Erfarenheter av MISA

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Erfarenheter av MISA

Inläggav Koboshi » 2014-01-13 9:57:28

alfapetsmamma skrev:
Zombie skrev:
Sam skrev:
Jag instämmer även i detta.

Jag med.

Och jag.


Jag har min anställning med lönebidrag just för att det skall finnas ett jobb för mig överhuvud. Jag finner det vara lättare att tala om ev. anställning om man är ärlig från början och när det finns lönebidrag med i bilden. För övrigt tycker jag att kommun, region och stat skall anställa folk med funktionsnedsättningar för att visa att vi inte är idioter som borde vara lyckliga om vi får komma ut överhuvudtaget. Jag undrar vilken kommun. region eller stat som kommer vara först med att ha en fjäder i hatten genom att se till att 20 - 30% av anställningarna går till funktionsnedsatta.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Erfarenheter av MISA

Inläggav LILITH_ » 2014-04-12 14:48:34

malplacee skrev:
Nixer skrev:
Tyvärr finns det såna inom många områden, som tror att vi är utvecklingsstörda. Gäller att säga ifrån ordentligt från våran sida, att vi inte tycker det är okej.


Fast i det här fallet gäller det så gott som samtliga anställda inom verksamheten, enligt min personliga erfarenhet. Jag vill också rekommendera alla som intresserar sig för och undrar över MISA att läsa den här uppsatsen: http://www.uppsatser.se/uppsats/4ba72f0114/
För den säger allt om vilken syn de egentligen har på sina deltagare, och sig själva. Det har man ju som sagt var märkt av, men här får man det svart på vitt.

Vad gäller anställning via MISA, så kan jag säga så här, jag har nyligen bevittnat att de faktiskt försvårar anställningsprocessen när det är aktuellt, förmodligen för att de tjänar sjukt mycket mer på att hålla deltagarna kvar hos dem år efter år (och låta oss slösa bort våra liv på detta sätt!), än på att faktiskt få dem i anställning. Enligt deras officiella siffror, får de ut endast 7-8% av sina deltagare i anställning, siffror de har mage att vara stolta över, trots att de betyder att de misslyckas med 92-93%. Det är väl så att konkurrerande verksamheter har ännu lägre siffror, och därför är det lätt att bli bra i jämförelse. De 7-8 procenten blir fönsterskyltning för gallerierna, medan de gör allt för att hålla kvar de övriga mer än 90 procenten hur länge som helst, så att de kan få in så mycket pengar som möjligt på människor som i regel lever i misär, såväl materiell som känslomässig och social. Sedan kan man också fråga sig hur mycket de har hållit på och förhalat och förhindrat när det gäller de 7-8 procenten som fått arbete. Har de fått det på grund av MISA eller trots MISA? Kan också tillägga att många anställda har sjukt höga löner. Trots brist på relevant utbildning. Man borde egentligen ringa Uppdrag Granskning eller liknande.
Titta! Du har redan skrivit om det här. My mistake.

Hur ser det ut idag?
Någon på forumet som fått anställning via Misa nu då?
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Erfarenheter av MISA

Inläggav Nibor » 2014-04-12 17:31:05

LILITH_ skrev:också rekommendera alla som intresserar sig för och undrar över MISA att läsa den här uppsatsen: http://www.uppsatser.se/uppsats/4ba72f0114/


Intressant uppsats. Jag tog särskilt till mig det här citatet, av Torgny Lindgren, som författaren lagt in i början av uppsatsen:

”I delaktigheten uppstår vår tillvaro. Genom att göra oss delaktiga av varandras liv skapar vi oss själva. Utan delaktigheten finns vi inte till”.
Nibor
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 896
Anslöt: 2011-12-30

Erfarenheter av MISA

Inläggav plåtmonster » 2014-04-13 0:17:54

Fast om just den gruppens liv är inkompatibelt så kanske man föredrar egen frihet..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Erfarenheter av MISA

Inläggav KrigarSjäl » 2014-04-13 0:30:28

plåtmonster skrev:Fast om just den gruppens liv är inkompatibelt så kanske man föredrar egen frihet..

