"Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt"

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Azo85 » 2014-04-04 0:29:48

Det är ett problem. Om man försöker prata om att orsaken till den ökade förekomsten av en viss sjukdom kan bero på levnadsmiljö tar enskilda individer det som ett personligt påhopp.

Ta diabetes. Gissningsvis ökar den sjukdomen för att vi är rätt dåliga på att leva. Det kommer alltid finnas människor som får för sig att man säger att de inte alls har diabetes och ifrågasätter deras sjukdom trots att man inte gör det. Möjligt att den individen har en genetiskt defekt och lever "bra" men det har inte så mycket med den ökade förekomsten på populationsnivå att göra.

Koboshi kanske har gjort en alldeles utomordentlig utredning. Men på ett nationellt plan vet man att alla utredningar som görs inte är bra. Om jag menar att viss ADHD eventuellt kan bero på att vi väljer att ha ADHD genom det sätt vi väljer att leva säger jag ingenting om någon individ.

Likväl när jag skrev att den ökade förekomsten kan bero på dåligt föräldraskap så finns det ingen anledning att ta åt sig om man själv är säker på att man har gjort sitt jobb som förälder. Endast osäkra föräldrar har anledning att reagera emotionellt.

Är man inte osäker behöver man inte reagera emotionellt.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav slackern » 2014-04-04 8:11:48

Frimodig skrev:
slackern skrev:
Frimodig skrev:
Hur tänker du då?

Frimodig


Motsatsen till sociopater?


Sociopat är en slaskbeteckning, det betyder ingenting utanför gärningen.

Frimodig


Jo jag vet. Är väl typ den äldsta beteckningen från DSM-I som senare blev Antisocialpersonlighetsstörning. Tror att det är där miljön förklarar problematiken istället för arvet?
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Kvasir » 2014-04-04 8:42:12

När det gäller miljöfaktorer av typen buller, stress, aktiviteter etc. så är det nog knappast så att det orsakar ADHD, men att det ger förvärrade problem. I en lugn miljö är det lättare att fungera med ADHD. Det kan också förklara varför diagnosticeringen ökar. Det behöver inte alls handla om att fler individer har ADHD utan att samhället har förändrats så att det är svårare att leva i det med ADHD, och problemen därmed blir större och oftare leder till diagnos.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Azo85 » 2014-04-04 10:51:40

Kvasir skrev:När det gäller miljöfaktorer av typen buller, stress, aktiviteter etc. så är det nog knappast så att det orsakar ADHD, men att det ger förvärrade problem. I en lugn miljö är det lättare att fungera med ADHD. Det kan också förklara varför diagnosticeringen ökar. Det behöver inte alls handla om att fler individer har ADHD utan att samhället har förändrats så att det är svårare att leva i det med ADHD, och problemen därmed blir större och oftare leder till diagnos.


Ökad förekomst av de problem som ADHD kan ge förnekar jag inte och jag menar inte heller att miljöfaktorer skulle orsaka ADHD. En övertygelse jag har är däremot att miljön orsakar problem som liknar de vid ADHD som sedan leder till en ADHD diagnos utan att man har ADHD.

Väldig skillnad på om man uppvisar symtom på ADHD för att man har ADHD eller om man lever i en dålig miljö.

Själv uppvisar jag symtom som förekommer vid AS och har en diagnos. Men jag tvivlar starkt på att jag faktiskt har AS men det har bättre vetande typ bestämt att jag har.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav MissN » 2014-04-04 11:16:54

Toblerone skrev:
MissN skrev:Sen tror jag många väljer medicinering som en "quick-fix" istället för att faktiskt försöka ta reda orsaken till ADHD-symptomen eller ge kunskap om hur det ska hanteras. Jag vet inte hur det är med barn men inom vuxenpsykiatrin är det min uppfattning.


Det finns inga alternativ i nuläget. Inte för svåra fall. Och inte heller för lättare fall som inte vill sitta hemma med sjukbidrag eller liknande. Jag jobbar heltid. Och det skulle jag inte fixa utan medicin.


Jag står själv på hög dos Concerta och har varit medicinerad sedan 2012 men inte en enda gång har jag blivit informerad om eller erbjuden andra behandlingsformer i kombination med medicinering.

