"Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt"

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Wine » 2014-04-21 8:09:43

Toblerone skrev:Det har inte med smutskastning att göra! Jag har varit i såna här forum i 20 år. I början uppträdde scientologer fortfarande öppna, dvs. de erkände att de var det. Men sen 10 eller 15 år ungefär förnekar de det kategoriskt. Ändå är de överallt i NPF-Forum. Inte bara i Sverige. Det är samma sak i Tyskland, England, USA. Och har man erfarenhet av hur de resonerar, så känner man igen dem. Jag skulle dock inte säga det tvärsäkert i det här fallet, för det kan vara så att folk verkligen ha påverkats av deras propaganda utan att riktigt förstå var det kommer ifrån och vad som ligger bakom. För tyvärr så har de ju lyckats sprida sin desinformation överallt på nätet och annanstans.


I ovanstående inlägg räcker det med att man byter ut ett enda ord, scientologer, så blir det istället:

Toblerone skrev:Det har inte med smutskastning att göra! Jag har varit i såna här forum i 20 år. I början uppträdde representanter/lobbyister från läkemedelsindustrin fortfarande öppna, dvs. de erkände att de var det. Men sen 10 eller 15 år ungefär förnekar de det kategoriskt. Ändå är de överallt i NPF-Forum. Inte bara i Sverige. Det är samma sak i Tyskland, England, USA. Och har man erfarenhet av hur de resonerar, så känner man igen dem. Jag skulle dock inte säga det tvärsäkert i det här fallet, för det kan vara så att folk verkligen ha påverkats av deras propaganda utan att riktigt förstå var det kommer ifrån och vad som ligger bakom. För tyvärr så har de ju lyckats sprida sin desinformation överallt på nätet och annanstans.


Vilka tror ni har mest att vinna på att manipulera med sanningen, vilka har mest resurser. Hur många söker sig till scientologin när de är missnöjda med psykiatrin eller med läkemedelsbehandling? Jag tror inte att det är så många som gör det, de flesta hittar nog andra vägar och sätt att må bättre på. Det är ju inte direkt så att scientologin är en okänd rörelse.

Här finns det också information samt grafer som visar hur liten scientologkyrkan är i förhållande till andra mindre trosinriktningar. Det är betydligt färre människor i USA som identifierar sig som scientologer än rastafarians, sikher eller en trosinriktning som jag aldrig ens hört talas om, eckankar:

Scientologists: How Many Of Them Are There, Anyway?
By Tony Ortega Mon., Jul. 4 2011 at 10:00 AM

In other words, the claim that Scientology has millions of active members is a ludicrous notion and no legitimate news organization has any reason to repeat such nonsense, no matter what the church tells them. Associated Press, you blew it.

So if there aren't millions, how many are there?

There are several interesting ways to count Scientologists, and I'll save my personal favorite for later on. But for now, let's look at what official, government surveys tell us.

The U.S. Census Bureau, for example, provides at its website some very interesting data from Trinity College in Hartford, which has been surveying Americans about their religious affiliations for more than 20 years.

In 2008, the school released its latest American Religious Identification Survey, based on talking to 54,000 Americans. (The Census Bureau link will take you to an Excel spreadsheet that breaks down the minor religions individually.)

Go to the ARIS website, and you'll find a number of interesting stories coming out of the survey, such as that Latinos are losing their religion at a surprising rate, and that overall, "None of the above" is among the fastest, er, "religions" in America.

There don't seem to be any stories at the website about Scientology. Apparently, it's just too small to be concerned about. How small? Well, brace yourself. According to the latest survey, the total number of people who identify as Scientologists is just 25,000 in this country of more than 300 million human beings.

That's one Scientologist for about every 12,000 Americans.

In other words, the total number of active U.S. Scientologists is about the size of your run-of-the-mill local credit union.


