Modereringen här på forumet... jämförelse...

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Modereringen här på forumet... jämförelse...

Inläggav Kvasir » 2014-03-18 0:17:41

kapuni skrev:
Moggy skrev:Småfel, uppenbart slarvfea. Ett utelämnat eller omkastat ord här och där. Sånt som händer de flesta när man skrver snabbt och utan att granska. Kullan är inte nån som skriver dåligt här. Långa rejäla inlägg när så behövs och bra meningar. Lättlästa inlägg. Så petig med språket kan man inte vara mot andra som skriver.
Jag är inte petig och som jag skrev tidigare så är det inte enstaka slarvfel jag pratade om, utan slarvfel som kommer i var och varannan mening. Vilket jag kan se hos vissa. Dessutom påstår hon ju att hon inte ser de uppenbara felen. Vilket jag inte tror på. Det jag vill ha sagt är att jag tycker man borde förhandsgranska sina inlägg innan man skickar dem så det blir rätt.


Du kanske skulle lära dig lite om meningsbyggnad innan du kastar sten i glashus? ;)
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Modereringen här på forumet... jämförelse...

Inläggav kapuni » 2014-03-18 0:38:53

Kvasir skrev:
kapuni skrev:
Moggy skrev:Småfel, uppenbart slarvfea. Ett utelämnat eller omkastat ord här och där. Sånt som händer de flesta när man skrver snabbt och utan att granska. Kullan är inte nån som skriver dåligt här. Långa rejäla inlägg när så behövs och bra meningar. Lättlästa inlägg. Så petig med språket kan man inte vara mot andra som skriver.
Jag är inte petig och som jag skrev tidigare så är det inte enstaka slarvfel jag pratade om, utan slarvfel som kommer i var och varannan mening. Vilket jag kan se hos vissa. Dessutom påstår hon ju att hon inte ser de uppenbara felen. Vilket jag inte tror på. Det jag vill ha sagt är att jag tycker man borde förhandsgranska sina inlägg innan man skickar dem så det blir rätt.


Du kanske skulle lära dig lite om meningsbyggnad innan du kastar sten i glashus? ;)

Ja det blev lite dumt. Blev stressad när jag lade till mer text för att hinna med de 15 minuterna för omredigering. Men jag håller med dig hehe
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Modereringen här på forumet... jämförelse...

Inläggav kiddie » 2014-03-18 0:53:01

mnordgren skrev:Att man fortsätter på äldre trådar är lämpligt i vissa fall men inte alltid, det kan vara olika.


Ibland är det bra att slå ihop, särskilt om det handlar om fakta eller om en person börjat flera liknande trådar. Det jag kan ogilla litegrann är när en tråd om ens personliga problem slås ihop med någons bara liknande problem från 2009, och de som svarar, mer svarar på den ursprungliga TS (som oftast inte ens är aktiv längre) istf på den nya TS.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Modereringen här på forumet... jämförelse...

Inläggav Dagobert » 2014-03-18 0:53:25

kapuni skrev:Blev stressad när jag lade till mer text för att hinna med de 15 minuterna för omredigering.

Hinna med minuter? Blir det lättare att hinna om man lägger till mer text? :wink:
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Modereringen här på forumet... jämförelse...

Inläggav kapuni » 2014-03-18 1:07:44

Dagobert skrev:
kapuni skrev:hinna med de 15 minuterna.

Hinna med minuter?
Jag kom på efter ett tag att jag skulle redigera, när det var kort tid kvar.

Äsch!

För sjutton gubbar!
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Modereringen här på forumet... jämförelse...

Inläggav kiddie » 2014-03-18 1:13:05

Kanin skrev:Enligt mina erfarenheter är det här forumet mer tillåtande än många andra vad gäller vilka diskussioner som är tillåtna (inklusive gnäll om moderering och moderatorer) och vilka åsikter som får yttras. Reglerna är relativt begränsade och det krävs fler och grövre överträdelser innan temporär och särskilt permanent avstängning blir aktuell. Däremot sker t.ex. en mer aktiv rensning av inlägg som avviker från ämnet, även om ytterst få inlägg tas bort helt.


Ja, precis!

Jag tycker att det är väldigt bra att det inte råder någon högfärd bland moderatorerna som på andra ställen, där man inte kan säga något om moderering, eller veta hur de tänker. Man förväntas veta hur de tänker, och lurar man inte ut det straffas man mera.

Kan dock känna att jag vaktar mig själv här från att gå minsta OT. Det känns sådär.....
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Modereringen här på forumet... jämförelse...

Inläggav kiddie » 2014-03-18 1:26:44

Bara jag då som tycker de flesta här skriver så man förstår. Jag har inga direkta problem med någon av er. Jag är hyfsat duktig på att skriva meningar som blir väldigt konstiga och kan feltolkas men det kanske blir bättre en dag. Slarvfel brukar jag undvika att ändra eftersom jag inte vill trigga mitt inre perfektionsmonster. Dessutom fattas det ofta bokstäver i min text, ibland ser jag det inte förrän det är för sent, utslitet laptoptangentbord.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Modereringen här på forumet... jämförelse...

