"Gamla könsroller lever kvar inom nätdejting"

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

"Gamla könsroller lever kvar inom nätdejting"

Inläggav Mortalis » 2014-04-13 11:49:49

Från dejtingsidan HappyPancake's blog:
Från traditionella dejtingmönster har vi fått lära oss att mannen ska vara den initiativtagande och att kvinnan ska vara den som blir utbjuden – Men sånt kan väl inte vara aktuellt inom nätdejting? Johodå! Vi har den senaste månaden haft frågan ute hos våra medlemmar som svarat på sin syn på könsroller inom nätdejting, och svaren talar klarspråk.

http://blog.se.happypancake.com/konsroller-inom-natdejting-vi-har-svaren

Aftonbladets resumé av undersökningen:
Han står för notan – hon håller på sig.

På nätets dejtingsajter lever könsrollerna i högsta grad kvar.

– Vi har en uppfattning om att vi lever i en fri sexualitet och att traditionella könsroller är upplösta men det är tvärtom, säger sociologen Roland Paulsen.

http://www.aftonbladet.se/wendela/relationer/article18664577.ab
Mortalis
 
Inlägg: 1804
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Aspudden

"Gamla könsroller lever kvar inom nätdejting"

Inläggav slackern » 2014-04-13 11:55:30

Det här måste ju verkligen vara feministernas mardröm. Jag hoppas verkligen att alla tjejer som kallar sig feminister för sin trovärdighets skull känner sig kränkta att mannen ska uppvakta henne med en middag. Det borde ju vara en självklarhet att dom kan försörja sig själva.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Gamla könsroller lever kvar inom nätdejting"

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-04-13 12:06:36

Det er synd, jeg liker å uppvakta med en middag og slikt, jeg har lært at man lar ikke en dame betale for middagen, det er uhøflig. Man er da en gentleman. Men jeg er nok umoderne, nå skal alle være bifile og alle skal være helt like, det skal ikke være noen forskjeller på kjønnene lenger. Jeg synes det er trist, jeg passer ikke inn i dette kaoset. :(
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

"Gamla könsroller lever kvar inom nätdejting"

Inläggav Chessa » 2014-04-13 12:08:31

Mortalis skrev:
- Vi har en uppfattning om att vi lever i en fri sexualitet och att traditionella könsroller är upplösta


Jag tycker att det mest intressanta i artikeln är att detta tydligen är en vanlig uppfattning/villfarelse. Det är en sak att folk inte ser något problem i könsroller, men att över huvud taget undgå att lägga märke till att de existerar... Hur lyckas man med det?
Chessa
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2013-10-26

"Gamla könsroller lever kvar inom nätdejting"

Inläggav tvilling99 » 2014-04-13 12:46:45

Jag blir inte ett dugg förvånad, jag har varit på diverse nätdejtingsajter genom åren och mest stött på tjejer som sitter och väljer och vrakar och är sanslöst kräsna.
tvilling99
 
Inlägg: 8376
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö

"Gamla könsroller lever kvar inom nätdejting"

Inläggav Kristofer » 2014-04-13 13:05:54

tvilling99 skrev:Jag blir inte ett dugg förvånad, jag har varit på diverse nätdejtingsajter genom åren och mest stött på tjejer som sitter och väljer och vrakar och är sanslöst kräsna.


Jag antar att din upplevelse får stöd här:

I undersökningen beskrev kvinnorna att när de valde så handlade det om att sortera bland alla svar de fick på nätdejtingsajter, medan männen inte alls hade sorteringsproblem utan var de som skickade ut meddelanden – vilket visar vem som är aktiv part.
http://www.aftonbladet.se/wendela/relat ... 8664577.ab

En mindre vetenskaplig studie av samma fenomen:
Kristofer
Inaktiv
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

"Gamla könsroller lever kvar inom nätdejting"

Inläggav Miche » 2014-04-13 13:39:30

Jeopardy Lane skrev:Det er synd, jeg liker å uppvakta med en middag og slikt, jeg har lært at man lar ikke en dame betale for middagen, det er uhøflig. Man er da en gentleman. Men jeg er nok umoderne, nå skal alle være bifile og alle skal være helt like, det skal ikke være noen forskjeller på kjønnene lenger. Jeg synes det er trist, jeg passer ikke inn i dette kaoset. :(
Man kan turas om att betala, så gör vi, den som råkar ha pengar betalar men jag betalade första gemensamma middagen då jag bjöd ut henne.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

"Gamla könsroller lever kvar inom nätdejting"

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-04-13 13:50:56

Miche skrev:
Jeopardy Lane skrev:Det er synd, jeg liker å uppvakta med en middag og slikt, jeg har lært at man lar ikke en dame betale for middagen, det er uhøflig. Man er da en gentleman. Men jeg er nok umoderne, nå skal alle være bifile og alle skal være helt like, det skal ikke være noen forskjeller på kjønnene lenger. Jeg synes det er trist, jeg passer ikke inn i dette kaoset. :(
Man kan turas om att betala, så gör vi, den som råkar ha pengar betalar men jag betalade första gemensamma middagen då jag bjöd ut henne.


