Om att citera PM från moderator/ledning

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Om att citera PM från moderator/ledning

Inläggav Sadistic » 2014-02-07 12:50:20

Hijackar tråden lite

Låt oss nu tänka att jag hamnar i en situation där en moderator beter sig illa mot mig, och enda beviset är via PM. Får jag då, citera det till admin eller annan moderator? ( säg att det är I PM moderator figuren har varit dum )

Hittar ingenstans ( kan ha kollat på fel ställe, kikade på FAQ ) vad man gör om den situationen skulle uppstå , för om det skulle ske så kan jag ju inte skriva det på forumet - för då drar jag ju in 'privata' meddelanden osv öppet.

För om det skulle vara så att det är ett missförstånd så är det ju alltid lättast om jag skulle kunna få en andra hands åsikt från iafl någon?
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

Om att citera PM från moderator/ledning

Inläggav Miche » 2014-02-07 13:00:17

Då anmäler du meddelandet via utropstecknet och då ser samtliga moderatorerna hela konversationen, då är det bara att hoppas på att de inte konspirerar (jag tror inte att det hänt).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Om att citera PM från moderator/ledning

Inläggav Sadistic » 2014-02-07 13:04:32

OK, tack för svar ^^b
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

Om att citera PM från moderator/ledning

Inläggav Savanten Svante » 2014-02-07 13:44:33

Savanten Svante skrev:Pratar ni fortfarande om det här? Varför det?
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Om att citera PM från moderator/ledning

Inläggav Alien » 2014-02-07 13:49:31

Savanten Svante skrev:Pratar ni fortfarande om det här? Varför det?


Eftersom många tydligen är mycket misstänksamma mot moderatorer. Det blir svårt att bevisa att moderatorerna inte har missbrukat/kommer att missbruka sin makt.

Alltså kan diskussionen pågå i evighet, och blossa upp på nytt varje gång någon får postförbud.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Om att citera PM från moderator/ledning

Inläggav Kvasir » 2014-02-07 13:55:18

Savanten Svante skrev:Pratar ni fortfarande om det här? Varför det?


Förmodligen för att somliga forumister inte kommer ge sig förrän moderatorerna erkänner att det var de som fejkade VM-58 och månlandningen.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Om citera PM från moderator/ledning

Inläggav mnordgren » 2014-02-07 14:51:05

nallen skrev:Jag hade förväntat mig att det skulle vara tillåtet (förutsatt att det inte avslöjar något om tredje part som skyddas av andra forumregler) - hur ska man annars kunna kunna få rätt mot er?
Hur ska man ens kunna få förklaringar till fullständigt godtyckliga tillämpningar av gummi-paragraferna om man inte kan diskutera handläggningen?
Och hur ska vi kunna granska er om vi inte får tala om vad ni skrivit till oss?


Admin:

Vill man säga sin mening finns det goda möjligheter att göra det utan att citera PM från moderatorer efter eget tycke. Vill man citera PM så kan man be om tillstånd och huruvida det är lämpligt eller inte är vår sak att avgöra.

För övrigt ägnar vi oss naturligtvis inte åt godtyckliga bedömningar, men om du vill tycka det så är det såklart inget som hindrar dig.

nallen skrev:Gäller förbudet enbart direkta citat eller omfattas även referat?


Referat är tillåtna, men inte på vilka villkor som helst. Det bör gå bra så länge man inte lämnar ut information om tredje part eller annan känslig information. I slutändan är det alltid vi som avgör vad som är rimligt att skriva och som alltid kommer bedömningar att göras från fall till fall.

nallen skrev:
Titti skrev:Detta är trots allt ett forum för vuxna människor.

Den villfarelsen har jag också levt i - tyvärr pekar stora delar av ledningens ageranden i en mer dagcentrifierad riktning.
Vuxna människor svär och kan vara otrevliga mot varandra ibland.
Vuxna människor kan förväntas ta hand om sig själva och utkämpa sina egna strider.
Vuxna människor tar ansvar för de själva läser och skriver, och låter andra ansvara för det dessa läser och skriver.
Vuxna människor behöver inte uppfostras - hur som helst är det för sent att försöka.


