Om att citera PM från moderator/ledning

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Om att citera PM från moderator/ledning

Inläggav nescio » 2014-02-06 19:11:42

Varför får man inte citera från PM man fått? Jag är inte präst eller psykolog och har ingen tystnadsplikt.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Re: Sv: Om att citera PM från moderator/ledning

Inläggav Zirre » 2014-02-06 19:14:24

nescio skrev:Varför får man inte citera från PM man fått? Jag är inte präst eller psykolog och har ingen tystnadsplikt.

Det som någon skrivit till dig i ett pm kanske personen bara lät dig få veta. Därför är det inte schysst att föra informationen vidare utan dennes godkännande.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Om att citera PM från moderator/ledning

Inläggav Sheyen » 2014-02-06 19:17:50

Men om någon modererar via PM (informerar) borde man få vidarebefordra informationen.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Om att citera PM från moderator/ledning

Inläggav Kvasir » 2014-02-06 19:18:11

Sheyen skrev:
Jag frågade för att vara respektfull och även för att gardera mig. Jag trodde ärligt talat att man fick lov att göra det, oavsett, men eftersom att i princip allt jag gör tolkas som bråkigt blir det naturligt för mig att försöka kontrollera mycket. Jag har ett extremt stort kontrollbehov.


Att fråga och sedan inte invänta ett svar är ännu mindre respektfullt än att chansa och inte fråga alls, i alla fall i mitt tycke. Det signalerar snarare ignorans och avsaknad av respekt.

Att jag alltid garderar mig är allmänt känt, här på forumet. Jag gör det på grund av tidigare erfarenheter och begränsar det inte till enskilda individer. Jag gör så, helt enkelt.


Bästa sättet att gardera sig mot att göra fel är att först ta reda på vad som gäller, istället för att chansa eller utgå från att verkligheten måste se ut som man själv tror.

Har sett andra citera moderatorer från PM-konversationer och dessutom: man måste ju kunna diskutera modereringen i avdelningen "moderering"; annars förlorar avdelningen sitt syfte. Då kan ju den tas bort.


Som Titti påpekade så går det bra just om man frågar och får tillstånd. Eftersom PM till moderatorer kan innehålla saker som berör tredje person eller på annat sätt är olämpliga att posta så är det rimligt och bättre att ha ett generellt förbud, men tillåta citering med tillstånd. Man kan också tänka sig att detta även fyller en funktion av att skydda vissa personer mot sig själva. Om någon t.ex. skriver ett upprört PM till en moderator i affekt och går till personangrepp mot moderatorn, så låter man det förmodligen passera i allmänhet. Om personen ifråga sedan skulle ha det dåliga omdömet att posta ett sådan PM så blir det en annan situation; då kan det plötsligt bli fråga om förtal öppet, vilket t.o.m. kan vara straffbart enligt lag.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Om att citera PM från moderator/ledning

Inläggav Kvasir » 2014-02-06 19:18:54

nescio skrev:Varför får man inte citera från PM man fått? Jag är inte präst eller psykolog och har ingen tystnadsplikt.


Du har godkänt den reglen när du blev medlem på forumet.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Re: Sv: Om att citera PM från moderator/ledning

Inläggav Zirre » 2014-02-06 19:20:47

Sheyen skrev:Men om någon modererar via PM (informerar) borde man få vidarebefordra informationen.

Nej för det står i reglerna att man inte får föra pm vidare. Du borde ha förstått det vid det här laget.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Om att citera PM från moderator/ledning

Inläggav Sheyen » 2014-02-06 19:23:31

Kvasir skrev:Att fråga och sedan inte invänta ett svar är ännu mindre respektfullt än att chansa och inte fråga alls, i alla fall i mitt tycke. Det signalerar snarare ignorans och avsaknad av respekt.

Och det får du lov att tycka, om det är vad du önskar att göra.

Kvasir skrev:Bästa sättet att gardera sig mot att göra fel är att först ta reda på vad som gäller, istället för att chansa eller utgå från att verkligheten måste se ut som man själv tror.

Jag garderar mig inte mot att göra fel; jag garderar mig mot att bli dåligt behandlad och lurad.

