Modereringen här på forumet... jämförelse...

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Modereringen här på forumet... jämförelse...

Inläggav Zirre » 2014-03-16 11:37:02

Men om "alla" vet vem som anmälde kan de som gillar den som blev anmäld börja tycka illa om den som anmälde bara för att hen anmälde juust den de gillar.
Den situationen vill jag inte se på vårat forum
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Modereringen här på forumet... jämförelse...

Inläggav Tiblan » 2014-03-16 11:39:03

Jag kan bara utgå från mig själv och jag tycker inte illa om någon som säger ifrån om dom blir kallade för idiot. Det är ju deras rättighet.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Modereringen här på forumet... jämförelse...

Inläggav nallen » 2014-03-16 11:40:43

Tiblan skrev:Det är ju lite skillnad att kalla någon idiot än att tycka att något någon tycker är idiotiskt.

Ja. Och när ledningen här försöker tvinga en att inte uttrycka det så försöker de tvinga mig att ljuga - och dessutom blir det inget gjort åt idioterna.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Modereringen här på forumet... jämförelse...

Inläggav Tiblan » 2014-03-16 11:43:37

Är väl ingen som försöker tvinga dig att ljuga men att hålla käften möjligtvis och det är ju inte heller rätt eftersom vi enligt svensk grundlag har yttrandefrihet.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Re: Modereringen här på forumet... jämförelse...

Inläggav Zirre » 2014-03-16 11:52:28

Hur blir det då om någon gör regelbrott som inte är vänt mot en person på forumet om man bara kan få varning om den man sagt det "dåliga" till har anmält?
Senast redigerad av Zirre 2014-03-16 11:55:46, redigerad totalt 1 gång.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Modereringen här på forumet... jämförelse...

Inläggav nallen » 2014-03-16 11:57:58

Tiblan skrev:Är väl ingen som försöker tvinga dig att ljuga men att hålla käften möjligtvis [...]

Tja, om man inte får säga emot och kalla saker vad de är, så blir ju att ge sitt tysta medhåll - och därmed att ljuga.

Man är skiträdd för att folk svär och har åsikter, men kan inte tänka sig att göra något åt de som verkligen skämmer ut forumet och gruppen.

Tiblan skrev:[...] det är ju inte heller rätt eftersom vi enligt svensk grundlag har yttrandefrihet.

Man brukar ju hävda det, ja. Ledningen hävdar att det inte gäller här.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Sv: Modereringen här på forumet... jämförelse...

Inläggav Zirre » 2014-03-16 12:06:04

nallen skrev:
Tiblan skrev:[...] det är ju inte heller rätt eftersom vi enligt svensk grundlag har yttrandefrihet.

Man brukar ju hävda det, ja. Ledningen hävdar att det inte gäller här.

Även svensk lagstiftning kan gå emot yttrandefriheten.
Du får säga vad du vill i Sverige men det kan komma att anmälas som kränkande, diskriminering osv. och kan ses om lagbrott enligt den svenska lagen
Senast redigerad av Zirre 2014-03-16 12:08:27, redigerad totalt 1 gång.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Modereringen här på forumet... jämförelse...

Inläggav mnordgren » 2014-03-16 14:47:10

Admin:

kiddie skrev:Det jag har liiite svårt för här är perfektionismen. Allt ska ha korrekta rubriker och man förväntas dra upp en fem år gammal tråd med 200 inlägg istället för att få göra en ny tråd. Men många forum som jag är på där gör folk nya trådar om samma sak precis hela tiden och det är också irriterande.


När man håller på och modererar behöver man såklart tänka på att försöka hålla det på en rimlig nivå så det inte blir onödigt mycket moderering och jag tycker vi håller det på en rimlig nivå.

