Bredband via elnätet

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Bredband via elnätet

Inläggav barracuber » 2014-03-29 17:43:08

Har någon detta eller har testat det? Något man kan skaffa nu när tekniken mognat en del ?
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Bredband via elnätet

Inläggav Miche » 2014-03-29 18:59:57

Har du blivit erbjuden det?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Bredband via elnätet

Inläggav Koboshi » 2014-03-29 19:59:03

Det funkar bara innom ett område. I det huset jag bor finns flera områden d. v. s. olika centraler. Man kan inte använda elnätet att gå från en central till nästa men för ett LAN innom en elcentral med högst 2 datore funkar det. Fler så sker för många kollisioner mellan paketen.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Bredband via elnätet

Inläggav barracuber » 2014-03-29 21:06:44

@Miche

Nej. Sonen har senast månaden märkt ökat laggande när han gamear. Vi har ännu inte utforskat mera ingående vad det kan bero på. Bredbandskollen visar ungefär som vanligt. Vi bor i två våningar, ett enda uttag (comhem kabel) i hela huset på bottenvåningen. Det blir som det blir.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Bredband via elnätet

Inläggav Kvasir » 2014-03-29 21:16:27

Bredband via elnätet kan betyda två saker, minst:
1) Att elbolaget erbjuder internetuppkoppling via elnätet.
2) Att man använder elnätets kablar till ett lokalt nätverk, medelst utrustning man kan köpa lite varstans.

Miche förefaller syfta på 1, medan Koboshi förefaller syfta på 2. Vilket Barracuber egentligen undrar över förefaller mera oklart för mig.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Bredband via elnätet

Inläggav Miche » 2014-03-29 21:51:22

Verkar som om barracuber syftar på variant 2.

Jag har sån koppling hemma och den är inte speciellt stabil, ibland bryts uppkopplingen och jag måste koppla ur pluggen ur vägguttaget och sätta in den igen för att det ska funka. Hastigheten är dock helt ok (vi har betalar för 30 MBit och när jag kör torrent händer det att jag kommer upp i över 100 MBit, det är iofs vad leverantören har som maxhastighet om man betalar mer...)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Bredband via elnätet

Inläggav plåtmonster » 2014-03-30 0:44:42

Elnätet har koppling inom samma fas fram till 10 kV transformatorn. Minus eventuella störningar och RF hinder.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Bredband via elnätet

Inläggav Huggorm » 2014-03-30 0:47:35

Att gå via elnätet är en nödlösning om kommer nog aldrig fungera riktigt bra. Bättre att satsa på fiber, den har ju blivit billigare nu.
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Bredband via elnätet

Inläggav Miche » 2014-03-30 1:06:15

Huggorm skrev:Att gå via elnätet är en nödlösning om kommer nog aldrig fungera riktigt bra. Bättre att satsa på fiber, den har ju blivit billigare nu.
Det är inte så lätt att lägga fiber själv i sitt eget hus, om du tänker på fiber ute på landet så kostar det multil att dra fiber till enskilda hushåll däremot har nästan alla el och kan en ISP leverera bredband med hyfsad hastighet över elnätet så slipper de enorma investeringskostnader för att nå hushåll som ligger långt från tätorter.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Bredband via elnätet

Inläggav barracuber » 2014-04-18 21:36:30

Kvasir skrev:Bredband via elnätet kan betyda två saker, minst:
1) Att elbolaget erbjuder internetuppkoppling via elnätet.
2) Att man använder elnätets kablar till ett lokalt nätverk, medelst utrustning man kan köpa lite varstans.

Miche förefaller syfta på 1, medan Koboshi förefaller syfta på 2. Vilket Barracuber egentligen undrar över förefaller mera oklart för mig.

Jo jag syftar på 2, även om 1, som var nytt för mig, lät intressant, så jag kollade lite på båda.

Vad gäller 1 fick jag känslan att det inte verkar säsrkilt vanligt i Sverige. Själv känner jag exempelvis ingen som har det, tror jag, förutom Miche. Hittade mest trådar på forum typ sweclockers där det mest finns tekniska typer. Finns dock ett antal artiklar i ämnet, bl a av idg.se och pcforalla.se, den typen av sajter, som jag inte hunnit läsa än, ska försöka hinna under påsken.

