"Redogör för..." = "? ! ? ! ? ! ? "

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

"Redogör för..." = "? ! ? ! ? ! ? "

Inläggav n43b7 » 2014-04-11 19:38:53

Hej.
Jag är ny på forumet.
Jag lever i hopp om att någon dag så kommer jag syssla med något som kommer vara betydelsefullt för mig och där jag (och min kompetens) kommer vara betydelsefull för andra.
Jag vill gärna tro att jag är skolsmart i bemärkelsen att jag är en sådan som klasskompisarna aldrig skulle tro kan misslyckas med något i skolan. Jag älskar att vara i skolan.
Men mina betyg är värdelösa i alla ämnen där det i någon form är viktigt att i skrift kunna redogöra för något. Exempelvis "Idrott och Hälsa" är ett av de ämnen som jag klarat mig undan utan att behöva återberätta/förklara/"redogöra för" något som läraren vill ha i skrift. Men jag kan inte säga att jag på något vis haft mindre roligt (under skoltid eller lästid) i ämnen som t.ex. Naturkunskap, Historia, Religion, Samhällskunskap. Men lik förbannat så går dessa kurser inte för mig trots mitt intresse för de. Så fort något ska redogöras för eller en hemskrivning göras så misslyckas jag dramatiskt och ger upp för att jag inte förstår vad det är läraren egentligen exakt vill ha. Jag kan omöjligt få ut på papper allt jag tänker på när frågan t.ex. är "Vad gjorde Hitler år 19XX?". Jag kan inte ens nu få ut allt jag tänker om det jag tänkt skriva om... :-)006 :-)002
Jag tycker skrift är hemskt. Långsamt. Kan vara vackert i vissa avseenden men som verktyg i en skola som inte handlar om att tränas till ett önskat yrke utan mer om konkurrens/"last man standing" för att vinna en säkrad framtid tycker jag att skrift är ytterst primitivt och missgynnar exempelvis mig.
Jag känner jag spårar ur i detta inlägg nu, men det är precis det som händer när jag ska redogöra för något. Är det någon som har liknande handikapp? :?
n43b7
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2014-04-11
Ort: Österut. Gärna långt bort.

"Redogör för..." = "? ! ? ! ? ! ? "

Inläggav radix » 2014-04-11 20:06:59

Det du behöver är social kompetens, inte att kunna skriva fel saker välformulerat.
radix
 
Inlägg: 911
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Malmö

"Redogör för..." = "? ! ? ! ? ! ? "

Inläggav DIProgan » 2014-04-11 20:09:43

På frågan vad gjorde Hitler... Kan du inte börja i kronologisk ordning om du har den kunskapen? Först skriva vad han gjorde i Januari sedan Februari osv. Om du behöver ännu mer precist gå ner på ännu mindre tidsenheter. Hacka alltså upp informationen i sådana små bitar så att det bara kan bli en bit som är den rätta i taget och inte överbelastar dig.

radix skrev:Det du behöver är social kompetens, inte att kunna skriva fel saker välformulerat.
Men vad är det för dravel?
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

"Redogör för..." = "? ! ? ! ? ! ? "

Inläggav radix » 2014-04-11 20:40:43

Ok, jag menade kanske att det som behövs är att veta vad folk vill läsa om, vad läraren förväntar sig. Snarare än att dravla en massa om sånt folk inte vill höra om, eller läraren inte anser betygsavgörande. Att kronologiskt redogöra mer eller mindre irrelevanta saker utan rätt kontext, analys och riktning kommer man ingenvart med.
radix
 
Inlägg: 911
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Malmö

"Redogör för..." = "? ! ? ! ? ! ? "

Inläggav plåtmonster » 2014-04-11 20:52:10

Problemställningen är att räkna ut vad läraren som sätter betyg söker.. ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

"Redogör för..." = "? ! ? ! ? ! ? "

Inläggav plåtmonster » 2014-04-11 21:12:11

Oklara frågor är en dumhet som många lärare håller på med. Deras oförmåga blir elevens ansvar i princip. Ett tips är att kika på vilken typ av svar som andra elever ger och som läraren uppskattar. Samt tidigare svar. Vill man gå längre kan man kika på läroplaner, kursplan och facit till nationella prov.

Vilken årskurs gäller detta?
Och vilket ämne är du intresserad av?

n43b7 skrev:Jag tycker skrift är hemskt. Långsamt. Kan vara vackert i vissa avseenden men som verktyg i en skola som inte handlar om att tränas till ett önskat yrke utan mer om konkurrens/"last man standing" för att vinna en säkrad framtid

På vilket sätt saknas träning och handlar mest om konkurrens? såvitt jag minns så är betygen numera absoluta dvs alla kan få MVG än att bara en viss andel kan få det.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

"Redogör för..." = "? ! ? ! ? ! ? "

Inläggav n43b7 » 2014-04-11 22:02:39

plåtmonster skrev:Vilken årskurs gäller detta?
Och vilket ämne är du intresserad av?