Bild


Den senaste undersökningen från American Religious Identification Survey visade att siffran över deras medlemsantal i USA endast är 25 000 och antal medlemmar i scientologkyrkan har stadigt minskat i antal, från 55 000 år 2001 till 25 000 år 2008.

Finns länkar till ARIS, American Religious Identification Survey samt U.S. Census Bureau i texten som jag länkat till ovan.

Även om scientologrörelsen nu är rätt så liten i jämförelse med andra rörelser så kan de nog göra skada men jag skulle nog tro att läkemedelsinsdustrin är en betydligt större och starkare aktör.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav kvicksilver » 2014-04-21 8:23:37

Antal medlemmar och medialt inflytande behöver ju dock inte korrelera.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Wine » 2014-04-21 9:52:35

kvicksilver skrev:Antal medlemmar och medialt inflytande behöver ju dock inte korrelera.


Nej men hur många tror du söker sig till scientologrörelsen på grund av att de är missnöjda med psykiatrin och/eller läkemedelsbehandling? Vilka har mest att vinna? Jag tror fortfarande att det i hög grad är pengar som styr här i världen, girigheten är för människan som bekant en stark drivkraft, man är naiv om man tror något annat tycker jag. Intet är nytt under solen. Det märkliga är att det kan vara människor som normalt är emot och fördömer, hånar o.s.v. kapitalister/kapitalism, rovdrift och "rika" människor som samtidigt försvarar vissa företags verksamhet och metoder, hur de agerar.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Toblerone » 2014-04-21 9:54:19

Avsiktligt missledande argument, Wine. Du vet mycket väl att det inte är så. Många scientologer jobbar 18 timmar per dygn för sin "kyrka". Även om det bara vore 16 eller 14.... Hur mycket jobbar en vanlig medlem av svenska kyrkan för sin kyrka? Två timmar om året kanske?

Och farmaindustrin är ingen sekt, folk väljer själva om de har att göra med den eller inte. Och jag tror inte att de sätter särskilt mycket press på läkare att skriva ut vissa mediciner. Jag tror inte det skulle göra så mycket skillnad, läkare skriver ut alla möjliga mediciner, så jag tror att det jämnar ut sig och att de snarare tjänar på att inte försöka styra någon. Så gott som alla föreningar för nån sjukdom eller handikapp sponsras lite av läkemedelsföretagen, men de behöver inte koppla några krav till det, eftersom de tjänar på det ändå - genom att fler människor får information, diagnosticeras.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Koboshi » 2014-04-21 9:56:22

Fortfarande kvarstår frågan till dig, Wine - är du en anhängare av KMR eller ej? Är du anhängare till Scientologerna eller ej?
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Wine » 2014-04-21 10:04:01

Koboshi skrev:Fortfarande kvarstår frågan till dig, Wine - är du en anhängare av KMR eller ej? Är du anhängare till Scientologerna eller ej?


Du läser inte tråden och vad som postas ordentligt? Jag har redan svarat, både i denna tråd och tidigare:

post1149537.html#p1149537
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Wine » 2014-04-21 10:14:13

Toblerone skrev:Avsiktligt missledande argument, Wine. Du vet mycket väl att det inte är så. Många scientologer jobbar 18 timmar per dygn för sin "kyrka". Även om det bara vore 16 eller 14.... Hur mycket jobbar ett vanligt medlem av svenska kyrkan för sin kyrka? Två timmar om året kanske?

Och farmaindustrin är ingen sekt, folk väljer själva om de har att göra med den eller inte. Och jag tror inte att de sätter särskilt mycket press på läkare att skriva ut vissa mediciner. Jag tror inte det skulle göra så mycket skillnad, läkare skriver ut alla möjliga mediciner, så jag tror att det jämnar ut sig och att de snarare tjänar på att inte försöka styra någon. Så gott som alla föreningar för nån sjukdom eller handikapp sponsras lite av läkemedelsföretagen, men de behöver inte koppla några krav till det, eftersom de tjänar på det ändå - genom att fler människor får information, diagnosticeras.


