Berättar ni för mycket?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Berättar ni för mycket?

Inläggav Syntaxerror » 2014-01-01 21:45:42

För det mesta berättar jag för lite, och missar en massa med det.
Ibland kan jag berätta för mycket.
Syntaxerror
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2013-05-12
Ort: Norrköping

Berättar ni för mycket?

Inläggav notwoodstock » 2014-01-01 22:10:30

Snubblade över / vare sig ni tror eller ej (sorry) /: :shock:

“Ser du en man som är snar till att tala, det är mer hopp om en dåre än om honom.” Ordspraksboken 29:20, (1917 års Bibel).

/notwoodstock
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Berättar ni för mycket?

Inläggav AustenAnnie » 2014-01-01 23:26:47

Tyvärr ja,första intrycket folk får av mig är annars att jag är blyg, tillbakadragen och avvaktande. Men om man väl spenderar mer tid med mig så har jag en tendens att berätta för mycket. Kan i viss mån kontrollera detta , om jag inte känner mig pressad.
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Berättar ni för mycket?

Inläggav cc33314 » 2014-01-27 16:28:16

Jag brukar låtsas vara självsäker och gå med självförtroende, då brukar folk anpassa sig till mig istället. Jag är också extremt disciplinerad och pluggar in sociala regler som att hålla upp dörren för folk osv och sedan gör jag det, inte som en social kod utan som att borsta tänderna är en regel, har jag som regel att se glad ut, se ut att vara lugn och självsäker, tänka positivt och slappna av OCH lita på min instinkt. Fungerar för mig, tar du kommandot tvingar du folk att spela på dina villkor.

Mitt tips, och känn kärlek! :-)173
cc33314
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 491
Anslöt: 2013-10-01

Berättar ni för mycket?

Inläggav FolkanJr » 2014-02-25 21:38:21

Jag kan prata som en kvarn, ibland om saker jag inte borde prata om, och kan trötta ut vem som helst!

Så jag säger väl här som jag sa i någon annan tråd. Då vet jag att jag inte är ensam om <i>det</i> problemet.

Kort svar på frågan. Berättar ni för mycket? Ooja! Fast ibland blir jag väldigt kortfattad istället. Som nu.
FolkanJr
 
Inlägg: 48
Anslöt: 2014-02-05
Ort: Rimbo

Berättar ni för mycket?

Inläggav notwoodstock » 2014-02-26 1:08:50

Ja, nytt syndrom. Så var det aldrig förr.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Berättar ni för mycket?

Inläggav petrus » 2014-02-26 12:02:27

Både och kan jag säga..

Personliga saker tycker jag är svårt att prata om, jag ska till exempel åka på en längre resa om ett par veckor och jag förstår inte varför andra är så intresserade av att veta mer om det, och jag vet inte alls vad och hur mycket jag ska berätta, det är lika jobbigt att lyssna på andras resor om man inte vart på samma stallen och kan dela erfarenheterna med varandra.


Men sådant jag tycker är viktiga samhällsfrågor, historia, forskning, politik, ekonomi, konflikter osv pratar jag nog för mycket om ofta, och blir frustrerad när folk inte lyssnar eller förstår.

Men det är också ett stort problem att folk lossas lyssna och vara intresserade för att vara snälla och artiga, jag hatar att känna att jag lagt ner massa tid och energi på folk som ändå inte lyssnade ordentligt, försöker få folk att fatta att dom ska säga till direkt men folk har väldigt svårt att göra det.
petrus
 
Inlägg: 312
Anslöt: 2012-08-24

Berättar ni för mycket?

Inläggav jonsch » 2014-02-26 12:59:43

Jag har en bekant (i en förening) som jag hamnar bredvid på puben ibland. Och som då ibland hänger med på ämnena politik ur vinkeln svärmmatematik, fysik för myror och elefanter...

... men det brukar ändå sluta med att hon ursäktar sig för att gå på dass och sen avrundar kvällen när hon kommer åter (jag satt just och grämde mig över ett färskt exempel på detta) så alltså:

Ja. Jag pratar för mycket. Och lyssnar för litet. Uppenbarligen. I förtjusningen över att nån gång kunna lufta mina specialintressen.

Lättaste boten mot att prata för mycket är väl att helt enkelt lära sig, efter många, sällsynta luftningstillfällen, hur långt man kan dra fram sina specialintressen utan att även de mest intresserade åhörarna - förlåt, samtalspartnerna! - tackar för sig.

Så sällan som jag hittar nån hyfsat intresserad så kan jag mycket väl vara medelålders innan jag lärt mig gränserna. Men sitter man och pratar i olika och skiftande grupper personer, flera gånger i veckan, så kan nog nån så nördig som jag hitta gränserna på bara handfullen år.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Berättar ni för mycket?

Inläggav Triangel » 2014-03-09 1:32:46

Jag berättar absolut för mycket om antingen för djupa saker som andra inte orkar ta i eller om onödig fakta, mest om djur. Jag har inte märkt att någon blivit irriterad på mig pga det. Många blir obekväma när samtal blir för personliga eller djupa men vem fan orkar prata om vädret. Många vänner är intresserade utav onödig fakta om allt mellan himmel och jord så det är väl just därför det går så bra. De kan skratta och sucka lite lätt ibland eller t.o.m bli intresserade. Fast nu när jag börjar fundera blir jag orolig över att andra blir griniga på mig och allt jag pratar om men att jag inte märker det eller att de pratar om hur dryg jag är när jag lämnar rummet, ble. Är så svårt med människor, man vet aldrig vad de egentligen tycker.
Man ska absolut få lov att prata om sina intressen men det är nog viktigt att göra det i rätt doser och inse att andra inte delar samma entusiasm.
Triangel
 
Inlägg: 80
Anslöt: 2014-03-09

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in