Om mindre seriösa trådar och inlägg på forumet [delad]

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Ignore-funktionen behöver fixas

Inläggav Miche » 2013-01-07 20:10:16

Trots allt finns ju det mesta av tramset i Off-topic så låter man bli den avdelningen så ser man inte mycket trams.

Angående off-topic i andra avdelningar, anmäl, det ökar chansen att de som går off-topic blir tillsagda och varnade samt slutligen skärper sig eller blir avstängda (däremot är det meningslöst att anmäla trådar i off-topic när de går off-topic).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Ignore-funktionen behöver fixas

Inläggav Gafsan » 2013-01-07 21:02:59

KrigarSjäl skrev:Ett skämt är inte bara ett skämt, i synnerhet inte när man skriver i en offentlig arena som forumet de facto är. På såna här ställen bildar skämt sammanhang och bidrar tillsammans med allt annat skrivet till en kollektiv bild av vilka vi är.

Det finns goda skäl att staga upp gärsgår'n.


Nåja, jag tycker nog i första hand att forumet ska vara ett givande ställe för oss som är här. Att ge en bra bild av aspisar kommer i andra hand. Och lite dålig humor tror jag är ganska harmlöst för vår image jämfört med de otrevligheter som förekommer lite onödigt ofta.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Om mindre seriösa trådar och inlägg på forumet [delad]

Inläggav rapchic » 2013-01-07 22:09:20

ang taket på detta forum tycker jag taket är väldigt lågt efter vad jag sett på andra forum.
det ska bestämmas över andra en massa, både onödigt och tråkigt tycker jag.
(tex ser jag inget fel med tramstrådar, trollinlägg får man leva med på nätet också)

men för att stå ut med forumet så måste man ju ta ledigt från det ibland och det bestämmer man ju själv över så att man slipper bli så superirriterad :-)005
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Om mindre seriösa trådar och inlägg på forumet [delad]

Inläggav Dagobert » 2013-01-07 23:55:56

Miche skrev:Angående off-topic i andra avdelningar, anmäl, det ökar chansen att de som går off-topic blir tillsagda och varnade [...]

Hur många offtopic-inlägg krävs för det?
Om man kollar på Inlägg off-topic från andra trådar och några sidor bakåt ser man att ett fåtal medlemmar dominerar offtopic-ligan.
Dagobert
 
Inlägg: 14091
Anslöt: 2010-11-30

Om mindre seriösa trådar och inlägg på forumet [delad]

Inläggav sugrövmanövern » 2013-01-08 1:16:08

KrigarSjäl skrev:Titta på mina rymdkalsonger!
:-)021 ой ой ой....
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Om mindre seriösa trådar och inlägg på forumet [delad]

Inläggav KrigarSjäl » 2013-01-08 11:50:51

Sen finns det många medlemmar som skriver utomordentliga inlägg och där ser jag inget fel i att nämna namn; Kristofer, Iridia, Weasley, Ragnevi, Wuwei, Abbreviation, TORatANDET, Trollhare, Fruktkakan och en drös till. Problemet är att de skriver rätt sporadiskt numera och att spammarna och de som inte kan skriva för fem öre snott stafettpinnen.

Nu ser jag också att Manövern är närvarande vilket gläder mig. Där finns det timing och punchlines!
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Om mindre seriösa trådar och inlägg på forumet [delad]

Inläggav notwoodstock » 2014-03-05 8:02:16

Miche skrev:Trots allt finns ju det mesta av tramset i Off-topic så låter man bli den avdelningen så ser man inte mycket trams.

Angående off-topic i andra avdelningar, anmäl, det ökar chansen att de som går off-topic blir tillsagda och varnade samt slutligen skärper sig eller blir avstängda (däremot är det meningslöst att anmäla trådar i off-topic när de går off-topic).


Jag är bekymrad över "nedskräpningsgraden". I delforum som jag inte har omedelbar koll på.

Får mig också att notera hur stor del av allt som är "tjafsdebatter". Det börjar nästan kännas mindre intressant att överhuvudtaget "hänga på forumet", mer än för att läsa gammalt, välskrivet (om definitivt klart många saker som är *ruskigt* relevanta för HELA mitt trassliga liv!). Superviktigt forum!

Och det är för mig, så att det är inte lätt att veta vilka av Nya inlägg som hör till Off-topic.

Jag är också lätt trött på att "dating" genomsyrar forumet, i olika grad, när man läser den dagliga skörden. Men jag tillstår att det skulle ha suttit ruskigt bra med en tjej i min ålder, för 30 år sedan...

