Likheter/skillnader mellan ADD och asperger

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Likheter/skillnader mellan ADD och asperger

Inläggav Tooticki » 2014-04-11 21:03:45

Jag pratatde med min mamma igår. Hon berättade att jag fått ADD med autistiska drag som diagnos när jag var yngre. Jag visste ingenting om det. Allt har varit konstigt med det här med min diagnostisering. Jag har borderline och social fobi som diagnos. Men jag har gjort en utredning då man kom fram till ADD och en annan när man kom fram till asperger. Men jag trodde ingen av dem diagnoserna var satta. Nu till hösten ska jag få göra en ny as-utredning.
Jag undrar om det finns likheter mellan add med autistiska drag och asperger?
Tooticki
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2014-03-09

Likheter/skillnader mellan ADD och asperger

Inläggav KittyBean » 2014-04-11 23:25:43

Jag har förstått att när de sätter diagnos med en annan så säger de "med drag av" men att det i realiteten betyder att man har båda diagnoserna. Men jag är inte helt säker. Så då borde Add med drag av autism betyda ADD och Asperger.

Hur kommer det sig att du ska göra en ny utredning om du redan fått en tidigare? Eller var det långt tidigare du fick diagnosen?
KittyBean
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2014-03-21
Ort: Neverwhere

Likheter/skillnader mellan ADD och asperger

Inläggav Tooticki » 2014-04-12 12:42:20

Jaha! Ja, kanske är det så. Man kom ju fram till as för ca 6 år sedan. Men jag fick inte ha en neuropsykiatrisk diagnos när jag skulle gå en terapi. Så man skrev den aldrig. Så jag skulle alltså ha borderline, add, social fobi och asperger....? Nä, något är fel. Väldigt knasigt allting. Jag har hört att man kan bli feldiagnostiserad med add eller borderline när man eg har asperger. Vill bara få ett avslut på karusellen. Får nog det i höst.
Tooticki
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2014-03-09

Likheter/skillnader mellan ADD och asperger

Inläggav KourosGould » 2014-04-12 15:17:39

Alltså om man har AS så får man oftast ingen ADD-diagnos. Alla som har AS uppfyller inte kriterierna för ADD men det är så pass många att man valt att inkludera ADD i AS underförstått. Det finns dock de som fick en ADD-diagnos innan de fick AS-diagnos och då väljer man ibland att inte ta bort ADD-diagnosen.
En ADD-are behöver inte vara aspig i sin personlighet för att ha ADD. ADD syftar bara på hur ens uppmärksamhet/fokus fungerar. Det är en väldigt snäv diagnos medans AS är en väldigt, väldigt bred diagnos. Det är väldigt många beteenden som kan vara aspiga och trots det så har väldigt få aspergare ens i närheten av 50% av de beteenden som kan klassas som aspiga.
De aspergare som uppfyller kriterierna för ADD har oftast inte lika intensiva specialintressen som de som inte uppfyller kriterierna för ADD. ADD kan alltså försvaga vissa excentriska drag hos AS när det kommer till specialintressen, ADD-AS personer framstår oftast som mer normalintensiva i sina specialintressen, det blir ju svårt att fokusera på ett enda intresse intensivt under lång tid om man har ADD.
KourosGould
 
Inlägg: 228
Anslöt: 2013-09-17
Ort: Stockholm

Likheter/skillnader mellan ADD och asperger

Inläggav Tooticki » 2014-04-12 16:55:47

Jag kan vara störande fokuserad på särskild psykologi. Så pass att jag måste dölja vad jag läser om. Och likaså kan jag totalfokusera i ett visst konstnäligt skapande, vilket inte är lika genant. Men däremot är jag inte speciellt intresserad av att läsa om det. Men när jag håller på så kan timmarna gå. Likaså att sortera. Det är ju inget specialintresse, men något jag kan göra med all entusiasm och blir jag störd eller någon förstör min ordning så blir jag arg. Så koncentrera mig kan jag om det är något som verkligen tilltalar mig. Är det något jag inte är intresserad av tillräckligt mycket så är det väldigt svårt.
Tooticki
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2014-03-09

Likheter/skillnader mellan ADD och asperger

Inläggav KourosGould » 2014-04-12 18:13:03

Tooticki skrev:Jag kan vara störande fokuserad på särskild psykologi. Så pass att jag måste dölja vad jag läser om. Och likaså kan jag totalfokusera i ett visst konstnäligt skapande, vilket inte är lika genant. Men däremot är jag inte speciellt intresserad av att läsa om det. Men när jag håller på så kan timmarna gå. Likaså att sortera. Det är ju inget specialintresse, men något jag kan göra med all entusiasm och blir jag störd eller någon förstör min ordning så blir jag arg. Så koncentrera mig kan jag om det är något som verkligen tilltalar mig. Är det något jag inte är intresserad av tillräckligt mycket så är det väldigt svårt.