(Min kursivering)

De delar av texten som jag har kursiverat är självklarheter och inte så mycket att diskutera. Synen på vad som är "vuxet beteende" kan dock variera extremt mycket.

Som jag har sagt tidigare: vi ser ingen motsättning mellan att utgå från att folk som är aktiva här är mogna och ansvarstagande människor och att ha regler för hur man får uppföra sig mot andra. Vår utgångspunkt är helt enkelt att diskussionerna på ett forum kan förväntas hålla sig på en respektfull nivå, vilket inte är ett hinder för diskussioner och annan kommunikation.

nallen skrev:
Liebert skrev:De flesta PM av vitalt intresse återpubliceras internt för alla medarbetare vilket borgar för att kommunikationen visavi medlemmarna går rätt till.

Så det är helt OK för er att sprida information lite hur som helst, men helt förbjudet för oss? Spännande...


Det faktum att vi återpublicerar PM som är av särskilt intresse internt innebär inte att vi sprider information "hur som helst". Det är en del av vårt arbete med att hålla koll på forumet och vi är noga med att allt vi skriver internt också förblir internt.

nallen skrev:
mnordgren skrev:Det är inte tillåtet att citera PM från moderatorer utan tillstånd, även om moderatorerna skriver som just moderatorer.
Den andra delen är en tämligen självklar slutsats om det är förbjudet att citera det funktionärerna skriver i sin formella roll - vill ni inte att alla ska kunna få veta vilka åtgärder ni vidtagit så måste det ju vara för att ni inte vill stå för det ni gör.
Kanske vill ni hålla det hemligt så att medlemmarna inte kan jämföra hur olika gummiparagraferna tillämpas av olika funktionärer mot olika medlemmar i olika situationer?


Att man ska kunna citera PM från moderatorer helt efter eget tycke är inte en förutsättning för öppenhet. Som sagt kan man säga sin mening utan att citera PM och det är inte omöjligt att vi tillåter det om man frågar. Självklart står vi för det vi gör och vi ser det som viktigt att förklara hur vi resonerar när vi gör ingripanden, men det innebär inte att allt som vi skriver i PM måste tillåtas att cirkulera fritt.

Som Titti har skrivit här så är förbudet mot att citera PM från moderatorer utan tillstånd inget nytt och vi har inga planer på att ändra det.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Re: Om att citera PM från moderator/ledning

Inläggav Zirre » 2014-02-07 15:30:15

Vill man citera ett pm får man fråga skribenten om det är okej och sen invänta svar.

Svårare är det inte.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Om att citera PM från moderator/ledning

Inläggav Dagobert » 2014-02-07 15:37:35

mnordgren skrev:
nallen skrev:
Liebert skrev:De flesta PM av vitalt intresse återpubliceras internt för alla medarbetare vilket borgar för att kommunikationen visavi medlemmarna går rätt till.
Så det är helt OK för er att sprida information lite hur som helst, men helt förbjudet för oss? Spännande...
Det faktum att vi återpublicerar PM som är av särskilt intresse internt innebär inte att vi sprider information "hur som helst". Det är en del av vårt arbete med att hålla koll på forumet och vi är noga med att allt vi skriver internt också förblir internt.

Det här hade jag inte riktigt väntat mig. Det gäller alltså att skilja mellan privatpersonen och modden när man skickar PM; man bör inte skicka PM till en mod om nåt forumärende, och samtidigt lägga till nåt avsett bara för forummedlemmens ögon. Att det hålls internt kan vara illa nog.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Re: Sv: Om att citera PM från moderator/ledning

Inläggav Titti » 2014-02-07 15:46:38

Moderator

Dagobert skrev:Det här hade jag inte riktigt väntat mig. Det gäller alltså att skilja mellan privatpersonen och modden när man skickar PM; man bör inte skicka PM till en mod om nåt forumärende, och samtidigt lägga till nåt avsett bara för forummedlemmens ögon. Att det hålls internt kan vara illa nog.

