Ni inom dator och IT!

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ni inom dator och IT!

Inläggav ninegirl » 2014-04-02 10:50:25

Hjälp!

Nu blir man förvirrad här när man kollar runt olika dator och IT-utbildningar. Jag pluggar ju webbutveckling 1 på deltid på distans...

Vad kan man utbilda sig vidare till med denna behörighet?

Är det endast webbutveckling för min del?

Jag blev godkänd i matte A men icke godkänd i matte B. Har inga planer på att plugga upp det.

Kan jag fortfarande plugga till någon form av programmerare då trots det eller vadå?

Kan jag plugga till sharepointutvecklare ??

Vad är mest givande att plugga till i dagsläget inom branschen, ni som vet?? :-)006

(vill mest ha svar på sistnämnda frågan, men man får gärna svara på övriga med!

Tack!
ninegirl
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2010-10-14

Ni inom dator och IT!

Inläggav Kanin » 2014-04-02 11:10:58

För universitetsutbildningar inom data och IT krävs normalt minst Matematik B. Det gäller även för naturvetenskapligt basår och inom datavetenskap (till skillnad från t.ex. systemvetenskap) krävs minst Matematik D.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Ni inom dator och IT!

Inläggav ninegirl » 2014-04-02 11:20:25

Kanin skrev:För universitetsutbildningar inom data och IT krävs normalt minst Matematik B. Det gäller även för naturvetenskapligt basår och inom datavetenskap (till skillnad från t.ex. systemvetenskap) krävs minst Matematik D.


Intressant, då jag hittar några stycken som inte kräver mattekunskaper. Alltså Matte A, absolut, men inte mer än så.

Jag hatar matematik, av hela mitt hjärta :-)004
ninegirl
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2010-10-14

Ni inom dator och IT!

Inläggav Kanin » 2014-04-02 11:34:52

ninegirl skrev:
Kanin skrev:För universitetsutbildningar inom data och IT krävs normalt minst Matematik B. Det gäller även för naturvetenskapligt basår och inom datavetenskap (till skillnad från t.ex. systemvetenskap) krävs minst Matematik D.

Intressant, då jag hittar några stycken som inte kräver mattekunskaper. Alltså Matte A, absolut, men inte mer än så.

Vilka?

Matematik B verkar också normalt krävas för utbildning till SharePoint-utvecklare på yrkeshögskola.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Ni inom dator och IT!

Inläggav ninegirl » 2014-04-02 23:29:57

Kanin skrev:
ninegirl skrev:
Kanin skrev:För universitetsutbildningar inom data och IT krävs normalt minst Matematik B. Det gäller även för naturvetenskapligt basår och inom datavetenskap (till skillnad från t.ex. systemvetenskap) krävs minst Matematik D.

Intressant, då jag hittar några stycken som inte kräver mattekunskaper. Alltså Matte A, absolut, men inte mer än så.

Vilka?

Matematik B verkar också normalt krävas för utbildning till SharePoint-utvecklare på yrkeshögskola.


En här i Stockholm t ex :-)Happy

Däremot kräver dem programmering A som förkunskap. Nåväl.
ninegirl
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2010-10-14

Ni inom dator och IT!

Inläggav Torsdag » 2014-04-06 0:05:55

Om jag kommer ihåg rätt så krävdes matte B för grundläggande behörighet vilket krävs för att komma in på YH men det är möjligt att det har ändrat reglerna eller finns undantag. Du får kolla på varje utbildning vad som gäller.

Angående sharepointutbildning så är det säkert helt okej. Sharepoint är en gammal plattform som många myndigheter och företag använder då många länge varit insyltade i MS windows lösningar. Personligen rekommenderar jag att sikta på front-end-utvecklare men det beror också på vad du själv är intresserad av.
Torsdag
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2006-01-19

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in