Samma sak var det när jag blev satt på antidepressiva, fick medicin och ingen uppföljning på tre månader. Kontaktade själv när medicinen började ta slut och behövde förnya receptet, först då frågade de om jag behövde någon att prata med.
MissN
 
Inlägg: 103
Anslöt: 2014-03-18
Ort: Värmland

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Toblerone » 2014-04-04 12:26:31

Azo85 skrev:
Toblerone skrev:Jag påstår inte att det är många fler barn nu. Det var precis lika många förut!

Det existerar inte fler barn (under 18 år) i Sverige idag med en ADHD diagnos jämfört med för 2 år sedan?

Två år? Allvarligt? Jag tänker på för 50 år sedan, för 100 år sedan. Och ja, jag är övertygad om att det fanns lika många barn då som hade dem svårigheterna som vi idag kallar ADHD.

Toblerone skrev:Det var dem som fick stryk (tyvärr så funkar det t.o.m., men det vill vi väl inte återgå till) i skolan förut, eller som fick enkla jobb, fast de var begåvade, eller som var byfånen eller satt i fängelse.

Påstående om att barn som fick stryk för i världen hade neurologiska sjukdomar behöver styrkas. Jag anser att det är ett hypotetiskt påstående.

Men det är mycket sannolikt. Hur många historier har inte jag hört av gamla människor som berättat om hur de har haft det i skolan! Pratade nyss med en 70-åring som hade fått gå om första klassen och misslyckats i skolan. Han har fortfarande ADHD-symptom. Men han fick jobb i en fabrik och arbetade upp sig lite där. Men såna jobb finns oftast inte för dagens ungdomar. Och neurologiska sjukdomar är inte riktigt det vi pratar om.

Toblerone skrev:Du anger inga som helst källor för dina påståenden - som är helt felaktiga. Men det skulle du kanske inte inse heller...


Det jag har skrivit är att aktiviteter som västerländska barn deltar i kan ge upphov till koncentrationssvårigheter som resulterar i diagnostisering med ADHD. Att barn med koncentrationssvårigheter diagnostiseras felaktigt har jag inget stöd för men andra har pekat på att det saknas vetenskapligt stöd för de metoder som används för att diagnostisera. Att de typer av aktiviteter som västerländska barn deltar i kan ge upphov till symtom som liknar de vid ADHD finns det mängder med stöd för.

Med andra ord: Du har inget som helst stöd eller källor, du bara tycker.

Toblerone skrev:Det finns ett internationellt konsensusdokument. Dvs. ett stort antal barnpsykiatrar som jobbar med ADHD har skrivit under ett dokument som sammanfattar vad man vet om ADHD idag, och bekräftar att man är överens om det. Och allt annat som motsäger detta kommer antigen från folk som inte har en aning, eller från Scientologerna.


Konsensusdokumentet skrevs 2002? Att ett 12 år gammalt dokument skulle sitta med den absoluta sanningen inom det här området tvivlar jag på. Att alla som inte håller med ett 12 år gammalt dokument skulle tillhöra en sekt kan tyckas absurt.

Era argument är äldre, därför gör det inget.De hade säkert gjort en ny version om det hade hänt något viktigt nytt, men det har det ju inte heller. Så, dokumentet är tillräckligt aktuell.

Jag tycker du verkar vara på tok för emotionellt engagerad för att klara att diskutera.

Det spelar ingen roll, huvudsak är att jag är insatt i ämnet.

Edit: Antingen föder svenska föräldrar sämre barn eller så uppfostrar svenska föräldrar barnen sämre. Något utav det är anledningen till den ökade diagnostiseringen.