Jo. Och det är jag ett levande bevis för.

Eftersom jag inte gillar småstadens småprat konformism tankelagar grannskvaller småstrukenhet och inskränkthet väljer jag mitt eget sällskap.

Andra kanske skulle kalla det isolering men jag har inte tagit nån skada av det även om denna ensamhet varat i cirka sex-sju år eller nåt sånt.

Men så är jag aspergian och litteraturintresserad och inte någon pratsjuk föreningsmänniska lagsportare frikyrkohallelujagemenskapare så jag vet inte om det är nån prestation att skryta med.

Det var förresten likadant på högstadiet - eftersom jag inte gillade att tvångskollektiviseras med bondbarn så drog jag mig undan.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Erfarenheter av MISA

Inläggav plåtmonster » 2014-04-13 1:58:20

Det är väl problemet med byhålor att det finns för få människor för att det skall vara sannolikt att hitta kompatibla människor och undertiden vill man ju knappast dras ner i vad småskvallret.

(gör inget själv men tolka allt som andra gör negativt och bre på innan det berättas om till andra - byhålans grundregel)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Erfarenheter av MISA

Inläggav Tiblan » 2014-04-13 8:21:13

I så fall är även Stockholm en byhåla. Folk som inte har något att göra lägger sig i andra människors liv även här......

Jag valde mellan MISA och Steget Framåt och valet föll på Steget framåt vilket visade sig vara en lyckträff. MISA hade sin kartläggning dom snackade om och det var frågor jag inte ville svara på och då blev dom sura osv. Jag hänvisade till att allt skulle enligt LSS anpassas till den enskilde individen och fick till svar att vi har våra regler och rutiner osv.

Just nu är inte syftet med jobbet att börja jobba utan helt enkelt att jag inte ska passiviseras. Jag drömmer om att en dag börja jobba igen men föredrar att leva i nuet och ta en dag i sänder så får jag se var jag hamnar.

Vet att många fått riktiga jobb men troligtvis är det ännu fler som går datakurser eller liknande som då brukar kallas vuxendagis. Passar en del men inte alla.

Det viktigaste är att man aktivt deltar och själv är väldigt tydlig med vad man vill och inte vill. Vill man jobba med datorer och har kunskapen är inte datakursen a la vuxendagis det man ska göra utan då får man faktiskt tacka nej till det och vara tydlig med att det är ett jobb man vill ha. Vara tydlig med hur länge man kan tänka sig ha denna DV innan den övergår till riktigt jobb osv.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Erfarenheter av MISA

Inläggav higgspartikel » 2014-04-13 17:45:26

Haft goda erfarenheter av MISA, som var det senaste arbetsmarknadsprojektet jag deltagit i. Efter en praktik fick jag fast anställning på ett företag som MISA haft kontakt med sen tidigare. Har själv en hyfsat diger erfarenhet av olika arbetsmarknadsprojekt (ca ett halvdussin olika verksamheter, bortsett från praktik, periodvis från tidigt 00-tal och framåt).
higgspartikel
 
Inlägg: 198
Anslöt: 2012-10-29

Erfarenheter av MISA

Inläggav plåtmonster » 2014-04-13 17:57:36

Vad var det för företag?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Erfarenheter av MISA

Inläggav malplacee » 2014-04-13 19:38:36

Taget från en annan tråd:

LILITH_ skrev:
malplacee skrev:...
Men jag måste bara varna, eftersom någon här tipsade om Misa, vänd dig för guds skull inte till dem! De tjänar väldigt mycket mer pengar på att hålla dig i arbetslöshet (12-13 tusen i månaden för deltagare på LSS, men de kan max få 5000 för dig om du får jobb, och det bara om du och arbetsförmedlingen går med på att de ska vara ditt personliga biträde på arbetsplatsen), än på att få dig i arbete, varför de kommer att göra allt de kan för att motarbeta dig i ditt mål att få ett riktigt jobb och bli självförsörjande. Så låt dig inte luras av dem eller likasinnade. Du kan inte lita på någonting de säger och de är experter på att manipulera. Dessutom är de anställda djupt okunniga/amatörmässiga och de verkar sätta i system att utnyttja (sätter ofta och gärna deltagare i praktik hos sig själva på obegränsad tid, utan att bry sig ett dyft om att ta reda på vad deltagaren själv kan tänkas få ut, eller ha för nytta, av ett sådant upplägg), mobba, isolera och på andra sätt missbruka sin makt över sina deltagare på ett närmast sekteristiskt sätt, så efter allt du varit med om redan nu, är det verkligen det sista du behöver. Du verkar som att du har kämparglöd, och trots alla motgångar har du inte gett upp, eller förlorat tron på att du faktiskt klarar av ett riktigt jobb. Men börjar du på Misa, kommer de att arbeta hårt för att du ska göra just det, för då blir du nämligen mycket lättare för dem att hantera.

Jag skulle av samma anledning vara väldigt försiktig med att förlita mig även på andra dagliga verksamheter som utlovar sina deltagare att hjälpa dem tillbaka till arbetsmarknaden. Funderar du (eller någon annan här) ändå på att göra detta så råder jag dig (er) till att noga kolla upp dem innan, försök få reda på hur mycket de tjänar på att få er i jobb, respektive hålla er i arbetslöshet. Det borde inte vara hemliga siffror.
Det var jag som skrev om Misa (men med en brasklapp om just deras arbetssätt och tvivelaktiga försök att få ut folk i praktik fast ur synvinkeln att praktik oftast inte leder någon vart).
Skulle du kunna skriva det här i någon tråd om just Misa eller starta en ny tråd om ämnet?

Väldigt intressant om det stämmer ens det minsta. Jag har fått samma intryck av det lilla som jag vet om Misa nämligen men har inget konkret att gå på.

Dessutom känns hela det här projektet med att få ut folk i praktik som väldigt missriktat. Det utnyttjas av arbetsgivarna och ser bra ut på pappret men för den enskilda arbetstagaren leder det inte ut ur ett utanförskap, förutom i väldigt få fall, verkar det som.

Om det dessutom är som du beskriver, att de här företagen som dykt upp som svampar ur marken under sista åren med ambition att "hjälpa" folk tillbaka till arbetslivet (de är ju rätt många aktörer på marknaden nu med liknande agenda) i första hand ser till egen vinning - och vilket vinstdrivande företag skulle inte det - så måste ju det uppmärksammas. Det har blivit en hel pengaindustri av det. Staten betalar!


Ja, som sagt var, jag har berört det förut, men varit lite mer försiktig, eftersom jag inte hade slutat hos dem än, då. Men nu har jag gjort det och kan därför prata mer fritt. Jag är anställd nu på det företag där jag började praktisera i juni, men jag blev motarbetad hela vägen. Som tur var, var min chef beredd att kämpa för mig, annars hade jag väl fortfarande varit kvar i samma båt.

Det tog alltså Misa tre och ett halvt år att överhuvudtaget hitta en praktikplats åt mig som inte var hos dem själva. Min chef var mycket nöjd med mig redan från början, och började prata om vad det kunde finnas för olika anställningsmöjligheter för mig (med lönebidrag och liknande) redan under de första veckorna, men varje gång han tog upp ämnet med dem på Misa, gled de undan i svaren och ville överhuvudtaget inte säga något konkret. När jag själv tog upp saken med dem, försökte de att få mig osäker på om jag verkligen ville jobba där, om jag verkligen klarade av det, om inte arbetsplatsen var för osäker och så vidare; det stod helt klart att de hellre ville att jag skulle fortsätta att ha praktik, antingen där eller någon annanstans, än att faktiskt få ett riktigt jobb och bli självförsörjande.