Att man fortsätter på äldre trådar är lämpligt i vissa fall men inte alltid, det kan vara olika. När det gäller rubriker så lämnas de allra flesta som de var från början. I de fall då vi gör ändringar så brukar det oftast handla om att förtydliga eller rätta stavningen osv. snarare än att göra större förändringar.

cc33314 skrev:Sedan är jag själv en "administratör" i en stor grupp i ett dataspel, detta forumet har många likheter och anledningen att man modererar och håller på reglerna är för att annars blir forumet/gruppen väldigt stökig och konflikter och kaos uppstår lätt, det gäller dock att ha en balans, detta forumet har löst det genom att ha vissa enskilda trådar med väldigt liberala regler för vad man får skriva som "skriv vad du vill" eller "den stora nonsenstråden" eller "avreageringstråden" och så.


Det som är mer "liberalt" i de trådarna du nämner är endast att man inte behöver hålla sig till ämnet där, eftersom de ligger i avdelningen Off-Topic. Annars gäller samma regler där som i resten av forumet, t.ex. när det gäller spam och personangrepp etc.

cc33314 skrev:Det stora problemet är att vi som skriver här är aspergerpersoner också och har svårt att uttrycka oss och är ofta ganska oflexibla, detta leder till att när vi har hög ångest bryter vi ibland mot reglerna och då får vi massa varningar för det.


Alla vi som moddar här och de flesta av de som skriver här har AS och det är naturligt att klimatet på forumet avspeglar det men jag tycker inte att man behöver ha som mål att modereringen ska vara anpassad till att folk här har AS. Folk med AS kan ha väldigt olika syn på allt möjligt, som alla andra människor.

cc33314 skrev:Jag tror forumet skulle tjäna på att ha en mycket mjukare hållning, att det man ger tillsägelser för nu struntar man i, att det som ger en varning istället ger en tillsägelse, att det som leder till postförbud leder till en varning istället osv.


Jag håller inte med om att modereringen är för hård utan jag tycker som jag skrev längre upp att den håller sig på en nivå som är rimlig.

En viktig princip för oss är som bekant att upprepade övertramp bedöms hårdare och det kan spela rätt stor roll för vilken påföljd det blir när någon går över gränsen. Om det är första gången kanske det bara blir ett påpekande men om det har hänt många gånger kan det bli en varning istället. Det kan kanske i vissa fall få modereringen att verka strängare än den är egentligen sett överlag.

Jag ska skriva mer i den här tråden senare.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Modereringen här på forumet... jämförelse...

Inläggav cc33314 » 2014-03-16 15:16:02

Om man inte anpassar modereringen till att folk har asperger då får man ta konsekvenserna, aspergerpersoner agerar på annorlunda sätt och mår väldigt dåligt av att bli stenhårt modererade. Man uttrycker sig ofta också som man vill och ibland klumpigt, att tvinga aspergerpersoner att följa normala sociala koder är som att få en neurotypisk tjej att inte gå ut på krogen på kvällen, det är extremt svårt.
cc33314
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 491
Anslöt: 2013-10-01

Modereringen här på forumet... jämförelse...

Inläggav cc33314 » 2014-03-16 15:19:37

Det här forumet är extremt strikt om man jämför med andra forum på internet. Man kan tycka det är bra, man kan tycka det är dåligt, man kan tycka precis vad man vill men så är det.
cc33314
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 491
Anslöt: 2013-10-01

Modereringen här på forumet... jämförelse...

Inläggav antonius » 2014-03-16 15:28:13

Tiblan skrev:Är väl ingen som försöker tvinga dig att ljuga men att hålla käften möjligtvis och det är ju inte heller rätt eftersom vi enligt svensk grundlag har yttrandefrihet.


Inom arbetslivet är det väl så att full yttrandefrihet har egentligen bara de som är stats-, landstings- eller kommunalanställd. Såvida de är fackligt anslutna. Vi andra har inte det, om jag t ex avslöjar att min chef är en idiot och ngn konkurrent utnyttjar det, så är det lika med att avslöja en "företagshemlighet", dvs att man varit illojal mot sin arbetsgivare, i förlängningen kan det leda till uppsägning, vart väl lite OT, sorry... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Modereringen här på forumet... jämförelse...