Absolut inte! Jag kan tänka mig flera andra förklaringar. Men den mest sannolika är det som jag redan har förklarat: Det har alltid funnits ungefär lika många med ADHD, men de har integrerats lättare förut. Det fanns enkla jobb, det var inte krav att man måste ha koll på en massa komplexa sammanhang. Nuförtiden måste man klara av väldigt många olika saker och behålla överblicken, dessutom distraheras man av allt möjligt - det är förödande för folk med ADHD. DÄRFÖR märks det mer att folk med ADHD finns. För att de misslyckas oftare i det moderna samhället. Och det börjar redan i skolan, för att man förbereds på det moderna samhället där. Det är lika invecklat och komplext redan där. Dessutom är social kompetens super-viktigt, vilket stjälper folk med Asperger, men även folk med ADHD, som inte heller orkar med allt socialt.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Toblerone » 2014-04-04 12:43:38

Wine skrev:
Eftersom du har skrivit att du kan engelska behöver jag kanske inte översätta texten men på svenska kan man väl sammanfatta det som så att pressens publicering av vetenskapliga studier om biologin och etiologi av ADHD bidragit "till en mycket bredare acceptans av att sjukdomen (ADHD) har neurologiska och genetiska orsaker, snarare än att det skulle orsakas av miljöfaktorer".

För att de har förstått att det redan har uteslutits ganska säkert att miljöfaktorer kan orsaka ADHD? Förutom i enskilda fall och då pratar vi miljöfaktorer så som komplikationer under graviditeten, olyckor som spädbarn och liknande. Personligen tycker jag tvillingsstudier är bland annat till för att utesluta miljöfaktorer. Och det har gjorts tillräckligt många och med mycket tydliga resultat. Just därför säger forskarna också med stor säkerhet att det ÄR så att ADHD är mycket ärftligt. Och om något är ärftligt kan det inte orsakas av miljön. Därför är det ganska lönlöst att leta efter miljöfaktorer . Det kan inte vara så. Tvillingstudier är en mycket säker metod. Framför allt i kombination med familj- och adoptionsstudier. Och allt finns ju.

Tidningsartiklar har upprepade gånger hävdat att dessa rön snart kan resultera i förbättrade farmakologiska behandlingar och kommersiellt tillgängliga biomarkörer för att bekräfta diagnosen ADHD. Inga av dessa löften har ännu uppfyllts.

Ingen vet när man kommer att lyckas med att hitta sånt. Det går ju inte att lova. Lika lite som man kan lova att man kommer att ha en medicin mot cancer snart.

Dessutom är forskare numera eniga om att riskfaktorer i miljön spelar en central roll i ADHD etiologi.

Ähhhh... inte vad jag vet! Belägg???

Eftersom tidningar underlåtit att informera allmänheten/lekmän om att ursprungliga vetenskapliga påståenden senare motbevisades eller att de kraftigt försvagats har de inte avspeglat utvecklingen av vetenskaplig kunskap inom området.

Eftersom vetenskapliga rön publicerade i tidningar oftare nämns i den vetenskapliga litteraturen så bidrar detta också till att det förmodligen gynnar synligheten för de första resultaten. Därför kanske inte bara allmänheten/lekmän utan också en stor del av berörda yrkesverksamma, forskare och kliniker påverkas av denna felaktiga presstäckning. Detta kan få negativa konsekvenser för hantering och förebyggande av ADHD.


Jag tycker inte att de ger folk fel intryck. Man vet att det finns gener som har med ADHD att göra. Det var inte så lätt som man trodde att identifiera dem. Enskilda gener har trotts spela stor roll, man har inte kunnat bekräfta det riktigt. Men det är inte heller säkert att de INTE gör det. Utan det är snarare svårt att bevisa det. Antagligen för att det är många olika gener som spelar in. Då är det ju svårt att bevisa att ETT av dem har stor betydelse, eftersom det antagligen är ett av många. Det har INTE kommit några rön om att man är på fel väg, att det inte handlar om gener. Absolut inte.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Wine » 2014-04-04 12:44:16

Koboshi skrev:...
Detta sagt får jag göra en rättelse då jag fått reda på att boken är felciterad och inte alls handlar om det jag citerar först. Men jag står vid vad jag sagt med utgångspungt från första citatet och din länk att Dr. Saul - förmodligen felaktigt - citeras att säga att ADHD inte finns överhuvudtaget.