Inläggav kapuni » 2014-03-18 1:33:14

kiddie skrev:Bara jag då som tycker de flesta här skriver så man förstår.
Jag förstår vad som skrivs, men när det blir för mycket (slarv)fel så tar det längre tid att fatta vad personen skriver. Man måste läsa om det, tills det felaktiga blir rätt återställt i min hjärna.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Modereringen här på forumet... jämförelse...

Inläggav notwoodstock » 2014-03-18 7:03:49

kapuni skrev:
kiddie skrev:Bara jag då som tycker de flesta här skriver så man förstår.
Jag förstår vad som skrivs, men när det blir för mycket (slarv)fel så tar det längre tid att fatta vad personen skriver. Man måste läsa om det, tills det felaktiga blir rätt återställt i min hjärna.


Är det "off-topic" att tillstå att jag inte orkar läsa längre inlägg, oftast? Speciellt längre texter utan nytt stycke då och då.

Jag såg nyligen någon nyhet om att Intelligenta personer sorterar synintryck snabbare och effektivare än andra - kunde nu inte hitta någon länk utan att Googla, vilket jag inte ville.

Själv så har mina extrema schizofrenibesvär medfört att jag får skumma mer än förr. Jag noterar också att jag inte "orkar" läsa en mängd ämnen och artiklar som intresserar mig. Jag sparar en del i Mac'ens läslista till senare, och senaste årets FaceBook har jag backup'at.

Relevant är, kanske:

http://www.viska.se/index.php/nyheter1/4-nya-roen/4182-foerbaettrad-sinnesintrycksfoermaga-kan-foerbaettra-vardagen
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Modereringen här på forumet... jämförelse...

Inläggav nallen » 2014-03-18 7:17:28

kiddie skrev:Man förväntas veta hur de [ledningen] tänker, och lurar man inte ut det straffas man mera.

Det är precis som här. Om när man frågar får man postförbudet förlängt.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Modereringen här på forumet... jämförelse...

Inläggav kapuni » 2014-03-18 7:35:22

notwoodstock skrev:Jag såg nyligen någon nyhet om att Intelligenta personer sorterar synintryck snabbare och effektivare än andra
Är inte det typiskt Aspergers att ha problem med att sortera synintryck?
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Modereringen här på forumet... jämförelse...

Inläggav notwoodstock » 2014-03-18 7:44:04

kapuni skrev:
notwoodstock skrev:Jag såg nyligen någon nyhet om att Intelligenta personer sorterar synintryck snabbare och effektivare än andra
Är inte det typiskt Aspergers att ha problem med att sortera synintryck?


Off-topic igen, kanske, men följande var väldigt läsvärt!

http://seventhvoice.wordpress.com/2013/11/16/new-study-finds-that-individuals-with-aspergers-syndrome-dont-lack-empathy-in-fact-if-anything-they-empathize-too-much/
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Modereringen här på forumet... jämförelse...

Inläggav notwoodstock » 2014-03-18 7:53:22

notwoodstock skrev:
kapuni skrev:
kiddie skrev:Bara jag då som tycker de flesta här skriver så man förstår.
Jag förstår vad som skrivs, men när det blir för mycket (slarv)fel så tar det längre tid att fatta vad personen skriver. Man måste läsa om det, tills det felaktiga blir rätt återställt i min hjärna.

...
Jag såg nyligen någon nyhet om att Intelligenta personer sorterar synintryck snabbare och effektivare än andra - kunde nu inte hitta någon länk utan att Googla, vilket jag inte ville.
...


Jag hittade det jag sökte efter: :-)Happy

http://www.scientificamerican.com/article/visual-test-reveals-new-dimension-of-iq/

P.S. Klar risk för att det kan vara en intressant orsak till en del av modereringsdiskussionerna - relevant, alltså, tror jag. D.S
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Modereringen här på forumet... jämförelse...

Inläggav colaflaska » 2014-03-18 8:19:26

Alien skrev:Du tycker alltså att modereringen är för hård här.

Jag är nyfiken på alla vilka forum ni som tycker det jämför med. Ett tänkt idealforum? Flashback?

Flashback och flertalet andra forum jag varit på. Skillnaden på andra forum kanske är att folk där inte har varit psykiskt sjuka eller haft annat för sig på dagarna än ett fourm, eftersom ni, vet, de har jobb.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Modereringen här på forumet... jämförelse...

Inläggav Miche » 2014-03-18 10:07:07

Koboshi skrev:Jag känner mig en arning utpekad.
Om du syftar på nallens och Sjuckerts diskussion så tror jag knappast att det är dig det handlar om.

Annars har jag ingen aning om vad du syftar på...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Modereringen här på forumet... jämförelse...

Inläggav Koboshi » 2014-03-18 10:22:42

Miche skrev:
Koboshi skrev:Jag känner mig en arning utpekad.
Om du syftar på nallens och Sjuckerts diskussion så tror jag knappast att det är dig det handlar om.