Inläggav DIProgan » 2014-03-16 16:36:38

Man vädjar inte till pöbeln om att ta hänsyn för att få den att lugna sig lika lite som man vädjar till en mobbare. Man visar vad det är som gäller med kraft. En del Aspergare är för egocentriska/fega/etc. för att klara av en relation utan att ha överdrivet med kontroll och makt men det är så grupper fungerar när man själv inte är önskad som ledare. Lär er eller fortsätt sitt ensamma eller nöj er med att styra över vilka stackars krakar som nu hamnat under er kontroll.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Modereringen här på forumet... jämförelse...

Inläggav Tiblan » 2014-03-16 17:48:29

Självklart ska väl Aspergerforum vara anpassat just till Aspisar vad annat??? Någonstans måste vi ju få vara oss själva.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Modereringen här på forumet... jämförelse...

Inläggav KrigarSjäl » 2014-03-16 18:01:09

-Framförallt ska det vara aspergerregerat tycker jag.

Om alla moddar vore NTs skulle det nog inte bli så lyckat och jag tycker vi både ska ha och behöver exklusiva aspergergemenskaper i samhället.

Min kritik mot bokstavstolkande ska heller inte förstoras, på det hela taget tycker jag att jag kommunicerar långt bättre med aspergare här än med NTs på andra forum.
Men naturligtvis är vi också väldigt olika varann och vissa här förstår jag inte alls.
På den punkten är vi precis som NTs.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Modereringen här på forumet... jämförelse...

Inläggav cc33314 » 2014-03-16 18:10:00

Krigiskhet, ville bara ha det sagt.

Jag känner mig lite rebellisk ibland.
cc33314
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 491
Anslöt: 2013-10-01

Modereringen här på forumet... jämförelse...

Inläggav KrigarSjäl » 2014-03-16 18:20:04

cc33314 skrev:Krigiskhet, ville bara ha det sagt.

-Alltså, jag ser det inte som "krigiskt" när jag debatterar på forum - det är inte det "krig" och "krigarsjäl" handlar om för fem öre.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Modereringen här på forumet... jämförelse...

Inläggav cc33314 » 2014-03-16 18:23:04

Okej, jag är varken bättre eller sämre än neurotypiska människor.
cc33314
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 491
Anslöt: 2013-10-01

Modereringen här på forumet... jämförelse...

Inläggav KrigarSjäl » 2014-03-16 19:08:21

cc33314 skrev:Okej, jag är varken bättre eller sämre än neurotypiska människor.

Var det svar på nåt jag sagt?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Modereringen här på forumet... jämförelse...

Inläggav cc33314 » 2014-03-16 20:27:22

Nej, jag filosoferar. Ha det bra, skriver kanske senare!
cc33314
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 491
Anslöt: 2013-10-01

Modereringen här på forumet... jämförelse...

Inläggav mnordgren » 2014-03-17 0:20:58

Admin:

kiddie skrev:Första; Håller med av annan anledning. Snyggt formulerade personangrepp slinker igenom, om man döms för att ha kallat någon skitstövel eller liknande så ska de som säger det med fina ord också dömas efter samma mall.


Det är inte ok med inlindade påhopp såklart så om man ser sådana kan man gärna anmäla. Att inlindande påhopp har lättare för att slinka igenom är dock ofrånkomligt, tyvärr.

KrigarSjäl skrev:Men min mening är att man inte ska behöva moderera in absurdum så fort folk slänger lite käft.
Nu har jag fått två varningar för rena bagateller, för saker som inte ens ÄR sk personangrepp.


Varningarna du nämner var helt befogade. Som jag har sagt flera gånger tidigare så går det hur bra som helst att föra diskussioner, även livliga sådana, utan att man bryter mot några regler.