Alla kan ju tolka vad som skrivs och påstås på olika sätt, men när jag har skrivit i denna tråd har jag utgått från vad jag läst och hur jag tolkar vad Dr. Richard Saul har skrivit eller vad han menar.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Toblerone » 2014-04-04 12:49:50

MissN skrev:
Toblerone skrev:
MissN skrev:Sen tror jag många väljer medicinering som en "quick-fix" istället för att faktiskt försöka ta reda orsaken till ADHD-symptomen eller ge kunskap om hur det ska hanteras. Jag vet inte hur det är med barn men inom vuxenpsykiatrin är det min uppfattning.


Det finns inga alternativ i nuläget. Inte för svåra fall. Och inte heller för lättare fall som inte vill sitta hemma med sjukbidrag eller liknande. Jag jobbar heltid. Och det skulle jag inte fixa utan medicin.


Jag står själv på hög dos Concerta och har varit medicinerad sedan 2012 men inte en enda gång har jag blivit informerad om eller erbjuden andra behandlingsformer i kombination med medicinering.

Samma sak var det när jag blev satt på antidepressiva, fick medicin och ingen uppföljning på tre månader. Kontaktade själv när medicinen började ta slut och behövde förnya receptet, först då frågade de om jag behövde någon att prata med.


Ja, så funkar det, jag tycker också att det är dåligt. Ibland behövs det ju mer än bara medicin. Däremot skulle jag inte vilja byta ut medicinen mot annat, för att jag redan vet att det inte skulle funka för mig.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Wine » 2014-04-04 12:57:14

MissN skrev:
Toblerone skrev:
MissN skrev:Sedan förstår jag inte alls hur man vågar stoppa i sitt barn medicinerna mot ADHD... Det är knappt så jag vågar äta det själv :/


Om du hade ett barn som inte vill leva längre för att det misslyckas med allting - då skulle du göra det, tro mig! Hur vågar man INTE göra det när man ser hur det går för många med obehandlad ADHD? Dessutom pratar vi här om en medicin som används sedan 1937, tidvis av ungefär 5 % av den amerikanska befolkningen. Tror du inte man hade märkt något om den gjorde allvarligt skada? Sedan är ju ADHD den "sjukdomen" som det har forskats mest om. Så vi kan antar att det är den mest omforskade medicinen också och hittills har man inte kunnat bevisa något farligt.


Så du räknar inte; Plötslig död, hjärtinfarkt, tilltäppning av blodkärl i hjärnan, krampanfall etc. som något farligt?


Vad gäller risker med att medicinera med centralstimulerande läkemedel/metylfenidat så har de påtalats från flera håll samt att det inte går att bedöma nytta och risker vid en längre tids behandling (mer än 6 månader), se mer i det jag nedan citerar från en rapport utgiven av SBU, Statens beredning för medicinsk utvärdering om behandling av ADHD med läkemedel. På sidorna 23-25 står det mer utförligt och ingående om behandling av ADHD.

Om psykiatrisk diagnos och behandling

En sammanställning av systematiska litteraturöversikter



Sidan 16-17:

Finns det vetenskapligt stöd för behandling av ADHD med läkemedel?

Enligt behandlingsrekommendationer från Läkemedelsverket ska läkemedelsbehandling av ADHD ses som en del i ett behandlingsprogram, då stödåtgärder visat sig vara otillräckliga. Individuellt anpassade behandlingsmål ska beskrivas innan läkemedelsbehandlingen påbörjas. Både metylfenidat och atomoxetin lindrar kärnsymtomen vid korttidsbehandling (3 veckor till 6 månader) av barn, ungdomar och vuxna med ADHD. Idag är dessa läkemedel godkända för behandling av barn och ungdomar med ADHD. För ett av metylfenidatpreparaten gäller detta även för vuxna, som påbörjat behandling under barn- och ungdomsåren.

Det går inte att bedöma nytta och risker vid en längre tids behandling (mer än 6 månader). Vanliga biverkningar för atomoxetin är nedsatt aptit och mag-tarmbiverkningar. Hos vuxna är dessutom muntorrhet och erektil dysfunktion vanliga biverkningar. Vid behandling med metylfenidat är nedsatt aptit en vanlig biverkning. Liksom vid behandling med atomoxetin, är muntorrhet vanligt även vid metylfenidatbehandling av vuxna. Detta har rapporterats från korttidsstudier.