Kvasir skrev:Som Titti påpekade så går det bra just om man frågar och får tillstånd. Eftersom PM till moderatorer kan innehålla saker som berör tredje person eller på annat sätt är olämpliga att posta så är det rimligt och bättre att ha ett generellt förbud, men tillåta citering med tillstånd. Man kan också tänka sig att detta även fyller en funktion av att skydda vissa personer mot sig själva. Om någon t.ex. skriver ett upprört PM till en moderator i affekt och går till personangrepp mot moderatorn, så låter man det förmodligen passera i allmänhet. Om personen ifråga sedan skulle ha det dåliga omdömet att posta ett sådan PM så blir det en annan situation; då kan det plötsligt bli fråga om förtal öppet, vilket t.o.m. kan vara straffbart enligt lag.

Är personliga påhopp förtal? Jag förstår inte.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Om att citera PM från moderator/ledning

Inläggav Zirre » 2014-02-06 19:30:07

Enklast är att följa reglerna. Är man osäker på vad reglerna säger har man full rätt att fråga.
Det är inte så värst smart att chansa. Bättre att avstå om man är osäker på om det är okej eller ej.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Om att citera PM från moderator/ledning

Inläggav nescio » 2014-02-06 19:31:39

Kvasir skrev:Du har godkänt den regeln när du blev medlem på forumet.
Det förklarar ju inte varför regeln finns. Jag tycker inte den är riktig. Om någon ger mig information tycker jag att jag har rätt att göra vad jag vill med den, såvida inte jag och den som skickar till mig avtalat något annat i förväg.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Re: Sv: Om att citera PM från moderator/ledning

Inläggav Zirre » 2014-02-06 19:50:14

nescio skrev:
Kvasir skrev:Du har godkänt den regeln när du blev medlem på forumet.
Det förklarar ju inte varför regeln finns. Jag tycker inte den är riktig. Om någon ger mig information tycker jag att jag har rätt att göra vad jag vill med den, såvida inte jag och den som skickar till mig avtalat något annat i förväg.

Bättre att regeln finns istället för att folk ska bli oense över att den ena gav vidare vad som sagt i pm när den andra inte ville det.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Om att citera PM från moderator/ledning

Inläggav Savanten Svante » 2014-02-06 20:02:56

Pratar ni fortfarande om det här? Varför det?
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Sv: Om att citera PM från moderator/ledning

Inläggav Zirre » 2014-02-06 20:16:14

Savanten Svante skrev:Pratar ni fortfarande om det här? Varför det?

Alltid ska man göra nåt :D
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Om att citera PM från moderator/ledning

Inläggav Miche » 2014-02-06 20:35:19

När det gäller modereringar i avdelningarna så kan forumisten som 'dömts' få stöd av andra forumister och få hjälp med ett överklagande (jag har personligen hjälpt till ett antal gånger), det blir omöjligt om moderatorn nekar publicering av moderering av PM. Jag tycker inte att det känns rätt.
nescio skrev:
Kvasir skrev:Du har godkänt den regeln när du blev medlem på forumet.
Det förklarar ju inte varför regeln finns. Jag tycker inte den är riktig. Om någon ger mig information tycker jag att jag har rätt att göra vad jag vill med den, såvida inte jag och den som skickar till mig avtalat något annat i förväg.
Det här är ingen regel som är unik för det här forumet, jag tvivlar på att något forum accepterar din tanke, inga lagstiftare accepterar det heller...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Om att citera PM från moderator/ledning

Inläggav nescio » 2014-02-06 21:10:36

Miche skrev:Det här är ingen regel som är unik för det här forumet, jag tvivlar på att något forum accepterar din tanke, inga lagstiftare accepterar det heller...
Jag har inte sett den på andra forum, t ex Flashback. Finns det lagar mot det?
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Om att citera PM från moderator/ledning

Inläggav Kvasir » 2014-02-06 21:17:40

Sheyen skrev:
Jag garderar mig inte mot att göra fel; jag garderar mig mot att bli dåligt behandlad och lurad.


Jag tror nog inte att du har blivit vare sig dåligt behandlad eller lurad. Däremot kanske du själv uppfattar det så, av någon anledning. Bästa sättet att gardera sig mot det är nog, återigen, att först ta reda på vad som gäller och att inte utgå från att allting är som man själv tror och tycker att det ska vara.