higgspartikel skrev:Haft goda erfarenheter av MISA, som var det senaste arbetsmarknadsprojektet jag deltagit i. Efter en praktik fick jag fast anställning på ett företag som MISA haft kontakt med sen tidigare. Har själv en hyfsat diger erfarenhet av olika arbetsmarknadsprojekt (ca ett halvdussin olika verksamheter, bortsett från praktik, periodvis från tidigt 00-tal och framåt).


Intressant. Har du fått detta via Arbetsförmedlingen? Eller är det något slags forskningsprojekt? (Jag vet att de ägnar sig åt olika forskningsprojekt ibland, och då verkar de också mer måna om att faktiskt hjälpa, för det rullar väl inte in pengar på att hålla kvar folk i utanförskap då) Det verkar nämligen som att Misa har en del olika målgrupper, beroende på vem som beställer tjänsterna, och deltagarna kan därmed få helt olika upplevelser av deras "hälp", beroende på vilken grupp man ingår i.

Min kollega som blev anställd innan mig kom till exempel också från Misa, men hen hade helt andra upplevelser av dem än vad jag hade. Och jag kunde också se med egna ögon att hens handledare verkade ligga på vår chef om att hen skulle anställa kollegan på ett sätt som gick helt stick i stäv mot hur min egen arbetshandledare betedde sig. Jag är rätt säker på att kollegan var där via arbetsförmedlingen och kanske var avtalet vad gällde hen att de fick en summa pengar som var lägre än 5000 i månaden, varvid det blev intressant för Misa att få hen anställd, så att de kunde försöka bli hens personliga biträde. Men en tredje praktikant från Misa som chefen ville anställa, var där via socialtjänstlagen, och hen stötte på samma motarbetande från Misa som jag själv hade gjort när jag skulle gå från praktik till anställning. Så hen var förmodligen, precis som jag, en kassako som var mer lönande att behålla än att hjälpa.

Nibor skrev:Intressant uppsats. Jag tog särskilt till mig det här citatet, av Torgny Lindgren, som författaren lagt in i början av uppsatsen:

”I delaktigheten uppstår vår tillvaro. Genom att göra oss delaktiga av varandras liv skapar vi oss själva. Utan delaktigheten finns vi inte till”.


Det är ett intressant val av citat för en uppsats som handlar om Misa. Men den handlar ju om företagskulturen, om de anställda, det är de som blir delaktiga. Deltagarna hålls på armlängds avstånd, i informationsskugga och kvar i utanförskapet.
malplacee
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2008-10-21

Erfarenheter av MISA

Inläggav higgspartikel » 2014-04-13 20:16:20

malplacee skrev:Har du fått detta via Arbetsförmedlingen?


Ja, det var Arbetsförmedlingen som stod för det. Fick intrycket av att alla inblandade (socialen, Arbetsförmedlingen och MISA) ville hjälpa mig att få arbete.
higgspartikel
 
Inlägg: 198
Anslöt: 2012-10-29

Erfarenheter av MISA

Inläggav bilbauer » 2014-07-13 11:23:08

I Göteborg har dom jättefina läs dyra lokaler i ett gammalt hus men det är otroligt degiga människor som jobbar där. De är bara ute efter dina AMS-pengar.
Dessutom var det en liten fjantgubbe som jobbade där dom sa att han kunde hjälpa mig då han jobbat innan med utvecklingsstörda. Jag slutade där direkt.
bilbauer
 