För att kunna svara på frågor om effekter och biverkningar vid en längre tids behandling behövs långtidsstudier (ett år eller mer). Sådana studier behövs också för att bedöma om risken för missbruk ökar i vuxen ålder hos personer som har behandlats med centralstimulerande ADHD-läkemedel som barn. För att kunna besvara frågan om det går att läkemedelsbehandla ADHD hos personer med ett känt missbruk, behövs studier med högre doser, större flexibilitet i doseringen och en längre behandlingstid än vad som hittills prövats.


I januari 2009 presenterade EU's tillsynsmyndighet, Europeiska läkemedelsmyndigheten, EMA (European Medicines Agency) en ny säkerhetsvärdering av metylfenidat vid behandling av ADHD hos barn och ungdomar, bl.a. att alla patienter ska övervakas med avseende på psykiatriska symtom under behandlingen:

NY VÄRDERING AV METYLFENIDAT AV EMA

I januari 2009 presenterade den europeiska läkemedelsmyndigheten, EMA, en ny säkerhetsvärdering av metylfenidat vid behandling av ADHD hos barn och ungdomar 13. I denna konstaterades att nyttan med dessa läkemedel överväger riskerna, när de används på avsett vis. Värderingen var i överensstämmelse med de då nyligen publicerade behandlingsrekommendationerna från Läkemedelsverket 14.

Produktresuméerna för läkemedel innehållande metylfenidat uppdaterades i
samband med detta med följande information:

• alla patienter ska undersökas avseende förekomst av högt blodtryck eller andra kardiovaskulära sjukdomstillstånd, innan behandlingen inleds. Familjär förekomst av kardiovaskulär sjukdom ska efterfrågas

• under behandlingen ska blodtryck och hjärtfrekvens kontrolleras regelbundet

• eftersom det saknas information beträffande långtidseffekterna av metylfenidat, rekommenderas att behandlingen omprövas genom årliga behandlingsavbrott

• behandling med metylfenidat kan orsaka eller förvärra psykiatriska sjukdomstillstånd, som t ex depressioner, självmordstankar, fientlighet, psykoser och manier. Därför ska alla patienter bedömas noga inför behandling och de ska följas under pågående behandling med avseende på tecken på sådana tillstånd

• längd och vikt ska följas under behandlingen

13
European Medicines Agency makes recommendations for safer use of Ritalin and other methylphenidate-containing medicines in the EU http://www.ema.europa.eu/ema/index.jsp? ... 058004d5c1

14
http://www.lakemedelsverket.se/Alla-nyh ... -riskerna/


(Citat från NEPI Stiftelsen nätverk för läkemedelsepidemiologi - NEPI-rapport februari 2012: Läkemedel vid ADHD m.m. i Sverige 2006-2011 sidan 14)

I det ovan citerade stycket står det också att man rekommenderar att behandlingen omprövas genom årliga behandlingsavbrott på grund av att det saknas information beträffande långtidseffekterna av metylfenidat, att behandlingen bör avbrytas en gång per år för att se om behandlingen med läkemedel fortfarande behövs men hur vanligt är det att man faktiskt gör sådana avbrott i behandlingen?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Toblerone » 2014-04-04 13:01:48

Azo85 skrev:Det är ett problem. Om man försöker prata om att orsaken till den ökade förekomsten av en viss sjukdom kan bero på levnadsmiljö tar enskilda individer det som ett personligt påhopp.


Jag tror snarare att man vill förhindra att felaktig information kommer ut till folk som är nydiagnosticerade. Och det ÄR ett faktum att Scientology (med sina undergrupper så som KMR) satsar oerhört mycket på att sprida sånt. Och många upprepar det för att de inte vet bättre. Och det vill man ju helst förhindra, att fler blir lurade.

Jag vill också betona att jag inte anser att förekomsten av ADHD har ökat. Och jag tror inte heller att fler diagnosticeras (felaktigt) pga miljön. Snarare tror jag att de som verkligen HAR ADHD märks mer, för att de har mer problem genom allt buller, allt "input". Det blir för mycket för dem, alltså flippar de ut. Och folk lägger märke till när någon flippar ut. Det är väl självklart?