MM... jo, alltså om du bara haft add utan AS så hade du inte lika lätt kunnat ägna dig åt det som intresserade dig, eller rättare sagt, det hade inte intresserat dig tillräckligt. Jag ska inte uttala mig exakt hur det är att ha ADD eftersom jag inte uppfyller kriterierna men jag är ganska påläst. Jag vet att de med riktigt grov ADD utan AS har svårt att hålla fokus under längre tid på något över huvud taget, AS kompenserar en del för det, de tar liksom ut varandra en del så man blir eventuellt mer normal än om man haft bara det ena eller det andra.
KourosGould
 
Inlägg: 228
Anslöt: 2013-09-17
Ort: Stockholm

Likheter/skillnader mellan ADD och asperger

Inläggav Zima33 » 2014-04-12 21:39:17

KourosGould skrev:Alltså om man har AS så får man oftast ingen ADD-diagnos. Alla som har AS uppfyller inte kriterierna för ADD men det är så pass många att man valt att inkludera ADD i AS underförstått. Det finns dock de som fick en ADD-diagnos innan de fick AS-diagnos och då väljer man ibland att inte ta bort ADD-diagnosen.


Det där stämmer väl inte? Jag har läst att de flesta med AD(H)D även har AS. Eller om det var tvärtom. :-)063
Jag har AS och ADD, fick båda diagnoserna samtidigt. Kanske det är olika beroende på var man utretts.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Likheter/skillnader mellan ADD och asperger

Inläggav kiddie » 2014-04-12 22:25:35

När jag diagnostiserades med ADD några år efter AS-diagnos, sa de att man inte kan veta om man har ADD eller om ADD bara råkar vara mer betonat i ens AS. Så i det fallet sågs ADD som ett "nja".

Men några år efter det frågade jag igen hur man såg på det och då säger de att alla med AS inte alls har drag av ADD, och att ADD-diagnos är viktigt att ställa separat eftersom AS+ADD har en annan typ av problematik än bara AS.

Kan väl säga att rent neurologiskt tror jag AS överlappar med ADD snarare än att man har två saker. Men jag har även märkt att jag instinktivt söker mig till människor som både har drag av ADHD/ADD och autism, umgås inte alls nästan med de med enbart AS.

Vad jag förstår av min ADD-utredning handlar inte ADHD bara om de rena kriterierna, utan om hela problematiken bakom symptomet som kan vara "ouppmärksamhet". Att vara ouppmärksam är alltså inte bara riktat på fokus, utan organisationsproblem och igångsättingsproblem är också ouppmärksamhet. Skumt nog.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Likheter/skillnader mellan ADD och asperger

Inläggav Tooticki » 2014-04-13 7:33:41

Men man kan väl ändå inte ha diagnosen add med autistiska drag samtidigt som man har asperger? Har det för mig utvecklats till asperger eller? :-)063
Tooticki
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2014-03-09

Likheter/skillnader mellan ADD och asperger

Inläggav KourosGould » 2014-04-13 9:38:31

Zima33 skrev:
KourosGould skrev:Alltså om man har AS så får man oftast ingen ADD-diagnos. Alla som har AS uppfyller inte kriterierna för ADD men det är så pass många att man valt att inkludera ADD i AS underförstått. Det finns dock de som fick en ADD-diagnos innan de fick AS-diagnos och då väljer man ibland att inte ta bort ADD-diagnosen.


Det där stämmer väl inte? Jag har läst att de flesta med AD(H)D även har AS. Eller om det var tvärtom. :-)063
Jag har AS och ADD, fick båda diagnoserna samtidigt. Kanske det är olika beroende på var man utretts.