Nathan Shachar DN:

Den ortodoxa psykiatrins ständigt förutsägbara reaktion på kritik är att anklaga kritikern för att stå i hemligt förbund med en sekt. Vad skulle man ta sig till utan scientologin? Att hantera kritik så kallas argumentum ad hominem – ett elementärt felslut. Nazistiska forskare var de första att belägga sambandet mellan rökning och cancer – skulle vi tillämpa samma logik där?
http://www.dn.se/ledare/kolumner/fordum ... vanskning/
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav elle » 2014-04-21 13:29:23

Toblerone skrev:
elle skrev:
Flawed skrev:Känner du honom?
Du har väl inte ADHD så du förstår väl inte problemet heller.

Inte helt rätt . Jag har inte ADHD men jag har ADD som jag har kämpat emot nästan hela mitt liv om du förstår vad det innebär ! ADD är väl ADHD UTAN hyperaktivitet så jag förstår hur det är att leva med det .
Wine är en gammal medlem här och han är OK . Jag förstår bara inte ditt syfte med att få honom att främstå som en tvivelaktig määnniska eller ågnar du dig åt en systematisk smutskastning ?


Det har inte med smutskastning att göra! Jag har varit i såna här forum i 20 år. I början uppträdde scientologer fortfarande öppna, dvs. de erkände att de var det. Men sen 10 eller 15 år ungefär förnekar de det kategoriskt. Ändå är de överallt i NPF-Forum. Inte bara i Sverige. Det är samma sak i Tyskland, England, USA. Och har man erfarenhet av hur de resonerar, så känner man igen dem. Jag skulle dock inte säga det tvärsäkert i det här fallet, för det ekan vara så att folk verkligen ha påverkats av deras propaganda utan att riktigt förstå var det kommer ifrån och vad som ligger bakom. För tyvärr så har de ju lyckats sprida sin desinformation överallt på nätet och annanstans.


Om det inte är smutskastning vilket jag inte tror på vad är det frågan om ? Smutskastning pga.en grov missförstånd

OT : Jag är kristen och kristna brukar beskyllas för att missionera oavsett om de gör det eller inte alltså så mycket är värda för mig folks beskyllningar om s.k. missionerande . :-)051
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Wine » 2014-04-21 13:33:56

elle skrev:...
OT : Jag är kristen och kristna brukar beskyllas för att missionera oavsett om de gör det eller inte alltså så mycket är värda för mig folks beskyllningar om s.k. missionerande . :-)051


Precis vad jag har också har reflekterat över när det gäller Koboshis inlägg som här exempelvis:

post1133462.html#p1133462

Jag undrar om du Koboshi anser att du missionerar här på forumet om din kristna tro eller skriver du i din övertygelse? Jag frågar därför att det ju även finns en del som anser att kristna/religiösa missionerar här på forumet.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Koboshi » 2014-04-21 14:15:43

Wine skrev:
elle skrev:...
OT : Jag är kristen och kristna brukar beskyllas för att missionera oavsett om de gör det eller inte alltså så mycket är värda för mig folks beskyllningar om s.k. missionerande . :-)051


Precis vad jag har också har reflekterat över när det gäller Koboshis inlägg som här exempelvis:

post1133462.html#p1133462

Jag undrar om du Koboshi anser att du missionerar här på forumet om din kristna tro eller skriver du i din övertygelse? Jag frågar därför att det ju även finns en del som anser att kristna/religiösa missionerar här på forumet.


