Vad vet du om AS?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad vet du om AS?

Inläggav Pontus » 2014-04-16 20:22:46

skorpion76 skrev:Jag har hört att personer med AS har mycket känsligare hud och därför gör det direkt fysiskt ont att kramas, klippa hår, naglar samt att vissa kläder kan skava. Några sådana problem har inte jag, men däremot känns det väldigt olustigt att ge en kram på uppmaning av en annan person.

Den sortens svårigheter faller inom kategorin perceptionsstörningar (som är väldigt vanligt i en eller annan form hos personer med AS), det innebär att ett eller flera sinnen är överkänsligt eller har svårt för vissa specifika intryck. Till exempel att kramas eller ha på sig vissa kläder.
Sen är det som sagt inte bara känseln som kan påverkas, utan alla sinnen.
Pontus
 
Inlägg: 895
Anslöt: 2008-03-12
Ort: Värmland

Vad vet du om AS?

Inläggav Frimodig » 2014-04-16 20:39:02

Sadistic skrev:Ja, vad vet du om AS? förutom allt som alla andra säger?

Jag inser mer och mer om hur lite jag egentligen vet om mitt eget handikapp, och då har jag varit diagnostiserad sedan jag gick i 8an. Och det börjar ju vara ett antal år nu :-)004

Och vad har jag fått för info om det?
AS:re har svårt med kroppsspråket -
AS:re har 'special områden' dom blir SUPER bra på
AS:re är i regel pojkar, finns mycket få flickor
AS:re är smarta

Det är ungefär det jag vetat, och jag har inte frågat mer. Resterande av mina 'problem' har jag som 'skyllt' på ADHDn
Ljud/ljus känslighet
koncentrations svårigheter
sömnbrist etc etc

Jag är till och med mer insatt i problemen man kan ha via ADHD än AS, och det känns bara mystiskt. Värsta som finns är när personer vill att jag ska förklara mig, och det går väldigt dåligt då jag inte vet själv. Så på senaste jag har försökt lära upp mig på just AS, men känner ändå att det är en gråzon.

Först, för att det är så stor skillnad på vilken ålder man är ( lättare att hitta om barn med AS än vuxna ) och sedan KÖNET ( kvinnliga AS:re verkar nästan mytiska eftersom dom ska skilja sig så pass mycket från män? ). Var hittar man all denna info? det finns ju attention men jag fick inget direkt av att vara där och kolla, och medlemskap är jag inte så sugen på då jag har andra utgifter . Här har jag kollat men jag upplever lite att folk är i samma situation själva, att dom helt enkelt inte direkt vet mer.

Jag har hittills hittat en sak jag är intresserad av och tycker är intressant, och det var 'aspergers experts' på youtube. Verkar vara rätt nystartat, i början trodde jag det var en till ' Autism beror på gifter i dricksvattnet D: ' sak, men jag hade fel.

http://www.aspergerexperts.com/

PROBLEMET är att dom tar pengar om man vill veta mera, och det kan jag iafl inte just nu fixa personligen:P men deras 'gratis' grejer är rätt bra faktis. ( rekomenderar )

Hur upplever du din egen kunskap om AS? är den endast var alla andra har berättat för dig? eller har du läst på så du vet mer på egen hand?


Jag skulle säga videon är smörja.

För mig är min asperger light mest om avsaknad av naturlig empati, och att jag egentligen skiter i vad andra tycker om mig. Jag liksom tittar på normala människor från lite avstånd. De är nån sorts lejon i djungeln.

Sen är det naturligtvis en relevant fråga att undra över hur handikappande det måste vara. För mig har det inte varit handikappande, det har bara gjort mig klart annorlunda. Det tog en jävla tid att lära sig leva med det.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in