Annars har jag ingen aning om vad du syftar på...


Ok tack.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Modereringen här på forumet... jämförelse...

Inläggav Miche » 2014-03-18 10:27:51

Koboshi skrev:
Miche skrev:
Koboshi skrev:Jag känner mig en arning utpekad.
Om du syftar på nallens och Sjuckerts diskussion så tror jag knappast att det är dig det handlar om.

Annars har jag ingen aning om vad du syftar på...


Ok tack.
Det var så lite så.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Modereringen här på forumet... jämförelse...

Inläggav kullan » 2014-03-18 10:28:23

Jag läser aldrig inlägg som är långa som noveller. Har inte ro att läsa så mycket text. Det behöver inte vara något fel på själva inlägget mer än att det är för långt. Min hjärna kan inte ta in så mycket text. Därför är mindre kortare inlägg bättre. Ofta kan man få fram samma budskap med några få meningar som med en noveelliknande text ( längdmässigt). Så trådar som börjar med ett långt långt startinlägg får oftast inget besök av mig.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Sv: Modereringen här på forumet... jämförelse...

Inläggav Titti » 2014-03-18 10:42:03

colaflaska skrev:
Alien skrev:Du tycker alltså att modereringen är för hård här.

Jag är nyfiken på alla vilka forum ni som tycker det jämför med. Ett tänkt idealforum? Flashback?

Flashback och flertalet andra forum jag varit på. Skillnaden på andra forum kanske är att folk där inte har varit psykiskt sjuka eller haft annat för sig på dagarna än ett fourm, eftersom ni, vet, de har jobb.

Vad menar du?
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Modereringen här på forumet... jämförelse...

Inläggav colaflaska » 2014-03-18 11:12:46

Titti skrev:
colaflaska skrev:
Alien skrev:Du tycker alltså att modereringen är för hård här.

Jag är nyfiken på alla vilka forum ni som tycker det jämför med. Ett tänkt idealforum? Flashback?

Flashback och flertalet andra forum jag varit på. Skillnaden på andra forum kanske är att folk där inte har varit psykiskt sjuka eller haft annat för sig på dagarna än ett fourm, eftersom ni, vet, de har jobb.

Vad menar du?

Vad jag menar är att de mest aktiva på det här forumet varken är psykiskt friska eller har jobb.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Modereringen här på forumet... jämförelse...

Inläggav Sjuckert » 2014-03-18 13:16:01

Koboshi skrev:
Miche skrev:
Koboshi skrev:Jag känner mig en arning utpekad.
Om du syftar på nallens och Sjuckerts diskussion så tror jag knappast att det är dig det handlar om.

Annars har jag ingen aning om vad du syftar på...


Ok tack.

Mycket riktigt, jag hade ingen särskild person i åtanke när jag nämnde "obegripliga" inlägg. Dessutom krävs det mycket för att jag ska tycka att något är obegripligt, och sådana inlägg är som sagt i minoritet. Ingen behöver känna sig utpekad; jag pratar bara rent allmänt om min forumupplevelse.
Sjuckert
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2013-05-11

Modereringen här på forumet... jämförelse...

Inläggav Koboshi » 2014-03-18 14:19:05

Sjuckert skrev:
Koboshi skrev:
Miche skrev:Om du syftar på nallens och Sjuckerts diskussion så tror jag knappast att det är dig det handlar om.

Annars har jag ingen aning om vad du syftar på...


Ok tack.

Mycket riktigt, jag hade ingen särskild person i åtanke när jag nämnde "obegripliga" inlägg. Dessutom krävs det mycket för att jag ska tycka att något är obegripligt, och sådana inlägg är som sagt i minoritet. Ingen behöver känna sig utpekad; jag pratar bara rent allmänt om min forumupplevelse.


Ok bra ^_^
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Modereringen här på forumet... jämförelse...

Inläggav slackern » 2014-03-18 14:21:37

colaflaska skrev:
Titti skrev:
colaflaska skrev:Flashback och flertalet andra forum jag varit på. Skillnaden på andra forum kanske är att folk där inte har varit psykiskt sjuka eller haft annat för sig på dagarna än ett fourm, eftersom ni, vet, de har jobb.

Vad menar du?

Vad jag menar är att de mest aktiva på det här forumet varken är psykiskt friska eller har jobb.


Fast på FB kryllar det väll utav arbetslösa horder som inte har något bättre för sig än att skriva på forumet?
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Modereringen här på forumet... jämförelse...

Inläggav KrigarSjäl » 2014-03-18 14:29:20

colaflaska skrev:
Alien skrev:Du tycker alltså att modereringen är för hård här.

Jag är nyfiken på alla vilka forum ni som tycker det jämför med. Ett tänkt idealforum? Flashback?

Flashback och flertalet andra forum jag varit på. Skillnaden på andra forum kanske är att folk där inte har varit psykiskt sjuka eller haft annat för sig på dagarna än ett fourm, eftersom ni, vet, de har jobb.

-Det är irrelevant om man har jobb eller ej, vad det kommer an på är den intellektuella förmågan.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in