Erfarenheter av SIUS

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Erfarenheter av SIUS

Inläggav Wilbur84 » 2012-12-25 17:32:17

plåtmonster skrev:Om man inte får jobb via arbetsförmedlingen skulle jag inte gråta någon tår. Den myndigheten är inkompetent. Det är oftast bättre att använda andra kanaler.


Lite exempel tack, kanaler. För mig NT snack "de e bara att fråga runt." jo tjena

Jag lyckades få både en sius handläggare och misa plats.
Fast det var efter ca ett år efter inskrivningen.
Wilbur84
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2010-08-27
Ort: Nykvarn

Erfarenheter av SIUS

Inläggav Ulfur » 2012-12-25 18:14:59

Arbetsförmedlingen är lite lustiga tycker jag. Jag lyckades få jobb utan deras hjälp och de vägrade låta mig jobba för de tyckte att jag skulle vara på möten hos dem. (Möten=ett rum FULLT med människor som knuffas, trängs och skriker en rätt i öronen. Det var hemskt.) Jag sade snabbt upp kontakten med arbetsförmedlingen efter några så kallade möten.
Ulfur
 
Inlägg: 168
Anslöt: 2012-12-20

Erfarenheter av SIUS

Inläggav radix » 2012-12-25 23:31:49

lite OT

Spoiler: visa
http://www.svt.se/kultur/bok/skitliv-ar-verkligheten-for-manga-svenskar

”Skitliv” är verkligheten för många svenskar

Kända skribenter i ny bok Osäkra anställningar är vardag för många svenskar - framför allt de unga. Och med ett osäkert jobb får man ett osäkert liv.

Publicerad 3 december 2012 - 19:16 – Uppdaterad 3 december 2012 - 20:22
Artikeltexten fortsätter längre ner Hoppa till artikeltexten

Dela via e-mail
Skriv ut

Förr fick alla guldklocka för lång och trogen tjänst. Att byta jobb var suspekt och ”hoppjerka” ett skällsord. I dag är den fasta anställningen begränsad till en viss grupp på arbetsmarknaden. Många unga kommer, trots utbildning och rätt komptensprofil, alltid vara hoppjerkor.

Berättelser om den nya arbetsmarknaden blir fler, och märks i filmer och böcker som ”Äta, sova, dö” av Gabriela Pichler och i ”Yarden” av Kristian Lundberg. Nu kommer en svensk antologi som skildrar vår tids stora generationsklyfta. Boken har fått titeln ”Skitliv”, och innehåller texter av exempelvis Timbuktu och Nour el Refai.
”Jag vill inte flytta runt”

- Lägger man alla de här texterna bredvid varandra så ser man en jävla massa skit. Det är bökigt, det är jobbigt, frustrerande. Det är mycket stå och gå rakt in i en vägg för personerna som skildras i den här boken. Och det är ett skitliv. Det är inget bra liv, säger bokens redaktör Victor Bernhardtz.

Torun Carrfors som är sjuksköterska och en av skribenterna i boken. Hon kallar sig själv för ett barn av sin tid. Torun Carrfors har aldrig haft en tillsvidareanställning, och aldrig ett jobb på samma plats i mer än ett år. Hon har bara fått vikariat, förlängda ett halvår i taget.

- Tidigare har jag försökt att tänka på de positiva sakerna för att inte bli knäpp, men när jag skrev så kände jag att jag inte alls vill behöva flytta runt, utan vara trygg och utvecklas på samma jobb, säger Carrfors.

Tv-reporter: Isak Klasson
Foto: Andreas Idén
Klippning: Åsa Wendel

Två av de tre personer som har producerat detta tv-inslag är inte tillsvidareanställda av Sveriges Television.
radix
 
Inlägg: 911
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Malmö

Erfarenheter av SIUS

Inläggav Gryningsflickan » 2012-12-29 18:04:22

Jag vet inte om jag är i rätt tråd men provar :)

Jag har blivit erbjuden av kuratorn som varit med under min utredning att hon ska följa med på ett möte hos arbetsförmedlingen när jag ska anmäla mig som arbetslös om några veckor när min psykologikurs slutar.

