Vad kan det vara?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad kan det vara?

Inläggav isbiten » 2014-02-04 18:26:16

Jag har alltid undrat vad det är för fel på mig, går hos psykolog och har fått diagnosen depression o ångest, men det känns att jag har något annat.
Har Alltid känt mig annorlunda, udda och ovanlig, mest i sociala sammanhang med okända/bekanta. Men med familjen är jag mig själv o står dem mycket nära.
Jag har svårt med relationer till andra, bli " nära" vän med någon. Är osocial av mig, tycker bara om att vara hemma med familjen. Avskyr att vara bland mycket folk. Blir mycket trött av att umgås o att vara nån annanstans än hemma. Har svårt att samtala med andra, svårt att hänga med i samtal, sjunker in i min värld, svårt att förstå varför de skrattar åt någon sak, som jag inte har någon aning om.

Är alltid för det mesta osäker och tyst. Dagdrömmer ofta, är seg och har svårt att komma igång med vardagen, kommer igång sent, jag sover mycket och har konstiga sov och matvanor. Svårt att ta emot instruktioner, råd och kritik. Är överkänslig och lättstött, gråtfärdig. Missuppfattar saker och är misstänksam. Orolig för hur jag ska säga, vad jag ska säga o hur ska jag bete mig i en viss situation. Är rädd att såra någon. Får skuldkänslor ofta. Klär mig i mjuka kläder o ofta i samma kläder. Äter ofta samma mat. Har milda tvångshandlingar och starka tvångstankar. Rädd att bli granskad. Är barnslig och omogen av mig, lever in i min fantasivärld och har många påhittade karaktärer.

Gillar djur och praktiska saker,olika transportmedel. Svårt att bli av med gamla saker. Svårt med ändringar, blir stressad och låst. Känner mig begränsad, känns som att leva med en hjärnhalva. I skolan blev jag mobbad och utfryst, ville ha vänner, men ingen ville vara min vän. Var alltid tyst o blyg o rädd. Drog mig undan. Svårt att lita på någon. Klädde mig i sportiga kläder i skolan, ville inte vara tjejig. Jag var en pojkflicka som liten.Jag vet inte ibland vem jag är. Känner mig tom inom mig. Svårt att uttrycka mig i tal. Svårt att komma igång med sysslor och vill sedan avsluta snabbt. Behöver många pauser för att orka fortsätta. Är orolig och otålig av mig, ängslig. Äter medicin för ångest/depr. så lugn kan jag vara ibland.

Tänker i bilder, tar ibland skämt och ord bokstavligt. Tycker om att härma djur och röster. Styrs av känslor ibland. Ja, det finns säkert mer att berätta om men kommer inte på just nu. En kusin på pappas sida har autism och jag föddes med navelsträngen runt halsen, hade syrebrist. Kanske värt att gå på AS utredning, något är fel och jag mår inte bra.



Moderator atoms - styckeindelade texten för att göra den lättare att läsa.
isbiten
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2014-02-04

Vad kan det vara?

Inläggav antonius » 2014-02-04 18:35:39

Skojar du, om du trollar så sluta med det, i annat fall så ja nog verkar det Asperger, men gör gärna stycken när du skriver man blir så "andfådd" när man skall läsa det... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad kan det vara?

Inläggav plåtmonster » 2014-02-04 23:08:51

Något troll tror jag det inte det är. Däremot mindre van att skriva större texter.

Till saken. Ett tips är att försöka öva upp de saker i livet som är viktigast t.ex mat, hygien osv och se att du får något för det du gör. Luktar okej och mat som är god.

Om man har svårt för att ändra saker så prova att göra något annorlunda. T.ex en annan sås till maten. För varje prövning lär man sig något nytt och kan använda det som ett alternativ i framtiden.

Undvik alla former av energitjuvar som folk som tjatar, deadlines, sådant som inte ger något men som andra vill att du skall göra osv. Ibland kommer man att göra andra besvikna när man stoppar energitjuveriet men det vägs förhoppningsvis upp av att du får mer energi att göra sådant du vill göra.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vad kan det vara?

Inläggav Blezza » 2014-02-08 11:24:19

Finns iofs diagnoser som kan likna aspergers. Att ha ångest och depression i sig är ju väldigt jobbig. Är själv väldigt upp och ner, kan missuppfatta en grej eller bli irriterad på någon och liksom "blows it out of proportion". Ja, jag använder engelska så mycket att jag inte kommer ihåg dem svenska orden. Har OCD förresten. Förstår tvångstankar. Ibland kan jag bara få helt random grejor i huvudet. Till exempel, "tänk om någon ollat på detta handtag".. Helt ologiskt och idiotiskt. Vilket är rätt roligt i sig eftersom jag är rätt så logisk annars.
Blezza
 
Inlägg: 87
Anslöt: 2014-02-08
Ort: mARS

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in