Jag har inte haft för avsikt att missioner utan bara svarat på frågor av teologisk art. Att folk sedan tycker det är ett missionerande får stå för dem.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav elle » 2014-04-21 15:33:02

Koboshi skrev:
Wine skrev:
elle skrev:...
OT : Jag är kristen och kristna brukar beskyllas för att missionera oavsett om de gör det eller inte alltså så mycket är värda för mig folks beskyllningar om s.k. missionerande . :-)051


Precis vad jag har också har reflekterat över när det gäller Koboshis inlägg som här exempelvis:

post1133462.html#p1133462

Jag undrar om du Koboshi anser att du missionerar här på forumet om din kristna tro eller skriver du i din övertygelse? Jag frågar därför att det ju även finns en del som anser att kristna/religiösa missionerar här på forumet.


Att folk sedan tycker det är ett missionerande får stå för dem .

Precis . Om vissa tycker att Wine " missionerar " får det stå för dem . Deras problem . Tydligen måste man tänka som majoriteten och följa flocken för att anses vara en trovärdig människa ...
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Toblerone » 2014-04-21 16:01:34

Koboshi skrev:Fortfarande kvarstår frågan till dig, Wine - är du en anhängare av KMR eller ej? Är du anhängare till Scientologerna eller ej?


Kanske är jag lite framfusig nu, men: Den frågan är helt meningslös! De har order att inte erkänna att de är scientologer.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Kvasir » 2014-04-21 16:05:51

Jag vet inte mycket om scientologerna och har ingen egen uppfattning om huruvida Wine förefaller vara det. Dock får man nog konstatera att det är svårt att se någon anledning att Wine skulle vägra besvara frågan om han inte är scientolog, så det förefaller vara en rimlig slutsats att han är det eftersom han envist vägrar att förneka det.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Flawed » 2014-04-21 17:37:12

Wine skrev:
elle skrev:...
OT : Jag är kristen och kristna brukar beskyllas för att missionera oavsett om de gör det eller inte alltså så mycket är värda för mig folks beskyllningar om s.k. missionerande . :-)051


Precis vad jag har också har reflekterat över när det gäller Koboshis inlägg som här exempelvis:

post1133462.html#p1133462

Jag undrar om du Koboshi anser att du missionerar här på forumet om din kristna tro eller skriver du i din övertygelse? Jag frågar därför att det ju även finns en del som anser att kristna/religiösa missionerar här på forumet.

Vi ser nu att "Wine" försöker reflektera kritiken för det han blir anklagad för och vända det mot dem som kritiserar det han står för, ännu ett fult grepp som tyder på någon sorts retorisk skolning.
Om man ifrågasätter honom så har man"läst fel" man är en elak konformistisk mob...osv.
Wine har rätt i att man kan se mönster här på forumet.
Naturligtvis så måste det spammas lite länkar som en rökridå också.

Jag fascineras också av ditt ständiga tjat om Psykopati narcissism,antisocial personlighetsstörning och borderline. Jag undra vilka sorts personer som anser sig att de hela tiden blir förföljda av dessa?
Vad skulle en freudiansk psykolog säga om detta tro?


Titti

Detta inlägg ingår i en varning som delades ut här.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Flawed » 2014-04-21 17:49:10

Wine skrev:Nathan Shachar
Wine skrev:
Toblerone skrev:Avsiktligt missledande argument, Wine. Du vet mycket väl att det inte är så. Många scientologer jobbar 18 timmar per dygn för sin "kyrka". Även om det bara vore 16 eller 14.... Hur mycket jobbar ett vanligt medlem av svenska kyrkan för sin kyrka? Två timmar om året kanske?

Och farmaindustrin är ingen sekt, folk väljer själva om de har att göra med den eller inte. Och jag tror inte att de sätter särskilt mycket press på läkare att skriva ut vissa mediciner. Jag tror inte det skulle göra så mycket skillnad, läkare skriver ut alla möjliga mediciner, så jag tror att det jämnar ut sig och att de snarare tjänar på att inte försöka styra någon. Så gott som alla föreningar för nån sjukdom eller handikapp sponsras lite av läkemedelsföretagen, men de behöver inte koppla några krav till det, eftersom de tjänar på det ändå - genom att fler människor får information, diagnosticeras.