Jag har väldigt dubbla känslor inför det här och vet inte om jag ska tacka jag till det eller inte. Här är lite av mina tankar om jag ska vara öppen med min diagnos inför dem eller inte

Argumenten emot:
- Rädd att bli placerat i ett fack och stämplas som inkompetent. Jag vet att jag har många styrkor och klarar mycket. Jag har bra omdömen från tidigare arbeten och är bra på att kompensera det som är jobbigt för mig.
- Jag har iaf tidigare kunnat få jobb på egen hand
- Rädd att göra mig själv till ett "offer" och utnyttja diagnosen för att slippa undan saker jag egentligen skulle klara


Argument för:
- Att kunna rättfärdiga att vissa saker på en arbetsplats skulle underlätta enormt för mig och få mig att inte köra slut på mig. Tex hyfsat regelbundna arbetstider, att verkligen kunna ta så långa matraster som man är schemalagd till på en relativt lugn plats, gärna få tydlig information om vad som förväntas av mig och vilka befogenheter jag har (allra helst skriftlig). Men jag klarar mig utan det här obemärkt för omgivningen men det tar energi.


Vad har ni andra för erfarenheter av att berätta om sin diagnos på AF eller inte? Någon som har råd att komma med? (jag är diagnosticerad med AS, dock väldigt väl kompenserad)
Gryningsflickan
 
Inlägg: 89
Anslöt: 2008-11-20
Ort: Uppsala

Orkar inte uttrycka mig när jag är nere

Inläggav Krillo » 2013-05-14 16:32:14

Ok då är det dags igen.

Jag blev av med min SIUS-handläggare efter att förra praktiken som jag nämnt ovan havererat. Jag fick nämligen frågan om jag varit hjälpt av SIUS. Besviken som jag var så sa jag "Om detta är vad de kan prestera, så nej, då är jag inte hjälpt av SIUS". Detta tolkade arbetsförmedlingen som att jag klarade att ordna jobb på egen hand, varpå jag avregistrerades från SIUS.

När jag senare hade möte med HAB så informerade de mig om att arbetsförmedlingen hade sagt till dem att jag hade tackat nej till SIUS-stöd. Nej, sa jag och uprepade mitt citat ovan. Efter det blev jag återigen ställd i kö för att få en SIUS och i slutet av Februari i år fick jag träffa den nya SIUS-handläggaren, ungefär samtidigt som jag utförsäkrades från a-kassan.

Nu verkar det som att jag kommer få ett jobb genom SIUS. Det är enklare fastighetsskötsel, och initialt ska anställningen vara 5 månader, kanske längre. Det innebär att som allra bäst så kommer detta jobb leda till att jag berättigas till ny a-kasseperiod på 50% (arbetsvillkoret är 6 månader, ramtiden är 12 månader, därför berättigar en anställning på heltid under 6 månader till en a-kasseersättning på 50%) Idag har jag aktivitetsstöd som motsvarar 39,48% av min gamla lön. Eftersom detta nya jobb säkert kommer ha lägre lön, så kommer jag ha med stor sannolikhet ha mindre i a-kassa efter de 6 månaderna än jag har idag.
:-)004
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Erfarenheter av SIUS

Inläggav Krillo » 2013-05-28 15:32:58

3 oktober 2012 så fick jag en läkartid för att att utreda min arbetsförmåga. Läkaren fastslog denna till 75%. Den 23 November inkom läkarutlåtandet till FK som sedan dess har handlagt ärendet.

Min SIUS-handläggare har närvarat vid två samverkansmöten med vården och HAB. Även försäkringskassan var inbjuden, men kom inte. Inför det andra mötet skulle HAB kontakta FK med inbjudan till mötet, men det glömdes bort, så FK uteblev igen.

Att ärendet är under handläggning hos FK, och att inget beslut ännu är meddelat mig har nämnts vid båda samverkansmötena.

Idag mailade jag SIUS och skrev:
"Försäkringskassan har meddelat att jag är berättigad till sjukersättning på 25%, så det innebär att jag kan jobba upp till 75%." trots att jag inte fått något beslut svart på vitt, men däremot ett brev från FK där jag informerades om att sjukersättningen är retroaktiv. Från vilket datum framgår inte, men jag antar att det är datumet då läkarintygen inkom till FK. Kanske dumt skrivet, men jag ville informera SIUS om vad FK skrivit, trots att brevet inte är ett beslut i egentlig mening. Jag blev själv förbryllad över brevet, och mailade därför FK och hänvisade till läkarutlåtandet, och undrade om de fattat något beslut. FK ringder därpå upp mig och per telefon ber mig godkänna att den retroaktiva sjukersättningen dras från aktivitetsstödet. Jag frågar kvinnan om FK har fattat något beslut, men hon upprepar bara sin egen fråga.

Mailet till SIUS resulterade i att min ordinarie handläggare som jag tidigare varken vetat namnet på eller talat med, ringde upp mig och suckade och sa att då får vi göra om alltihop med praktik och aktivitetsstöd. Jag uppfattade det som att hon antydde att jag undanhållit information.
OBS att SIUS närvarat vid båda samverkansmötena och därför hade kännedom.