Inlägg: 43
Anslöt: 2013-10-20

Erfarenheter av MISA

Inläggav ingatod » 2014-10-01 18:19:36

Misa Göteborg är skit! De har inga kunskaper om asperger och folk med funktionshinder. Det är som en jäkla lekplats. De är så mycket snack och fina ord men när det kommer till kritan vill de bara tjäna pengar. Har personliga erfarenheter av detta. Jag har aldrig blivit så illa behandlad som jag blivit hos dem. Bättre att försöka få jobb med lönebidrag från AF direkt. Chefen på Misa Göteborg har ingen utbildning men troligtvis ADHD och det gravt. Han är från början ekonom. Han har ingen förståelse för folk med funktionshinder och han missar möten och tider och bryr sig inte att han skapar kaos för oss med asperger. Han vet inte ett skvatt vad vi behöver. Undvik Misa om ni kan.
ingatod
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2014-10-01

Erfarenheter av MISA

Inläggav KrigarSjäl » 2014-10-01 18:34:03

-Bra att du berättar det här, det är våra erfarenheter som ska fram - inte det tjusiga snacket från föreståndarna.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Erfarenheter av MISA

Inläggav plåtmonster » 2014-10-01 22:03:41

Det är säkert en bra idé, men det gäller att det omsätts till verklighet också.

bilbauer skrev:Dessutom var det en liten fjantgubbe som jobbade där dom sa att han kunde hjälpa mig då han jobbat innan med utvecklingsstörda. Jag slutade där direkt.

Han har förmodligen lyckats undvika faktakunskaper om asperger. :-)064

Så med MISA så kan de erbjuda lönebidrag och själva få AMS pengar samt skapa en pappersruljans. Utan MISA kan man få lönebidrag från AF direkt. Känns som en något överflödig mellanhand.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Erfarenheter av Misa?

Inläggav Kicki91 » 2015-03-24 13:57:10

Hej, jag fick tips om Misa av min psykolog. Hon sade att det kunde vara en hjälp för mig för att komma ut i arbetslivet när jag är klar med studierna. Är det någon här som har någon erfarenhet av Misa?
Kicki91
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2015-03-18

Erfarenheter av Misa?

Inläggav Alien » 2015-03-24 15:53:16

Förhoppningsvis får du svar från dem med färska erfarenheter av Misa. Men här finns en tidigare tråd: erfarenheter-av-misa-t15558.html

Moderator: Trådarna nu ihopslagna.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Erfarenheter av Misa?

Inläggav DumboJumbo » 2015-05-07 19:48:37

https://www.youtube.com/watch?v=FAWsqIVuO9A

Här en länk med en inspelning där en enhetschef på Misa säger upp en anställd med asperger. Han vet inte att det spelas in. Den anställda har en utvecklingsanställning och har varit där sammanlagt 4 månader, fast chefen har noll koll och säger 9 månader för det låter bättre. 80% i bidrag av en 100% lön fick Misa samt 5000 varje månad i stöd till personligt biträde för den här personen. Misas enhetschef väljer att säga upp den anställda dagen innan ett uppföljningsmöte med arbetsförmedlingen. Arbetsförmedlingen var helt chockade när de fick höra det här.

Enhetschefen betalade också endast ut 75% lön till den anställda då han inte visste vad en utvecklingsanställning innebar. Dvs att dom får ett så stort bidrag att om den anställda är där 75% bara så ska han/hon ändå få 100% lön. Den anställda påpekade detta månaden innan, samt sa ifrån när denne hade ansvar för alla inköp men när de ordinarie anställda tycket något var roligt så blev den med funktionshinder totalt överkörd. Den anställde fick inte följa med på konferenser, utan fick stanna ensam på kontoret och måla bokhyllor, kopiera upp papper, skriva rent övriga anställdas daganteckningar, städa förråd mm.

Men så fort personen med funktionshinder börjar säga ifrån blir den uppsagd. De ska föreställa professionella men såhär gör man inte mot någon. Ändå har chefen mage och säga att alla måste dra sitt strå till stacken. Han ville även säga upp städfirman så att den med utvecklingstjänst skulle ta hela kontorsstädningen själv. Den anställda är utbildad arbetsterapeut och den skulle få gå bredvid och successivt slussas in till att bli en arbetskonsulent. Men Misa tog istället tillfället i akt att utnyttja denne.

