Torra ögon! Ser en fläck som följer med ögat!

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Torra ögon! Ser en fläck som följer med ögat!

Inläggav skywalker » 2014-03-07 10:45:55

JAg har haft en fläck i högra ögat som följer med när man tittar. När jag försöker titta på den så flyr den iväg. Den är väldigt liten och lite genomskinlig och har inte blivit större eller försvunnit sedan jag fick den september 2012 (då jag var mycket trött och hade sömnbrist pga alla förändringar som skedde runt om kring mig!. Den sitter i ett hårstrå (som inte är så långt och ganska genomskinligt) på slutet . Vad beror fläcken på, torra ögon? Jag är trött på mornana och ögorna rinnier lite :? . Fläcken syns som minst på morgonen och jag hade tidigare i vänstra ögat en ljusgenomskinlig hårstrå som syntes endaste på morgonen då jag gick till Gymnasiet, som är förvunnen nu och hade det under 1 månad vid augusti - september 2013.

Jag har sagt det till min läkare på BUP och enligt honom är det inte ritalin 20 mg som ligger bakom det eller antidepressiv som jag äter och det kan vara naturligt eller pga jag har torra ögon. Under sportlovet så har jag inte suttit vid datorn mer 3 tim per vecka och jag har sovit bra och fast lag mig lite sent och fläcken har fortfarande varit kvar, fast mycket mindre.

Var tror ni att det bror på? Har varit vid Vårdcentralen och de sa att det inte skulle vara något farligt så länge det inte blir värre, men fick ändå remiss. Senast jag var på ögonkontroll var vid sant Görans sjukhus i februari 2011 vid en rutinkontroll. Har ej glasögon eller linser. Efter har haft det sedan hösten 2012 (då min familj flyttade och jag hade det jobbigt att vänja in sig i den nya miljön samt hade sömproblem och fått dålig) sjävkänsla) så funderar jag på att gå till City akuten då de inte har förvunit på 14 månader. Jag är 16 år och vet inte om det här har med tonåren och göra? Vet något var det jag kan ha drabbats av, då det är så komplicerat på nätet fall till fall-
skywalker
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2013-09-30

Torra ögon! Ser en fläck som följer med ögat!

Inläggav Manveru » 2014-03-07 11:34:15

Låter som glaskroppsgrumlingar skulle jag säga. Har själv haft det så länge jag kan minnas men kan förstå att det är lite oroande om man får det plötsligt sådär (vilket också händer normalt av vad jag läst).

http://www.1177.se/Uppsala-lan/Stall-en ... sgrumling/

Bilden som finns på engelska wikipedia är ganska nära hur det ser ut för mig iaf, kan ju kolla den också :>

http://en.wikipedia.org/wiki/Floater
Manveru
 
Inlägg: 134
Anslöt: 2013-01-11

Torra ögon! Ser en fläck som följer med ögat!

Inläggav skywalker » 2014-03-07 11:53:48

Manveru skrev:Låter som glaskroppsgrumlingar skulle jag säga. Har själv haft det så länge jag kan minnas men kan förstå att det är lite oroande om man får det plötsligt sådär (vilket också händer normalt av vad jag läst).

http://www.1177.se/Uppsala-lan/Stall-en ... sgrumling/

Bilden som finns på engelska wikipedia är ganska nära hur det ser ut för mig iaf, kan ju kolla den också :>

http://en.wikipedia.org/wiki/Floater


jag vet att det står mycket och sånt men jag ville inte ta i förväg då jag visste inet själv var det va då man kan få samma symtom av andra saker å sånt. Glasskroppsgrumlingar kan det nog vara då. Nån gång har det hänt att min skärpa har försämrats tillfälligt och att jag inte har kunnat se en text på en buss med destrionationskylt på lång håll, men då var jag väldigt trött,
skywalker
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2013-09-30

Torra ögon! Ser en fläck som följer med ögat!

