Brädspelsträff i Stockholm

Allt om Aspergerträffar

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Känner ni till någon BRÄDSPELS förening i Stockholm?

Inläggav Zirre » 2014-02-20 23:45:05

Jag har en, den jag skrev. Fick i julklapp 2013.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Känner ni till någon BRÄDSPELS förening i Stockholm?

Inläggav Zirre » 2014-02-20 23:46:20

Mitt favoritbrädspel som är en riktigt familjeklassiker är "Den försvunna diamanten" från Alga.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Känner ni till någon BRÄDSPELS förening i Stockholm?

Inläggav pellejamas » 2014-02-20 23:59:06

Zirre skrev:Mitt favoritbrädspel som är en riktigt familjeklassiker är "Den försvunna diamanten" från Alga.

Det har jag inte spelat sen jag va liten :D Men de e ganska kul :) fast jag tycker strategispel är roligare som "Carcassonne" "Settlers of Catan" å liknande.
pellejamas
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2012-07-08
Ort: Stockholm

Re: Sv: Känner ni till någon BRÄDSPELS förening i Stockholm?

Inläggav Zirre » 2014-02-21 0:07:34

pellejamas skrev:
Zirre skrev:Mitt favoritbrädspel som är en riktigt familjeklassiker är "Den försvunna diamanten" från Alga.

Det har jag inte spelat sen jag va liten :D Men de e ganska kul :) fast jag tycker strategispel är roligare som "Carcassonne" "Settlers of Catan" å liknande.

Det är ju såklart en helt annan sak. Men tänk dig känslan av att du hittar diamanten och sen hinner först i mål :D
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

BRÄDSPEL i Stockholm

Inläggav pellejamas » 2014-02-21 21:06:22

Zirre skrev: Det är ju såklart en helt annan sak. Men tänk dig känslan av att du hittar diamanten och sen hinner först i mål :D

hehe ja kanske de :) Några andra brädspel du gillar?
pellejamas
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2012-07-08
Ort: Stockholm

Re: Sv: BRÄDSPEL i Stockholm

Inläggav Zirre » 2014-02-21 21:09:09

pellejamas skrev:
Zirre skrev: Det är ju såklart en helt annan sak. Men tänk dig känslan av att du hittar diamanten och sen hinner först i mål :D

hehe ja kanske de :) Några andra brädspel du gillar?

Har spelat ticket to ride några få ggr. Det är rätt kul.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Brädspelsträff i Stockholm

Inläggav pellejamas » 2014-02-24 0:16:51

Gammal tråd såg jag men intresset kanske fortfarande finns där för en ny brädspels träff?
Lokal vet jag inte? Men kanske någon annan som har någon ide? Gärna mer i centrala stockholm (då tullinge är långt bort för mig) kanske norra stockholm denna gången? :)
pellejamas
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2012-07-08
Ort: Stockholm

Re: Brädspelsträff i Stockholm

Inläggav Zirre » 2014-02-24 1:38:05

Brädspel är kul. Skulle vara kul med en ny sån här träff.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Brädspelsträff i Stockholm

Inläggav notwoodstock » 2014-02-24 7:05:34

Jag skulle lite vilja spela, iofs inte brädspel:

Luffarschack
Hex (Googla!)
Kalai
Inte backgammon, jag förstår inte mina kompisar
Inte kinaschack
Inte domino
Risk
Kvarnspel
Inte fia
Inte Trivial Pursuit (har glömt mina kunskaper)
Inte damspel
Inte kortspel förutom möjligtvis Gin Rummy, fast jag är knappast bra idag
Stratego var lite tråkigt
Schack finns i två-tre roliga varianter för gruppverksamhet (nostalgi...)
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Brädspelsträff i Stockholm

Inläggav Miche » 2014-02-24 12:15:54

notwoodstock skrev:Luffarschack
Boooring!
notwoodstock skrev:Hex
Har inte testat än (behöver nog någon som gillar hex och vill dela med sig, att läsa manualer ligger inte för mig).
notwoodstock skrev:Kalai
Är det Kalahari du menar?
notwoodstock skrev:Inte backgammon, jag förstår inte mina kompisar
Backgammon som är så jädrans kul (när man lärt sig strategierna).