Moderator Alien: Delade upp texten i stycken för större läsbarhet.
DumboJumbo
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2015-05-07

Erfarenheter av MISA

Inläggav DumboJumbo » 2015-05-07 19:50:42

https://www.youtube.com/watch?v=FAWsqIVuO9A

Här en länk med en inspelning där en enhetschef på Misa säger upp en anställd med asperger. Han vet inte att det spelas in. Den anställda har en utvecklingsanställning och har varit där sammanlagt 4 månader, fast chefen har noll koll och säger 9 månader för det låter bättre. 80% i bidrag av en 100% lön fick Misa samt 5000 varje månad i stöd till personligt biträde för den här personen. Misas enhetschef väljer att säga upp den anställda dagen innan ett uppföljningsmöte med arbetsförmedlingen. Arbetsförmedlingen var helt chockade när de fick höra det här.

Enhetschefen betalade också endast ut 75% lön till den anställda då han inte visste vad en utvecklingsanställning innebar. Dvs att dom får ett så stort bidrag att om den anställda är där 75% bara så ska han/hon ändå få 100% lön. Den anställda påpekade detta månaden innan, samt sa ifrån när denne hade ansvar för alla inköp men när de ordinarie anställda tycket något var roligt så blev den med funktionshinder totalt överkörd.

Den anställde fick inte följa med på konferenser, utan fick stanna ensam på kontoret och måla bokhyllor, kopiera upp papper, skriva rent övriga anställdas daganteckningar, städa förråd mm. Men så fort personen med funktionshinder börjar säga ifrån blir den uppsagd. De ska föreställa professionella men såhär gör man inte mot någon. Ändå har chefen mage och säga att alla måste dra sitt strå till stacken. Han ville även säga upp städfirman så att den med utvecklingstjänst skulle ta hela kontorsstädningen själv. Den anställda är utbildad arbetsterapeut och den skulle få gå bredvid och successivt slussas in till att bli en arbetskonsulent. Men Misa tog istället tillfället i akt att utnyttja denne.

Moderator Alien: Delade in texten i stycken för större läsbarhet.
DumboJumbo
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2015-05-07

Erfarenheter av Misa?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-05-07 20:01:28

Nu vet jag ju inte nåt om det här, men chefen ifråga förefaller bara prestera svepskäl och floskler som motivering till att den anställde får gå.

Jag känner bla bla bla... tycker inte att det här är ett bra ställe för dig...vi måste alla dra vårt strå till stacken...bla bla...upplever inte att det finns nån kommunikation...bla bla...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Erfarenheter av MISA

Inläggav malplacee » 2015-05-15 15:23:09

DumboJumbo skrev:https://www.youtube.com/watch?v=FAWsqIVuO9A

Här en länk med en inspelning där en enhetschef på Misa säger upp en anställd med asperger. Han vet inte att det spelas in. Den anställda har en utvecklingsanställning och har varit där sammanlagt 4 månader, fast chefen har noll koll och säger 9 månader för det låter bättre. 80% i bidrag av en 100% lön fick Misa samt 5000 varje månad i stöd till personligt biträde för den här personen. Misas enhetschef väljer att säga upp den anställda dagen innan ett uppföljningsmöte med arbetsförmedlingen. Arbetsförmedlingen var helt chockade när de fick höra det här.

Enhetschefen betalade också endast ut 75% lön till den anställda då han inte visste var en utvecklingsanställning innebar. Dvs att dom får ett så stort bidrag att om den anställda är där 75% bara så ska han/hon ändå få 100% lön. Den anställda påpekade detta månaden innan, samt sa ifrån när denne hade ansvar för alla inköp men när de ordinarie anställda tycket något var roligt så blev den med funktionshinder totalt överkörd.