Är personliga påhopp förtal? Jag förstår inte.


Det kan det vara. Notera dock att det bara var menat som ett exempel på varför det kan vara olämpligt att publicera PM ibland.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Om att citera PM från moderator/ledning

Inläggav Kvasir » 2014-02-06 21:20:37

nescio skrev:
Kvasir skrev:Du har godkänt den regeln när du blev medlem på forumet.
Det förklarar ju inte varför regeln finns. Jag tycker inte den är riktig. Om någon ger mig information tycker jag att jag har rätt att göra vad jag vill med den, såvida inte jag och den som skickar till mig avtalat något annat i förväg.


Du behöver inte ens veta varför den finns. Du accepterade regeln när du blev medlem, precis som du accepterar en förenings stadgar om du går med i föreningen.Du kan tycka att regeln är fel, och t.o.m. verka för att få bort den om du vill, men så länge regeln finns och du har accepterat den (i och med medlemskapet) så måste du följa den.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Om att citera PM från moderator/ledning

Inläggav nescio » 2014-02-06 21:38:24

Kvasir skrev:Du behöver inte ens veta varför den finns. Du accepterade regeln när du blev medlem, precis som du accepterar en förenings stadgar om du går med i föreningen.Du kan tycka att regeln är fel, och t.o.m. verka för att få bort den om du vill, men så länge regeln finns och du har accepterat den (i och med medlemskapet) så måste du följa den.
Vad har det med saken att göra? Jag har väl inte sagt att jag tänker bryta mot regeln?
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Om att citera PM från moderator/ledning

Inläggav Kvasir » 2014-02-06 21:41:29

nescio skrev:
Kvasir skrev:Du behöver inte ens veta varför den finns. Du accepterade regeln när du blev medlem, precis som du accepterar en förenings stadgar om du går med i föreningen.Du kan tycka att regeln är fel, och t.o.m. verka för att få bort den om du vill, men så länge regeln finns och du har accepterat den (i och med medlemskapet) så måste du följa den.
Vad har det med saken att göra? Jag har väl inte sagt att jag tänker bryta mot regeln?


Och var sade jag att jag trodde du tänkte bryta mot den? ;)
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Om att citera PM från moderator/ledning

Inläggav Liebert » 2014-02-06 22:00:21

Det finns flera skäl till varför det kan vara olämpligt att PM från moderatorer citeras på forumet. Ofta vid en konflikt handlar det exempelvis om att skydda tredje part. Det handlar dock aldrig om att vi vill dölja information av sådant slag som skulle kunna innebära "dålig publicitet" för moderatorerna eller forumet som helhet. De flesta PM av vitalt intresse återpubliceras internt för alla medarbetare vilket borgar för att kommunikationen visavi medlemmarna går rätt till.

Ofta finns det inget hinder för en publicering men det kräver som sagt ett förhandsgodkännande. Om en medlem försöker publicera PM utan sådant godkännande kommer inlägget naturligtvis stoppas eller censureras, oberoende om innehållet i efterhand bedöms som lämpligt eller ej.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Om att citera PM från moderator/ledning

Inläggav Sheyen » 2014-02-06 22:07:23

Kvasir skrev:Jag tror nog inte att du har blivit vare sig dåligt behandlad eller lurad. Däremot kanske du själv uppfattar det så, av någon anledning. Bästa sättet att gardera sig mot det är nog, återigen, att först ta reda på vad som gäller och att inte utgå från att allting är som man själv tror och tycker att det ska vara.

Du får tro precis vad du vill, men din tro är inte mer värdefull än min egen; särskilt inte ur mitt eget perspektiv.

Men det går inte att få fram mer än så. Jag har uttryckt mina åsikter om det som skett och jag står fast vid att mina upplevelser av situationen är sanna.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Om att citera PM från moderator/ledning

Inläggav Sheyen » 2014-02-06 22:08:40

Liebert skrev:Det finns flera skäl till varför det kan vara olämpligt att PM från moderatorer citeras på forumet. Ofta vid en konflikt handlar det exempelvis om att skydda tredje part. Det handlar dock aldrig om att vi vill dölja information av sådant slag som skulle kunna innebära "dålig publicitet" för moderatorerna eller forumet som helhet. De flesta PM av vitalt intresse återpubliceras internt för alla medarbetare vilket borgar för att kommunikationen visavi medlemmarna går rätt till.