Ett aber är alltså att om man "läser allt", så är "skräp"-procenten lite för hög. Jag inser dock att jag lite odisciplinerat snubblar in i Bara nonsens, t.ex. När man inte tänker sig för.

Jag tror att forumet just nu, A.D. 2014, skulle må bra av 5-10 smarta, ev. redan existerande trådämnen, för att få något vettigt att hänga med i. :-)006 :mrgreen: :-)154 :idea: :?:

Jag tycker också att det ger mycket att läsa gamla inlägg, sökfunktionen blir jag mindre klok på. Den ger bl.a dålig feedback, om det beror på för många träffar?! :shock: :?: Jag har därför tröttnat lite på den. Delvis beror detta dock på dåligt minne, jag glömmer exakta orden eller fraserna som jag borde söka på.

/notwoodstock
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Om mindre seriösa trådar och inlägg på forumet [delad]

Inläggav Titti » 2014-03-05 12:35:32

Moderator

notwoodstock skrev:Jag tror att forumet just nu, A.D. 2014, skulle må bra av 5-10 smarta, ev. redan existerande trådämnen, för att få något vettigt att hänga med i. :-)006 :mrgreen: :-)154 :idea: :?:

Mitt tips är då att du väljer några trådar där ämnet och diskussionerna intresserar dig, och bevakar dessa och helt enkelt struntar i resten. Det går inte att tvinga in alla forumister i samma trådar om de samtidigt skall hålla sig till ämnet.

Leta gärna bland metatrådarna i de olika avdelningarna! De är oftast trådar med en mer genomtänkt och tidlös diskussion och mindre tjafs. Anmäl om du finner att någon av dem har inlägg som är alltför långt från trådämnet!

Det finns en länk för det längst ner i varje tråd och varje avdelning där man kan välja att bevaka eller sluta bevaka tråden resp kategorin.

notwoodstock skrev:Jag tycker också att det ger mycket att läsa gamla inlägg, sökfunktionen blir jag mindre klok på. Den ger bl.a dålig feedback, om det beror på för många träffar?! :shock: :?: Jag har därför tröttnat lite på den. Delvis beror detta dock på dåligt minne, jag glömmer exakta orden eller fraserna som jag borde söka på.

Sökfunktionen har ganska dåligt rykte här men den är bättre än sitt rykte. Provat den avancerade? Eller att man kan söka i de olika avdelningarna och trådarna?
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Om mindre seriösa trådar och inlägg på forumet [delad]

Inläggav Miche » 2014-03-05 12:53:17

I sökfunktionen kan man även begränsa träffarna till att söka i rubriker eller bara visa trådar eller trådstarter. Jag använder nästan aldrig vanliga sökfunktionen utan bara den avancerade.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Om mindre seriösa trådar och inlägg på forumet [delad]

Inläggav Flawed » 2014-03-05 13:59:41

Jag stör mig på att det ständigt skrivs en massa diagnosfientligt flum på forumet som ständigt får stå emotsagt.
Sidan liknar mer en KMR filial med inslag av newageflum.
Jag vill ha tillbaka Lakrits samt till och med den där extremt osympatiske läkaren.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Om mindre seriösa trådar och inlägg på forumet [delad]

Inläggav notwoodstock » 2014-03-05 21:27:22

Titti skrev:Moderator
...
Sökfunktionen har ganska dåligt rykte här men den är bättre än sitt rykte. Provat den avancerade? Eller att man kan söka i de olika avdelningarna och trådarna?


Jodå, den avancerade är bra ibland, men jag fick underliga resultat och tröttnade. Lite.

Jag tror att den går att förbättra...

T.ex att få med 2000 tecken per inlägg på sökresultatssidorna, det vore helbra.

Och jag har inte nämvärd koll på i vilka avdelningar saker ligger...

/notwoodstock
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Om mindre seriösa trådar och inlägg på forumet [delad]

Inläggav Mats » 2014-03-06 16:54:10

Flawed skrev:Jag stör mig på att det ständigt skrivs en massa diagnosfientligt flum på forumet som ständigt får stå emotsagt.
Sidan liknar mer en KMR filial med inslag av newageflum.
Jag vill ha tillbaka Lakrits samt till och med den där extremt osympatiske läkaren.

