Ni som lyckats få aktivitetsersättning

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Ni som lyckats få aktivitetsersättning

Inläggav Peace » 2014-03-10 17:27:29

Hur gick ni till väga? Hur stora aspergerrelaterade problem har ni? Jag har ansökt två gånger och fått avslag båda gångerna. Enligt dem så verkar det som om man i stort sett inte ska klara av något själv. Så hur någon med enbart aspergers kan uppfylla deras krav är för mig ett mysterium.
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Ni som lyckats få aktivitetsersättning..

Inläggav Nefarious » 2014-03-10 17:32:55

Jag har haft aktivitetsersättning vid förlängd skolgång och vid nedsatt arbetsförmåga, hade inga problem att få beviljat någon av gångerna. Begärde du omprövning av besluten?
Nefarious
 
Inlägg: 3596
Anslöt: 2010-10-02
Ort: Svíþjóð

Ni som lyckats få aktivitetsersättning..

Inläggav cocos » 2014-03-10 17:38:40

Hur enkelt som helst att få. Din läkare skriver väl ett för dåligt intyg eller så har du inte särskilt stora problem. Jag tycker själv att mina problem är milda men har blivit beviljad varje gång.
cocos
Inaktiv
 
Inlägg: 251
Anslöt: 2014-01-20

Ni som lyckats få aktivitetsersättning..

Inläggav Peace » 2014-03-10 17:54:05

Nefarious: Den ena gången gjorde jag det men fick nej igen.

cocos: Läkarintyget är kanske inte det bästa, då det är skrivet av en läkare på vårdcentralen som inte har så mycket kunskap inom ämnet. Jag kontaktade vuxenpsyk och frågade om en läkare där kunde skriva ett intyg till mig istället, men blev nekad.

Jag har väl inte den svåraste typen av asperger direkt, men har ändå flera problem relaterade till diagnosen som gör det svårt för mig att klara av ett arbete.

Vad är mild enligt dig? Vad har du för problem som försämrar din arbetsförmåga?
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Ni som lyckats få aktivitetsersättning..

Inläggav cocos » 2014-03-10 18:08:17

Lustigt att du inte är inne på vuxenpsyk kan jag tycka. Ingen kontakt med LSS heller?

Det är svårt att definiera svårigheter egentligen på en skala. Med milda problem menar jag depressioner i perioder, sömnproblem, tvångstankar och högre stresskänslighet.

Har dock en lång historik av kontakt med psykvården och självmordstankar som återkommer hela tiden.

Något annat kan ha bidragit till lättare beviljande av aktivitetsersättning är min vilja att försöka klara av studier. Själva grejen med ersättningen är att man ska rehabiliteras in till studier och/eller arbetsliv. F-kassan kanske saknar en tydlig handlingsplan ihop med vården, LSS samt arbetsförmedligen för din situation.
cocos
Inaktiv
 
Inlägg: 251
Anslöt: 2014-01-20

Ni som lyckats få aktivitetsersättning..

Inläggav sugrövmanövern » 2014-03-10 18:13:52

Jag gjorde ingenting själv, de inom vården ordnade så jag fick ersättning efter att min arbetsförmåga utretts. Jag var 24 år och totalt nersliten när jag fick min ersättning beviljad.

I mitt läkarintyg står: Patienten har inga aktiviteter utöver att gå ut med hunden och orkar inte mer heller.

Tycker den meningen sammanfattar min arbetsförmåga och vidden av min problematik rätt bra.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Ni som lyckats få aktivitetsersättning..

Inläggav abyss » 2014-03-10 18:22:14

Haha, ja, jag har försökt. Det verkar vara som att spela på lotto och beror helt på vem som hanterar din ansökan och meningsuppbyggnaden i ditt intyg, vad man har för problem verkar inte vara speciellt relevant.

Jag överklaga och skickade in ett antal olika intyg och när dom inte längre kunde ifrågasätta något i intygen så blev jag nekad för att jag inte varit aktiv hos arbetsförmedlingen tidigare, så jag blev skickad dit istället då dom tydligen har mer expertis i att bedöma min arbetsförmåga än min läkare jag gått hos i 8 år har.

Tror nästan det är bättre att lägga ner ärendet och börja om från början om du fått avslag, och var med när intyget skrivs och se till att det inte skrivs något som "goda möjligheter till utveckling", då blir du skickad till arbetsförmedlingen direkt. Dom verkar helt bortse från att aktivitetsersättning är till för just utveckling.
abyss
 
Inlägg: 70
Anslöt: 2011-05-10

Ni som lyckats få aktivitetsersättning..

Inläggav cc33314 » 2014-03-10 18:31:29

Jag tycker det viktigaste är att man försöker få ett arbete, och ta det lugnt och må bra, det är min utgångspunkt, sedan gäller det människor i allmänhet och aspergerpersoner i synnerhet att förändringar och kriser är väldigt påfrestande och då handlar det om att man ska försöka be om stöd, att någon kontaktperson man har hanterar dialogen med försäkringskassan och arbetsförmedlingen och andra myndigheter till exempel.