Det gäller gymnasiet. Jag har slutbetyg men inte högskolgebehörighet. Tycker de flesta ämnen är intressanta att diskutera verbalt och att lyssna på föreläsning om.

plåtmonster skrev:
n43b7 skrev:Jag tycker skrift är hemskt. Långsamt. Kan vara vackert i vissa avseenden men som verktyg i en skola som inte handlar om att tränas till ett önskat yrke utan mer om konkurrens/"last man standing" för att vinna en säkrad framtid

På vilket sätt saknas träning och handlar mest om konkurrens? såvitt jag minns så är betygen numera absoluta dvs alla kan få MVG än att bara en viss andel kan få det.

För arkitektprogrammet krävs inte att man har utomordentliga förmågor i att gestalta (måla, rita, skissa, bygga m.m.) utan enligt programbeskrivningen så får man träningen under programmets gång. Konkurrens anser jag vara aktuellt under gymnasietiden då som radix sade så är det social kompetens som räknas och utan det lär man inte få sig ett MVG oavsett om gymnasiekurser är på låg och ibland kanske irrelevant nivå. Denna kompetens/förmåga att så perfekt som möjligt efterlikna med munnen det som kommer in genom örat... däri ligger konkurrensen för att bara för att man är bra på att reproducera ord behöver inte betyda att man verkligen tagit till sig det som kommit in. Kunkurrensen ligger i att där endast är 60 platser på högskoleprogram som flera tusen varje år söker till och social kompetens är det absolut viktigaste verktyget man kan ha. Vilket jag inte har på samma sätt, och därav är jag inte förmögen att konkurrera om en plats där jag blir tränad i att utföra det jag skulle vilja göra.

Fine, någon säger "anpassa dig" eller "vill du så kan du". Men vore det så simpelt så vore jag inte här.
Jag är snart 30 och har varje år, flertalet gånger sedan jag "gick ut" gymnasiet försökt att tenta av dessa ämnen som jag fått IG i men jag lyckas inte anpassa mig, och lyckas inte hitta denna "sociala kompetens"-nyckeln, och om jag frågar efter extra hjälp eller kanske att få bevisa att jag faktiskt har lärt mig på något annat vis så får man inte det. PS Jag är inte lat :P

Har inte ni upplevt något liknande? :-)063 Or am I wierd?
n43b7
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2014-04-11
Ort: Österut. Gärna långt bort.

"Redogör för..." = "? ! ? ! ? ! ? "

Inläggav plåtmonster » 2014-04-11 22:53:17

På vilket sätt krävs det social kompetens för att tentera av något?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

"Redogör för..." = "? ! ? ! ? ! ? "

Inläggav n43b7 » 2014-04-12 10:34:27

radix skrev:Det du behöver är social kompetens,
radix skrev:Ok, jag menade kanske att det som behövs är att veta vad folk vill läsa om, vad läraren förväntar sig.
plåtmonster skrev:Problemställningen är att räkna ut vad läraren som sätter betyg söker..

Jag följde bara vad jag upplevde vara era ord.
n43b7
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2014-04-11
Ort: Österut. Gärna långt bort.

"Redogör för..." = "? ! ? ! ? ! ? "

Inläggav radix » 2014-04-12 18:25:01

Det finns nån bättre definition på det där, 'att hitta kärnan, det viktiga i sammanhanget', minns inte det just nu. Aspies förlorar sig lätt i detaljer och behöver lära sig mer för att ha en chans att ha lärt sig den rätta saken sen när den kommer på tentan.

Social kompetens behöver man för att lista ut vad som är viktigt i det läraren pratar om, dvs tolkning av vad han vill säga snarare än vad han säger. Vi lyssnar på orden, NT's lyssnar efter vad som menas.. eller nåt.
radix
 
Inlägg: 911
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Malmö

"Redogör för..." = "? ! ? ! ? ! ? "

Inläggav n43b7 » 2014-04-14 23:13:26

radix skrev:Aspies förlorar sig lätt i detaljer och behöver lära sig mer för att ha en chans

radix skrev:Vi lyssnar på orden, NT's lyssnar efter vad som menas..

Har reflekterat och observerat kring detta i dagarna och jag tycker mig vilja ge dig poäng för att hjälp mig nå ökad självinsikt! :-)049
Hur man ökar social kompetens får jag kolla vidare på haha :P
n43b7
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2014-04-11
Ort: Österut. Gärna långt bort.