Likväl när jag skrev att den ökade förekomsten kan bero på dåligt föräldraskap så finns det ingen anledning att ta åt sig om man själv är säker på att man har gjort sitt jobb som förälder. Endast osäkra föräldrar har anledning att reagera emotionellt.


Endast osäkra föräldrar? Har du barn? Jag är inte osäker som förälder. Jag vet att jag har gjort allt jag kan för mina barn. Men vem som helst blir provocerat om någon säger att man kanske är en dålig förälder. Det ÄR ytterst provocerande.

Kan du tänka dig att man också kan bli irriterad om man anklagas för något som man inte har gjort sig skyldig till ...... 50 eller 100 eller 200 gånger? Tro mig - ju oftare du får höra det, desto mera irriterad blir du! Okej, man blir inte direkt anklagad, men folk ger "goda råd" för att de tror att man inte vet och liknande saker.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Wine » 2014-04-04 13:06:36

MissN skrev:Jag står själv på hög dos Concerta och har varit medicinerad sedan 2012 men inte en enda gång har jag blivit informerad om eller erbjuden andra behandlingsformer i kombination med medicinering.


Jag tycker du kommer med viktiga synpunkter, bl.a. kan man i det jag citerade tidigare från en rapport utgiven av SBU, Statens beredning för medicinsk utvärdering om behandling av ADHD med läkemedel läsa att:

Enligt behandlingsrekommendationer från Läkemedelsverket ska läkemedelsbehandling av ADHD ses som en del i ett behandlingsprogram, då stödåtgärder visat sig vara otillräckliga. Individuellt anpassade behandlingsmål ska beskrivas innan läkemedelsbehandlingen påbörjas.


Ovanstående verkar då inte stämma för dig och jag vet att det inte heller stämmer för andra personer, man har alltså inte först undersökt om andra stödåtgärder visat sig vara otillräckliga innan man satte in behandling med centralstimulerande läkemedel/metylfenidat. Undrar också hur många som fått uppleva att man har beskrivit "individuellt anpassade behandlingsmål" innan läkemedelsbehandlingen påbörjades. Förmodligen är det så att det blir enklast och billigast att sätta in medicinering med centralstimulerande läkemedel/metylfenidat istället för att fundera över alternativa behandlingsmetoder. Sedan är ju marknadsföringen av centralstimulerande läkemedel/metylfenidat ganska aggressiv och det finns mycket pengar att tjäna på att fler får ADHD diagnos och blir erbjudna läkemedelsbehandling för detta, här finns en intressant text författad av läkaren Nisse Simonsson om forskningsfusk, mutor och läkemedelsföretagens inflytande:

Seniorbloggen.se - ”Det satsas mer pengar på att muta läkare än på forskning”
av NISSE SIMONSON den 8 MAJ, 2012

En dotter till goda vänner, från södra Sverige, hade blivit dumpad av sin kille och tyckte att livet var trist efter detta. Hon gick till distriktsläkaren som naturligtvis tog upp receptblocket och gav henne antidepressiva tabletter.

Hon informerades inte om den ökade självmordsrisken och inte heller föräldrarna. Den är hos unga så hög att man nu i USA måste skriva in det på bipacksedlarna. Läkemedsindustrin har sedan början av 1990-talet vetat att självmordfrekvensen ökar hos unga som sätts på Antidepressiva eller så kallade SSRI-preparat.

Sedan har jag under 25 års tid (av och till) suttit med i Läkemedelskommittén. Jag har också under många år låtit mig mutas av läkemedelsföretagen på flotta resor för föreläsningar. Utan att ana hur sofistikerat det hela är upplagt.

– Pappa, sade min son som arbetat inom läkemedelsindustrin, du tror väl inte för en enda sekund att du fick föreläsa av andra skäl än att binda upp dig. Det satsas mer pengar på att muta läkare än på forskning. Fri sprit, mat och resa med flott hotell är betalt med ett enda recept på blodtrycksmedicin. Detta bara för att klargöra min bindning och mina synder. Jag är inte unik alla läkare, speciellt hjärtläkare har mutats hårt genom åren, liksom psykiaterkåren.