Ska arbetsförmedlingen ta beslut baserat på vad jag skriver i ett mail?
Ska inte arbetsförmedlingen ta beslut baserat på deras kommunikation med FK?
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Erfarenheter av SIUS

Inläggav Tor_och_i2p » 2013-10-08 13:11:39

Jag fick ett erbjudande för att digitalisera gamla texter i Uppsala från min SIUS idag. Det är jag intresserad av.

Det börjar då som praktiktid. Fast om detta ska funka måste jag få stöd från min kommun nämnde SIUS för resor. Sthlm -> Uppsala C. Uppsala C -> Sthlm. Läste jag rätt kanske SL täcker den regionen, om det nu passar att gå av vid Uppsala C, om inte räcker det inte med ett SL-kort.

Oavsett om jag får tillfälle att åka dit eller inte så är jag ändå glad att min SIUS kom med ett förslag.
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Erfarenheter av SIUS

Inläggav Tor_och_i2p » 2013-10-09 9:21:59

Känns som att det går framåt. Det ser ut som att man får pengar för att gå på praktiken. Vad konstigt! Längden kommer bli max en månad.
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Erfarenheter av SIUS

Inläggav Tor_och_i2p » 2013-10-16 17:48:10

Får en special praktikdag på Blåsenhus, längden är väl max en månad praktiktid men minimum antar jag är en dag. På Tisdag får jag chans att försöka mitt bästa på en praktikdag, kommer bli skjutsad dit av min SIUS. Min SIUS kommer att vara med mig under hela praktikdagen från morgon till fyra.
Hemresan blir med egna färdmedel men det klarar jag av.
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Erfarenheter av SIUS

Inläggav Miche » 2013-10-16 18:52:09

Hur blev det med praktiken i Uppsala?

SL-kort räcker inte, du behöver tilläggsbiljett men du kan åka pendeltåget till Uppsala C. Läs mer på ul.se eller sl.se om tilläggsbiljetter.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Erfarenheter av SIUS

Inläggav Tor_och_i2p » 2013-10-16 19:11:57

Miche skrev:Hur blev det med praktiken i Uppsala?

Tisdag Okt 22. Det blir en provdag. Tanken är att jag ska få provjobba en dag och känna mig för. Antar att det inte heter "praktik" då eftersom det är en dag. SIUSen sa att jag kanske får anställning, då kommer jag stå för resekostnaderna.

Miche skrev:SL-kort räcker inte, du behöver tilläggsbiljett men du kan åka pendeltåget till Uppsala C. Läs mer på ul.se eller sl.se om tilläggsbiljetter.

Jag har läst. Ekonomiskt bistånd och arbetsförmedlingen tänkte dela på SL+UL om jag får praktiktid där. Då kostar det dem 1800 kronor ungefär.
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Erfarenheter av SIUS

Inläggav Miche » 2013-10-16 19:24:13

Om du får anställning så är resekostnaderna avdragsgilla i deklarationen.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Erfarenheter av SIUS

Inläggav Tor_och_i2p » 2013-10-22 22:57:53

Praktiken bestod av skanning av material med en särskild kamera. Lugnt och noggrant arbete, tror jag passar mig rätt så bra... :) Arkiv Digital, vilket ligger i byggnaden "Institutet för språk och folkminnen" om det nu är ett passande namn för hela byggnaden :?

SIUSen körde mig till arbetsplatsen och var där ungefär hela dagen. Fick åka hem på egen hand, men känner att det var värt det. Ser lovande ut :)
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Erfarenheter av SIUS

Inläggav Tor_och_i2p » 2013-10-24 13:01:28

Miche skrev:Om du får anställning så är resekostnaderna avdragsgilla i deklarationen.

Ok. Det är nog bra att veta. Min SIUS meddelade mig just att jag fått anställning, efter att han kontaktade VDn på företaget (det blir inte heltid utan 93,75% arbetstid, och Arbetsförmedlingen stödjer mig med en del av lönen). Börjar Nov 18. Känns rätt bra generellt...har också meddelat min socialsekreterare om de goda nyheterna och hon nämnde att jag kan få kompletterande stöd från dem tills jag vet exakt när jag får min lön utbetalad.

Jag är intresserad av vilka exakta andelar jag stöds med från Arbetsförmedlingen i lönen men det kanske inte är så viktigt rent praktiskt.