"Redogör för..." = "? ! ? ! ? ! ? "

Inläggav Joakoni » 2014-04-15 11:08:14

För mig verkar det som att du är auditivt lagd. Det handlar om din inlärningsstil. För mig är det tvärtom - jag uttrycker mig bäst i skrift. Du kan försöka med att spela in det du vill uttrycka (i tal) för att sedan skriva ner det om det krävs.
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

"Redogör för..." = "? ! ? ! ? ! ? "

Inläggav Krake » 2014-04-15 12:41:40

Jag förstår precis, jag är likadan. Visserligen är jag hyfsat duktig på att skriva men inte på det sätt som man förväntas skriva i skolan.

Till mina bedrifter i ineffektivitet hör bl.a. 100% rätt på ett fysikprov och med nöd och näppe godkänd samt anklagad för fusk på detsamma (rätt många fick högsta betyg på samma prov med betydligt färre rätt). Med nöd och näppe godkänd på en inlämningsuppgift i samhällskunskap vilket förvånade en av mina vänner eftersom han kopierat mina idéer och fick högsta betyg, jag fick knappt ur mig en mening på varje delfråga. Fullständig oförmåga att skriva labbrapporter, jag har faktiskt aldrig lyckats skriva någon på egen hand trots att jag läst fysik på universitetet och utan vidare kan dissikera någon annas rapport och säga precis vad som är fel med den.

Jag har en inlärningsförmåga på ungefär 5-6 gånger normalt studietempo på högskola/universitet men har ändå svårt att bli godkänd. En grov uppskattning på min akademiska verkningsgrad är 1/15 och jag tycks inte kunna hitta något sätt att förbättra den, jag har försökt ett flertal metoder.

Mitt råd är att försöka få skolan att hjälpa dig med dina svårigheter, var ihärdig tills ni hittar en metod som fungerar.
Krake
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2010-05-07
Ort: Stockholm

"Redogör för..." = "? ! ? ! ? ! ? "

Inläggav n43b7 » 2014-04-16 21:20:32

Tack så mycket för att ni tar er tiden att skriva i min tråd. Det känns sjukt betryggande att få reda på att jag inte är ensam om detta.

Joakoni skrev:För mig verkar det som att du är auditivt lagd.

Intressant, har inte tänkt på det tidigare. Skall undersökas =)

Krake skrev:Jag har en inlärningsförmåga på ungefär 5-6 gånger normalt studietempo på högskola/universitet men har ändå svårt att bli godkänd. En grov uppskattning på min akademiska verkningsgrad är 1/15 och jag tycks inte kunna hitta något sätt att förbättra den, jag har försökt ett flertal metoder.

Krake jag vet inte vad specifikt jag ska citera i ditt inlägg men jag känner som om jag tittade på min egen "spegelskrift" om man säger så. Jag ska lyda ditt råd och vara ihärdig hädanefter. Har varit för vek tidigare och trott att jag kämpar för lite, medan folk med (i mitt tycke) "fjantiga" krav får vilja igenom bara för de kan ta(la) för sig. Jag är ny i AS och precis börjat förstå att det finns hjälp att få/ta/kräva. När fick du din diagnos? Jag tänker att det kommer bli väldigt svårt att förlåta systemet för all lidelse det orsakat. Fast det kanske släpper. :-)003
n43b7
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2014-04-11
Ort: Österut. Gärna långt bort.

"Redogör för..." = "? ! ? ! ? ! ? "

Inläggav Krake » 2014-04-16 21:53:38

Jag är 27, har givit upp min akademiska karriär, beskriver mig själv som matematiker eftersom jag besitter den kunskapen och förmågan även om jag inte har nån egentlig titel. Pga av detta har jag inte lyckats hitta ett vettigt sätt att försörja mig på men jag har börjat försöka med mer oortodoxa metoder/yrken. Förra året gick jag en utbildning för uppfinnare vilket var roligt, utmanande, jobbigt och givande. Den utbildningen ledde till att jag nu arbetar med ett projekt för att få ut en av mina uppfinningar på marknaden. Det är en rätt krävande process.

Jag fick min diagnos när jag var 18 och känner mig tvungen att använda denna symbol: :lol: då jag läser om att förlåta systemet. Jag är och har framförallt varit väldigt bitter på skolan och samhället, systemet helt enkelt (men inte bolaget :wink: ). Som Joakoni skriver är faktiskt jag väldigt auditivt lagd och är duktig på muntliga presentationer, åtminstone så länge de inte utförs under alltför otrevliga omständigheter. Jag har svårt med tidsplaner och press, sånt tenderar att paralysera mig en smula.
Krake
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2010-05-07
Ort: Stockholm

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in