Inläggav skywalker » 2014-03-07 12:01:06

Manveru skrev:Låter som glaskroppsgrumlingar skulle jag säga. Har själv haft det så länge jag kan minnas men kan förstå att det är lite oroande om man får det plötsligt sådär (vilket också händer normalt av vad jag läst).

http://www.1177.se/Uppsala-lan/Stall-en ... sgrumling/

Bilden som finns på engelska wikipedia är ganska nära hur det ser ut för mig iaf, kan ju kolla den också :>

http://en.wikipedia.org/wiki/Floater


Så bred som Wikipedia visar var den inte. Genomskinligg var den på vänstra ögat då jag hade det under en månad med på högra ögat så är den smalare och inte genomskinlig utan ett smalt hårtstrå med en prick på slutet som en spermie typ!



Moderator atoms - tre exemplar av samma citat; tog bort två.
skywalker
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2013-09-30

Torra ögon! Ser en fläck som följer med ögat!

Inläggav Joakoni » 2014-03-07 13:32:05

Jag har fått flera stycken under min första graviditet. Det visade sig vara just glaskroppsgrumlingar, inget att göra något åt. Nu har jag slutat märka av dem.
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Torra ögon! Ser en fläck som följer med ögat!

Inläggav plåtmonster » 2014-03-07 14:23:12

Glaskroppsgrumlingar går tydligen att behandla med nanosekundspulser med YAG-laser. Bra resultat dessutom.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Torra ögon! Ser en fläck som följer med ögat!

Inläggav skywalker » 2014-03-13 11:15:02

plåtmonster skrev:Glaskroppsgrumlingar går tydligen att behandla med nanosekundspulser med YAG-laser. Bra resultat dessutom.


Är det det jag troligen har drabbats av? de brukar går över efter 12 månader eller längre men det har det inte gjort :x icon .
skywalker
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2013-09-30

Torra ögon! Ser en fläck som följer med ögat!

Inläggav Intressant » 2014-03-13 11:52:58

Jag har haft så i stort sett sen jag var barn till och från. Det kan vara smuts på hinnan som bara flyter runt. När jag var barn trode jag att det var microskopiska livsformer :)

Troligtvis inget att oroa sig över. Jag kan se detta genom att sluta blinka på ett tag, får det när jag funderar och stirrar.
Intressant
 
Inlägg: 660
Anslöt: 2013-10-11
Ort: Stockholm

Torra ögon! Ser en fläck som följer med ögat!

Inläggav Bjäbbmonstret » 2014-03-13 21:56:42

Jag kommer inte ihåg vad det kallas men är det vad jag tror så har jag har massor av såna där. Vad du kan göra är att beställa tid på vårdcentralen, eller ta upp det om du kollar synen hos en optiker. Tycker de att det är något att oroa sig för kan det hända att du får en remiss till en ögonläkare.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Torra ögon! Ser en fläck som följer med ögat!

Inläggav Toblerone » 2014-03-14 13:14:10

Det låter inte som något farligt. Jag har också haft det. Det brukar försvinna igen, eller så är det så att man inte ser det efter ett tag (att hjärnan bortser ifrån det). Hur gammal är du? Mellan 40 och 50 ungefär? I den åldern krymper glaskroppen i ögat och det händer lite olika saker. Man ska bara vara lite försiktig om man ser blixtar, då ska man kolla upp det. Kolla gärna med ögonläkare för säkerhets skull
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Torra ögon! Ser en fläck som följer med ögat!

Inläggav Bjäbbmonstret » 2014-03-15 2:39:59

TS säger att hen har en läkare på BUP. Då är man inte mln 40 och 50...
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Torra ögon! Ser en fläck som följer med ögat!

Inläggav Toblerone » 2014-03-17 14:49:44

Bjäbbmonstret skrev:TS säger att hen har en läkare på BUP. Då är man inte mln 40 och 50...


Ops, sorry. 16 år gammal står det i första inlägget. Okay, men de där floaters kan man nog få som yngre också.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in