Ja det behøver vel ikke være et problem, det bare høres så rart ut for meg. Hvis jeg var ute med en dame og hun plutselig betalte for middagen så hadde jeg ikke helt visst hva jeg skulle si eller gjøre.

Jeg har bestandig trodd at det å betale for middagen og slikt var en positiv ting, en positiv ting menn gjør. Og jeg trodde damer likte å bli vartet opp av menn. Men nå så dreier det mer og mer mot å være noe negativt, damene liker det visst ikke? Det er forvirrende.

Jeg tror mange menn liker å varte opp damene, vi liker å betale og slikt, det føles naturlig og riktig, så når damene ikke vil at vi skal gjøre det så blir det litt vanskelig. Hva skal vi gjøre da?
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

"Gamla könsroller lever kvar inom nätdejting"

Inläggav Nefarious » 2014-04-13 14:23:15

I mitt förhållande har vi gemensam ekonomi och har väl i stort sett haft det ända sedan början, så det är tämligen ointressant vem som betalar för vad.
Nefarious
 
Inlägg: 3596
Anslöt: 2010-10-02
Ort: Svíþjóð

"Gamla könsroller lever kvar inom nätdejting"

Inläggav slackern » 2014-04-13 14:25:08

Nefarious skrev:I mitt förhållande har vi gemensam ekonomi och har väl i stort sett haft det ända sedan början, så det är tämligen ointressant vem som betalar för vad.


Vad kloka ni är. :)
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Gamla könsroller lever kvar inom nätdejting"

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-04-13 14:29:14

Nefarious skrev:I mitt förhållande har vi gemensam ekonomi och har väl i stort sett haft det ända sedan början, så det är tämligen ointressant vem som betalar för vad.


Ja i et förhållande blir det anderledes, da har det liten betydning hvem som betaler for hva. Blir litt rart og vanskelig å være i et forhold og samtidig ha to helt separate økonomier. Men jeg tror det dreier seg mer om dejting i denne tråden, tiden før man har blitt et par. Eller jeg håper det, hvis ikke så har jeg misforstått noe.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

"Gamla könsroller lever kvar inom nätdejting"

Inläggav Moggy » 2014-04-13 14:53:57

Chessa skrev:
Mortalis skrev:
- Vi har en uppfattning om att vi lever i en fri sexualitet och att traditionella könsroller är upplösta


Jag tycker att det mest intressanta i artikeln är att detta tydligen är en vanlig uppfattning/villfarelse. Det är en sak att folk inte ser något problem i könsroller, men att över huvud taget undgå att lägga märke till att de existerar... Hur lyckas man med det?


Sjlävla tanken med könsroller är nog ingenting som alla funderar över. I det här fallet med nätdejting är det mer biologi än könsroller som gör sig gällande. Män som konkurrerar om kvinnors uppmärksamhet, kvinnan kan välja från ett stort utbud. Då handlar det inte om några konstruerande könsroller, då är vår biologi som styr oss.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

"Gamla könsroller lever kvar inom nätdejting"

Inläggav Chessa » 2014-04-13 15:03:27

Moggy skrev: I det här fallet med nätdejting är det mer biologi än könsroller som gör sig gällande. Män som konkurrerar om kvinnors uppmärksamhet, kvinnan kan välja från ett stort utbud. Då handlar det inte om några konstruerande könsroller, då är vår biologi som styr oss.


Detta är ett väldigt tvärsäkert påstående. Har du några belägg för detta? Och hur kommer det sig, enligt denna, att kvinnor har ett så stort utbud av män att välja på? Finns det många fler män (som intresserar sig för kvinnor) än kvinnor (som intresserar sig för män)?
Chessa
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2013-10-26

"Gamla könsroller lever kvar inom nätdejting"

Inläggav Lillan1979 » 2014-04-13 15:06:57

Jag betalade oftast för mig själv, eller bjuder killen när jag dejtat.
Jag förväntar mig aldrig att någon ska bjuda mig på något, jag klarar mig själv. Blir jag bjuden så känner jag mig generad.
Lillan1979
 
Inlägg: 216
Anslöt: 2013-11-07

"Gamla könsroller lever kvar inom nätdejting"

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-04-13 15:08:41

Moggy skrev:Män som konkurrerar om kvinnors uppmärksamhet, kvinnan kan välja från ett stort utbud. Då handlar det inte om några konstruerande könsroller, då är vår biologi som styr oss.