Nathan Shachar DN:

Den ortodoxa psykiatrins ständigt förutsägbara reaktion på kritik är att anklaga kritikern för att stå i hemligt förbund med en sekt. Vad skulle man ta sig till utan scientologin? Att hantera kritik så kallas argumentum ad hominem – ett elementärt felslut. Nazistiska forskare var de första att belägga sambandet mellan rökning och cancer – skulle vi tillämpa samma logik där?
http://www.dn.se/ledare/kolumner/fordum ... vanskning/


Har du läst hela artikeln först muppjävel?
Shachar anger öppet en av scientologernas främsta talesmän som referens. Denne Janne Larsson är en välkänd antipsykiatrisk aktivist som förefaller ha gjort till sin livsuppgift att svartmåla och förhindra såväl forskning om adhd, som synpunkter från personer med egen psykisk ohälsa och deras intresseorganisationer.

Janne Larsson:
http://www.lakartidningen.se/Functions/ ... cleId=7601
Onekligen fanns det visst en scientolog koppling här också.

Känns det här igen kanske?
Hans metod att presentera ett massivt material med många referenser, ibland till vetenskapliga källor, gör att den som inte är insatt i ämnet kan ha mycket svårt att urskilja den sneda belysningen och värja sig emot den. (Samtliga uppgifter ur min bok »Strider under hjärnåldern. Om ADHD, biologism, sociologism«; Stockholm: Pavus; 2007.)

Jannes blogg:
http://www.jannel.se/
Janne energisk scientolog och omslagspojke:
http://scientologsekten.wordpress.com/2 ... olog-nr-2/
Det kanske skulle vara ännu mer intressant att jämföra Jannes blogg med Wines inlägg?


Titti

Detta inlägg ingår i en varning som delades ut här.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Flawed » 2014-04-21 18:05:33

Man kanske ska jämföra med Peter Larsson också.
http://www.peterularsson.se/vem-ar-jag/

post914497.html?hilit=scientologfacet#p914497
Läs gärna den här tråden och det obligatoriska hotet på slutet.
Jag lever fortfarande för övrigt...Jag fick aldrig besök...tyvärr.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Wine » 2014-04-21 19:24:36

Toblerone skrev:
Koboshi skrev:Fortfarande kvarstår frågan till dig, Wine - är du en anhängare av KMR eller ej? Är du anhängare till Scientologerna eller ej?


Kanske är jag lite framfusig nu, men: Den frågan är helt meningslös! De har order att inte erkänna att de är scientologer.


Det spelar ju då uppenbarligen ingen roll om jag svarar eller inte eftersom ingen kommer tro mig hur jag än svarar? Varför ska jag då ens avkrävas svar, varför envisas vissa med att jag ska svara på en fråga de uppenbarligen själva "vet" svaret på? Jag vet inte hur många gånger jag har fått denna fråga i den här tråden och jag har svarat två gånger, jag har även svarat tidigare i en annan tråd för länge sedan.

Kvasir skrev:Jag vet inte mycket om scientologerna och har ingen egen uppfattning om huruvida Wine förefaller vara det. Dock får man nog konstatera att det är svårt att se någon anledning att Wine skulle vägra besvara frågan om han inte är scientolog, så det förefaller vara en rimlig slutsats att han är det eftersom han envist vägrar att förneka det.


Vägrat att besvara? Läser inte du heller vad jag postar? Blir ju meningslösa diskussioner här om ingen läser vad som skrivs, citeras o.s.v. Jag förstår ju varför det blir så mycket missförstånd hela tiden när folk inte ens kollar upp saker. Här har jag svarat:

post1150913.html#p1150913

post1149537.html#p1149537
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Flawed » 2014-04-21 19:36:31

För det första, du är anonym.
Du kan ljuga,dina länkar talar emot att du inte är KMR du säger att du inte är KMR men du är anonym,skulle du vara lika öppen med vem du är som oss andra skulle situationen vara en annan men du är anonym och postar massvis med anti ADHD material här.
Varför gör du det??????
Varför denna massiva diagnosfientliga propaganda om du inte är KMR?
Det verkar inte som att du kommer att svara.


