Problem med chef och prestationsbedömningar

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Problem med chef och prestationsbedömningar

Inläggav Steppenwolf » 2014-02-14 19:04:40

Jag jobbar som programmerare och hamnar ständigt i konflikt med min närmaste chef. Däremot har jag inga problem med mina kollegor.
Problemet handlar om att han anser att jag jobbar för långsamt. Jag har, med stöd av företagshälsovården, fått diagnos och gått ut med den på arbetsplatsen. Tyvärr verkar det som om chefen använder min diagnos för att argumentera mot mig, så han säger att jag klarar inte av att arbeta utan ständig kontroll. Så jag har fått ytterligare ett stressmoment, att jag behöver förklara varför det ena eller det andra tar "för lång tid".

Å andra sidan så är jag van vid att leda och organisera projekt i andra sammanhang, och har även gjort program i egen regi för olika kunder, och har då fått omdömet att jag gör precis det jag åtagit mig och är helt självgående. Jag har även fått goda omdömen från en del projektledare på mitt nuvarande jobb, men inte från alla.

Min erfarenhet är att om jag styr jobbet helt själv, eller i samverkan med användare, så fungerar allt fint, men om jag ska jobba efter andras styrning så blir resultaten sämre, även tidsmässigt.

Någon idé hur jag ska klara mig ur det här, förutom att byta chef?
Steppenwolf
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2012-08-14
Ort: Åland

Problem med chef och prestationsbedömningar

Inläggav barracuber » 2014-02-14 19:19:31

Har han alltid varit sådär eller började det efter att du gick ut med diagnosen?
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Problem med chef och prestationsbedömningar

Inläggav Steppenwolf » 2014-02-14 19:27:42

Han blev chef ungefär samtidigt som jag fick diagnosen. Men det var bättre i början.

Min tidigare chef hade liknande stil.
Steppenwolf
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2012-08-14
Ort: Åland

Problem med chef och prestationsbedömningar