Kom fram till att den amerikanska beteckningen på "bredband över elnätet" är "Homeplug" (http://en.wikipedia.org/wiki/HomePlug), många på sweclockers diskuterar i de termerna.

Typ 1, som Kvasir skrev om - att elbolaget erbjuder internetuppkoppling via elnätet - kände jag heller knappt till som ett vanligt sätt att erbjuda bredband. Min googling gav inte särskilt mycket.

Enligt http://en.wikipedia.org/wiki/Broadband_over_power_lines, som är den amerikanska beteckningen på detta, är det vanligare i Europa än i USA.
länken skrev:Broadband over power lines developed faster in Europe than in the United States due to a historical difference in power system design philosophies.

En del problem finns med tekniken, främst inom "noice", "Interference", signalförsvagningar mm.

Ser att i Jönköpings kommun finns något som heter Wetternet, vilket verkar vara ett annat namn på Jönköpings stadsnät. Något liknande finns tyvärr inte i min egen kommun eller omgivande heller vad jag vet.

Kvasir, är det något typ Jönköpings Stadsnät, du tänker på? Jag tänker främst på att det är Jönköpings Energi som är leverantör. Dvs att var man bor avgör om man kan ha det.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Bredband via elnätet

Inläggav Miche » 2014-04-19 1:12:06

För att förtydliga, jag har Homeplug, mitt internet levereras via en leverantör som använder fiber och ett bredbandsuttag i lägenheten.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Bredband via elnätet

Inläggav barracuber » 2014-04-19 7:35:00

Jag är med dig , du har typ 2.

I första långa stycket i förra inlägget skrev jag 2 och menade 1.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Bredband via elnätet

Inläggav Miche » 2014-04-19 9:27:14

Misstänkte det.

Nu var det ett tag sen jag behövde starta om. Misstänker att de gamla eluttagen i lägenheten har en del glapp, de är ganska så slitna...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Bredband via elnätet

Inläggav barracuber » 2014-04-20 18:09:10

Huggorm skrev:Att gå via elnätet är en nödlösning om kommer nog aldrig fungera riktigt bra. Bättre att satsa på fiber, den har ju blivit billigare nu.

Fiber är nog uteslutet i mitt område. Radhusområde byggt 1973, i varje hus som standard ett comhemuttag "tre hål i väggen". Många har dragit upp fler uttag på andra våningen vilket vi också skulle vilja men vi inte har råd att anlita.

Trevligt att fiber blivit billigare men tyvärr lär det nog inte bli aktuellt i det här området.
Senast redigerad av barracuber 2014-04-20 18:15:19, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Bredband via elnätet

Inläggav Kvasir » 2014-04-20 20:13:27

barracuber skrev:Kvasir, är det något typ Jönköpings Stadsnät, du tänker på? Jag tänker främst på att det är Jönköpings Energi som är leverantör. Dvs att var man bor avgör om man kan ha det.


Det enda jag vet är att Sydkraft experimenterade med det för rätt många år sedan. Var och om det faktiskt erbjuds idag har jag ingen aning om. Det föreföll inte helt otänkbart att du hade fått ett sådant erbjudande från din elleverantör.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Re: Bredband via elnätet

Inläggav barracuber » 2014-04-21 10:59:05

Det verkar inte så jättevanligt med stadsnät. Jag tog Jönköping som ett exempel på en kommun som har stadsnät. Min egen kommun (kranskommun till Göteborg) har det inte.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Bredband via elnätet

Inläggav Eyesonly » 2014-04-22 17:43:55

Så det finns bredband via elnätet. Vad konstigt. Homeplug har jag hört talas om tidigare men inte det. Själv har jag fiber.
Eyesonly
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2006-11-05
Ort: Kristinehamn

Bredband via elnätet

Inläggav Miche » 2014-04-22 20:41:21

barracuber skrev:Det verkar inte så jättevanligt med stadsnät. Jag tog Jönköping som ett exempel på en kommun som har stadsnät. Min egen kommun (kranskommun till Göteborg) har det inte.
Stadsnät är inte alls ovanligt däremot verkar det som om det knappt finns någon ISP som levererar bredband vid elnätet. Det borde dock vara intressant på landsbygden där det saknas telefonledningar men det finns el, dock är troligen marknaden för liten för att vara ekonomiskt intressant
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till IT-forum



Logga in