Problem med chef och prestationsbedömningar

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Problem med chef och prestationsbedömningar

Inläggav Steppenwolf » 2014-02-14 19:04:40

Jag jobbar som programmerare och hamnar ständigt i konflikt med min närmaste chef. Däremot har jag inga problem med mina kollegor.
Problemet handlar om att han anser att jag jobbar för långsamt. Jag har, med stöd av företagshälsovården, fått diagnos och gått ut med den på arbetsplatsen. Tyvärr verkar det som om chefen använder min diagnos för att argumentera mot mig, så han säger att jag klarar inte av att arbeta utan ständig kontroll. Så jag har fått ytterligare ett stressmoment, att jag behöver förklara varför det ena eller det andra tar "för lång tid".

Å andra sidan så är jag van vid att leda och organisera projekt i andra sammanhang, och har även gjort program i egen regi för olika kunder, och har då fått omdömet att jag gör precis det jag åtagit mig och är helt självgående. Jag har även fått goda omdömen från en del projektledare på mitt nuvarande jobb, men inte från alla.

Min erfarenhet är att om jag styr jobbet helt själv, eller i samverkan med användare, så fungerar allt fint, men om jag ska jobba efter andras styrning så blir resultaten sämre, även tidsmässigt.

Någon idé hur jag ska klara mig ur det här, förutom att byta chef?
Steppenwolf
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2012-08-14
Ort: Åland

Problem med chef och prestationsbedömningar

Inläggav barracuber » 2014-02-14 19:19:31

Har han alltid varit sådär eller började det efter att du gick ut med diagnosen?
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Problem med chef och prestationsbedömningar

Inläggav Steppenwolf » 2014-02-14 19:27:42

Han blev chef ungefär samtidigt som jag fick diagnosen. Men det var bättre i början.

Min tidigare chef hade liknande stil.
Steppenwolf
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2012-08-14
Ort: Åland

Problem med chef och prestationsbedömningar

Inläggav Bjäbbmonstret » 2014-02-14 19:28:49

Inte mycket tror jag. Du kan försöka prata med högre chef men det kan lika gärna slå åt andra hållet. Du kan också begära ett möte med din chef på företagshälsovården där ni diskuterar dina arbetsuppgifter. Då bör du ha någon mer person med dig dit. Facket kan oftast inte göra så mycket eftersom det är arbetsgivarens sak att leda och fördela arbetet. Det bästa du kan göra är nog dessvärre att söka dig därifrån eftersom en sådan arbetsmiljö som du beskriver torde vara sjukdomsframkallande.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Problem med chef och prestationsbedömningar

Inläggav Zirre » 2014-02-14 19:32:22

Sätt chefen på plats.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Problem med chef och prestationsbedömningar

Inläggav Bjäbbmonstret » 2014-02-14 19:34:13

Nja förutsättningen för att man ska kunna sätta chefen på plats är förmodligen att man är oersättlig....
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Problem med chef och prestationsbedömningar

Inläggav Biskswe » 2014-02-14 20:12:56

Hej
Tyvärr är alltid chefen chefen och man har inte något att tjäna på att tjafsa/konflikt med honom.

Jag tycker att du ska säga när han frågar.
Chefen: Varför har något tagit så långtid?
DU: Jag har jobbat så bra jag kan med detta och det har tagit så lång tid som det har gjort.

Skulle en chef inte nöja sig med svaret, utan gå vidare och säga
Chef: Men det har fortfarande tagit alldeles för lång tid.
Du: Jag har gjort mitt bästa.

Man ska aldrig försöka "sätta" sin chef på plats.. då man bara kan förlora på det.


Sedan kan det vara så att din chef inte menar så illa med det han säger, utan man tolkar det han sa fel.
När man som chef säger något, blir det mer "tyngd" bakom orden.
Som om en kollega säger att du har verkat väldigt slö i dag och frågar hur du mår ??
Säger en chef samma sak kan man tolka det mer som ett påhopp.
Biskswe
 
Inlägg: 51
Anslöt: 2013-12-26
Ort: Göteborg

Problem med chef och prestationsbedömningar

Inläggav Steppenwolf » 2014-02-14 20:39:12

Tack för alla svar. Tyvärr så har det blivit en vana. Nyligen så fick jag honom att backa från ett påstående genom att föreslå ett utredningsmöte med honom och de kollegor som deltagit i projektet, och jag har allmänt tänkt mer på att söka stöd på det sättet.
Steppenwolf
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2012-08-14
Ort: Åland

Problem med chef och prestationsbedömningar

Inläggav Bjäbbmonstret » 2014-02-15 1:28:22

Steppenwolf skrev:Tack för alla svar. Tyvärr så har det blivit en vana. Nyligen så fick jag honom att backa från ett påstående genom att föreslå ett utredningsmöte med honom och de kollegor som deltagit i projektet, och jag har allmänt tänkt mer på att söka stöd på det sättet.


Jo att försöka definiera om det från ett problem som gäller dig till ett problem som gäller hela arbetsgruppen kan vara en väg att gå såvida du inte har dina kolleger emot dig. Men man kan mycket sällan räkna med att folk ger en stöd även om de verkar göra det i enrum.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Problem med chef och prestationsbedömningar

Inläggav plåtmonster » 2014-02-15 3:10:57

En väg kan vara att dokumentera vart tiden läggs. Gärna så att det kan jämföras med kollegor.

Men i slutändan är det mest effektiva att hitta annat jobb. Inte sällan med högre lön. Det viktiga är att söka andra jobb utan att tala om något där du jobbar. Kan du få skriftligt omdöme från kunder och kolleger som uppskattar dig utan att någon chef eller liknande får reda på det. Kanske finns det tackbrev etc som är lika bra och som väcker mindr uppmärksamhet.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in