Varför trådar låses under pågående diskussion [delad tråd]

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Varför trådar låses under pågående diskussion [delad tråd]

Inläggav Wine » 2014-02-28 11:15:18

Undrar över varför Parvlons tråd för tillfället är låst. När jag kollat igenom inläggen i tråden har jag inte sett något som jag tycker motiverar att tråden skulle behöva låsas för moderering, har jag missat något?

Moderator Alien: Avdelat från varfor-lasa-tradar-mitt-i-en-pagaende-diskussion-t38880.html
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Varför låsa trådar mitt i en pågående diskussion?

Inläggav Alien » 2014-02-28 14:17:33

Wine skrev:Undrar över varför Parvlons tråd för tillfället är låst. När jag kollat igenom inläggen i tråden har jag inte sett något som jag tycker motiverar att tråden skulle behöva låsas för moderering, har jag missat något?


Moderator:
När man delar en tråd och tar bort off-topic är det lämpligt att låsa tråden, så att det inte kommer nytt off-topic hela tiden. När detta är klart låses tråden upp igen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Varför låsa trådar mitt i en pågående diskussion?

Inläggav nescio » 2014-02-28 14:32:30

Alien skrev:När man delar en tråd och tar bort off-topic är det lämpligt att låsa tråden, så att det inte kommer nytt off-topic hela tiden. När detta är klart låses tråden upp igen.
Men trådarna brukar ju vara låsta länge. Kan det ta mer än ett par minuter att flytta några inlägg?
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Varför låsa trådar mitt i en pågående diskussion?

Inläggav Alien » 2014-02-28 14:47:08

nescio skrev:Men trådarna brukar ju vara låsta länge. Kan det ta mer än ett par minuter att flytta några inlägg?

Moderator:

Klart det tar tid när man ska flytta en massa inlägg. Man måste fundera över varje inlägg i tråden, hör det hemma i ursprungstråden el i den nya och vad ska den nya tråden heta. För varje sida i tråden måste man börja om. Dessutom kan man bli avbruten så att man inte kan göra allt klart på en gång.

Är det bara ett enda inlägg som flyttas till off-topic-tråden så behöver man förstås inte låsa någon tråd.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Varför låsa trådar mitt i en pågående diskussion?

Inläggav nallen » 2014-02-28 15:50:21

Allt det, utom då själva flytten, kan du ju göra innan du låser tråden.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Varför låsa trådar mitt i en pågående diskussion?

Inläggav Alien » 2014-02-28 15:57:59

Moderator:

Men då kan det bli ännu fler inlägg att flytta under tiden. Plus att det ibland händer att för många inlägg flyttas och sedan måste flyttas tillbaka.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Varför låsa trådar mitt i en pågående diskussion?

Inläggav nallen » 2014-02-28 16:08:11

Alien skrev:Men då kan det bli ännu fler inlägg att flytta under tiden.

Ja?
Själva tanken måste väl vara att inte handikappa trådarna mer än absolut nödvändigt.

Men, skit i det, det är OT här.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Varför låsa trådar mitt i en pågående diskussion?

Inläggav Alien » 2014-02-28 16:56:17

Det har ju iofs att göra med varför man kan behöva låsa en tråd (tillfälligt) under pågående diskussion.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Varför låsa trådar mitt i en pågående diskussion?

Inläggav Moggy » 2014-02-28 17:37:39

Alien skrev:
nescio skrev:Men trådarna brukar ju vara låsta länge. Kan det ta mer än ett par minuter att flytta några inlägg?

Moderator:

Klart det tar tid när man ska flytta en massa inlägg. Man måste fundera över varje inlägg i tråden, hör det hemma i ursprungstråden el i den nya och vad ska den nya tråden heta. För varje sida i tråden måste man börja om. Dessutom kan man bli avbruten så att man inte kan göra allt klart på en gång.

Är det bara ett enda inlägg som flyttas till off-topic-tråden så behöver man förstås inte låsa någon tråd.



Jag tycker inte heller att det är så jätteviktigt att flytta OT-inlägg, det gör inget om en tråd går lite OT då det flesta sådana diskussioner ändå dör ut. Det är mer förvirrande när det blir trådar som skapats och där de första inläggen uppenbart ger känslan av att komma in mitt i en pågående diskussion.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Varför låsa trådar mitt i en pågående diskussion?

Inläggav SoulPain » 2014-02-28 17:41:17

Citera ut inlägget och påbörja en ny tråd istället, så kan moderatorerna slå samman den nya tråden med den låsta tråden, när den låsta tråden blivit rensad på skräp.
SoulPain
 
Inlägg: 362
Anslöt: 2012-07-11
Ort: Värnamo

Varför låsa trådar mitt i en pågående diskussion?

Inläggav Alien » 2014-02-28 17:50:59

Moderator:

I vissa fall är det få off-topic inlägg, de kan lätt tas bort. Är det bara ett enstaka off-topic inlägg får det ofta vara kvar.

I andra fall är det så många OT-inlägg att de är lika många som (ibland rentav fler) än de som är on topic. Då känns det mer befogat att dela av till en ny tråd; uppenbarligen är folk intresserade av att diskutera off-topic-ämnet. Men den som startat tråden kanske inte är glad över att diskussionen gått så långt off-topic, att den som postar något som är on topic upplevs som den som är off-topic.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in