Ja, det är ju bekvämt att önska sig att någon annan ska skriva det man tycker behöver skrivas, men man har faktiskt möjlighet att själv säga emot det man tycker inte borde få stå oemotsagt.
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Om mindre seriösa trådar och inlägg på forumet [delad]

Inläggav Miche » 2014-03-06 18:19:15

notwoodstock skrev:
Titti skrev:Moderator
...
Sökfunktionen har ganska dåligt rykte här men den är bättre än sitt rykte. Provat den avancerade? Eller att man kan söka i de olika avdelningarna och trådarna?


Jodå, den avancerade är bra ibland, men jag fick underliga resultat och tröttnade. Lite.

Jag tror att den går att förbättra...

T.ex att få med 2000 tecken per inlägg på sökresultatssidorna, det vore helbra.

Och jag har inte nämvärd koll på i vilka avdelningar saker ligger...

/notwoodstock
Du kan visa hela inlägget i resultatet, det handlar bara om att klicka på rätt ställe, dvs sista valrutan på sidan.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Om mindre seriösa trådar och inlägg på forumet [delad]

Inläggav notwoodstock » 2014-03-06 18:58:28

Miche skrev:
notwoodstock skrev:
Titti skrev:Moderator
...
Sökfunktionen har ganska dåligt rykte här men den är bättre än sitt rykte. Provat den avancerade? Eller att man kan söka i de olika avdelningarna och trådarna?


Jodå, den avancerade är bra ibland, men jag fick underliga resultat och tröttnade. Lite.

Jag tror att den går att förbättra...

T.ex att få med 2000 tecken per inlägg på sökresultatssidorna, det vore helbra.

Och jag har inte nämvärd koll på i vilka avdelningar saker ligger...

/notwoodstock
Du kan visa hela inlägget i resultatet, det handlar bara om att klicka på rätt ställe, dvs sista valrutan på sidan.


Tack! Jättebra - jag hade missat alternativet, som låg i "fel" ände av menyn. :idea: :-)049

Nu skulle jag bara vilja ha söksidorna i en enda html-/eller varrenueförweb-sida, då kan man ändå enklare spara undan relevanta saker, jag sparar tillfälligt nu alla sidorna i ordning för att klicka "dagboks"-inlägg ur. :mrgreen: :-)154

/notwoodstock
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Om mindre seriösa trådar och inlägg på forumet [delad]

Inläggav Miche » 2014-03-06 19:16:09

Det är inte möjligt att ordna med det forumupplägg som råder nu.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Om mindre seriösa trådar och inlägg på forumet [delad]

Inläggav Flawed » 2014-03-06 23:04:55

Mats skrev:
Flawed skrev:Jag stör mig på att det ständigt skrivs en massa diagnosfientligt flum på forumet som ständigt får stå emotsagt.
Sidan liknar mer en KMR filial med inslag av newageflum.
Jag vill ha tillbaka Lakrits samt till och med den där extremt osympatiske läkaren.

Ja, det är ju bekvämt att önska sig att någon annan ska skriva det man tycker behöver skrivas, men man har faktiskt möjlighet att själv säga emot det man tycker inte borde få stå oemotsagt.

Folk gillar flum tydligen, låt folket få flum.
Huvudsaken är ju också att man stavar rätt och så,sedan kan man skriva om fördelarna med att knulla lik dagarna i ända utan att någon blir illa berörd.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Om mindre seriösa trådar och inlägg på forumet [delad]

Inläggav Koboshi » 2014-03-06 23:14:58

Problemet är ju att vi är olika individer här så visst finns det sådana som blir uppröda av saker men så länge vi är olika och så länge vi har åsiktsfrihet så måste vi acceptera att det finns de som inte finner det konstigt. Annars blir ju det att du får tycka vad du vill så länge det är pk och det är ju diktatur med åsiktbegränsning.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Om mindre seriösa trådar och inlägg på forumet [delad]

Inläggav notwoodstock » 2014-03-06 23:17:11

Miche skrev:Det är inte möjligt att ordna med det forumupplägg som råder nu.


Helt ok, jag är lyrisk över mycket, ändå. Jag sparade litet av mitt egna (endast mitt!) skrivande, ur min första period på AF. Det blir någonslags elektronisk kombinerad sjukjournal/dagbok/livshistoria på iBook/pdf-fil ibland/Webarchive på min Mac/ eller FaceBook också, om jag skriver nå't delbart. :-)154

Jag tänkte ju ta lite ledigt från nätet, men med lite förkylning i kroppen, så blev det lite idag ändå.

/notwoodstock
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in