Hej igen! Och det där med jobb!

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hej igen! Och det där med jobb!

Inläggav vadloink » 2014-04-08 17:48:48

Jag har inte hängt här på ett tag. Livet har minst sagt varit katastrof. Men nu är jag på banan och benen igen. Jag har ju frilansat i 20 år, men pallar inte längre. Sen diagnosen har jag insett att det inte är bra för mig att inte ha något någorlunda fast.

Så jag vill skaffa ett jobb. Problemet är bara att jag är värdelös på det. Var på arbetsförmedlingen för något år sen, men blev bara yr i huvudet. Skulle vara superskönt att få hjälp med det där, men jag vet inte vart jag ska vända mig.

Total meltdown på g. Ibland hatar jag min hjärna. Den är så effektiv och smart ibland och så förbannat puckad andra gånger. Bara jag kommer in på arbetsplatser brukar jag klara både jobbet och det sociala galant, men det är vägen dit. Jag är extremt välutbildad, har massor av erfarenhet, men är som en överkörd snigel när det gäller att skaffa jobb.

Så om någon har några tankar är jag tacksam.



Moderator atoms - tråden har flyttats från avdelningen, Att leva som Aspergare.
vadloink
 
Inlägg: 690
Anslöt: 2009-09-30

Hej igen! Och det där med jobb!

Inläggav Nibor » 2014-04-08 17:58:21

vadloink skrev:Jag har ju frilansat i 20 år


Vad frilansade du som? Har själv tankar kring det.
Nibor
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 896
Anslöt: 2011-12-30

Re: Hej igen! Och det där med jobb!

Inläggav Titti » 2014-04-08 21:05:41

Hej - roligt att se dig här igen! Jag har inget mer begåvat att säga än det just nu men jag vill i alla fall säga det. Bums!
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Hej igen! Och det där med jobb!

Inläggav vadloink » 2014-04-08 21:11:59

Tack. Men det var väl begåvat att hälsa på mig? Tycker jag i alla fall.
vadloink
 
Inlägg: 690
Anslöt: 2009-09-30

Hej igen! Och det där med jobb!

Inläggav vadloink » 2014-04-08 21:14:18

Nibor skrev:
Vad frilansade du som? Har själv tankar kring det.


Journalist, författare, redaktör, radiomakare och en del webbsidesjobb. Bland annat.

Vad tänkte du göra?
vadloink
 
Inlägg: 690
Anslöt: 2009-09-30

Hej igen! Och det där med jobb!

Inläggav Nibor » 2014-04-08 21:20:42

vadloink skrev:
Nibor skrev:
Vad frilansade du som? Har själv tankar kring det.


Journalist, författare, redaktör, radiomakare och en del webbsidesjobb. Bland annat.

Vad tänkte du göra?


Vadsomhelst folk är villiga att betala för.
Hur svårt är det egentligen att få folk att betala för det dom det dom inte visste att de behöver?
Nibor
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 896
Anslöt: 2011-12-30

Hej igen! Och det där med jobb!

Inläggav plåtmonster » 2014-04-08 22:16:39

Reklam och säljare.. :D
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hej igen! Och det där med jobb!

Inläggav vadloink » 2014-04-09 13:32:17

Säljare är ju hett nu.
vadloink
 
Inlägg: 690
Anslöt: 2009-09-30

Hej igen! Och det där med jobb!

Inläggav Kvasir » 2014-04-09 13:44:47

Vadloink, med tanke på vilken typ av jobb du har haft så borde du ha massor av tidigare arbeten att kunna referera till och visa upp. Det kan nog vara mycket mera användbart än att bara ha goda betyg från tidigare arbetsgivare, som ju inte säger så mycket egentligen. Sedan hänger det naturligtvis på vilken typ av jobb du söker, men är du bra på att skriva så kan du försöka tänka brett. Din bakgrund kan t.ex. vara utmärkt för att syssla med teknisk dokumentation och manualer, vilket många tekniker är dåliga på.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Hej igen! Och det där med jobb!

Inläggav vadloink » 2014-04-09 13:52:22

Kvasir. Jag har enorma mängder med arbetsprover, har jobbat för de flesta stora arbetsgivare inom medierna och kan det mesta från skrivande till videoredigering. Bokförlag, webbredaktioner, radioteater. Vet inte allt jag har gjort och är bra, eller åtminstone okej på. Tyvärr är det inte där problemet sitter, utan i min förmåga att hitta uppdrag, "nätverka" och marknadsföra mig själv. Extremt frustrerande.

Egentligen skulle jag vilja ha en agent, någon som säljer mig. En mediehallick. Men de är svåra att hitta.
vadloink
 
Inlägg: 690
Anslöt: 2009-09-30

Hej igen! Och det där med jobb!

Inläggav TORatANDET » 2014-04-09 19:51:57

vadloink skrev:Så jag vill skaffa ett jobb. Problemet är bara att jag är värdelös på det. Var på arbetsförmedlingen för något år sen, men blev bara yr i huvudet. Skulle vara superskönt att få hjälp med det där, men jag vet inte vart jag ska vända mig.


Om du var klient till mig skulle jag nog börja med att fråga:
- Hur vill du att den arbetssituationen skall se ut?
- Hur mycket tid räknar du med att satsa för att komma dit?
- Vad måste du göra för att komma dit? (Vilket innefattar att inventera hinder.)

Det är inte frågor som man har färdiga svar på, utan svaren arbetas fram under processen.
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in