Jag säger vad min psykolog berättat men det beror säkert en del på var man utretts ja. Att de flesta med AS uppfyller kriterierna för ADD låter överdrivet men tvärt om stämmer inte alls.
KourosGould
 
Inlägg: 228
Anslöt: 2013-09-17
Ort: Stockholm

Likheter/skillnader mellan ADD och asperger

Inläggav KourosGould » 2014-04-13 9:39:57

Tooticki skrev:Men man kan väl ändå inte ha diagnosen add med autistiska drag samtidigt som man har asperger? Har det för mig utvecklats till asperger eller? :-)063


Diagnoser är subjektivt satte, det är ju alltid någon som måste tolka kriterierna, gränsfall är svåra när det gäller AS eftersom det finns kompensatoriska strategier.
KourosGould
 
Inlägg: 228
Anslöt: 2013-09-17
Ort: Stockholm

Likheter/skillnader mellan ADD och asperger

Inläggav MrsASPADD » 2014-04-13 9:50:13

Ni som kan mer än jag kan om detta får gärna korrigera mig, men är det inte så att vid Aspergers är man mer "normal" än om man har "autistiska drag", dvs man är mindre autistisk oh inåtvänd, och det är ju inte omöjligt att man utvecklas och lär sig interagera bättre med andra människor allteftersom man blir äldre och utvecklas oh lär sig?
MrsASPADD
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2014-04-10

Likheter/skillnader mellan ADD och asperger

Inläggav slackern » 2014-04-13 11:07:51

MrsASPADD skrev:Ni som kan mer än jag kan om detta får gärna korrigera mig, men är det inte så att vid Aspergers är man mer "normal" än om man har "autistiska drag", dvs man är mindre autistisk oh inåtvänd, och det är ju inte omöjligt att man utvecklas och lär sig interagera bättre med andra människor allteftersom man blir äldre och utvecklas oh lär sig?


Det är tvärt om. Autistiska drag får man bara om man inte uppfyller någon utav autism spektrumstörningarna.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Likheter/skillnader mellan ADD och asperger

Inläggav Tooticki » 2014-04-16 22:02:15

Min psykolog säger att add med autistiska drag och asperger är nästan samma sak. Men han pratar så mycket så ibland hinner jag inte med att uppfatta riktigt vad han menar. Så jag kanske förstod fel?
Tooticki
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2014-03-09

Likheter/skillnader mellan ADD och asperger

Inläggav antonius » 2014-04-16 22:08:10

Tooticki skrev:Min psykolog säger att add med autistiska drag och asperger är nästan samma sak. Men han pratar så mycket så ibland hinner jag inte med att uppfatta riktigt vad han menar. Så jag kanske förstod fel?


Som jag förstått det har väl personer med ADD en något högre social perception, men jag kan vara fel informerad :-)063
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Likheter/skillnader mellan ADD och asperger

Inläggav Tooticki » 2014-04-16 22:18:10

Med autistiska drag innebär väl eventuellt problem med social interaktion? Eller? Det är väl det främsta autistiska handikappet? Hur ska man förstå vilka drag? ADD med autistiska drag=inbunden addare?
Tooticki
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2014-03-09

Likheter/skillnader mellan ADD och asperger

Inläggav Manveru » 2014-04-16 22:28:23

Tooticki skrev:Med autistiska drag innebär väl eventuellt problem med social interaktion? Eller? Det är väl det främsta autistiska handikappet? Hur ska man förstå vilka drag? ADD med autistiska drag=inbunden addare?


Autistiska drag som jag förstått det innebär att du har drag av autism, men inte tillräckligt för en aspergers/HFA/etc diagnos. Just vilka drag som finns varierar nog, men oavsett vilka så finns det inte tillräckligt många av dem (eller lika tydliga) för en diagnos.
Manveru
 
Inlägg: 134
Anslöt: 2013-01-11

Likheter/skillnader mellan ADD och asperger

Inläggav Tooticki » 2014-04-16 22:37:02

Jo. Jag har visserligen även blivit utredd senare för as och så kom de fram till den diagnosen. Men det var en at-läkare som gjorde den. Jag känner mig så fruktansvärt udda. Men inte alls lika trevliga drag som många med as. :-( Jag är mer egocentrisk. Som synes.
Tooticki
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2014-03-09

Likheter/skillnader mellan ADD och asperger

Inläggav Manveru » 2014-04-16 22:55:07

Har inte helt lyckats greppa var de viktigaste skillnaderna mellan ADD och AS ligger själv heller. Min utredning för AS följde inte mallen precis, då de hoppade vissa bitar för att snabba på processen och fortare kunna ge mig hjälp. Så jag fick min AS-diagnos efter bara halva utredningen typ. Ska ta igen det nu i efterhand, och att ADD skulle kunna vara en del i det hela också är nåt jag funderat över en del men som inte riktigt kommit upp i utredningen. Och glömsk och tankspridd som jag är glömmer jag ju så klart att ta upp det varenda gång det skulle kunna vara aktuellt.