Ta det lugnt, det är mitt tips.
cc33314
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 491
Anslöt: 2013-10-01

Ni som lyckats få aktivitetsersättning..

Inläggav Peace » 2014-03-11 2:13:40

cocos: Hade kontakt med LSS i början när jag fått diagnosen, men det enda de kunde erbjuda var kontaktperson eller daglig verksamhet vilket jag inte vill ha. Depressioner, sömnproblem, tvångstankar och hög stresskänslighet har jag också. Nån handlingsplan finns inte, nej.

sugrövmanövern: Vården har i stort sett inte hjälpt mig med någonting. Har fått ansöka själv osv. Beror den orkeslösheten enbart på asperger? Klarar du inte av vardagliga sysslor som t.ex städa och sådant heller?

abyss: Verkar som det har lite med tur att göra, ja. Har själv haft mycket otur med annat också, inte bara aktivitetsersättning. Annat jag har ansökt om och blivit nekad är tandvårdskort, bidrag till att kunna bo på folkhögskola och pengar från socialen. Blev som sagt även nekad att komma till vuxenpsyk. Har inte haft särskilt mycket nytta av denna diagnosen med andra ord.

cc33314: Jag hade gärna haft ett jobb om jag kunde hitta något som passar. Det finns nog inte många som skulle anställa mig då jag inte ens har klarat gymnasiestudierna ännu och bara skulle orka jobba halvtid. Sen får det heller inte vara ett jobb som kräver för mycket socialt. Helst där jag jobbar ensam.
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Ni som lyckats få aktivitetsersättning..

Inläggav Potterhead » 2015-07-29 21:33:19

Jag skickade in en ansökan vid 19 års ålder från försäkringskassan med ett utlåtande från min läkare och eftersom beslutet (fick beviljat) tog väldigt lång tid så fick jag en klumpsumma för den långa väntetiden.
Skulle börja på en folkhögskola för att läsa upp dem ämnen jag hade icke godkänt i, gick där i 3 år.
Är nu 24, snart 25 år och har fortfarande aktivitetsersättning, som jag alltid ansöker om vid deadlinen och har alltid fått beviljat.
Nu har jag fått full aktivitetsersättning för 3 år framåt. Har även bostadstillägg också
Potterhead
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2015-07-29

Ni som lyckats få aktivitetsersättning..

Inläggav alixha » 2015-07-29 21:41:18

Vem var det som diagnosticerade dig med AS? Psykiatrin? Hab? Privat?
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Ni som lyckats få aktivitetsersättning..

Inläggav Tantaly » 2015-07-29 21:45:44

Bara för att man har asperger eller en autismspektrumdiagnos betyder det inte att man har rätt till aktivitetsersättning. Försäkringskassan beslutar efter din arbets eller studieförmåga.
Har du t.ex. arbetat eller studerat innan och inte har uppenbara problem i vardagen som står i läkarintyget får man tyvärr avslag på ansökan.

Jag själv har personligen aldrig haft problem att få igenom ersättningen. Men då har jag en lång historia av dåligt mående och oförmåga till sysselsättning och en bra läkare.
Tantaly
Inaktiv
 
Inlägg: 432
Anslöt: 2014-11-13

Ni som lyckats få aktivitetsersättning..

Inläggav Potterhead » 2015-07-29 22:29:58

alixha skrev:Vem var det som diagnosticerade dig med AS? Psykiatrin? Hab? Privat?


Habiliteringen, blev diagnoserad vid 14 års ålder.
Potterhead
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2015-07-29

Ni som lyckats få aktivitetsersättning..

Inläggav alixha » 2015-07-29 23:43:02

Potterhead skrev:
alixha skrev:Vem var det som diagnosticerade dig med AS? Psykiatrin? Hab? Privat?


Habiliteringen, blev diagnoserad vid 14 års ålder.


Hmm, har du fortfarande kontakt med hab? annars skulle du kanske kunna kontakta dom och fråga hur du kan gå vidare. Dom kanske kan hjälpa dig med FK och styra upp med din läkare lite bättre?

Ett annat alternativ är att du byter läkare (jobbigt, jag vet) till en läkare som kan skriva intyg bättre och mer utförligt.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Ni som lyckats få aktivitetsersättning..

Inläggav Potterhead » 2015-07-29 23:51:12

alixha skrev:
Potterhead skrev:
alixha skrev:Vem var det som diagnosticerade dig med AS? Psykiatrin? Hab? Privat?


Habiliteringen, blev diagnoserad vid 14 års ålder.


Hmm, har du fortfarande kontakt med hab? annars skulle du kanske kunna kontakta dom och fråga hur du kan gå vidare. Dom kanske kan hjälpa dig med FK och styra upp med din läkare lite bättre?

Ett annat alternativ är att du byter läkare (jobbigt, jag vet) till en läkare som kan skriva intyg bättre och mer utförligt.