Den anställde fick inte följa med på konferenser, utan fick stanna ensam på kontoret och måla bokhyllor, kopiera upp papper, skriva rent övriga anställdas daganteckningar, städa förråd mm. Men så fort personen med funktionshinder börjar säga ifrån blir den uppsagd. De ska föreställa professionella men såhär gör man inte mot någon. Ändå har chefen mage och säga att alla måste dra sitt strå till stacken. Han ville även säga upp städfirman så att den med utvecklingstjänst skulle ta hela kontorsstädningen själv. Den anställda är utbildad arbetsterapeut och den skulle få gå bredvid och successivt slussas in till att bli en arbetskonsulent. Men Misa tog istället tillfället i akt att utnyttja denne.


Har du, eller den person som spelade in det här, kontaktat och tipsat medierna om detta? Om inte, snälla gör det! Jag har nämligen tipsat olika granskande medier om MISA förut (Uppdrag Granskning, Kalla Fakta, SVT, funderar på att försöka med Dagens Arena också) och inte fått någon respons alls, men ju fler tips de får in från olika källor, desto större chans att någon av dem nappar och faktiskt börjar granska dem.

Bara en sådan sak som att den anställde hade utbildning som arbetsterapeut, men inte fick arbeta som konsulent eller handledare för deltagare är ju märklig. Vet av erfarenhet att det finns många arbetshandledare och arbetskonsulenter på MISA som inte har relevant utbildning för yrket, utan är något helt annat eller fått jobbet genom kontakter. Dessutom hade de fruktansvärd dålig kunskap om asperger och ADHD (som andra har nämnt tidigare här i tråden tenderade de att behandla alla deltagare urskillningslöst som om de hade grav utvecklingsstörning), så en anställd som själv är diagnosticerad har förmodligen bättre kunskap och förmåga att handleda någon med NPF än vad de själva har.

Men grejen är den att de inte är intresserade av att deltagarna ska ta sig ur sin situation, för om de slutar på MISA, kan MISA inte längre tjäna pengar på dem. Så istället för att hjälpa deltagarna till arbetsmarknaden, har de satt i system att förhala och manipulera (både deltagarna själva och alla runtomkring), så att deltagarna ska tro att de är beroende av MISA och inte sluta, trots att det kan gå flera år och de inte får någon praktisk hjälp att komma närmare arbetsmarknaden alls. Och ja.... den arbetsterapeututbildade aspergare du skriver om här, tror du hen hade accepterat det, när det gått upp för hen att MISA förvarar sina deltagare, istället för att hjälpa dem ut i arbetslivet, som de påstår sig göra? Att de ibland aktivt försöker hindra att deltagare blir anställda av sina praktikanordnare (det hände mig)? Förmodligen trodde inte hens kollegor det, i vilket fall som helst, och det var säkert en bidragande orsak till att hen endast blev hänvisad tråkiga och ofarliga kontorsgöromål.

Jag tycker du ska tipsa media. Och varför inte Facket också.
malplacee
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2008-10-21

Erfarenheter av MISA

Inläggav malplacee » 2015-05-15 19:18:05

Det borde kunna gå att anmäla till Diskrimineringsombudsmannen också. Kränkande negativ särbehandling av anställd med funktionshinder.
malplacee
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2008-10-21

Erfarenheter av MISA

Inläggav plåtmonster » 2015-05-15 19:23:33

Falsk marknadsföring och bedrägligt förfarande?
(juridiska termer)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Erfarenheter av MISA

Inläggav Flinta » 2015-05-15 20:21:31

..vid placeringar på "arbetsinriktade Dagliga Verksamheter" bör vi fråga efter genomsnittlig förvaringstid innan ett jobb på riktiga arbetsmarknaden kan bli aktuellt. Dumt kanske, när vi redan har svaret; Det är ju individuellt :roll:
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in