Tiblan skrev:Jag tycker att för att någon ska få en varning så borde det vara den "angripne" som anmäler. Har ju även tidigare nämnt att jag tycker att är det någon som känner sig "angripen" så är det väl upp till dom att blocka den vars kommentarer dom ogillar. Till exempel så har ju Krigarsjäl återigen 2 varningar. Om någon tycker illa vara så är det ju bättre att dom slutar läsa hans inlägg medans vi som tycker dom är uppfriskande och roliga och kanske ser dom på ett annat sätt kan fortsätta att läsa dom.


Vi resonerar faktiskt så att om en person är måltavlan för en viss kommentar så är den personens reaktion en sak man bör ta hänsyn till, men att göra det helt avgörande vore inte bra. Konsekvensen skulle bli att om man anmäler någon och den personen får en tillsägelse så skulle alla veta att man anmält och det skulle naturligtvis bli helt fel.

Det är ju också så att forumet består av en mängd användare som tillsammans gör det till vad det är och det behöver inte vara så att ett påhopp bara påverkar just den individ som är måltavla.

Tiblan skrev:Det är ju lite skillnad att kalla någon idiot än att tycka att något någon tycker är idiotiskt.


Jo, det är ju självklart skillnad och vi har aldrig sagt att det inte är det. Det är också så att det är inte nödvändigtvis vad man säger som är det viktiga utan hur.

Tiblan skrev:Är väl ingen som försöker tvinga dig att ljuga men att hålla käften möjligtvis och det är ju inte heller rätt eftersom vi enligt svensk grundlag har yttrandefrihet.


Yttrandefrihet är ett måste i en demokrati men det bör sägas att forumet ju egentligen inte är en demokrati utan ett privat utrymme som ägs av Liebert och han bestämmer själv vad han vill göra med det.

cc33314 skrev:Om man inte anpassar modereringen till att folk har asperger då får man ta konsekvenserna, aspergerpersoner agerar på annorlunda sätt och mår väldigt dåligt av att bli stenhårt modererade. Man uttrycker sig ofta också som man vill och ibland klumpigt, att tvinga aspergerpersoner att följa normala sociala koder är som att få en neurotypisk tjej att inte gå ut på krogen på kvällen, det är extremt svårt.


Min erfarenhet av detta forum är att aspergare kan vara väldigt olika, i alla fall när de är aktiva på internet. Hur kan man vara säker på att man har en så bra bild av hur aspergare i allmänhet tänker och fungerar att man kan använda sig av det när man modererar?
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Modereringen här på forumet... jämförelse...

Inläggav colaflaska » 2014-03-17 0:38:07

"I jämförelse med NK har Ryssland fantastiska yttrandefrihetslagar". Njaaa.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Modereringen här på forumet... jämförelse...

Inläggav Alien » 2014-03-17 3:08:24

Du tycker alltså att modereringen är för hård här.

Jag är nyfiken på alla vilka forum ni som tycker det jämför med. Ett tänkt idealforum? Flashback?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46090
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Modereringen här på forumet... jämförelse...

Inläggav Tiblan » 2014-03-17 7:50:08

Bara för att man äger något har man inte rätt att bortse från svensk lagstiftning.

Äger man något är man skyldig att följa lagstiftningen som gäller för det man äger till exempel så har ju bostadsrättsföreningar bostadsrättslagen att följa. Dom kan med andra ord inte debitera medlemmar för att dom inte städar i trapp eller på gården bara för att dom beslutar det då lagen säger att dom inte får.

Jag skulle därför uppskatta om ni kunde ta reda på lite mer om just yttrandefriheten och vad man får och inte får bestämma i ett forum bara så vi har haft den diskussionen för sista gången. Om det finns svart på vitt så är det ju enklare för alla att förstå också.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Modereringen här på forumet... jämförelse...