Ofta finns det inget hinder för en publicering men det kräver som sagt ett förhandsgodkännande. Om en medlem försöker publicera PM utan sådant godkännande kommer inlägget naturligtvis stoppas eller censureras, oberoende om innehållet i efterhand bedöms som lämpligt eller ej.

Liebert har talat och då är jag nöjd. Han kom ju trots allt på mitt bröllop och han är dessutom trevlig. Jag tycker om honom väldigt mycket.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Om att citera PM från moderator/ledning

Inläggav nallen » 2014-02-07 0:22:48

*suck* jag startade ju den här tråden för att skilja den allmänna diskussionen från Sheyens aktuella och konkreta fall. Det ser ut som att jag borde ha talat om det i trådstarten :-(

Titti skrev:Moderator

nallen skrev:Men den principen tycks vara starkt ifrågasatt, för att inte säga ändrad, av nuvarande Admin.
Man kan tycka att ni borde kunna stå för det ni gör i er roll som forumfunktionärer.

Jag förstår inte vad du menar. Du får gärna utveckla det om du vill ha ett svar.

Vilken av delarna är det som är oklar?

Det första baserade jag på det uttalande från admin som jag citerade i startinlägget:
mnordgren skrev:Det är inte tillåtet att citera PM från moderatorer utan tillstånd, även om moderatorerna skriver som just moderatorer.


Den andra delen är en tämligen självklar slutsats om det är förbjudet att citera det funktionärerna skriver i sin formella roll - vill ni inte att alla ska kunna få veta vilka åtgärder ni vidtagit så måste det ju vara för att ni inte vill stå för det ni gör.
Kanske vill ni hålla det hemligt så att medlemmarna inte kan jämföra hur olika gummiparagraferna tillämpas av olika funktionärer mot olika medlemmar i olika situationer?

Titti skrev:Detta är trots allt ett forum för vuxna människor.

Den villfarelsen har jag också levt i - tyvärr pekar stora delar av ledningens ageranden i en mer dagcentrifierad riktning.
Vuxna människor svär och kan vara otrevliga mot varandra ibland.
Vuxna människor kan förväntas ta hand om sig själva och utkämpa sina egna strider.
Vuxna människor tar ansvar för de själva läser och skriver, och låter andra ansvara för det dessa läser och skriver.
Vuxna människor behöver inte uppfostras - hur som helst är det för sent att försöka.

EDIT:
Liebert skrev:Det handlar dock aldrig om att vi vill dölja information av sådant slag som skulle kunna innebära "dålig publicitet" för moderatorerna eller forumet som helhet.

Det tror jag helt enkelt inte på. Du har tidigare motiverat diverse åtgärder, munkavlar och banningar, med just att det var dåligt för forumets image.

Jag har dessutom relativt nyligen blivit varnad för att jag kallade en ospecificerad grupp av funktionärerna för "prussiluskor". Om inte det är en åtgärd för att förhindra "dålig publicitet" så vet jag inte vad som är det.

Liebert skrev:De flesta PM av vitalt intresse återpubliceras internt för alla medarbetare vilket borgar för att kommunikationen visavi medlemmarna går rätt till.

Så det är helt OK för er att sprida information lite hur som helst, men helt förbjudet för oss? Spännande...
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Om att citera PM från moderator/ledning

Inläggav Titti » 2014-02-07 1:55:42

Moderator

nallen skrev:Vilken av delarna är det som är oklar?

Det första baserade jag på det uttalande från admin som jag citerade i startinlägget:
mnordgren skrev:Det är inte tillåtet att citera PM från moderatorer utan tillstånd, även om moderatorerna skriver som just moderatorer.