Dette er vel den enkle og brutale sannheten. Bottom line. Stort sett så er det slik, menn konkurrerer og kvinner velger. Jeg mener ikke at det bestandig er slik men dette er nok en grunnstein for oss mennesker, det er biologi.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

"Gamla könsroller lever kvar inom nätdejting"

Inläggav sugrövmanövern » 2014-04-13 15:33:29

Jeopardy Lane skrev:Det er synd, jeg liker å uppvakta med en middag og slikt, jeg har lært at man lar ikke en dame betale for middagen, det er uhøflig. Man er da en gentleman. Men jeg er nok umoderne, nå skal alle være bifile og alle skal være helt like, det skal ikke være noen forskjeller på kjønnene lenger. Jeg synes det er trist, jeg passer ikke inn i dette kaoset. :(
Jag gillar gentlemän! Oh det handlar inte om pengar, han kan bjuda mig på gröt om han är fattig.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

"Gamla könsroller lever kvar inom nätdejting"

Inläggav sugrövmanövern » 2014-04-13 15:38:47

Dock brukar jag betala för mig, eller bägge, eftersom jag fått lära mig att jag är en hora om jag låter mig bjudas :cry: .
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

"Gamla könsroller lever kvar inom nätdejting"

Inläggav GladLedsen » 2014-04-13 16:30:39

Denna tråden är också intressant ang ämnet i fråga http://www.aspergerforum.se/post1147919.html#p1147919
GladLedsen
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2014-04-08

"Gamla könsroller lever kvar inom nätdejting"

Inläggav elle » 2014-04-13 16:50:00

Hade jag träffat en man som hade föreslagit dela på kostnader eller betala var för sig eller betala för honom hade jag tolkat hans beteende som en varningssignal . En man betalar för en kvinna när han bjuder henne . Trist med en jämställdhet som tolkas bokstavligt och som " dödar " en gentleman hos en man .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

"Gamla könsroller lever kvar inom nätdejting"

Inläggav Miche » 2014-04-13 17:14:14

Jag tycker mycket väl att mannen kan erbjuda sig att betala om han har ekonomisk möjlighet till det men han ska givetvis inte slå bakut om kvinnan vill dela eller betala.

Att en kvinna blir kallad för hora om hon inte betalar för sig tyder på en väldigt sned syn på människor.

Även vi har delad ekonomi, om vi skulle försöka räkna ut vem som betalat vad skulle vi misslyckas kapitalt men å andra sidan har vi inget intresse av att veta det.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

"Gamla könsroller lever kvar inom nätdejting"

Inläggav CarolusRex » 2014-04-13 17:30:10

Finns ingen anledning till att vara gentleman längre tycker jag.
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

"Gamla könsroller lever kvar inom nätdejting"

Inläggav Lillan1979 » 2014-04-13 18:02:47

CarolusRex skrev:Finns ingen anledning till att vara gentleman längre tycker jag.


Hur kommer det sig?
Lillan1979
 
Inlägg: 216
Anslöt: 2013-11-07

"Gamla könsroller lever kvar inom nätdejting"

Inläggav CarolusRex » 2014-04-13 18:12:02

Lillan1979 skrev:
CarolusRex skrev:Finns ingen anledning till att vara gentleman längre tycker jag.


Hur kommer det sig?

Jag älskar att offra mig för människor jag älskar men nu när både män och kvinnor håller på mer och mer med samma saker så fattar jag inte varför vi ska fortsätta i gamla mönster. Det är diskriminering mot män att de ska behöva stötta kvinnor så mycket och det är diskriminering mot kvinnor att de inte anses kunna reda sig själva.
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

"Gamla könsroller lever kvar inom nätdejting"

Inläggav DIProgan » 2014-04-13 18:18:42

elle skrev:Hade jag träffat en man som hade föreslagit dela på kostnader eller betala var för sig eller betala för honom hade jag tolkat hans beteende som en varningssignal . En man betalar för en kvinna när han bjuder henne . Trist med en jämställdhet som tolkas bokstavligt och som " dödar " en gentleman hos en man .
Om han verkligen har bjudit ja, men frågar han om du vill hänga med o äta en bit betyder inte det att bjuda. Jag får varningssignaler av dig, att du är en sådan tjej som tycker män ska uppvakta och stå på sina knän.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in