem med mänskliga relationer. Men när jag var yngre VILLE jag ha vänner. Fast jag var väldigt dålig på det sociala. Jag är lika dålig på det idag. Men jag trivs bäst ensam. Eller med djur. Och jag var 16 år 01 och 23 år 08.
Tooticki
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2014-03-09

Likheter/skillnader mellan ADD och asperger

Inläggav KourosGould » 2014-04-28 7:27:58

Miche skrev:
KourosGould skrev:Jag har fått förklarat för mig av min utredare (legitimerad psykolog) att add ingår i AS och därför får man inte alltid både ADD och AS men detta är något nytt, tidigare så har man fått två diagnoser.
Bara för att den personen råkar vara legitimerad så innebär det inte att hen har rätt, snarare tvärtom, många tror sig veta allt och skiter i att faktiskt ta reda på sakförhållanden.

I det här fallet har hen totalt fel, hen kan inte tillräckligt om psykiska diagnoser för att kunna ge korrekt information.

Jag säger inte att han har rätt, jag säger inte att han har fel heller. Allt är inte svart och vitt men det kanske du inte vill acceptera, du är ju trots allt en aspergare.
Jag menar att en hel del utredare uppenbarligen har denna praxis, det är sanning. Det finns inget objektivt sätt att sätta syndrom-diagnoser eftersom kriterierna hos syndrom är subjektiva, detta är sanning alltså att vissa utredare har denna praxis jag pratat om och andra inte. Att alla psykologer skulle ha samma praxis är helt osannolikt, alltså finns det flera sanningar om vilka praxis som finns.
KourosGould
 
Inlägg: 228
Anslöt: 2013-09-17
Ort: Stockholm

Likheter/skillnader mellan ADD och asperger

Inläggav Zima33 » 2014-04-28 22:34:12

KourosGould skrev:
Zima33 skrev:
KourosGould skrev:Varför måste H:et ingå i AS bara för att A:et, D:et och D:et ingår i AS? inte logiskt.

Man behöver ju förstås inte uppfylla ADD-kriterier för att man ska få en AS diagnos precis som att man inte behöver uppfylla alla kriterier för AS för att få AS-diagnos.


Snarare ologiskt att ADHD-I skulle ingå i AS.


Hur kan man säga snarare och sedan upprepa precis det jag ovan har sagt? Vad menar du? Jag säger: ett plus ett är lika med två och du svarar: nej, ett plus ett är snarare två.

Jag menar precis det jag skrev - att det är ologiskt att ADHD-I skulle ingå i AS eftersom ADHD-I är en typ av ADHD.

ADHD-I = ADD
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Likheter/skillnader mellan ADD och asperger

Inläggav Wine » 2014-05-06 9:45:29

Denna artikel i Läkartidningen handlar om överdiagnostik av autismspektrumstörning. I artikeln står bland annat att det inte är ovanligt att symtomen vid ADHD liknar och misstolkas som autism:

Läkartidningen - Risk för överdiagnostik av autismspektrumstörning
Läkartidningen. 2014;111:CT7F

Både ungdomar som närmar sig 18 år och unga vuxna har kommit och bett om att bli »avdiagnostiserade«. De har ofta fått diagnosen i 14–16-årsåldern, och när den ställdes var många av dem djupt deprimerade och/eller hade svår ångest. När depressionen och ångesten släppt kände de inte alls igen sig i autismspektrumdiagnosen. De kan föredra ett fåtal sociala kontakter, men de har vänner, fungerar i studier och sköter sina vardagsfunktioner. Personer som av sjukvården (eller andra) misstänks ha Aspergers syndrom kan ha debuterande schizofreni/annan psykos, depression/dystymi eller personlighetsstörningar. Det är inte ovanligt att symtomen vid ADHD liknar och misstolkas som autism (bristande uppmärksamhet på sociala signaler och social klumpighet på grund av bristande impulskontroll). Svag begåvning eller lindrig utvecklingsstörning tolkas ibland som autism, liksom det utanförskap som en mycket hög begåvning kan innebära i en begränsad miljö.

Ett litet antal av de vuxna som själva vill ha en diagnos har en personlighetsavvikelse som ytligt sett kan likna autism, eller (personer med lite udda personlighetsdrag) är mer socialt tillbakadragna än genomsnittet men helt inom det »normalspektrum« av beteenden och personlighetsdrag som vi måste referera till när vi kategoriserar personer med psykiatrisk diagnostik. Det behövs då erfarna personer, helst två som tar upp anamnes samtidigt, för att förstå hur det ligger till.


Artikeln har även citerats i tråden Tvivlar du på din aspergerdiagnos? (Omröstning).
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in