De mest flagranta brotten mot etik och där gigantiska summor betalats ut gäller amerikanska psykiatriker som fått böta miljoner dollars för forskningsfusk. Bland annat har de signerat skrivna läkemedelsartiklar av hyrda journalister och undersökningar som aldrig gjorts. Om ni söker ”US psychiatric bribery research cheating” på Google, kolla även ”Ghostwriting in psychiatry” så kommer ni att få så att ni storknar.


Tyvärr verkar forskningsfusk, läkemedelsindustrins inblandning och aggressiva marknadsföring, mutor m.m. debatteras lite i Sverige till skillnad från vad det görs i exempelvis USA, kanske är vi svenskar naiva?

Dessutom är inte läkare alltid pålästa och uppdaterade, framförallt inte i Sverige:

DN - ”Kräv att svenska läkares kompetens kontrolleras”
Publicerad 2013-12-05 00:40

Vidareutbildning behövs. I andra länder måste läkare förkovra sig för att få ha kvar sin licens. Svenska läkare behöver aldrig bygga på sina specialistkunskaper. Myndigheterna duckar i frågan och hänvisar till arbetsgivarna. Det känns inte patientsäkert, skriver medicinprofessorerna Olle Larkö och Eric Hanse.

De som uppfyller kraven för specialistkompetens och godkänns av verksamhetschefen kan hämta ut sin specialistkompetens. Detta efter att under elva terminer och flera års tjänstgöring noggrant och regelbundet ha fått sina färdigheter utmanade, kontrollerade och verifierade.

Därefter behöver de inte läsa annat än Båtnytt och text-tv:s börssidor.

Medan de flesta länder i världen kräver att du som specialist under hela ditt yrkesverksamma liv följer med i den medicinska utvecklingen, har svenska läkare nämligen inga som helst krav på att fortbilda sig.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav kiddie » 2014-04-04 15:19:45

Tycker överhuvudtaget inte att allmänläkare ska leka psykiatrer.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav slackern » 2014-04-04 15:33:34

kiddie skrev:Tycker överhuvudtaget inte att allmänläkare ska leka psykiatrer.


Allmänläkare får inte ens skriva ut centralstimulerande medicin för ADHD. Det måste vara en specialistläkare inom psykiatri eller barnpsykiatri.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav kiddie » 2014-04-04 18:14:35

Nä men de skriver antidepressiva.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Koboshi » 2014-04-04 19:20:09

Wine skrev:
Koboshi skrev:...
Detta sagt får jag göra en rättelse då jag fått reda på att boken är felciterad och inte alls handlar om det jag citerar först. Men jag står vid vad jag sagt med utgångspungt från första citatet och din länk att Dr. Saul - förmodligen felaktigt - citeras att säga att ADHD inte finns överhuvudtaget.


Alla kan ju tolka vad som skrivs och påstås på olika sätt, men när jag har skrivit i denna tråd har jag utgått från vad jag läst och hur jag tolkar vad Dr. Richard Saul har skrivit eller vad han menar.


I de länkar du la fram står det som jag har skivit. Men som sagt jag har hört att bokens innehåll skulle vara annat än de citat som finns. Har du läst den kan du ju visa vad han har skrivit. Annars har vi bara det som finns.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav earlydayminer » 2014-04-04 20:22:23

MissN skrev:
Toblerone skrev:
MissN skrev:Sen tror jag många väljer medicinering som en "quick-fix" istället för att faktiskt försöka ta reda orsaken till ADHD-symptomen eller ge kunskap om hur det ska hanteras. Jag vet inte hur det är med barn men inom vuxenpsykiatrin är det min uppfattning.


Det finns inga alternativ i nuläget. Inte för svåra fall. Och inte heller för lättare fall som inte vill sitta hemma med sjukbidrag eller liknande. Jag jobbar heltid. Och det skulle jag inte fixa utan medicin.


Jag står själv på hög dos Concerta och har varit medicinerad sedan 2012 men inte en enda gång har jag blivit informerad om eller erbjuden andra behandlingsformer i kombination med medicinering.

Samma sak var det när jag blev satt på antidepressiva, fick medicin och ingen uppföljning på tre månader. Kontaktade själv när medicinen började ta slut och behövde förnya receptet, först då frågade de om jag behövde någon att prata med.