Jag kan inte se att det Admin skriver skiljer sig från det jag skriver, eller för den delen från hur det var när jag var Admin. Det har alltid varit förbjudet i reglerna att publicera PM utan tillstånd och det har alltid funnits möjlighet att be om lov. I de flesta fall är det inga problem att få lov heller. Undantag kan tex vara om man haft en lång PM-växling om något och moderatorn inte vill se något enstaka PM citeras, lösryckt ur sitt sammanhang, som Alien beskrev tidigare i tråden.

nallen skrev:Den andra delen är en tämligen självklar slutsats om det är förbjudet att citera det funktionärerna skriver i sin formella roll - vill ni inte att alla ska kunna få veta vilka åtgärder ni vidtagit så måste det ju vara för att ni inte vill stå för det ni gör.
Kanske vill ni hålla det hemligt så att medlemmarna inte kan jämföra hur olika gummiparagraferna tillämpas av olika funktionärer mot olika medlemmar i olika situationer?

Jodå. Vi är beredda att stå för det vi gör och vi gör så gott vi kan när det gäller att förklara och ge bakgrund till det. Ibland går det inte eftersom det sker en del bakom kulisserna i form av tex PM-växling med forumister. Jag har fått både det ena och det andra riktat mot mig via PM under åren här, ska du veta. Det är inte alltid lämpligt att återge öppet men måste ändå kunna ligga till grund för ingripanden av olika slag.

Det är alltid tillåtet att citera det vi skriver öppet på forumet i vår roll som moderatorer och det allra mesta sker helt öppet. Vi har alltså inget emot att berätta så långt det är lämpligt men som exempel kan jag ta en PM-växling mellan en moderator och en uppenbart påverkad eller psykiskt sjuk/instabil person om något ingripande. Sådant är inte alltid bra för någon att återge öppet och därför finns det generella förbudet,

nallen skrev:
Titti skrev:Detta är trots allt ett forum för vuxna människor.

Den villfarelsen har jag också levt i - tyvärr pekar stora delar av ledningens ageranden i en mer dagcentrifierad riktning.
Vuxna människor svär och kan vara otrevliga mot varandra ibland.
Vuxna människor kan förväntas ta hand om sig själva och utkämpa sina egna strider.
Vuxna människor tar ansvar för de själva läser och skriver, och låter andra ansvara för det dessa läser och skriver.
Vuxna människor behöver inte uppfostras - hur som helst är det för sent att försöka.

Jag håller på många sätt med dig här, speciellt i slutet av den sista meningen du skriver. Det betyder inte att alla här alltid uppträder på ett sådant sätt som man kan förvänta sig av vuxna människor. Det är tillåtet att ha olika åsikter men inte att framföra dem hur som helst. Orsaken är helt enkelt att den typen av forum vill vi inte att Aspergerforum skall vara.
Spoiler: visa
Det är också lite så jag tänker när jag inte tycker det är något problem att kunna läsa inlägg av alla forumister (och även moderatorer) - det bör man kunna hantera genom att se förbi dem och strunta i att läsa det man inte vill. Inte heller ser jag behovet av att ha separata inloggningar som moderator/Admin resp forumist för att därigenom kunna ignorera dessa, eller behovet av en ignorefunktion till chatten, som speciellt prioriterat.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Om att citera PM från moderator/ledning

Inläggav Koboshi » 2014-02-07 10:20:57

Titti skrev:Moderator

nallen skrev:Vilken av delarna är det som är oklar?

Det första baserade jag på det uttalande från admin som jag citerade i startinlägget:
mnordgren skrev:Det är inte tillåtet att citera PM från moderatorer utan tillstånd, även om moderatorerna skriver som just moderatorer.

....
Jodå. Vi är beredda att stå för det vi gör och vi gör så gott vi kan när det gäller att förklara och ge bakgrund till det. Ibland går det inte eftersom det sker en del bakom kulisserna i form av tex PM-växling med forumister. Jag har fått både det ena och det andra riktat mot mig via PM under åren här, ska du veta. Det är inte alltid lämpligt att återge öppet men måste ändå kunna ligga till grund för ingripanden av olika slag.

.....


Låter lite motsägesfullt för mig. Antingen är ni beredda att låta PM bli citerade eller så är det helt förbjudet. Som det sägs nu blir det "Ok att citiera om det inte är xx eller jag tycker det".

Ledsen men så ser det ut i mina ögon.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in