De gånger jag fått PM som moderator och de har innehållit sådant som jag har förstått varit avsett för bara mig har jag valt att citera den del som de övriga i forumledningen behöver känna till och därmed bara dela med mig av det. Personlig information som skickas till (eller från) mig når inte automatiskt alla andra.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Om att citera PM från moderator/ledning

Inläggav Dagobert » 2014-02-07 15:48:12

Bra, jag visste inte om det gick att göra så.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Om att citera PM från moderator/ledning

Inläggav Gripandekylig » 2014-02-07 15:50:11

Dagobert skrev:Det här hade jag inte riktigt väntat mig. Det gäller alltså att skilja mellan privatpersonen och modden när man skickar PM; man bör inte skicka PM till en mod om nåt forumärende, och samtidigt lägga till nåt avsett bara för forummedlemmens ögon. Att det hålls internt kan vara illa nog.

Moderator:

Jag brukar inte avslöja personliga diskussioner för de övriga i forumadministrationen. Innehåller ett PM både och censurerar jag de privata delarna. Man får ju agera lite gentligt och inte vore det hederligt att föra vidare vad som helst - i synnerhet inte då det är totalt irrelevant. Nej, jag delar bara med mig av sådant som är av intresse för verksamheten.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Om att citera PM från moderator/ledning

Inläggav Liebert » 2014-02-07 15:51:32

Dagobert skrev:Det här hade jag inte riktigt väntat mig. Det gäller alltså att skilja mellan privatpersonen och modden när man skickar PM; man bör inte skicka PM till en mod om nåt forumärende, och samtidigt lägga till nåt avsett bara för forummedlemmens ögon. Att det hålls internt kan vara illa nog.

Det torde vara extremt sällsynt att medlemmar blandar modereringsärenden med privata uppgifter i ett och samma PM. I den mån det händer utgår jag ifrån att moderatorn rensar bort de privata delarna före en eventuell återpublicering. Jag har aldrig någonsin sett ett återpublicerat PM med uppenbar privat korrespondens återgiven så din oro är knappast befogad.

Om moderatorer vanemässigt höll alla moderations-PM för sig själva skulle det drabba transparensen i maktutövningen på ett olyckligt sätt. Jag tror det är ganska enkelt att se.

Edit: 3:a på bollen. Hoppas det tillförde något i alla fall.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Om att citera PM från moderator/ledning

Inläggav nallen » 2014-02-09 18:52:35

Maktfullkomligheten når nya hisnande nivåer här :cry:

mnordgren skrev:Vill man citera PM så kan man be om tillstånd och huruvida det är lämpligt eller inte är vår sak att avgöra.


mnordgren skrev:I slutändan är det alltid vi som avgör vad som är rimligt att skriva [...]

Huruvida det är lämpligt eller inte måste naturligtvis den som citerar (eller rent allmänt - skriver) avgöra.

mnordgren skrev:[...]och som alltid kommer bedömningar att göras från fall till fall.

Där är det gummiregler igen. Ni vill kunna göra vad fan ni vill - skriv det rätt ut i alla fall.

mnordgren skrev:De delar av texten som jag har kursiverat är självklarheter och inte så mycket att diskutera. Synen på vad som är "vuxet beteende" kan dock variera extremt mycket.

Först pratar du, som jag, om vuxna mäniskor och "vuxet beteende"...

mnordgren skrev:Som jag har sagt tidigare: vi ser ingen motsättning mellan att utgå från att folk som är aktiva här är mogna och ansvarstagande människor och att ha regler för hur man får uppföra sig mot andra.

...sen pratar du plötsligt om "mogna och ansvarstagande". Bestäm dig.
Att ha snävare regler här än i resten av landet är inget annat än förmynderi. Det är helt lagligt att anse att folk är idioter och att tala om det för dem - sen får man se om man kan försvara sig mot dem eller inte - det är inget som någon utomstående behöver lägga sig i. Hur ska man annars täppa till käften på dem?

mnordgren skrev:Som Titti har skrivit här så är förbudet mot att citera PM från moderatorer utan tillstånd inget nytt och vi har inga planer på att ändra det.

Jag kan inte tolka det du skriver som att du de facto redan ändrat det. :-(
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in