Titti

Detta inlägg ingår i en varning som delades ut här.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Wine » 2014-04-21 19:45:30

Återgår nu till diskussionen som påbörjades med anledning av Dr. Sauls bok och synpunkter om ADHD diagnosen.

Koboshi skrev:Mitt exempel med typ-1 diabetes visar på att det skulle vara som om man där sa att gå ut och gå så försvinner symptomen - som när man nu säger att ADHD beror på kost eller dålig syn eller något annat. Att kost förbättrar vid diabetes typ 2 (ålder) ser jag på pappa så det vet jag men det kräver att en diagnos är fastställd.


Det har ju tidigare diskuterats kost i denna tråd och kostens betydelse för att exempelvis lindra eller bota ADHD symtom.

Karin Bojs skriver i DN om tarmfloran och kostens betydelse vid sjukdomar som exempelvis multipel skleros, typ 1-diabetes, allergier samt reumatism:

DN - Karin Bojs: Vi har helt bytt ut våra närmaste vänner
Publicerad 2014-04-20 11:50

Vi människor har tillbringat ungefär 95 procent av vår tid på jorden som jägare och samlare. Nu visar det sig att den moderna livsstilen har satt oväntade spår – djupt inom oss.

Det finns kvalificerade misstankar om att bakterierna i tarmen påverkar vårt immunförsvar, och att en ogynnsam sammansättning av tarmfloran har samband med en lång rad allvarliga sjukdomar. Däribland allergier, typ 1-diabetes, ms och reumatism.

Sådana sjukdomar är vanliga i moderna, rika samhällen men inte i fattigare länder.

Frågan är vilka av våra nya tarmbakterier som är direkt dåliga för oss, och vilka av de förlorade bakterierna som skulle ha skyddat oss mot sjukdomar. Här har vi en del att lära av de sista överlevande jägar- och samlarfolken på jorden.
Senast redigerad av Wine 2014-04-21 19:53:32, redigerad totalt 1 gång.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Flawed » 2014-04-21 19:52:54

Det måste vara ett jobbigt handikapp att bara kunna kommunicera med länkar.


Titti

Detta inlägg ingår i en varning som delades ut här.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Koboshi » 2014-04-21 20:01:33

Wine skrev:Återgår nu till diskussionen som påbörjades med anledning av Dr. Sauls bok och synpunkter om ADHD diagnosen.

Koboshi skrev:Mitt exempel med typ-1 diabetes visar på att det skulle vara som om man där sa att gå ut och gå så försvinner symptomen - som när man nu säger att ADHD beror på kost eller dålig syn eller något annat. Att kost förbättrar vid diabetes typ 2 (ålder) ser jag på pappa så det vet jag men det kräver att en diagnos är fastställd.


Det har ju tidigare diskuterats kost i denna tråd och kostens betydelse för att exempelvis lindra eller bota ADHD symtom.

Karin Bojs skriver i DN om tarmfloran och kostens betydelse vid sjukdomar som exempelvis multipel skleros, typ 1-diabetes, allergier samt reumatism:

DN - Karin Bojs: Vi har helt bytt ut våra närmaste vänner
Publicerad 2014-04-20 11:50

Vi människor har tillbringat ungefär 95 procent av vår tid på jorden som jägare och samlare. Nu visar det sig att den moderna livsstilen har satt oväntade spår – djupt inom oss.

Det finns kvalificerade misstankar om att bakterierna i tarmen påverkar vårt immunförsvar, och att en ogynnsam sammansättning av tarmfloran har samband med en lång rad allvarliga sjukdomar. Däribland allergier, typ 1-diabetes, ms och reumatism.