Kanske egentligen inget att meddela eftersom jag inte skrivit på något kontrakt ännu, men jag blev rätt glad när jag blev meddelad från min SIUS om anställningen :D
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Erfarenheter av SIUS

Inläggav Miche » 2013-10-24 14:00:41

Grattis, det var kul att höra.

Andelen är inte så viktig, det är viktigare att veta hur mycket du får ut och vad som blir kvar efter skatt och resekostnader. I och med att du kommer att ha så pass kort årsarbetstid (knappt 1½ månad i år om du inte jobbat tidigare i år) kan det vara lönt att undersöka om du ska begära skattejämkning (ta reda på ett ungefärligt skattepliktigt belopp du kommer att tjäna totalt under året och dra av för resekostnaderna) så kanske du inte behöver betala lika mycket skatt och ha pengarna i handen istället för att få tillbaka på skatten nästa år.

Den relativt höga resekostnaden gör att du nog även bör begära skattejämkning även i fortsättningen (dvs nästa år).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Erfarenheter av SIUS

Inläggav Tor_och_i2p » 2013-11-11 23:56:58

Nu när jag skrivit på Anställningsavtalet står det att jag börjar med en provanställning från 2013 Nov 18 till och med 2014 Apr 30.

Jag har också en ovillkorlig tystnadsplikt, i NDA-stil... 8) som var med i avtalet. Det kanske är vanligt?
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Erfarenheter av SIUS

Inläggav Tor_och_i2p » 2014-01-14 21:31:06

zeplin skrev:
Tor_och_i2p skrev:Går det bra om jag svarar genom sius tråden med din text citerad?


Det går bra vilket yrke är det förresten?

Digitalfotograf, indexerare. Skrev lite mer i mitt inlägg Okt 22.

zeplin skrev:Hejsan jag såg att du fick jobb genom sius, hur länge var du arbetslös innan du fick jobbet? Och fick du praktisera innan du blev anställd?

Skrev in mig på Arbetsförmedlingen Juni 3, kanske något senare. Jag fick åka på en provdag Oktober 22 och min SIUS var med mig under tiden jag jobbade på provdagen, det var som en 'praktikdag' kanske. Jag skulle kunna få(fått är väl fel böjning?) praktik men jag fick en provanställning istället. Skrev lite mer detaljer här erfarenheter-av-sius-t9820-72.html#p1072329 (samma tråd)
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Erfarenheter av SIUS

Inläggav AustenAnnie » 2014-01-15 2:22:04

Det var prat om en SIUS, efter att jag varit arbetslös ett år.
Mitt AF kontor hade tydligen bara två just då, en som nyss slutat och en som var föräldraledig.
Fick dock aldrig komma till en utan hamnade hos ett sådant där "skitdyrt" konsultföretag
genom AF som på uppdrag av AF skulle hjälpa mig ut på arbetsmarknaden.

Någon som har någon erfarenhet av det ? En SIUS menar jag ?
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Erfarenheter av SIUS

Inläggav plåtmonster » 2014-01-15 2:39:19

Tor_och_i2p skrev:Praktiken bestod av skanning av material med en särskild kamera. Lugnt och noggrant arbete, tror jag passar mig rätt så bra... :) Arkiv Digital, vilket ligger i byggnaden "Institutet för språk och folkminnen" om det nu är ett passande namn för hela byggnaden :?

Tor_och_i2p skrev:Jag har också en ovillkorlig tystnadsplikt, i NDA-stil... 8) som var med i avtalet. Det kanske är vanligt?


Låter väldigt ohemligt.. vad kan de ha som är så hemligt? dessutom råder det meddelarfrihet iaf för offentligt anställda.

Den lågkvalificerade låter som rena skojerierna där människor skickas runt som leksaker närhelst politikers ogenomtänkta planer och arbetsgivarnas nyck råkar sammanfalla.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Erfarenheter av SIUS

Inläggav matgar » 2014-02-13 9:03:55

Jag ska träffa en SIUS konsulent på måndag (skulle träffats i tisdags, men hon fick förhinder).
Iom att jag inte kommit igång än så kan jag ju inte säga så mycket om hur det är, men tanken är ju att hon (SIUS konsultenten) ska hjälpa mig hitta en bra praktikplats, och sen om jag får en sådan vara med och kolla av och se hur det går.