För ett antal år sedan spelade jag ett antal partier mot en som kom rätt så långt i svenska mästerskapen i backgammon och det var ett antal jämna och tuffa matcher.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Brädspelsträff i Stockholm

Inläggav lettan » 2014-02-24 14:22:18

Pemer sa till mig att han kunde ha spelträff hemma hos sig när jag sa att jag själv inte vågade. Kanske folk kan ta med spel på Pemerträffen, har hänt förut att folk tagit med spel dit!
lettan
 
Inlägg: 489
Anslöt: 2008-05-23

Re: Sv: Brädspelsträff i Stockholm

Inläggav Zirre » 2014-02-24 16:24:59

lettan skrev:Pemer sa till mig att han kunde ha spelträff hemma hos sig när jag sa att jag själv inte vågade. Kanske folk kan ta med spel på Pemerträffen, har hänt förut att folk tagit med spel dit!

Man behöver nog en lokal med många bord.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Brädspelsträff i Stockholm

Inläggav Pemer » 2014-02-24 17:17:14

Ja, jag tänkte det också att jag har nog lite väl lite bordsyta hemma hos mig, och jag bor ju så himla långt ut från stan också.

Ännu bättre är väl då att jag kan boka lokal på Brygghuset centralt i stan, strax intill Odenplan. Något längre ifrån Odenplan än Vasa's, samma gata men åt andra hållet från Odenplan.

Jag misstänker att spelträffar t o m räknas som kulturevenemang och inte skulle behöva kosta något i lokalhyra. OA Sthlm får betala en liten hyra på 50 kr/timme för träffarna vi håller där var fjärde tisdag i och med att de inte är kulturevenemang. Sådant som filmvisningar och föreläsningar klassas som kulturevenemang och just Studiefrämjandet som har lokalerna i Brygghuset har t o m en massa på sin hemsida om Sverok och spelkultur. Jag har mailat min kontakt där nu och frågat mer om det.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Re: Brädspelsträff i Stockholm

Inläggav Zirre » 2014-02-24 17:22:03

Den som har nåt spel kan ju ta med sig det.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Brädspelsträff i Stockholm

Inläggav notwoodstock » 2014-02-24 18:00:17

Miche skrev:
notwoodstock skrev:Luffarschack
Boooring!
notwoodstock skrev:Hex
Har inte testat än (behöver nog någon som gillar hex och vill dela med sig, att läsa manualer ligger inte för mig).
notwoodstock skrev:Kalai
Är det Kalahari du menar?
notwoodstock skrev:Inte backgammon, jag förstår inte mina kompisar
Backgammon som är så jädrans kul (när man lärt sig strategierna).

För ett antal år sedan spelade jag ett antal partier mot en som kom rätt så långt i svenska mästerskapen i backgammon och det var ett antal jämna och tuffa matcher.


Jag spelar lite luffarschack ibland - spela med klocka om du har tröttnat!

Hex finns det att spela mot dator - en vettig början.

Jo, du har säkert rätt att det här spelet med bönor och en avlång ring med skålar, heter Kalahari.

Jag kan inget om Backgammon, tröttnade direkt när kompisarna ville lära ut. Dom tävlar...
Jag är iofs lite kulturellt intresserad - min pappa spelade Nordiskt brädspel mot morbrorn för ca 45 år sedan. Det är tydligen annorlunda.

Go, kom jag nu på - har en tunn lärobok i det, men det är ett svårt spel.

Och jag "har slutat tävla" - gjorde det för mycket förr.

/notwoodstock
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Brädspelsträff i Stockholm

Inläggav Kontrasto » 2014-02-24 19:27:10

Jag är intresserad!
Kontrasto
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2013-11-20
Ort: Nacka

Brädspelsträff i Stockholm

Inläggav lettan » 2014-02-24 21:44:04

Pemer skrev:Ja, jag tänkte det också att jag har nog lite väl lite bordsyta hemma hos mig, och jag bor ju så himla långt ut från stan också.

Ännu bättre är väl då att jag kan boka lokal på Brygghuset centralt i stan, strax intill Odenplan. Något längre ifrån Odenplan än Vasa's, samma gata men åt andra hållet från Odenplan.