Uppföljning är grundläggande vid all form av medicinering.

Dessutom väger fördelarna över nackdelarna med centralstimulantia för vissa individer. Visst finns det obehagliga nackdelar, men det är oftast vid höga doser under lågvarigt bruk.

Det finns faktiskt terapi och behandlingsformer som inriktar sig på det kognitiva, vilket är det viktigaste för i princip alla med NPF.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Wine » 2014-04-04 20:28:09

earlydayminer skrev:Uppföljning är grundläggande vid all form av medicinering.
...


Uppriktigt sagt skulle det vara intressant att veta hur vanligt det är att uppföljning sker och då tänker jag inte bara på läkemedelsbehandling vid psykisk ohälsa.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav kiddie » 2014-04-04 20:30:04

En bra grej vore ju att plocka ut ADHD ur psykiatrin och lägga inom neuropsykiatrin där den hör hemma.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav earlydayminer » 2014-04-04 20:31:11

Wine skrev:
earlydayminer skrev:Uppföljning är grundläggande vid all form av medicinering.
...


Uppriktigt sagt skulle det vara intressant att veta hur vanligt det är att uppföljning sker och då tänker jag inte bara på läkemedelsbehandling vid psykisk ohälsa.


När jag hade haft en blodpropp i benet var uppföljningen extremt bra. Det var helt fantastiskt vilken hjälp jag fick. Jag var sen med blodprov en enda gång och då fick jag komma till centralsjukhuset och killen som skulle ta upp proverna till labbet stod och väntade på mig.

I övrigt håller jag med dig.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav slackern » 2014-04-04 21:20:54

Wine skrev:
earlydayminer skrev:Uppföljning är grundläggande vid all form av medicinering.
...


Uppriktigt sagt skulle det vara intressant att veta hur vanligt det är att uppföljning sker och då tänker jag inte bara på läkemedelsbehandling vid psykisk ohälsa.


Nu när jag har välfungerande medicinering med centralstimulerande har jag en uppföljning med urinprov och blodprov varje halvår. I början hade jag uppföljning varje vecka.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Wine » 2014-04-04 21:26:24

slackern skrev:
Wine skrev:
earlydayminer skrev:Uppföljning är grundläggande vid all form av medicinering.
...


Uppriktigt sagt skulle det vara intressant att veta hur vanligt det är att uppföljning sker och då tänker jag inte bara på läkemedelsbehandling vid psykisk ohälsa.


Nu när jag har välfungerande medicinering med centralstimulerande har jag en uppföljning med urinprov och blodprov varje halvår. I början hade jag uppföljning varje vecka.


Ja jag vet att det finns bra exempel, tycker de verkar väldigt noggranna.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav kiddie » 2014-04-05 16:48:45

Just för ADHD-medicin verkar de mycket mer noggranna än någon annan medicin. Synd att det inte är lika bra uppföljning med allt. Med Ritalin var det hela köret, kolla blodprov för mina organs skull och utesluta missbruk, puls, blodtryck samt ett EKG.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav kiddie » 2014-04-06 15:01:23

Jag är också rätt skeptisk till massbotning. Visst tror jag att det hos enskilda individer kan finnas viss mat man ska hålla sig borta från, men jag har svårt att tro att det fungerar i en större skala för även med samma diagnos tror jag vi har olika idealkost om man så säger, och olika kostkänsligheter.

Jag mår tvärtom mot de populära dieterna bäst när jag äter mycket kolhydrater och sämre om jag äter för mycket kött och fett. Men det kanske beror på att jag härstammar från ett långt led av bönder och torpare som inte hade så mycket lyxig mat, vad vet jag?

Jag vill inte ens bli av med mitt ADD, det ligger till grunden för mitt kreativa skrivande. Skulle jag bli mer enkelspårig och inte ha de tankarna som hela tiden förgrenar sig i huvudet skulle jag tappa det som jag uppriktigt tycker om hos mig själv. Sedan är det väl samma med ADD som med AS, det finns sidor man gillar mer och sidor man gillar mindre.

Jag tror att ADHD finns, jag tror inte det är en sjukdom eller som kan botas.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in