Inläggav Kanin » 2014-03-17 9:54:31

Den som äger en webbsida bestämmer själv vad hen ska publicera på den. Myndigheter har enligt principer om yttrandefrihet inte rätt att inskränka den rätten (bortsett från i undantagsfall). Det vore absurt om jag, bara för att jag har en webbsida och tillåter att personer uttrycker sin mening på den, var tvingad att t.ex. medverka till spridningen av högerextrema åsikter.

Censur är inte att kommentarer raderas i nätartiklar eller blogginlägg.

Men! Men! Det finns ju ställen där kommentarer förhandsgranskas! Det måste väl åtminstone vara censur! Nä, inte det heller. Sorry. Yttrandefrihet betyder inte att vi har rätt att säga precis vad som helst, precis när som helst, till precis vem som helst. Man har rätt – med vissa undantag – att säga det, men man har ingen rätt att göra det hos en privat aktör eller en privatperson. Lika lite som någon får klättra in genom fönstret hos grannen och bröla sina åsikter.

Även om man kan tycka att alla tidningar borde publicera fler insändare och brev så är har man inte rätt att kräva att det ska vara så och detsamma gäller på nätet. Webbsidor och bloggare har rätt att radera varenda kommentar, om de vill. Det är dock få som gör det, vilket väl är bra.

Däremot kan vi skriva det vi tycker på egna bloggar, där vi också kan skriva om censurfittor och fascistfasoner så mycket vi vill. Så länge man inte bryter mot svensk lag eller råkar ut för arbetsgivare med synpunkter kan man säga i princip vad som helst. Och där, kära vänner, har vi vår yttrandefrihet.

Från "Förvirrad diskussion om censur på nätet", http://www.aftonbladet.se/debatt/kronik ... 2325805.ab

I den allmänna debatten används ”yttrandefrihet” även på andra sätt. Påpekar man till exempel att den rike har större yttrandefrihet än den fattige därför att den rike har större möjligheter att nå andra människor med sitt budskap så har man rätt. Den rike kan anställa mediekonsulter och lobbyister, kan köpa annonsplats i tidningar, TV och på webbplatser, kan trycka böcker, broschyrer eller tidningar och betala för att få dem utdelade och så vidare. Om denna orättvisa vad gäller yttrandefrihet säger lagen ingenting. Påpekar man att personer med avvikande eller kontroversiella åsikter har mindre yttrandefrihet än andra så har man också rätt. Även om det är lagligt att argumentera för väldigt udda åsikter om politik, religion eller sex känner sig människor som faktiskt har sådana åsikter ofta tvingade att tiga med dem. Att säga sin mening kan för dem leda till social utstötning. Inte heller om detta säger lagen något.

Det grundlagarna säger är att yttrandefrihet råder i Sverige. Det är huvudregeln och betyder att myndigheterna inte får hindra medborgarna att yttra sig, och får straffa dem för yttranden bara i de undantagsfall då lagen uttryckligen tillåter det. Med ”yttrande” menas här att sprida information i vilken form som helst: skriven text, bilder, filmer, musik med mera.

Grundlagsreglerna som garanterar medborgarna yttrandefrihet skyddar alltså mot myndigheterna – inte mot andra medborgare. Om personen A med våld eller hot försöker hindra personen B från att säga eller skriva något bör B vända sig till polisen, men då är det inte några bestämmelser om yttrandefrihet som ska tillämpas. A har sannolikt gjort sig skyldig till brott, men de brotten kallas sådant som ”misshandel” eller ”olaga hot” och har inget med grundlagarna att göra.

Lagen skiljer också på yttranden som fälls i privata sammanhang och sådana som fälls offentligt. Grundlagarna handlar om yttranden av det senare slaget, sådana som riktar sig till allmänheten eller åtminstone till en större eller mer obestämd grupp människor.

Ur "Yttrandefrihet på nätet"


Läs mer här:

"Yttrandefrihet på nätet"
http://www.iis.se/docs/Yttrandefrihet_pa_natet.pdf

Lag (1998:112) om ansvar för elektroniska anslagstavlor
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980112.HTM
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in