Sådana sjukdomar är vanliga i moderna, rika samhällen men inte i fattigare länder.

Frågan är vilka av våra nya tarmbakterier som är direkt dåliga för oss, och vilka av de förlorade bakterierna som skulle ha skyddat oss mot sjukdomar. Här har vi en del att lära av de sista överlevande jägar- och samlarfolken på jorden.


För sista gången: All ADHD beror inte på andra orsaker än ADHD. Att Omega3 hjälper vissa är jag ett levande exempel på. Att vissa mår bra av att utesluta gluten m.m. visst för vissa men inte alla.

Du måste vara noga med att säga att alla undantag m.m. är orsak till ADHD och därmed skall alla göra detta och att säga att vissa med ADHD-symptom kan ha andra orsaken i bakgrunden. Du mal faktiskt på med att vi alla skall sluta med gluten och laktos och få vår syn och hörsel kollad samt att vi kollar upp om vi har järnbrist och kolla våra pulsådror och även att vi alla skulle ha personstörningar ty ingen av oss som har ADHD har ADHD. Åter igen skilj på vissa och alla.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Wine » 2014-04-21 20:08:28

Koboshi skrev:För sista gången: All ADHD beror inte på andra orsaker än ADHD. Att Omega3 hjälper vissa är jag ett levande exempel på. Att vissa mår bra av att utesluta gluten m.m. visst för vissa men inte alla.

Du måste vara noga med att säga att alla undantag m.m. är orsak till ADHD och därmed skall alla göra detta och att säga att vissa med ADHD-symptom kan ha andra orsaken i bakgrunden. Du mal faktiskt på med att vi alla skall sluta med gluten och laktos och få vår syn och hörsel kollad samt att vi kollar upp om vi har järnbrist och kolla våra pulsådror och även att vi alla skulle ha personstörningar ty ingen av oss som har ADHD har ADHD. Åter igen skilj på vissa och alla.


Har du glömt vad jag skrev redan i andra inlägget i tråden:

post1142277.html#p1142277
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Kvasir » 2014-04-21 20:21:17

Wine skrev:
Kvasir skrev:Jag vet inte mycket om scientologerna och har ingen egen uppfattning om huruvida Wine förefaller vara det. Dock får man nog konstatera att det är svårt att se någon anledning att Wine skulle vägra besvara frågan om han inte är scientolog, så det förefaller vara en rimlig slutsats att han är det eftersom han envist vägrar att förneka det.


Vägrat att besvara? Läser inte du heller vad jag postar? Blir ju meningslösa diskussioner här om ingen läser vad som skrivs, citeras o.s.v. Jag förstår ju varför det blir så mycket missförstånd hela tiden när folk inte ens kollar upp saker. Här har jag svarat:

post1150913.html#p1150913

post1149537.html#p1149537


Bra, då ber jag om ursäkt för att jag hade missat det, men det var ju bra att jag fick dig att upprepa svaret igen, i den här fasen av diskussionen, där du upprepade gånger bemöter frågan utan att besvara den eller säga att du har besvarat den. Det du skriver försvinner ofta i den stora mängd av långa inlägg du postar, mestadels bestående av länkar och citat. Jag upplever dig ofta som väldigt diffus och vag ifråga om egna åsikter och tolkningar av det du refererar.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Kvasir » 2014-04-21 20:25:21

Wine skrev:Karin Bojs skriver i DN om tarmfloran och kostens betydelse vid sjukdomar som exempelvis multipel skleros, typ 1-diabetes, allergier samt reumatism:


Tarmflorans betydelse är ett mycket intressant och växande forskningsområde, och vi har väl en framstående grupp på KI, har jag för mig. Dock är detta ännu i sin linda och i dagsläget kan vi på sin höjd spekulera om vad detta kan vara relevant för. Någon anledning att koppla denna forskning speciellt till ADHD finns nog inte för närvarande.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in