Sen är nog inte själva SIUS damen det som är det viktiga, det som jag ser som positivt nu är ju att om jag hittar ett bra jobb som kan ta emot mig som praktikant så kommer det ju vara med ersättning ifrån FK och att det finns förståelse för om det skiter sig lite i början.
Men visst, om hon kan hjälpa till att hitta ett ställe så är det ju bra, men iom att jag har möjligheten till just detta upplägg så kan jag ju själv söka platser.
Jag har ju tidigare erfarenhet inom IT branschen så det blir ju den typen av jobb som är aktuellt för mig. (iom att jag vill tillbaks dit)

btw.. tydligen så kan man söka resebidrag om praktikplatsen är mer en 2km ifrån bostaden.
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Erfarenheter av SIUS

Inläggav matgar » 2014-02-13 9:27:37

Tor_och_i2p skrev:Jag har också en ovillkorlig tystnadsplikt, i NDA-stil... som var med i avtalet. Det kanske är vanligt?

Jag kan inte påstå att det är jätte vanligt, men det beror ju på vad man gör.
Om du tex scannar av dokument med personuppgifter på eller om det gäller företagshemligheter så är det ju inge konstigt att du fått skriva under ett NDA.

Jag har haft fått skriva på sekretessavtal på flera av mina arbeten.
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Erfarenheter av SIUS

Inläggav svempus » 2014-02-20 21:11:41

Jag har blandade erfarenheter av SIUS konsulenter. Den första jag hade var ifrån en helt annan kommun än den jag bor i och kunde hjälpa mig ut i arbete i skogen och senare praktik ett kort tag. Sen vart det uppehåll med just SIUS konsulent i kanske ett halvår och sen fick jag en från kommunen jag bor i som ledde till en praktik i fyra dagar på ett ställe som kommunen har. Fick bara sitta i förrådet i åtta timmar varje dag. Just det visste inte SIUS konsulenten om, hon trodde att jag fick göra saker vilket jag inte fick. Eller rättare sagt jag fick göra saker när det kom fram att jag hade körkort som dom som jag var hos inte ens visste om att jag hade. Dom tog för givet att jag inte hade körkort för många som går där saknar körkort och har andra problem. Sen har jag vart ifrån SIUS konsulenter sen 2009.

Ska få en ny om bara nån vecka eller 2 för hjälp ut i praktik på ett åkeri. Den jag skulle ha fått råkade jag visst skälla ut igår :roll: trodde att jag skulle träffa min handläggare på Af men var visst min nya SIUS konsulent som jag fick träffa. Hon sa inte ens det när jag träffade henne ska få en annan istället för med den jag träffade fungerade ju inte kommunikationen alls.
svempus
 
Inlägg: 331
Anslöt: 2009-11-15
Ort: Örebro....

Erfarenheter av SIUS

Inläggav Tor_och_i2p » 2014-04-04 19:59:54

Företaget vill bli av med mig :)
...
Min SIUS blev helt paff när jag meddelade VD:ns beslut. Alltså att jag inte får någon fortsatt anställning efter denna provanställning går ut. Efter att min SIUS kontaktade VD:n dock förstod han att VD:n var fast vid sitt beslut. Alltså att efter provanställningen så blir det inget mer.
Min provanställning började Nov 18 (2013) och slutar nu Apr 29. Min SIUS sa att vi kommer att hålla kontakten tills provanställningen är slut.

VD:n föreslog att jag inte behöver komma på Måndag 7/4 (och att jag samtidigt kommer att få min lön betald) men jag vill fortsätta till och med sista dagen och min SIUS höll med att det är en bra ide. Jag ringde upp VD:n och sa att jag tänker stanna till sista dan så nu vet han det.
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Erfarenheter av SIUS

Inläggav Tor_och_i2p » 2014-04-28 19:40:06

Mitt företag (Arkiv Digital AD AB) tyckte jag arbetade för långsamt. Från Januari till Mars hade de räknat ut att jag fixat 401 sidor per dag. Nu har jag gjort ett medel för den här månaden förutom imorgon då min chef vill att jag ska ta det lite lugnare eftersom han inte vill riskera att jag lämnar ett arbete halvgjort (imorgon är sista arbetsdagen jag får vara kvar genom provanställningen).

Mitt medel för den här månaden från Apr 3 till idag Apr 28 är 508 sidor per dag. Enligt min chef borde jag klara 600-800 sidor per dag som då borde motsvara min lön som jag får från företaget. På full lön så borde jag klara 3000 sidor per dag.

Kanske jag har talanger i något annat yrke... :)
Min SIUS ringde idag och frågade om jag hade lust att jobba som hundskötare. Vi kom båda fram till att jag inte har någon erfarenhet angående hundar. Skulle vilja arbeta med datorer helst men vi får se. Idag fick jag också en kallelse från min SIUS. 5:e Maj, rätt så snart...då ska vi kolla hur situationen är. :D
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in