Jag misstänker att spelträffar t o m räknas som kulturevenemang och inte skulle behöva kosta något i lokalhyra. OA Sthlm får betala en liten hyra på 50 kr/timme för träffarna vi håller där var fjärde tisdag i och med att de inte är kulturevenemang. Sådant som filmvisningar och föreläsningar klassas som kulturevenemang och just Studiefrämjandet som har lokalerna i Brygghuset har t o m en massa på sin hemsida om Sverok och spelkultur. Jag har mailat min kontakt där nu och frågat mer om det.


Finns det ingen föreningslokal i ditt hus som i förra?
lettan
 
Inlägg: 489
Anslöt: 2008-05-23

Brädspelsträff i Stockholm

Inläggav Pemer » 2014-02-24 23:56:52

Nepp. Inget sådant här.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Brädspelsträff i Stockholm

Inläggav pellejamas » 2014-02-25 0:30:12

Pemer skrev:Ännu bättre är väl då att jag kan boka lokal på Brygghuset centralt i stan, strax intill Odenplan. Något längre ifrån Odenplan än Vasa's, samma gata men åt andra hållet från Odenplan.


Låter jättebra med Odenplan Pemer :) Dig kan man alltid lita på att du har någon bra lösning på lokal mm :D

Zirre skrev:Den som har nåt spel kan ju ta med sig det.

Ja bra ideé Zirre :)

Jag har några spel
"Carcassonne" Strategispel bygger upp spelplanen med spelbrickor å bygger vägar städer mm.
"Settlers från Catan" man samlar resurser, skog halm lera sten, bygger hus, vägar mm.
"Yundoa" kombinerat bräd å kortspel, man kämpar om att få högst pagod (hus) med kortdueller.
"Uppwords" Liknar alfapet men roligare då man kan bygga över gamla ord på höjden också.
pellejamas
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2012-07-08
Ort: Stockholm

Brädspelsträff i Stockholm

Inläggav Miche » 2014-02-25 0:44:43

Låter kul (förutom Upwords som jag testat och inte gillade, Scrabble är bättre).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Brädspelsträff i Stockholm

Inläggav lettan » 2014-02-25 1:28:55

pellejamas skrev:
Pemer skrev:Ännu bättre är väl då att jag kan boka lokal på Brygghuset centralt i stan, strax intill Odenplan. Något längre ifrån Odenplan än Vasa's, samma gata men åt andra hållet från Odenplan.


Låter jättebra med Odenplan Pemer :) Dig kan man alltid lita på att du har någon bra lösning på lokal mm :D

Zirre skrev:Den som har nåt spel kan ju ta med sig det.

Ja bra ideé Zirre :)

Jag har några spel
"Carcassonne" Strategispel bygger upp spelplanen med spelbrickor å bygger vägar städer mm.
"Settlers från Catan" man samlar resurser, skog halm lera sten, bygger hus, vägar mm.
"Yundoa" kombinerat bräd å kortspel, man kämpar om att få högst pagod (hus) med kortdueller.
"Uppwords" Liknar alfapet men roligare då man kan bygga över gamla ord på höjden också.


Låter som rätt avancerade spel, tänkte mer på Alfapet, TP, mastermind och liknande klassiska spel!
lettan
 
Inlägg: 489
Anslöt: 2008-05-23

Brädspelsträff i Stockholm

Inläggav Miche » 2014-02-25 2:13:49

lettan skrev:Alfapet
Det heter Scrabble numera, Alfapet är ett namn som ägs av Alga som numera inte är speciellt likt originalet, de har hittat på ett antal konstiga grejer som bara är sjuka...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Sv: Brädspelsträff i Stockholm

Inläggav Zirre » 2014-02-25 8:41:02

Miche skrev:
lettan skrev:Alfapet
Det heter Scrabble numera, Alfapet är ett namn som ägs av Alga som numera inte är speciellt likt originalet, de har hittat på ett antal konstiga grejer som bara är sjuka...

Alfapet är roligt att spela.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Brädspelsträff i Stockholm

Inläggav lettan » 2014-02-25 15:46:42

Miche skrev:
lettan skrev:Alfapet
Det heter Scrabble numera, Alfapet är ett namn som ägs av Alga som numera inte är speciellt likt originalet, de har hittat på ett antal konstiga grejer som bara är sjuka...


Ok, men jag köpte ett Alfapetspel för 9 år sen, är det de gamla?
lettan
 
Inlägg: 489
Anslöt: 2008-05-23

Återgå till Träffar



Logga in