Har fortfarande kontakt med vuxenhab då jg går hos en kurator där, dock så har jag ingen läkare eftersom hälsocentralen där jag bor hade slarvat med min ansökan om en läkare T_T så fick bara beställa tid hos nån läkare och förklarade för honom med AS och mitt mående osv. Men får nog skicka in en till ansökan så man får nån bestående läkare.

Dock så är allt bra gällande försäkringskassan, då jag har full aktivitetsersättning nu i 3 år på högsta beloppet.
Potterhead
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2015-07-29

Ni som lyckats få aktivitetsersättning..

Inläggav Julianus » 2015-07-30 0:00:54

Jag fick min diagnos rätt tidigt, redan i 3-4 års åldern. Läkaren skrev ett intyg och jag fick det beviljat. Hade också förlängd skolgång.
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Ni som lyckats få aktivitetsersättning..

Inläggav aspiemason » 2015-07-30 19:45:46

aktivitetsersättning får man väl inte när man är 3-4 års åldern. Jag fick aktivitetsersättning när jag var 16 då var åldern lägre för att kunna ansöka om det. Nu har inte jag aktivitetsersättning längre för jag har passerat 30 och har sjukersättning istället.
aspiemason
 
Inlägg: 304
Anslöt: 2015-05-01

Ni som lyckats få aktivitetsersättning..

Inläggav Julianus » 2015-07-30 19:51:34

aspiemason skrev:aktivitetsersättning får man väl inte när man är 3-4 års åldern. Jag fick aktivitetsersättning när jag var 16 då var åldern lägre för att kunna ansöka om det. Nu har inte jag aktivitetsersättning längre för jag har passerat 30 och har sjukersättning istället.


Oj, blev lite tokigt det jag skrev :P Litet missförstånd men jag menade att aktivitetsersättning fick jag mellan 16-18 års åldern. Fast i dag får man det först vid 19 års ålder.

Samma här. Passerade 30 för 2 år sen och har sjukersättning.
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Ni som lyckats få aktivitetsersättning..

Inläggav aspiemason » 2015-07-30 20:19:45

hehe tänkte väl. Vad fick han för speciellt undantag . Bra att det blev utrett då. :)
aspiemason
 
Inlägg: 304
Anslöt: 2015-05-01

Ni som lyckats få aktivitetsersättning..

Inläggav Julianus » 2015-07-30 20:43:39

aspiemason skrev:hehe tänkte väl. Vad fick han för speciellt undantag . Bra att det blev utrett då. :)


Hehe ok :P Som sagt, litet missförstånd :) Jo, men familjen visste att nånting inte stämde med mig så fick en utredning. Visade sig att man har autism.
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Ni som lyckats få aktivitetsersättning..

Inläggav Wine » 2016-09-29 18:19:57

Julianus skrev:Visade sig att man har autism.


Autism är tydligen vanligt hos barn i Sverige med rötter i Somalia, förekomsten av autism är fyra till fem gånger högre bland somaliska barn än bland svenska barn:

DN - Somaliska barn kartläggs
Publicerad 2011-03-27

Forskare vill göra utdrag ur PKU-registret för att ta reda på varför somaliska barn får autism i högre grad än svenska barn. Alla somaliska barn med autism i Stockholmsregionen kommer att ingå i studien som är unik i sitt slag.


Redan har det gjorts en studie på gravida somaliska kvinnor och D-vitaminbrist. Den publiceras i den vetenskapliga tidsskriften Acta Paediatricas aprilnummer.

– Där såg vi att alla somaliska kvinnorna har en svår D-vitaminbrist. Nivåerna är mycket lägre än hos svenska gravida kvinnor.


Autism hos somalier kallas också för "svensksjukan".
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Ni som lyckats få aktivitetsersättning

Inläggav Liljan » 2016-09-30 12:28:58

Du skriver att du klarar av att jobba halvtid, har du sökt aktivitetsersättning på halvtid eller heltid? Om du har sökt på heltid är det säkert därför du blir nekad. Du klarar ju av ett halvtidsjobb. För att få aktivitetsersättning ska du inte klara av något jobb på arbetsmarknaden.

Du du sökte bidrag för folkhögskolan, var det CSN som nekade dig och isåfall varför? CSN nekar ofta då man inte fyller i papperna korrekt. Om du har svårt för det tycker jag du ska be om hjälp. Du kan ansöka om boendestöd som hjälper dig, du kan också söka personligt ombud som följer med dig på möten.

Vad är din plan? Hur tänkte du använda aktivitetsersättningen för att komma in på arbetsmarknaden? Om jag vire dig skulle jag först och främst satsa på att gå klart gymnasiet. Klarar du av att plugga halvtid kan du läsa halvtid på komvux.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Ni som lyckats få aktivitetsersättning

Inläggav slackern » 2016-09-30 12:29:55

Julianus skrev:
aspiemason skrev:hehe tänkte väl. Vad fick han för speciellt undantag . Bra att det blev utrett då. :)


Hehe ok :P Som sagt, litet missförstånd :) Jo, men familjen visste att nånting inte stämde med mig så fick en utredning. Visade sig att man har autism.


Hur gammal var du när du fick din diagnos?
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in