Ska träffa psykologen nu igen relativt snart så ska göra mitt allra bästa för att inte glömma att ta upp det nu igen, men vet inte riktigt hur viktigt det är egentligen. Spelar det nån roll för den hjälp man får om man lägger till tre bokstäver till eller ej? Är väl mediciner i så fall, men vet inte om det är nåt jag är intresserad av oavsett, men alternativet kan väl kanske va skönt att ha dr om det nu skulle kunna hjälpa. Och hur kommer man fram att en dubbeldiagnos alls är aktuellt? Vad exakt är det som krävs?
Manveru
 
Inlägg: 134
Anslöt: 2013-01-11

Likheter/skillnader mellan ADD och asperger

Inläggav Tooticki » 2014-04-17 11:01:37

För min egen del angående diagnos så handlar det om att förstå mig bättre. Kanske kunna börja förlåta ibland. Jag går i DBToch tycker det är bra. Medicin är jag inte speciellt intresserad av. Tar dock ssri.
Tooticki
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2014-03-09

Likheter/skillnader mellan ADD och asperger

Inläggav Sjuckert » 2014-04-17 12:08:14

Manveru skrev:
Tooticki skrev:Med autistiska drag innebär väl eventuellt problem med social interaktion? Eller? Det är väl det främsta autistiska handikappet? Hur ska man förstå vilka drag? ADD med autistiska drag=inbunden addare?


Autistiska drag som jag förstått det innebär att du har drag av autism, men inte tillräckligt för en aspergers/HFA/etc diagnos. Just vilka drag som finns varierar nog, men oavsett vilka så finns det inte tillräckligt många av dem (eller lika tydliga) för en diagnos.

Ja, jag fick "autistiska drag" som komplement till ADD-diagnosen, för utredarna tyckte att jag hade klara aspergerdrag, men inte tillräckligt för att få en ren AS-diagnos. Vilka dessa drag var mer exakt framgick inte, men jag tror att de tänkte mest på hur jag fungerar/inte fungerar socialt. Det är nämligen där det märks mest. Sociala sammanhang stressar. Jag känner mig klumpig och tafatt, bortkommen.

Annars är jag betydligt mer ADD:ig: hopplöst oorganiserad, inget grepp om tiden, kaoshjärna, överdrivet lättuttråkad ... Dessutom känslig för intryck, en tendens att fastna i detaljer, stora igångsättningssvårigheter och annat som kan höra till både ADD och AS. Ibland är det svårt att veta vad som är vad.
Sjuckert
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2013-05-11

Likheter/skillnader mellan ADD och asperger

Inläggav Miche » 2014-04-17 12:26:24

KourosGould skrev:Alltså om man har AS så får man oftast ingen ADD-diagnos. Alla som har AS uppfyller inte kriterierna för ADD men det är så pass många att man valt att inkludera ADD i AS underförstått.
Tycker du har helt fel där. Jag fick båda diagnoserna samtidigt och det verkar vara rätt många som har båda diagnoserna.

AD(H)D och AS är väldigt olika till sin natur. AS är livslångt (men går att delvis kompensera med olika mer eller mindre energikrävande strategier men det finns ingen medicin), ADD går att både medicinera och bli frisk ifrån.

ADD handlar enormt mycket om koncentrationssvårigheter, det gör inte AS, många med AS är däremot enormt duktiga på att koncentrera sig (har man båda diagnoserna så innebär det rätt intressanta kollisioner ibland).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Likheter/skillnader mellan ADD och asperger

Inläggav MissN » 2014-04-17 12:52:45

Har har diagnosen ADD men ska utredas för Asperger och Bipolär sjukdom. Det finns misstankar om att min ADD-diagnos är felaktigt ställd och istället kan vara en kombination av Asperger och bipolär eller bara något av dessa. Djungel :P
MissN
 
Inlägg: 103
Anslöt: 2014-03-18
Ort: Värmland

Likheter/skillnader mellan ADD och asperger

Inläggav Zima33 » 2014-04-19 21:35:07

Miche skrev: ADD går att både medicinera och bli frisk ifrån.

Nä, man kan inte bli frisk från ADD (var har du fått det ifrån och hur skulle det gå till?) men medicin kan ibland lindra symtomen för en del.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in